1. Company of Heroes (PC)

Company of Heroes (PC)

Ik weet het niet maar ik heb nooit echt naar Company of Heroes uitgekeken maar de physics zagen er mooi uit. Toen de BETA gratis beschikbaar kwam dacht ik dan ook, toch maar even proberen! En ik heb er geen spijt van gehad. Een uitgebreide uitleg van het spel volgt nu. Nog even voor de duidelijkheid, dit is een Multiplayer BETA en nog niet alle opties zitten in het spel maar wel zo'n 90%. Aangezien er ook redelijk wat mappen inzitten heb ik toch besloten om een recensie te schrijven.

Generals, aflevering 1944

Company of Heroes is alweer de zoveelste WO2 RTS die uitkomt. Panzers, Soldiers, ik heb ze allemaal gespeeld en verslonden. Toen Company of Heroes werd aangekondigd echter, keek ik er niet echt naar uit want ik dacht dat het erg op Soldiers zou lijken. Hoe had ik nog meer fout kunnen zitten. Company of Heroes is een klassiek RTS met base building en grondstoffen die zich afspeeld in WO2. Dat is toch niet echt alledaags en ik was dan ook benieuwd hoe ze het grondstoffen syteem hadden aangepakt. De drie grondstoffen in het spel zijn, manpower, munition en fuel. Manpower gebruik je om soldaten te maken, munition gebruik je voor upgrades en fuel gebruik je voor voertuigen en tanks. Wat als eerste opvalt als je Company of Heroes start is dat het erg lijkt op Command en Conquer Generals en dat is fijn want ik heb Generals jaren met plezier gespeeld. Maar er zijn toch een paar dingen anders.

De frontlinie

Wat Company of Heroes toevoegd aan de Generals formule zijn strategische punten die je moet veroveren. Sommige punten leveren extra grondstoffen op of zijn gewoon control points waarmee je frontlinie zich uitbreid. De frontlinie moet je in stand houden want anders kunnen de grondstoffen je basis niet meer bereiken. Dit is vooral een leuke strategie voor spelers die hun tegenstanders eerst willen verzwakken en dan aanvallen. Verder kan je in gebouwen die zich in jouw frontlinie bevinden, ombouwen tot een barrak waarmee je weer extra manschappen kan aanmaken. Dit vind ik een zeer sterk punt van Company of Heroes. Bij Generals, als je HQ vernietigd is, is het gameover. Niet hier want je kunt namelijk je HQ weer opbouwen in een sector die nog van jou is. Pas als je alle sectoren heb verloren is het afgelopen. De gebouwen die je kan neerplanten zijn niet echt bijzonder maar er zitten enkele bij die toch de vermelding waard zijn. Zo kan je bunkers, machinegeweernesten, tankvallen, mijnen en prikkeldraad neerzetten. Dit is erg handig vooral de bunkers zijn massavernietegingswapens en voor de normale infantriesoldaat is het ook hel als hij er eentje tegenkomt. Gelukkig zijn er genoeg gebouwen waar je je troepen naar kan laten terugtrekken maar echt veilig ben je er nooit want de physics engine zorgt ervoor dat als een tank schiet het gebouw langzaam aan instort. Het resultaat is af en toe wel hilarisch als je soldaten meters door de lucht heen vliegen.

WO2 in kleur

Grafisch ziet Company of Heroes er natuurlijk prachtig uit. Alle gebouwen en vooral de eenheden zelf zien er mooi uit. Ze zijn zelfs zo mooi dat ze ook in een shooter hadden kunnen zitten. De eerder genoemde physics zijn natuurlijk een mooi extraatje maar ze hebben ook hun impact op de gameplay, je kunt namelijk soldaten achter brokstukken en verwoeste tanks laten schuilen. Dan over naar de geluiden, die zijn ook mooi maar maken niet zo'n verpletterende indruk als de graphics maar ze mogen er zeker zijn. Afgezien van de muziek in het menu is er geen muziek maar ik denk dat dat komt omdat het nog een BETA versie is dus ik denk dat dat nog word opgelost.

The Good, The Bad and The Ugly

Hoewel je alleen Multiplayer kan spelen in deze BETA zitten er toch bots in of beter genoemd, de computerspelers. De computer is zeker een te duchten tegenstander. Op easy is het redelijk gemakkelijk maar medium en hard is echt afzien. De computer is dan echt een bloeddorstig monster dat je zal opsporen en vernietigen. Alleen een zeer goede verdediging helpt dan nog om te overleven. Overigens, de computer slurpt aardig wat kracht van de cpu weg waardoor je af en toe een framedrop heb maar als je tegen menselijke spelers speelt heb je daar geen last van natuurlijk en blijft het spel vlotjes doorlopen. Wat ik wel moet zeggen is dat Company of Heroes wel een erg zwaar spel voor je 3D kaart is, ik heb het spel bijna op volledig(met een X800XTPE)staan en meestal loopt het gewoon goed maar als er heel veel units op het scherm komen kan er wel eens een framedrop komen. Zelfs met de sterkste kaart van het moment kun je het spel niet op maximum zetten want het ondersetunt DirectX 10 en Windows Vista. Om alles op maximum te aanschouwen zal je dus nog even moeten wachten maar het ziet er nu ook al prachtig uit hoor. Het is natuurlijk nog een BETA maar ik denk toch dat Company of Heroes een zwaar spel zal blijven. Waar Relic ook nog aan moet werken is het joinen van servers. Dit duurt aardig lang en vaak heb je erg veel moeite om een server te joinen. De server browser zelf ziet er ook niet echt fantastisch uit en werkt nog niet echt lekker maar dit zal zeker worden aangepast.

Conclusie en beoordeling

None

Company of Heroes heeft mij zeker verrast. Het bombadeert de concurentie weg en rijd er met een tankrush nog eens twee keer overheen. Het is natuurlijk nog een BETA en er zitten nog een paar foutjes in, maar als Relic die opruimt zie ik Company of Heroes gemakkelijk RTS van het najaar of zelfs van 2006 worden.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Gameplay
  • Physics
  • Minpunten
  • Voorlopig)
  • AI slurpt veel CPU kracht op
  • Server browser werkt nog niet perfect

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik voorspel dat hier veel reacties op gaan komen ;-)



    Goed artikel btw; handig voor diegene die zich hieraan gaat wagen.

  • niks voor mij die strategishe games wrm hebben ze hem nie gemaakt zoals enemy territory quake wars?

  • halo is niks voor mij

    maar wel vette voertuigen!

  • Vet artikeltje, alleen vergeten jullie niet de Elites bij de Covenant? Ik zou toch zweren dat ook die erin zaten :)

  • Het laatste voertuig van de UNSC is het superwapen de Scarab.



    Ik denk dat er in plaats van UNSC Covenant hoort te staan :D

  • Jammer van de kleine plaatjes maar heel goed uitgediept! Leuke info. :)

  • Veelbelovend.

  • De sterkste infanterie van de Covenant zijn de Spartans, waarvan de Master Chief natuurlijk de bekendste is. Het laatste voertuig van de UNSC is het superwapen de Scarab.



    Leuke info maar niet geheel correct :P, alleen maar neergezet om ff te helpen.

  • `` De sterkste infanterie van de Covenant zijn de Spartans, waarvan de Master Chief natuurlijk de bekendste is``



    klopt niet helemaal

  • Heb hem al via the Underground :P



    maar vindt het spel is niet echt bijzonder.

    Ziet er misschien mooi uit maar de besturing laat echt de wensen over.

    Daarnaast heeft elke unit een Special \"power\" wat compleet niet werkt

    (functie werkt wel maar is lastig de besturen bij grote legers)

    en natuurlijk de \"God\" powers een van de punten waardoor je een RTS kan verneuken!





  • ik moet zeggen leuk artikel… ookal zijn het niet alle speelbare units… wel leuk gedaan vind ik.



    Wort Wort Wort!!!

  • niet mijn game en geen 360s geef me beter de normaal mod

  • elites??? waar zijn die dan???

  • ik heb halo nooit wat gevonden beetje een domme hardcore shooter voor freaks

  • mooi artikeltje miss is de game het proberen waard

  • @Ronaldinho

    Halo is juist typisch NIET hardcore, de game is kleurrijk en simpel en de controls zijn makkelijk op te pikken!



    Erg leuk artikel. Ik kijk uit naar het artikel over de geschiedenis van halo!


  • Deze game gaat ownen..

  • Leuk artikel, maar ik had liever de review gezien ;).

  • Leuk artikel! ^^

  • Ziet er leuk uit, zeker een buy voor mij nadat ik de demo heb gespeeld.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren