1. Resident Evil 4 (NGC)

Resident Evil 4 (NGC)

Videogames, ze komen en gaan. Veel laat ik niet van ze over, want veel te vaak word ik keihard teleurgesteld in de games waarop ik zo lang wachtte. Veel te vaak ben ik ze zat voordat ik het einde heb bereikt en veel te vaak slaan ze de plank volledig mis. Hoe vaak komt het dan eigenlijk nog voor dat een game zo goed is dat je niet wilt stoppen, dat het je kwelt in je slaap? Niet zoveel dunkt mij zo. De keren dat dit wel gebeurt moet je dan ook koesteren, adoreren en vooral nooit meer vergeten want wanneer je kippenvel krijgt bij de eerste woorden van een spel zit het goed. ‘’Resident Evil…4’’

Het is niet geheel gewoon te noemen dat een vierde deel in een langlopende serie plotsklaps zoveel tongen losmaakt. Het eerste deel was overigens minstens zo indrukwekend voor veel gamers. Resident Evil was in 1996 revolutionair, het liet gamers voor het eerst een echt gevoel van angst en spanning meemaken. Vele schrikmomenten uit dit spel staan hoog in vele lijstjes van memorabele videogame momenten. Maar naarmate de vervolgen uitkwamen zakte de serie steeds verder in. Uiteindelijk was er niet veel meer over van de eens zo glorieuze reeks.

Het kwaad evolueert

Naarmate de ontwikkeling van Resident Evil 4 vorderde besloot Capcom om het roer drastisch om te gooien. De oude besturing en manier van spelen verdween en maakte plaats voor een nieuwe methode. Leon S. Kennedy, de hoofdrolspeler uit Resident Evil 2, heeft de camera vlak achter zijn rechterschouder hangen waardoor de speler dichter op de actie zit. De tankachtige besturing heeft plaats gemaakt voor een snelle en soepele manier van spelen met enkel de controllstick en een actieknop. En het werkt, geweldig goed zelfs.

Kennedy is na het zombie incident in Raccoon City in dienst gegaan bij de Federal Bureau of Investigation. Hier krijgt hij na zijn training al snel een belangrijke missie. De dochter van de president, Ashley Graham is ontvoerd en vermoedelijk ergens gesignaleerd in een afgelegen regio in Spanje. De nieuwste rekruut van de FBI wordt er op uit gestuurd om dit te onderzoeken. Wanneer Leon in dit gebied aankomt is zijn ontvangt niet bepaald vriendelijk. De eerste inwoner die de hij tegen het lijf loopt pakt na het mompelen van een aantal Spaanse woorden zijn bijl om met een zwaai Leon om te leggen, tevergeefs want met enkele geweerschoten ligt de Spanjaard gesneuveld op de verrotte planken van zijn boshut. Maar wat bezielde deze man? Die vraag blijft voorlopig nog even wel even in je hoofd hangen want de daarop volgende evenementen zijn weer minstens zo bizar.

Herinneringen aan de gebeurtenissen in Raccoon City komen weer naar boven drijven in Leon’s hoofd. De inwoners van het dorpje gedragen zich erg vreemd maar zombies zijn het niet. Ze overleggen met elkaar, gebruiken wapens en kunnen zo nu en dan snel uit de hoek komen. Wat het allemaal nog vreemder maakt is het feit dat ze de klopjacht op Leon meteen staken zodra de kerkklokken luiden. Wat is hier in hemelsnaam aan de hand?

Constante dreiging

De angst die ook in deze Resident Evil zit is van een ander kaliber dan

normaal. De vorige delen moesten het vooral hebben van schrikmomenten, zoals de zombiehonden die in de originele Resident Evil plotseling door het raam sprongen. In het vierde deel zijn er beduidend minder van deze schrikbarende momenten (al komen ze zo nu en dan nog wel eens voor, anders zou het stijlbreuk zijn voor de serie) Nadrukkelijker aanwezig zijn de momenten waar je opgejaagd word door hordes dolle Spanjaarden. Deze momenten zijn onderdeel van de absolute hoogtepunten van dit spel. Door de aanzwellend muziek en onverstaanbaar geschreeuw en gekrijs van je achtervolgers ontstaat er een paniekerige atmosfeer. Door het gebruik van de actieknop die in beeld verschijnt zodra er een handeling mogelijk is kan je het je belagers lastig maken. Kasten kunnen voor deuren geschoven worden en ladders kunnen worden omgegooid om tijd te creëren voor je ontsnapping

De nieuwe besturing draagt ook zijn steentje bij aan de gespannen sfeer. Schieten is pas mogelijk wanneer de rechterschouderknop ingedrukt is. De camera begeeft zich nu nog dichter op de actie waardoor het geheel nog beklemmender wordt. De verschillende soorten wapens zijn allemaal uitgerust met laserpointer waardoor het schieten hemels werkt en het spel ook beetje realisme behoud door niet gebruik te maken van zoiets als een crosshair.

Vreemdeling

Wanneer vluchten geen uitweg meer is kan een schietijzer goed van pas komen, vooral met het zwaardere geschut is het enerzijds walgelijk, anderzijds geweldig om de hordes vijanden om te leggen. Bloed vloeit rijkelijk en ‘’gore’’ is ook in volle glorie aanwezig wanneer je de kloekste vuurwapens los laat op je opponenten. Kogels zijn er niet in overvloed dus is voorzichtig omspringen met je ammunitie een noodzaak. Leon is niet alleen bewapend met handgeweren, een vlijmscherp mes kan ook nog wel eens van pas komen om je te ontdoen van gespuis.

Afgemaakte tegenstanders laten munitie en peseta’s achter. Het laatste lijkt misschien van weinig belang in een dorp vol zombieachtige maniakken maar is cruciaal in je overlevingstocht. Een in zwarte gehulde handelaar duikt her en der op om je de meest gruwelijke vuurwapens te verkopen. De beste man sleutelt ook nog eens voor een kleine vergoeding aan je wapens zodat deze verbeterd op het gebied van vuurkracht en handeling. De marskramer koopt ook maar al te graag gevonden juwelen en andere waardevolle voorwerpen van je over. Het ordinaire is dat deze kerel eigenlijk geen plaats heeft in het dorp. Is hij één van hen of zomaar een persoon op de verkeerde plek op de verkeerde tijd? Wie weet. Maar juist omdat er iets aan deze handelaar niet helemaal klopt past hij perfect in de rest van de setting van het spel.

Intensiteit

Dat het spel je geen seconde rust gunt blijkt maar weer uit de tussenfilmpjes. Het kan daarin zomaar gebeuren dat je een plotselinge knoppencombinatie moet uitvoeren om een aanval te ontwijken. Zelfs in de cut-scenes ben je dus niet veilig! Maar ook de graphics dragen hun steentje bij aan de ijzersterke sfeer. Onderstaande durft zelfs te stellen dat dit de mooiste Resident evil, en zelfs mooiste GameCube game tot nu toe is. Een bijzonder knappe prestatie.

Als Leon hak, schiet, schop en ren je je door allerlei angstaanjagend gebieden heen terwijl je constant belaagt wordt door allerlei gespuis. Gestoorde dorpelingen, fluisterende monniken en zo nu en dan gruwelijke gedrochten die in de wereld van videogames eindbazen heten. Ook hier zijn vlugge vingers van belang wil je een gevecht levend doorkomen. Onverwachte knoppencombinaties en korte stukjes van buttonbashen maken deze gevecht extreem intens waardoor jij als speler zelf ook het zweet op je voorhoofd zal krijgen. Zo zullen ze het bij Capcom alleen maar bedoeld hebben.

De hel

Zelfs een game waarover je eigenlijk alleen maar positief over kan zijn heeft zo zijn gebreken, alhoewel dat misschien moeilijk te erkennen is voor sommigen. Ook Resident Evil 4 kent ze. Maar zijn ze het waard om te noemen in een recensie die meer lijkt op een heiligverklaring? Nee want een game van dit kaliber doet alles wat zwak is direct vergeten. Resident Evil 4 is een hel van een spel

Conclusie en beoordeling

None

Hoe vaak komt het voor dat een game zo bloedstollend is, zo misselijkmakend en zo gruwelijk mooi is? Resident Evil 4 mag zich met recht de beste GameCube titel noemen die tot op heden uitgekomen is. Halleluja!
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Bloedmooi
  • ijzersterke sfeer
  • uitstekende gameplay
  • Minpunten
  • zelfde gameplay
  • een paar saaie nieuwtjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Heel tof! En de aanwezigheid van Suda 51 is natuurlijk ook vet!

  • Hij zal vast wel iets zeggen over ICO, ze zijn er al lang genoeg mee bezig.

  • Ik heb geen ps3, dus ik ben bang dat ik dit allemaal zal moeten gaan missen :( Ben wel benieuwd waarmee ze op de proppen komen.

  • Leuk!

  • damn, dit soort kunststukjes (ico) zie je eigenlijk nooit op de xdoos, Billy let eens op !!!!

  • Ik ben alvast heel benieuwd. Ik ben nu SotC opnieuw aan het spelen en man, wat is die game toch vet.

  • 4 jaar alweer?! Damn wat gaat de tijd toch snel.. Shadow of the Colosus en ICO zijn toch wel 'DE' PS2 beauties en de voornaamste reden om vertrouwen te hebben om een PS3 te kopen.

    Voor ICO3 leg ik nog wel duizend euro neer als het moet!

  • Ico vond ik eigenlijk niet zo'n heel goede game, maar Shadow of the Colossus is nog steeds mijn favoriete PS2-game! Ik ben wel benieuwd naar een nieuw project van deze ontwikkelaars.



    En Suda51´s games vind ik ook erg leuk (vooral Killer7), maar ook erg hoog WTF-gehalte. Neem nu \"Flower, Sun & Rain\" die ik laatst op de DS kocht. Ik ben nog niet eens van de parkeerplaats afgekomen zonder me tien keer WTF af te vragen…

  • Suda51 weet heel wat van design af idd, valt meestal niet zo in de smaak bij de algemene mens.. maar ik kan zijn bizarre stijl wel waarderen.

  • @Mole28: ik snap helemaal wat je bedoelt, wat rookt die gek wanneer 'ie z'n games designed? :) Toch, respectabel dergelijke figuren, ze nemen risico's, maar het levert vaak wel wat op!

  • vet vet vet!

  • @7threst: Dat vind ik ook, ik hou wel van gedurfde gameconcepten. Ik ben ook altijd op zoek naar originele games, niet de zoveelste shooter of de zoveelste uitgemolken sequel (uitzonderingen zoals Zelda/Resident Evil daargelaten). Ik vind dat er hooguit 3 delen in een gameserie mogen verschijnen, daarna moet je weer aan iets nieuws beginnen, zij het een compleet nieuwe game of een oud concept radicaal veranderen. ;)

  • Nice, ICO en SotC zijn geweldig. Ben benieuwd waar de ontwikkelaar ditmaal mee op de proppen zal komen. Kan niet wachten :)

  • Met een nieuwe ICO en SotC zou hij de aanhang ervan erg blij maken, ik hoop dat het waar is!

  • Ik kan me nog herinneren dat Sony vertelde dat binnenkort de nieuwe game van Team ICO onthuld zou worden, ehm…volgens mij een half jaar geleden :P

  • Ik zie wel wat er van komt!

  • Shadow of the colossus is de beste game ooit, het spel is ongelooflijk mooi. Alleen zo'n maker in des huizes van sony rechtvaardigt het kopen van een PS3.



    Prachtig spel

  • COOL kan niet wachten!!

  • goed news man

  • En nu maar hopen op ICO3.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren