1. Tony Hawk's American Wasteland (X360)

Tony Hawk's American Wasteland (X360)

Zoals het na elke zomer weer herfst wordt, komt er ook na elke zomer een nieuwe Tony Hawk game uit. En zoals elke winter tegenwoordig warmer wordt, worden de Tony Hawk spellen ietsje minder. Na het geweldige Tony Hawk’s Pro Skater 3 is het eigenlijk alleen maar minder geworden, ondanks verwoede pogingen om de serie nieuwe impulsen te geven. Zou het met dit 7e deel op een volgende generatie consoles dan eindelijk weer goed komen?

From zero to hero

Zoals de vorige spellen uit de serie heeft THAW een verhaal wat je langs verschillende gebieden en missies leidt. In dit geval ben je een countryboy die zijn geluk zoekt in de stad Los Angeles. In het begin moet je nog even je plek vinden, maar al snel groei je uit tot een echte skateheld, die zelfs alle Pro Skaters voor zijn video weet te strikken. Het is de bedoeling om de ‘Skate Ranch’, het stuk land waar je vrienden wonen, uit te bouwen tot een geweldig skatepark. Uiteraard gaat dit niet zonder slag of stoot en halverwege het spel is het verhaal zelfs nog wel licht interessant te noemen, maar verwacht er grootse dingen van.

Free roaming?

In plaats van aparte levels bestaat het spel nu uit alleen Los Angeles, dat wel verdeeld is in verschillende wijken die je langzaamaan vrijspeelt. Er zijn echter geen laadtijden als je van level wil wisselen, je kunt gewoon door een tunnel skaten en je komt in de andere wijk. Dit werkt wel aardig, maar gelukkig kan je ook gewoon de bus nemen naar de wijk aan de andere kant van de stad als je wat sneller wil. Het free roamen is een aardige toevoeging maar door de eentonige verbindingen die tussen de verschillende delen van de stad zitten voelt het toch meer aan als een verzameling levels dan een echte grote stad a la GTA.

Natas Spin, Flair en Walljump?

De gameplay is al jaren niet meer veranderd in de Tony Hawk spellen, maar er komen wel steeds meer mogelijkheden bij zoals de Natas Spin, Walljumps en nu zelfs het rijden op een BMX fiets. Door al deze toevoegingen is besturing op sommige punten iets te complex geworden. Er zijn een aantal missies die echt alleen moeilijk zijn omdat er een vrij lastige knoppencombinatie gevraagd wordt. Een van de eerste missies in het tweede ‘level’ bijvoorbeeld, waarbij je eerst tegen een muur op moet lopen (met de Rechterbumper) en precies op het goede moment moet loslaten terwijl je dan A indrukt om te springen, waarna je de Rechtertrigger en Y moet indrukken om een Natasspin op een paaltje te doen. Dit soort grappen zitten wel vaker in het spel en maken het iets frustrerender dan het zou moeten zijn.

De missies zijn over het algemeen wel vrij afwisselend. Meestal moet je een stuk van de stad (en reclamebord of iets dergelijks) los zien te krijgen door een bepaalde trucs op te doen. Deze trucs zijn vaak anders en het is absoluut minder repetitief als het oude High Score/SKATE/Secret Tape idee, wat overigens ook nog in het spel zit, maar meer daarover later. Naast de 95 Story missies zitten er ook nog verscheidene extra opdrachten in, waar je geld mee kan verdienen. Het geld kan je gebruiken om nieuwe kleren te kopen of een tatoeage te nemen, maar je hebt het soms ook nodig om verder te komen in de verhaallijn. Een beetje geoefende THPS speler zal ongeveer 6 uur doen om alle missies uit te spelen, wat misschien wel erg kort is, zeker omdat de sick mode niet echt veel uitdaging toevoegt waardoor de replaywaarde vrij laag is.

Naast het skateboard staat er nu ook een BMX fiets tot je beschikking, maar vaak zal je die niet gebruiken, omdat bijna alle missies op een skateboard gedaan moeten worden. Dat is eigenlijk maar beter ook, want het skaten gaat veel soepeler dan het BMXen en het voelt allemaal een beetje alsof het er later bijgeplakt is.

Old School

Ook de oude manier van spelen is weer terug, dus met de aparte levels en de bijna standaard opdrachten die je in elk level moet doen. Deze bestaan altijd uit het behalen van een high, pro en sick score, het verzamelen van de letters SKATE en COMBO, het vinden van de secret tape en enkele unieke opdrachten. Ook de levels zijn Old School, op 1 na zijn de 6 omgevingen gekopieerd uit eerde delen, voornamelijk THPS1. Zelfs als je die oude levels niet kent valt meteen op dat deze veel eenvoudiger zijn dan de gebieden in de Storymode. Dat is best een tegenvaller, want in deze kleine leveltjes is het vrij makkelijk om alle doelen snel te bereiken, verwacht dus niet dat je lang bezig bent met de Classic Mode.

Als je in beide modes alle missies hebt voltooid rest alleen nog het vinden van alle ‘gaps’ (speciale sprongen e.d.) in de levels en natuurlijk de multiplayer optie. Je kunt zowel off als online multiplayer doen, offline met 2 man en online met zn achten. Er zijn verschillende speltypes, zoals Capture the Flag, Score Challenge (Wie het eerst een bepaalde score bereikt) of Graffiti (Wie op de meeste objecten een truc heeft gedaan). De opties zijn dus best uitgebreid, maar op Xbox Live is het aantal spelers erg beperkt en wordt er vooral Trick Attack (Haal de hoogste score binnen de tijdslimiet) gespeeld. Als je je erg creatief voelt kan je ook nog aan de slag met de verscheidene ‘Create-a’ modes die het spel rijk is, je kan bijvoorbeeld je eigen skatepark, trick of skater maken.

Xbox 1.5?

Grafisch gezien is THAW echt geen volgende generatie titel. Het spel ziet er uit als de xbox versie, alleen met een hogere resolutie. De karakters zien er slecht uit, zeker van dichtbij is het niet om aan te zien. Als je ziet dat zelfs God of War op de PS2 personen met ronde vingers heeft vraag je je af waarom die bij THAW allemaal vierkant en puntig moeten zijn. Het is duidelijk dat er zo min mogelijk moeite gestopt is in het overzetten van dit spel naar de Xbox 360, wat erg jammer is. De omgevingen zien er uit als een hogere resolutie versie van de xbox editie, wat dus ongeveer hetzelfde is als een oud PC spel spelen op een hele hoge resolutie, waardoor alles erg klinisch en saai eruit ziet. Tijdens de verschillende filmpjes die de verhaallijn rijk is merk je de slechte grafische kwaliteiten pas echt op, deze zijn dus absoluut geen lust voor het oog.

Het geluid en de soundtrack zijn goed in orde, er zit een ruime hoeveelheid aan rock en rapmuziek in het spel en alle tracks passen goed bij de actie die je kan verwachten. Het is wel vervelend dat soms de ondertitels niet hetzelfde zijn als de tekst die de karakters uitspreken, of soms worden er zelfs hele stukken tekst overgeslagen. Maar dit zijn slechts kleine minpuntjes, het audiogedeelte van dit spel brengt voldoende om je van je custom soundtrack af te houden.

Conclusie en beoordeling

None

Tony Hawk American Wasteland is absoluut geen slecht spel, het is erg vermakelijk om te spelen (op enkele stukjes na), het biedt net voldoende content om een tijdje mee door te kunnen en de achievements zijn ook aardig uitgebalanceerd. Maar toch heb je de hele tijd in je achterhoofd dat het zo veel beter had gekund, met name op het gebied van de graphics. Dat is jammer, want met echte volgende generatie beelden had dit spel een echte topper kunnen zijn. Nu is het eigenlijk alleen leuk voor de fans van de serie, de rest kan beter wachten op de volgende Tony Hawk, want het is inmiddels alweer zomer en we weten allemaal wat daarna komt…
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • aardige storymode
  • verslavend
  • Minpunten
  • soms lastig door besturing
  • geen next-gen graphics

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vond F.E.A.R 2 tot nu toe ook wel best tegenvallen.



    Die ene verkoopt zomaar even 3 miljoen games, echt geschift.

  • @Robke821 : Die gast die zogenaamd 3 miljoen games verkoopt werkt dus voor een bedrijf die inboedel van bedrijven opkoopt, zie

    http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=22318

  • @Robke821 ja echt he



    maybe 20 uur omdat ik laast op youtube iemand zag die killzone 2 uit had gespeeld en daar deed ie 22 uur over!!

    (ja sommige mensen hebben hem al vanaf 7 feb)

    die bankpasjes zijn echt vaag



  • Het is mogelijk om Killzone 2 sneller dan 20 uur uit te spelen…

  • Mario bordspel dat geen spel is? Lol xD



    Dit zijn altijd vette artikels :D

  • Mooi artikel!

  • Man verkoopt meer dan twee miljoen games



    Voor hoeveel zou hij ze dan gekocht hebben?

  • Die bankpasjes zijn wel vrij geniaal :D

  • Die WoW figuren krijg je overigens wel gewoon hier in de betere shops. En zelfs bij de Media Markt :D

  • 7 uur is niet echt lang. het lijkt wel of het een trend word om korte games te maken (mirror's edge) waar blijft de tijd dat je nog dik 20 a 30 uur deed met een spel ?



    maar ik moet wel zeggen dat ik vroeger minder snel geneigd was om het spel nog een keer door te lopen. nu doe ik dit wel. dus het totaal aantal speel uren zal elkaar niet zo veel ontlopen (althans, dit is bij mij zo).

  • Zeker mooi artikel. Dat bordspel is te vaag, kan ik niet bevatten.

  • die bankpasjes zijn zo raarr, en dat van res evil 5, ik denk dat ze dat lullen

  • Het mario-bordspel. Omg…

  • Mooie pinpassen!

  • Echt jammer dat er steeds meer nieuws komt over RE 5 dat ie zo'n korte gameplay heeft. In vergelijking met RE 4 is dat echt wel een minpunt.

    Die pinpassen van Capcom zijn wel echt tof. Jammer dat ze dat hier in Europa niet introduceren.

  • Overlord II weer een topgame van nederlandse makelij!

  • Deze rubrieken lees ik heel graag, ik wacht met smart op de volgende update uit Japen en Amerika!

  • laten ze 1st met bewijs komen dat ze Res 5 in 7 uur hebben uitgespeeld plus dat ze zeggen dat ze nog niet eens alles hadden gezien…en ze hebben niet door het spel heen gerend…tuurlijk niet!

  • ik vind dat niet spel van mario wel leuk:P

  • Leuk artikel.



    Afro Samurai, Halo figures en een mario bordspel. Dat is nou eens leuk |.|

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren