1. DRIV3R (PC)

DRIV3R (PC)

In 1999 bracht uitgever GT Interactive op zowel Playstation als PC een mission based driving game uit, die vrijwel meteen uitgroeide tot een succes. Hoewel op de console later een deel twee volgde, bleef een vervolg voor PC-spelers uit. Na ruim vijf jaar kwam daar echter verandering in. Atari brengt het derde deel van de reeks, dat in de zomer van 2004 al op de consoles verscheen, voorzien van een handjevol extra's uit op de PC. Maar of ik daar blij mee mag zijn ??

In het indrukwekkende introfilmpje, dat werkelijk bol staat van Hollywood elementen, maken we kennis met de 'new and improved' FBI agent Tanner. Tijdens het explosieve filmpje zien we echter dat Tanner wordt neergeschoten, waarna hij op de intensive care lijkt de bezwijken aan zijn verwondingen. De groep chirurgen om Tanner heen, het onheilspellende gepiep van de flatline, alles hoort bij de show die de game opvoert om onze aandacht vanaf het prille begin al op te eisen. Dat lukt al vrij aardig. Met tal van vragen en een zee aan onduidelijkheden werpt de game ons namelijk zonder pardon zes maanden terug in de tijd. Waardoor we, gedreven door onze opgewekte nieuwsgierigheid, gedwongen worden de game te spelen.

Contrastloos

Hoewel ontwikkelaars steeds vaker cutscenes en in-game graphics op een zo vloeiend mogelijke manier in elkaar over laten lopen om een storend contrast te voorkomen, besloten de makers van Driv3r deze nieuwe trend te laten voor wat het is. Op ouderwetse pijnlijke wijze worden we in-game afgescheept met een speelwereld die op de console nog lichtelijk verteerbaar was, maar op de PC van vandaag ronduit bedroevend mag genoemd worden. De omgeving is grotendeels opgebouwd uit gestileerde maar contrastloze vlakken, uitgevoerd met een fiets en weinig aantrekkelijk kleurenpalet waarbinnen maar bitter weinig gebeurt. Om kort te gaan: hopeloos en saai.

Verrassend blijven

Maar geen enkele game gaat of staat met de grafische afwerking of toegepaste stijl, wat mij betreft. Is het immers niet net zo belangrijk dat een game lekker wegspeelt en je weet te boeien tot het eind?

Het antwoord hierop is me natuurlijk al duidelijk, al lijken de ontwikkelaars volledig in het duister te tasten. Want terwijl de game op de consoles zichzelf destijds goed liet spelen, is daar in de PC versie maar weinig van overgebleven. De besturing is vrij doorsnee en gebeurt door middel van de gebruikelijke toetsen (WSAD), waarbij de muis als camera fungeert. Hoewel het natuurlijk erg handig zou zijn om met de muisknop te kunnen vuren tijdens het rondkijken, is besloten dit voor het gemak maar niet te doen. Ook was het handig geweest als deze besturing gehandhaaft zou blijven wanneer je een auto steelt (wat toch best vaak voorkomt). Maar in het kader van 'altijd proberen verrassend te zijn' koos men er toch maar voor om daar weer een compleet andere set toetsen voor aan te wijzen. Dan maar een joypad aan de computer gehangen, maar het gebruik ervan werkt helaas niet beter, aangezien het draaien van de camera stroef gaat en bovendien langzamer werkt dan wanneer je het toetsenbord gebruikt. Als je de game wilt uitspelen, speel dan vooral alle scenes buiten de auto via het toetsenbord en alles in de auto met behulp van een pad.

Onvergefelijk

op de consoles werd Driv3r destijds afgebrand met het grote aantal bugs waarmee we onophoudelijk werden getorpedeert. Zo liep Tanner geregeld door de muren heen, viel hij om onverklaarbare redenen van boten af of reed hij zichzelf te pletter tegen vele onverwoestbare bomen en lantaarnpalen die nooit meegaven. Toegegeven, de game zat vol met slordigheidjes, maar het gekke was dat men deze fratsen wél leek mee te pikken van Rockstar GTA games. Desalniettemin had ik verwacht dat de makers de afgelopen negen maanden hadden besteed aan het opschonen van de game. Maar kennelijk had men na de zware kritieken van vorig jaar geen zin meer om nog iets aan de game te doen, aangezien PC gamers nu op dezelfde slordigheden getrakteerd worden als de consolegamlers die hen voorgingen. Onvergetelijk natuurlijk, vooral als je ook nog eens duidelijk kunt zien dat de game grafisch onderdoet voor de Xbox-versie, waarin licht-en schaduweffecten gewoonweg veel beter tot hun recht kwamen.

Gelukkig is er ook een aantal leuke elementen verscholen onder de dikke laag onzinnigheden. Fans van de serie zullen zich dan ook vaak genoeg weten te vermaken. Driv3r zit namelijk propvol met explosieve acitiescenes en de meest wilde actervolgingen die je maar kunt bedenken.

Lineaire vrijheid

De 26 missies die je met Tanner moet doorlopen zijn in de regel vrij lang, uitdagend en gevarieerd genoeg om puur voor de lol nog eens over te doen. in een bepaalde missie in Nice bijvoorbeeld, zit je in de achterbak van een klein busje waaruit je met allerlei wapentuig suïcidale achtervolgers probeert af te schudden. De enige manier om deze uitdagende missies te overleven, is door je nog harder en meedogenlozer op te stellen dan je tegenstanders en ze vol woede te doorzeven met kogels. Ook kun je proberen de banden lek te schieten, waardoor je achtervolgers op stijlvolle wijze gelaceerd worden en je even de tijd hebt om het te herladen. Er zijn tal van manieren waarop je de altijd lineaire missies toch met wat vrijheid kunt blijven spelen.

Hollywood celebs

Het is jammer dat de makers bij meerdere aspecten de klemtoon verkeerd hebben gelegd. De steden bijvoorbeeld zijn alle drie één op één overgezet en zien er behoorlijk realistisch uit. Ook is veel tijd gestoken in het creëren van een grote interactieve speelwereld, de verhaallijn en de passende personages die bijna allemaal ingesproken zijn door Hollywood celebs zoals Mickey Rourke, Michael Madsen en Michelle Rodriguez. Er wordt dan ook op krachtige wijze een sfeer neergezet, die nauwelijks vergelijkbaar is met andere games uit het genre. Maar door juist op deze elementen te focussen heeft men op gameplay, geluid, controls en puur speelplezier vergeten in te bouwen, waardoor we een game overhouden die op de meest cruciale punten hopeloos tekort schiet.

Conclusie en beoordeling

None

Net zoals de prachtige wereld van GTA games, met spannende explosies, leuke missies, prachtige sfeer. Dit dacht ik toen ik Driv3r zag staan in de winkel. Maar eigenlijk is het gewoon een kutgame. De verhaallijn is dus goed, maar de gameplay en de graphics zuigen. Hier had ik echt wel meer van verwacht omdat de makers negen maanden de tijd hadden om de game nog te verbeteren.
4
Score
40
Score: 40
  • Pluspunten
  • Veel uitdaging
  • Verhaallijn
  • Mid-price
  • Minpunten
  • Slechte besturing
  • Grafisch niet geweldig
  • Contrastloos
  • Bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lol, bes wel grappig wapen :P

  • nice

  • Gaaf :p

  • VALVe, de enige developer met constant creatieve dingen.

  • wist ik al :P

  • Chill ^^

  • scout is mijn favo character, maar nu blijf ik toch egt wel een tijdje killzone 2 spelen :D

  • @s0kkie



    Counterstrike, Team Fortress en Portal zijn eigenlijk allemaal mods voor Half Life 2 die niet gemaakt zijn door Valve. (over portal weet ik het trouwens niet zeker).



    Ik vind het wel goed dat ze TF2 nog steeds ondersteunen na meer dan een jaar. Wel jammer dat ze niks meer met de console versies doen…



  • @ Freestyleforce

    CS en TF zijn orgineel mods voor half life 1 ja, maar valve heeft die namen opgekocht en volgensmij sommige mod makers aangenomen. Portal is gewoon door Valve gemaakt.



    De updates van tf2 komen ook altijd naar de 360, alleen volgensmij wel later. zit een lag tussen van een paar maanden.


  • ik ga hem binnen kort haal

  • @ Freestyleforce

    Het concept hebben ze niet bedacht, maar uiteindelijk uitgewerkt naar een succesvol iets hebben ze zeker wel zelf gedaan.

  • Valve Software is altijd al bezig geweest om haar games te blijven ondersteunen en ook gratis extra content te ontwikkelen. Tevens zijn Team Fortress 2, Counter Strike Source, Day Of Defeat Source en Portal originele games die Valve Software apart van elkaar heeft ontwikkeld, ik vind dat het niet kan worden bestempeld als \"mods\" die opgebouwd zijn van uit de Source Engine (aka Half-life 2 Engine)

  • VALVe For Ze Win!

  • Jep, Valve overheerst de industrie. Alleen niet zo groots.

  • Die Force-a-Nature is echt de bom, kan je ten minste vijanden verder weg schieten. Oh en het is trouwens NIET omver schieten IG, lees de facts gewoon goed op deze site!

  • COOL!!

  • Valve blijft goed op het gebied van gratis content. Ik hoop dat ze met deze updates de scout wat minder under powered hebben kunnen maken.

  • Heerlijk! :D

  • eindelijk

  • team fortress, nix voor mij. ben zelf een fanatieke css speler. had veel goeie dingen over tf2 gehoord, heb t drna ook gekocht, maar na half uurtje spele ben k drmee gekapt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren