1. F.E.A.R. (PC)

F.E.A.R. (PC)

F.E.A.R., een naam die bij veel gamers wat nieuwsgierigheid oproept. ‘Een horrorspel?’ ‘Een ordinaire shooter?’ ‘En waar slaat dat enge meisje op de voorkant op? ‘Buy and try’zou ik maar zeggen! Of toch eerst maar even deze recensie lezen.

‘Join the club!’

F.E.A.R. staat voor ‘First Encounter Assault Recon’; een hele mond vol. En raad eens wat? Je bent een elite soldaat, getraind om met de meest ongewone, schokkerende gebeurtenissen om te gaan. Het F.E.A.R.-team bestaat uit een leidinggevende kerel (Die veilig thuis met z’n blue-tooth en laptop op de bank zit.), een vrouwtje, een kereltje en jij. Naast het F.E.A.R.-team is er ook nog een SFOD-D-team en waar dat voor staat zoek je zelf maar uit. Het ‘sfodd-team’ bestaat uit een aantal ‘special forces rambo’s’ die je meestal dood of binnenkort gehemeld aantreft. En jawel, helaas; je vecht, griezelt en knalt de weg naar victorie (eigenlijk niet) in je ééntje. Wat een teleurstelling. Af en toen in de game zijn er een paar ‘meeting-points’ waar de club bij elkaar komt, maar daar blijft het ook bij.

‘They all deserve to die…’

Het spel begint met een paar vage horrorfragmentjes: ‘Raar psychopathisch mannetje in een vreemde cel.’ ‘Een leger van net geactiveerde kloonsoldaten?’ Erg moeilijk te omvatten allemaal’. ‘Een goed verhaal zit er niet in, dus laten we het de speler vooral niet gaan vertellen,’ dacht Monolith waarschijnlijk. Maar goed, het komt erop neer dat ene Paxton Fettel een leger met kloonsoldaten (telepathisch) heeft geactiveerd en naar zijn wil kan besturen. Dus wat moet F.E.A.R. nu gaan doen? Inderdaad, Paxton Fettel een enkeltje naar de hel bezorgen. Of dacht je soms een heel leger supersoldaten in je ééntje te elimineren? Geeft niks, het komt op hetzelfde neer. Het punt is: Pax (Zo noem ik ‘m even.) is jou net iedere keer te slim. Pax loopt op je voor en blokkeert je weg met soldaten. En probeert je ook nog eens bang te maken. Maar vrees niet! Je bent bewapend met Double Pistols, Submachine Gun (SMG), Combat Shotgun, Assault Rifle, Nail Gun, Semi-automatic Assault Rifle en een Plasma Gun. Je kunt het natuurlijk niet allemaal in één keer in je broekzak stoppen, dus is er besloten dat je drie wapens bij je kan houden, mijnen en granaten niet meegerekend.

‘Horror? Ik lach me dood’

Genoeg gebrabbeld, over naar de horror. Er wordt een soort van Japanse horror gebruikt in F.E.A.R., net zoals in ‘The ring’. Persoonlijk heb ik er een hekel aan. Voorbeeld: Je loopt door een donkere gang en wanneer je net bijna aan het eind bent, loopt er een klein meisje met een rood jurkje voor je langs. Je loopt haar achterna, maar ze loopt net de hoek om en verdwijnt. Oké, dat was best scary. Nog een voorbeeld: je loopt een trap op, bovenaan de trap staat een deur halfopen, net wanneer jij bijna boven bent, loopt niemand minder dan Pax voorbij! Je smijt de deur open, maar er is niks te zien…Dit zijn wel leuke schrikmomentjes maar als het zich nog 10 keer herhaalt, wordt het vervelend. Niet getreurd er is meer, lampen die zomaar beginnen te zwabberen, tegeltjes die van de muren vallen, deuren die dichtvallen, gemartelde gezichten die ineens vol op je beeldscherm knallen en nog meer geinen en grollen die de makers voor ons hebben bedacht, maar echt eng word het niet. De muziek zorgt tevens voor de nodige spanning.

‘I need back-up!’

Wat wel goed uitgewerkt is, is de actie. Want wat is nou de gein? In bijna alle games vecht je met je squad tegen de vijand, maar in F.E.A.R. vecht jij in je uppie tegen verschillende squads.

En dan bedoel ik geen groepjes vijanden die toevallig bij elkaar staan, maar echt goed getrainde squads van zo’n 3 á 4 soldaten die elkaar uitermate belangrijke aanwijzingen geven, zoals: ‘Squad follow me.’ ‘Fire in the hole!’ ‘Grenade! Take cover!’ ‘Search this area.’ noem maar op. Over goede A.I. gesproken, de A.I. is fantastisch! Deze vijand ruikt, hoort, zoekt dekking, communiceert en valt aan. Ze zien jou pas als ze je ook daadwerkelijk echt kunnen zien. Ze zoeken dekking achter meubilair, springen door glas heen, openen deuren, slaan alarm, gooien meubilair omver om achter te schuilen. Je wordt gefixeerd, geflankeerd en gefusilleerd! Het blijft me telkens weer verbazen.

‘Begin maar vast bij je vader te smeken voor een nieuwe pc.’

Het leveldesign in vrij repetitief: kleine gangen en kamers in verschillende plaatsen. Zoals de bekende ‘chemische fabriek’ en ‘het kantoorgebouw’ of bijvoorbeeld een kraakpand. De buitenkant verandert, maar de actie blijft hetzelfde. Grafisch is het letterlijk een knalfestijn. Prachtige graphics, lichteffecten, schaduwen, de hele zooi. Het vereist helaas weer een dikke pc. In je gevechten word je bijgestaan door je beste vriend: Slowmo, een balkje onder in je scherm. Met een druk op de knop verandert de snelle actie in trage, overzichtelijke slowmotion. Gedurende deze periode kun je kogels ontwijken en je vijanden een flink pak slaag geven.

Gooi eens een granaat, zet SlowMo aan het werk en geniet van het schouwspel: na de krachtexplosie zie je een soort krachtveld van de ontploffing afkomen, die de nabije ramen doet rinkelen. Tijdens het schieten op je vijanden raak je ongetwijfeld ook wat naast of achter hun staat. Stukjes karton vliegen in de rondte, de vonken knetteren van het metaal af en schiet je op de muur, een stuk gruis en steen zal eruit vliegen!

De wapens zijn goed gebalanceerd zodat je niet één bepaald wapen de gehele tijd zal gebruiken, bijvoorbeeld: een machinegeweer heeft 30 kogels in het magazijn en is vrij accuraat en een ander machinegeweer heeft 50 kogels, maar is weer onaccuraat. Het schieten zal niet snel vervelen!

Na de singleplayer uitgespeeld te hebben, moet je weer even afwisselen. De multiplayer komt daarvoor goed tot zijn recht! Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, Elimination en Team Elimination zijn hierbij van de partij. De actie is snel en dodelijk, na enkele schoten ben je al gehemeld. Spawnen gaat daarom gelukkig ook snel. Deathmatch raad ik echter af om te spelen; je raakt ervan gefrustreerd. Na 3 seconden loop je in een drukke server alweer iemand tegen het lijf en mag je blij zijn als je één iemand kunt ombrengen voordat hetzelfde jou overkomt.

Conclusie en beoordeling

None

F.E.A.R. noem ik een geslaagde Game in z’n genre. Dankzij de lekker werkende actie en opzwepende horrorelementen. Graphics, muziek en sound zijn allemaal tiptop in orde, alleen het verhaal schiet soms wat te kort. Geen hartbrekende, epische onvergetelijke ervaring. Maar gewoon een leuk spelletje.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • het knalwerk
  • fantastische A.I.
  • puike graphics
  • horror om even mee af te wisselen
  • Minpunten
  • snel repetitief
  • verhaal is onvoldoende

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • max een verlies van 125.000 usd, dat zal Billy toch niet zo veel boeien….

  • Oh nu niet meer? o.O

  • Haha, dat is wel vreemd dat slechts 25 personen te veel hebben gekregen. ;) Gewoon een klein foutje door degene die deze personen moest behandelen.

  • Hmmmm, doen ze toch nog iets goed!! Snap niet dat MS altijd eerst grote fout maakt, dan gaan ze moeilijk doen en daarna doen ze gelijk iets goed's.

  • lol

  • Wat die persoon hierboven mij zegt :)

  • @bgraafland:

    Billy is met pensioen ;)

  • Negatieve publiciteit eh. Het is en blijft M$. Dat ze dit niet voor het versturen van de brieven hadden verzonden… sja… het zijn nog steeds mensen?

  • Leuk dat Micro$oft zijn geld niet terug wilt hebben, maar ik wil dat wel! Heb de hoop inmiddels opgegeven in mijn 360 en als ik hem voor de 6e keer weer terug krijg van de fabriek zet ik hem op marktplaats want ik ben er klaar mee met dat klote ding

  • @ Lazlen



    Ik zou nog wachten met verkopen, want een aantal dagen geleden heeft microsoft gezegt dat het probleem verholpen is en het is ook anders zonde van je games.

  • Hoezo twijfelaars….

    Nja… Geld hebben ze genoeg xD..

  • oooo oe lief ;p

  • Netjes

  • Toch netjes van Microsoft om het maar achter zich te laten. :)

  • @bgraafland billie is al sinds juli niet meer bij MS

  • Ze zijn toch vriendelijk gebleven. ^^

  • Ze zullen wel onder druk gezet zijn ofzo, alleen als het om zulke bedragen gaat zou ik toch wel 75% terug hebben gevraagd.

  • boeiend….

  • tsja slechte pr is duurder

  • Worden stiekem zeker betaald om voor MS te gaan \"freelancen\" :P Reserve krachten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren