1. Condemned: Criminal Origins (X360)

Condemned: Criminal Origins (X360)

Iedereen heeft vast wel een keer, toen hij of zij klein was, politie-agentje gespeeld. Lekker met andere kleintjes spelen en ze daarna opsluiten in je eigen gemaakte gevangenis. Nu krijg je de kans om dat dubbel en dwars over te doen, alleen gaat het er waarschijnlijk nu wel iets harder aan toe dan toen je klein was.

Jij speelt als FBI-agent Ethan Thomas en je wordt naar een plaats gestuurd waar een misdrijf is gepleegd. Maar dan blijkt de dader nog in het gebouw te zijn en jij moet erachter aan. Na een achtervolging wordt jij verdacht van 2 moorden, aangezien de dader met jouw geweer heeft geschoten. Je gaat op onderzoek uit om de moordenaar te vinden terwijl je nog op de hielen wordt gezeten door de politie. Ik zal het verhaal niet verder gaan verklappen, omdat dat gewoon niet leuk is aangezien dat één van de belangrijkste onderdelen is van het spel en ook omdat het verhaal gewoon erg lastig is om te vertellen. Het is gewoon het leukste als je dit zelf ontdekt. Je krijgt steeds meer nieuwe informatie over de seriemoordenaar en op een gegeven moment raak je gewoon de draad kwijt, er komt iets teveel informatie binnen dat je gewoon niet meer weet hoe het nu in elkaar zit. Maar dat is juist ook positief, omdat dit de replaywaarde verhoogt, ik zou nog graag willen weten hoe alles in elkaar zit.

Ik denk dat ik nu niets meer over de graphics hoef te vertellen, vrijwel elk spel op de Xbox360 is gewoon supermooi, je kunt nu gewoon niet op de proppen komen met een spel dat er gewoon voor geen meter uitziet. Ook in dit spel zien de omgevingen er weer goed uit. De levels zijn goed donker en de lichteffecten maken het mooi af. Zo liep ik een keer onder een lamp door, waardoor mijn schaduw van achteren naar voren werd verplaatst, hierdoor schrok ik zelfs van mijn eigen schaduw, wat later zelfs nog een keer gebeurde. Dat brengt mij ook bij de interactie met omgevingen, spulletjes die op rekken en tafeltjes staan worden er netjes afgeslagen als je in die richting slaat.Wat wapens betreft zijn er vuur- en gewone slagwapens. Met je vuurwapens moet je wel opletten dat je kogels niet opraken, ze zijn immers niet oneindig. Dit zorgt ervoor dat je (net als in het echt) zuinig met je kogels bent en probeert vijanden in 1 schot neer te schieten. De slagwapens kunnen verschillende dingen zijn die je overal wel kan vinden. Van stukken hout tot metalen pijpen. Als je een pijp hebt waar electriciteit door heen loopt en je pakt die pijp, dan zul je zien dat de lampen uit zullen vallen, immers de electriciteit is verdwenen. Als je kogels op zijn, dan kun je gewoon een nieuw wapen pakken, of je begint gewoon met dat geweer zelf te slaan, wat overigens ook gewoon kan als er nog kogels inzitten. Ga je met wapens slaan, dan zul je ook zien dat het bloed van vijanden erop blijft zitten en ook op de muren terechtkomt.

Wat wapens betreft zijn er vuur- en gewone slagwapens. Met je vuurwapens moet je wel opletten dat je kogels niet opraken, ze zijn immers niet oneindig. Dit zorgt ervoor dat je (net als in het echt) zuinig met je kogels bent en probeert vijanden in 1 schot neer te schieten. De slagwapens kunnen verschillende dingen zijn die je overal wel kan vinden. Van stukken hout tot metalen pijpen. Als je een pijp hebt waar electriciteit door heen loopt en je pakt die pijp, dan zul je zien dat de lampen uit zullen vallen, immers de electriciteit is verdwenen. Als je kogels op zijn, dan kun je gewoon een nieuw wapen pakken, of je begint gewoon met dat geweer zelf te slaan, wat overigens ook gewoon kan als er nog kogels inzitten. Ga je met wapens slaan, dan zul je ook zien dat het bloed van vijanden erop blijft zitten en ook op de muren terechtkomt.

Conclusie en beoordeling

Condemned: Criminal Origins is toch een wat korte game, ik denk dat je hem in zo’n 10 uurtjes uit kunt spelen, maar toch zou ik dit een aanrader noemen, de sfeer, de levels zijn zeer goed. Met het aanbod dat er nu is, is dit toch een game die je in ieder geval een keertje uitgeprobeerd moet hebben.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Goede sfeer
  • Vechtsysteem
  • Finishers
  • AI vijanden
  • Moeilijk verhaal, zorgt voor replaywaarde
  • Minpunten
  • Moeilijk verhaal
  • Iets te kort
  • Te makkelijk gebruik van forensische voorwerpen
  • Onnatuurlijk gevoel physics

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Waarom in het Duits XD

  • Het gaat echt weer helemaal nergens over dit.



    'Doppelganger', zucht, en dat is nou echt realisme…

  • @Tom van Someren: Inderdaad, heeft geen ruk meer met Tomb Raider te maken…



    Bovendien is de DLC exclusief voor de Xbox 360, waarom zetten jullie het ook voor PS3 en PC erbij? Beetje misleidend zo.

  • Het Croft-tijdperk? Lol

  • Tomb Raider zou echt wat realistischer mogen worden, al die mythische wezens en stuff passen er gewoon niet in

  • Wat hebben de schrijvers daar zitten roken?

  • 800 points voor een uurtje of 2

  • Doet me denken aan Metroid Prime 3 en Prince of Persia met die duistere kanten enzo :P

  • Lijkt me eigenlijk wel vet, lekker wat nieuwe gameplay :)

  • @ Dakhaas : Sommigen onder ons hebben het vorige keren ook al gezegd maar ze negeren het bij IG of ze lezen de comments niet :-)

  • Tomb Raider 1: dinosaurussen, mummies, demonen.

    Tomb Raider 2: yeti's en een joekel van een draak.

    Tomb Raider 3: levende standbeelden, hagedismannen, mutanten.

    Tomb Raider Last Revelation: skeletten, draken, minotaurus.

    Tomb Raider Chronicles: zeeheks, doolhofmonster.



    En ga zo maar door. Om maar te zeggen dat Tomb Raider al van bij het begin erg veel gebruik maakte van mythologische wezens en onrealistische fabelcreaturen. Dat hoort er nu eenmaal bij.



    En \"Doppelganger\" is het (Duitse) woord dat in de Engelse taal gebruikt wordt voor dubbelganger.






  • damn gonzo, jij hebt je research gedaan of niet

  • Nou ja, gezien de dopperlanger in TR: Anniversary zat, dat overigens een remake is van het aller eerste Tomb Raider avontuur, vind ik het vreemd dat mensen vinden dat de doppelganger er niet in hoort…

    Ik zelf kan niet wachten op de DLC. Ben erg benieuwd.

  • @slickrick



    Mischien door een duitser verzonnen lol



    @Tom van Someren



    Ja, als of Tomb Raider altijd al realistisch was zuch…



    @Dakhaas NL



    Die personage zat al een tijdje in Tomb Raider dus heeft zekker met Tomb Raider te maken. Net als all die Mythologische wezens. Effe background check doen volgende keer ok?








  • leuk kan mischien wat variatie bieden!!

  • Waarom in het Duits XD



    Doppelganger is zo een beetje de officieele benaming ervoor

  • Jammer dat deze DLC niet naar de PS3 komt…

  • ik heb het niet ik kan er niets van

  • @mindgame: Ik vind dat het geen ruk meer te maken heeft met Tomb Raider, dat staat voor mij voor klimmen en klauteren. Al die surrealistische bullshit hoeft voor mij niet. En ik ben vast niet de enige die niet elk deel van de serie (en dat zijn er aardig wat) van voor naar achter gespeeld heeft. Stik dus maar in die 'background check' van je :')

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren