1. Empire Earth 2 (PC)

Empire Earth 2 (PC)

De vraag bij een sequel is altijd weer of het meer is dan een opgekalefaterde kopie van zijn voorganger. Ontwikkelaars willen zich er nog wel eens gemakkelijk van af maken. Herstel. 'Ontwikkelaars moet zijn : 'uitgevers'. Het persbericht van Empire Earth 2 maakt in elk geval gewag van een groot aantal nieuwe features. maar ja, het blijft een persbericht.

Waarschuwing vooraf : Ik schrijf dus over Empire Earth 2 en dat ga ik dus ook doen. Ik ga me alleen beperken op het nieuwe, anders gaat het veel te ver de diepte en de breedte in.

Territoriumdrift

Het idee achter Empire Earth is hetzelfde gebleven. je begint een game als de mens net uit zijn hol is gekropen en staat te popelen om een beschaving op te bouwen. Keurig volgens de norm is ook Empire Earth 2 vervolgens opgedeeld in een single- en multiplayer gedeelte. Aan de basis van elke pot ligt het nieuwe Territories Systeem. Maps in Empire Earth 2 zijn opgedeeld in territoria, die worden geclaimd als er een City Center of Fortress in wordt gebouwd. Het in bezit hebben van zoveel mogelijk territoria is de sleutel tot succes, daar er ook nog bonussen aan verbonden zijn, zoals de mogelijkheid tot het verhogen van je maximaal aantal eenheden. Het veroveren van deze territoria is daarmee zo belangrijk geworden, dat het traditionele vergaren van grondstoffen een beetje naar de achtergrond wordt geschoven. Tenzij de grondstoffen zeer schaars zijn, uiteraard. Alle progressie die je maakt wordt beloond in de vorm van technologieën. Deze zijn verdeeld over drie verschillende paden : economisch, politiek en militair. Samen met de resources bepalen deze of je de stap kunt maken naar een volgend tijdperk. Neem je aanzienlijke voorsprong in een technologie ten opzichte van je tegenstander, dan verdien je een zogenaamde "kroon", wat weer extra bonussen oplevert.

Oorlogsplanner

Andere nieuwigheid is de Citizen Manager, waarmee je je hele resourcemanagement regelt. Aangezien je aantal eenheden in extreme gevallen kan oplopen tot maar liefst 2000, neemt dit direct ballast van al te omslachtig micromanagement weg. De Citizen Manager is optioneel, maar het bespaart je een hoop geklik, gescroll en dus... tijd. En tijd, mijne dames en heren, is een kostbaar goed in rts games. Geheel in de lijn hiervan ligt de nieuwe War Planner. Een plattegrond, waarin je op heel eenvoudige wijze orders aan je troepen kunt geven. Met een druk op de knop zet je het hele zaakje vervolgens in beweging. Los van het feit dat dit een heel overzichtelijke manier is van tactiek bepalen, is het in de multiplayer games ook mogelijk de War Planner te delen, zodat iedereen kan zien waar elke bondgenoot mee bezig is - en vooral wat zijn of haar plannen zijn. De AI lijkt te volstaan, maar heeft me niet één keer van mijn stoel doen vallen. Het is geen schande, want dat is geen enkele AI in een rts op heden gelukt (denk ik). De AI in rts-sen staat nog in de kinderschoenen, het blijft vooralsnog behelpen.

Graphics

Voor Empire Earth 2 is een compleet nieuwe engine in het leven geroepen. Eenheden zijn opvallend ver in detail uitgewerkt. Zo zie je twee kanonniers alle noodzakelijke handelingen verrichten, alvorens een kanon daadwerkelijk wordt afgevuurd. Erg fraai allemaal. Maar dit brengt wel met zich mee dat de framerate in de latere tijdperken behoorlijk op de proef worden gesteld. Zeker als de aanwezige weerseffecten zich er ook nog mee gaan bemoeien. Een forse PC is geen overbodige luxe in elk geval. Ondanks dit alles is het grafisch niet de créme de la créme. Er is wel naarstig geprobeerd met weerseffecten en detail alles wat meer chachet te geven, maar het is duidelijk dat de nieuwe engine niet bij machte is de ideeën van Mad Dos optimaal gestalte te geven. Is ook niet echt zo een drama, maar goed. Oja, de interface neemt overigens iets te veel ruimte in beslag, als je het mij vraagt. Dat had kleiner gekund. Maar hij werkte wel. Bovendien is elke, maar dan ook elke actie die je kunt maken, gekoppeld aan een sneltoets, maar ik vermoed dat alleen de grote jongens (en meiden) zich ermee zullen behelpen. Het geluid komt er wat dat betreft iets beter vanaf. De muziek is in elk geval zeer mooi. De geluidseffecten volstaan, maar springen er niet uit. Het is allemaal vanzelfsprekend en dus redelijk voorspelbaar.

Sole Survivor

Multiplay dan maar. Er zijn maar liefst acht modes, elk met tal van opties, random maps, enzovoort. De meest interessante modus is zonder twijfel het nieuwe Sole Survivor, waarbij een team dat de overwinning opeist direct wordt ontbonden, waardoor bondgenoten van het ene op het andere moment elkaars vijanden zijn. Erg tricky allemaal, daar je aan de ene kant wilt dat een bondgenoot zich zo sterk mogelijk ontwikkelt, maar aan de andere kant ook weer niet tè sterk. Je kunt je voorstellen dat dit een zeer labiel en wantrouwig spelbeeld oplevert. Er kan immers maar één speler overeind blijven op het einde. Petje af voor Mad Doc.

Steengoed

Het is eigenlijk zo klaar als een klontje. Met dit tweede deel heeft de naam Empire Earth defenitief een eigen stek verworven in het genre. Het is meer, veel meer dan een opgedrikt origineel. Het is altijd maar afwachten welke nieuwe features de tand des tijds zullen doorstaan, maar ontwikkelaar Mad Doc heeft duidelijk grenzen willen verleggen. En dat pleit voor deze studio. Ach, het is gewoon een steengoede game. Ik kan er ook niet aan doen.

Conclusie en beoordeling

None

Een ingeslapen genre wordt eindelijk weer eens wakker geschud door deze Empire Earth 2 !!! Een prachtige game en zeker een aanrader voor rts fans !
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Toffe multiplayer
  • Veel features
  • Sublieme Gameplay
  • Minpunten
  • Er had grafisch meer in gezeten.
  • Muziek niet zo prachtig.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hoe die minion ook met zijn knuppeltje achter dat zeehondje aangaat! Ge-wel-dig.

  • gaaf

  • Ziet er grafisch opvallend mooier uit dan Overlord. Lijkt me weer zalig, Overlord was echt een goede game die over het algemeen onderschat werd. Met name de voice acting was van een hoog niveau. Coole trailer, en al weer een slimme release date van Triumph Studios. In juni komen er meestal niet heel veel toppers uit.

  • Moet Overlord 1 nog spelen. Ach ja, so many games, so little time.

  • wow, overlord 2 stond al op mn lijstje, maar nu komt ie egt cker in huis!!

  • ik hoop wel dat ze wat aan de camera doen, die was in 1 echt bagger

  • De demo van Overlord 1 was erg vermakelijk. Vooral het Dungeon Keeper gevoel vond ik lekker. Uiteindelijk door de overflow van goede andere games nooit gekocht. Dit is nu weer een nieuwe kans! Ben erg benieuwd!

  • Romeinse rijk? Waar? Zie beetje fantasy setting net als de vorige keer en dan uitgebreider. Maar expliciet het Romeinse rijk?

  • Hoe die minion ook met zijn knuppeltje achter dat zeehondje aangaat! Ge-wel-dig.

  • erg vet!

  • kicke maar nogal raar camera standpunt

  • Deze game wil ik echt hebben

  • speel liever killzone 2

  • echt lache die idiote minions

  • Dit spel is gewoon te droog…:P

  • Daar zie je de P.E.T.A alweer in de startblokkken staan…

  • ziet er wel gezellig maar tog ook gelijk heel vet uit

  • deel 1 was wel vet ik kijk uit naar deze game wel :P



    slecht is goed

  • Haha, dat stijltje en die humor is echt geweldig!

  • Ziet er tof uit. Heb nooit deel 1 gespeeld.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren