1. The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

Nintendo is al enkele decennia één van de belangrijkste bedrijven in de videogame-industrie. Mario, Donkey Kong en in mindere mate Zelda en Metroid, iedereen kent ze wel. Toen Nintendo in 1996 de Nintendo 64 op de markt bracht, ging het stroomafwaarts met Nintendo. Maar weinig ontwikkelaars zagen de potentie die Nintendo’s console (spelcomputer) wel degelijk bezat, waardoor er niet veel spellen voor uitkwamen. Met de Gamecube, die in 2001 gelanceerd werd, zou alles veranderen. Nintendo had dit keer, in tegenstelling tot de tijd van de Nintendo 64, hele goede relaties met de ontwikkelaars, waardoor de ondersteuning voor de Gamecube beter dan ooit was. Het wachten was op de eerste ‘echte’ topper voor de Nintendo Gamecube, en in mei 2003 kwam The Legend of Zelda: The Wind Waker eindelijk uit. Zou deze Zelda de hoge verwachtingen waarmaken? Wil je het weten? Lees dan mijn recensie over misschien wel de beste Cube game ooit?

Voor degenen die nog niet bekend zijn met de Zelda-reeks zal ik het verhaal even uitleggen. Het is in vrijwel elke Zelda de bedoeling om met een jongen, Link genaamd, prinses Zelda uit de klauwen van Ganondorf (ook wel Ganon genoemd) te redden. In elke Zelda-game zijn de omgevingen weer anders, maar elke game berust op hetzelfde principe. Door middel van wapens als zwaarden, pijl en bogen en katapulten die je gedurende het avontuur tegenkomt zal je de strijd met de aanhangers van Ganondorf aangaan. De spelwereld van Zelda zit heel goed in elkaar. Elke editie van Zelda kent namelijk een vrolijke, ongevaarlijke bovenwereld, waar zich allerlei dorpjes en bossen bevinden. De échte actie speelt zich echter af in donkere kerkers, waar je dan ook de meeste vijanden zult tegenkomen. Aan het einde van bijna elke versie van Zelda kom je oog in oog met Ganondorf te staan, en moet je hem op een speciale, strategische wijze verslaan.

Het eerste dat opvalt aan The Wind Waker is de originele grafische stijl. In plaats van realisme heeft Nintendo ditmaal gekozen voor een tekenfilmachtige, ‘cartoony’ stijl. Link is niet meer de stoere jongen als in de voorgaande games, maar een klein ‘jochie’ dat nog maar net op de wereld komt kijken. Het is moeilijk te bevatten dat dit ‘kleintje’ straks de held moet gaan uithangen. Toch vind ik het een hele goede keuze van Nintendo om voor een tekenfilmachtige stijl te kiezen. Gezichtsuitdrukkingen, omgevingen en vijanden zien er werkelijk fantastisch uit. Na mijn eerste stapjes op het prachtig vormgegeven ‘begin-eiland’ gezet te hebben, mijn oma een bezoek gegund heb, een paar varkentjes verzameld heb en een eindje gezwommen heb, besluit ik dat het tijd is om iets nuttigs te gaan doen. Toevalligerwijs blijkt het vandaag mijn verjaardag te zijn, en mijn kleine zusje schenkt mij een prachtige verrekijker. Om de verrekijker uit te proberen ga ik naar de uitkijktoren, waar je van een prachtig uitzicht over de zee kan genieten. Met de verrekijker ontdek ik een vreemde vogel, die niet veel later op mijn zusje af komt vliegen en haar ontvoerd. Met een stel piraten vaar ik naar een gevangenis waar mijn zusje waarschijnlijk opgesloten is. Later in het verhaal blijkt dat mijn zusje op een mysterieuze een prinses is, Zelda genaamd. Ook dit keer wijkt de verhaallijn dus niet af van het veelal gebruikte principe.

Het vechtsysteem in The Wind Waker is bijna identiek aan dat van haar voorganger, die op de Nintendo 64 verscheen. Het werkt allemaal heel erg soepel en mede doordat ik de vorige Zelda-games ook gespeeld heb kost het me niet al te veel moeite om een paar rake klappen uit te delen. Door middel van de B-knop in combinatie met de ‘trekkers’ (triggers) die bovenop de controller zijn bevestigd sla ik de ene na de andere vijand knock-out. Ik vind dat dit simpele, maar zeer effectieve vechtsysteem het beste is dat ik ooit in een videogame gezien heb. Bijna geen één punt van het vechtsysteem is voor verbetering vatbaar. Er zijn veel avonturenspellen die geprobeerd hebben het vechtsysteem van de Zelda-games te evenaren of zelfs te overtreffen, maar nog geen enkele game is hier in geslaagd.

Zoals in elke Zelda-game speelt het geluid weer een belangrijke rol. Aanstekelijke achtergrondmuziek wordt afgewisseld met korte kreten van de kleine Link. De achtergrondmuziek is helaas niet zo aanstekelijk als de muziek uit The Legend of Zelda: Ocarina of Time, maar is toch van een heel behoorlijke kwaliteit. Nieuw is de muziek die je hoort als je een vijand raakt. Als je een paar rake klappen uitdeelt klinkt dat, letterlijk en figuurlijk, als muziek in de oren. Ik vind deze aanpassing na een tijdje een beetje irritant worden, maar dat is meer een kwestie van smaak.

!

Conclusie en beoordeling

None

The Legend of Zelda: The Wind Waker is een geweldige game die elke Cube-bezitter gespeeld moet hebben. De game is helaas niet zo geschikt voor beginners omdat de moeilijkheidsgraad bovengemiddeld is, de game verlangt bijna van je dat je de eerdere games in deze legendarische reeks ook gespeeld hebt. Ik heb verder bijna geen minpunten kunnen ontdekken aan dit grote avontuur. Grafisch zit de game perfect in elkaar en tilt de zogenaamde ‘cell-shading’-techniek naar een hoger niveau. De grafische stijl is zeker leuk bedacht, maar het is misschien iets 'te kleurrijk'. The Legend of Zelda: The Wind Waker is een game geworden die je niet mag laten liggen!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Verhaallijn
  • Sound
  • Vechtmethode
  • Minpunten
  • Misschien iets te kleurrijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ziet er wel echt mooi uit ! Pas echt bij t sfeertje van re 5 :D

    IN de tekst staat trouwens dat ie zwart is.

  • ja vaag rechtsoner op de doos zie ik een rooie, maar ik zou voor de PS3 met killzone2 bundel gaan xD

  • In de tekst staat inderdaad dat hij zwart is omdat het ook een zwarte zal zijn. De rooie van de doos is enkel voor de US en de UK.

    Als je effe behoorlijk leest zie je dat.



    @ kevforce : fijn voor jou, knap hoor.


  • Gemini…? Kevforc uit alleen z'n mening mag het van jou…? InhumanH zoals Gemini al zei beter lezen!



    Wat betreft mijn mening… Mooi bundel eindelijk een beetje af van die 2 loze spellen die je erbij kreeg… De red versie pas mooi bij het rooie ringen.:)

  • @ MocroMo : alleen als hij het schriftelijk aanvraagt ten laatste drie dagen op voorhand ;-)



    P.S. geef toe dat het een beetje trollen was.

  • @InhumanH

    Lees dan,

    \" Europa krijgt in tegenstelling tot Amerika en het Verenigd Koninkrijk geen rode Xbox 360. \"

  • jammer ziet er wel leuk uit in rood

  • Europa krijgt trouwens de keuze tussen zwart en rood in sommige landen. In Nederland niet overigens, alleen zwart.



    Echt top bundel dit hoor.

  • Jeez….die rode 360 is me ff een potje lelijk!

  • waar is de ps3 bundel

  • Vette bundel

  • @Mc.lovin

    Die komen al met een Killzone 2 bundel, ze kunnen niet voor elk spel een bundel uit gaan brengen.

  • zie ik daar nu een rooie 360 ?

  • @ Hierboven,

    Ja, maar dat is de Amerikaanse versie… Wij krijgen de zwarte.

  • Dan importeer je hem toch gewoon uit de UK?

  • Mooi bundeltje, voor mensen die nog een 360 willen…

  • Als je per se rood wilt, moet je hem gewoon uit Engeland laten overkomen. En anders ben je maar blij met de zwarte, daar is ook niks mis mee.

  • Las op CVG dat de game ultrakort is…7.36 minuten om precies te zijn op normal difficulty. Terwijl RE4 minstens 20 was meen ik

  • @ Gemini





    Geld dat voor iedereen want dan moet ik even je adres hebben :P


  • Ik het liever een zwarte dan een rode, dus het boeit mij weinig wat die Engelsen en Amerikanen krijgen. :P

    En dan nog, ik heb al een 360. :)

    Wel een mooie prijs trouwens. ^^

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren