1. Day of Defeat: Source (PC)

Day of Defeat: Source (PC)

Toen in 2003 de originele Day of Defeat uitkwam had je twee groepen mensen. Je had de mensen die het beter vonden dan Medal of Honor Allied Assualt de multiplayer hit van 2002. Aan de andere kant had je weer de mensen die zeiden dat het echt te lelijk voor woorden was. Valve besloot het met Day of Defeat: Source op safe te spelen door de source engine te gebruiken. Is Day of Defeat: Source nu wel een echte topper? Je leest het allemaal in deze recensie!

Valve besloot begin 2005 om een remake van Day of Defeat te maken. Die remake zou net als Counter Strike rechtstreeks onder de kopiermachine worden gemaakt maar dan met hogere texturen van de source engine. Toen Day of Defeat: Source midden 2005 aan de pers werd getoond was niet iedereen er even tevreden mee en het gevaarlijke woord "slecht" werd nog net niet uitgesproken. Na deze kritiek besloot Valve Day of Defeat: Source helemaal om te bouwen. De bestaande levels werden flink aangepast waardoor je nog moeite moest doen om ze terug te herkennen. Door deze grote aanpassing had de ontwikkeling zware vertraging opgelopen waardoor er ten tijde van release maar 4 mappen in zaten. Valve beloofde dat het meer mappen op korte termijn erbij zou maken We zijn nu een half jaar na de release en Valve heeft zijn belofte gehouden. Er zitten nu 8 mappen in het spel en er zijn nu een hoop custommaps gemaakt door fans. Sommige van die custommappen vind ik zelfs beter dan de officiéle mappen.

Day of Defeat: Source was ook het eerste spel met de source engine die HDR gebruikte. Dat wil zeggen dat als je in een donker gebouw zit, je buiten alles heel licht ziet, zo licht dat je af en toe zelfs een zonnebril zou opzetten. Buiten is het dan weer precies andersom, dan is de belichting normaal en in de donkere hoekjes zie je dan zowat niets.

Verder horen bij de Source engine ook de physics en die zijn hier weer helemaal terug na de vreemde physics van Counter Strike: Source. De lichamen vielen daar wel goed neer maar de objecten leken wel aan de grond genagelt met magneten. De physic engine speelt in het spel best wel een belangrijke rol. Ik heb meermaals een kast gebruikt om een deur te versperren. De tegenstanders, in dit geval de Duitsers, probeerden daarna verwoede pogingen om de kast uit de weg te krijgen. Nu komen we ook meteen bij het eerste minpuntje, hoewel de objecten nu goed vallen, je kunt ze nog niet kapot knallen. Bij het eerder genoemde voorbeeld met de kast hielp zelfs een Panzerschreck niet! Toch wel jammer als je zag wat je kon met het meubilair van Half-Life 2. Dit zal wel zijn redenen hebben want het spel is natuurlijk online waardoor er door het gebruik van teveel physics misschien hevige lag zou kunnen vooroorzaken waar Half-Life 2 natuurlijk offline is. Persoonlijk vond ik dit niet zo heel erg maar sommige spelers ergeren zich eraan. Verder is het geluid ook fantastisch en dit vond ik echt één van de beste punten van het spel. Je hoort als je spawnt vuurgevechten van medespelers. Naarmate je dichterbij komt hoor je de geluiden vervormen naar het geluid wat de wapens maken als je ze zelf afschiet. Dit heb ik nog bij geen enkel ander spel gehoord en vind ik dan ook een zeer goed punt.

In Day of Defeat: Source moet je samen met je team een aantal vlaggen veroveren en verdedigen. Als je alle vlaggen heb verovert dan is je team de winnaar van de ronde. Om te winnen heb je klassen tot je beschikking, de Rifleman, de Submachine gunner, de Support, de Machine gunner, de sniper en de bazooka. Dit concept lijkt heel erg op Battlefield met als verschil dat het respawn punt hetzelfde blijft. Daardoor vind ik dit spel erg sterk want hoe dichter je bij de laatste vlag komt hoe meer tegenstand je krijgt want het ligt dichter bij het respawn punt. Tegelijkertijd duurt het langer als je gedood bent om weer in de buurt van de vijandelijke vlag te komen. De mappen in Day of Defeat: Source zijn redelijk klein, maar ze zijn ongeveer te vergelijken met Call of Duty 2 multiplayer levels. Daardoor is de actie zeer intens

en daar hou ik van!

In Day of Defeat: Source kun je maximaal met 32 spelers tegelijk op een server spelen. In sommige mappen is dit aantal precies goed maar bij andere mappen is dit weer veel te veel. De map dod_flash is bijvoorbeeld veel te klein voor dit speler aantal. Hierdoor krijg je een soort adrenaline ervaring die niet normaal is. Gelukkig kan je op elk moment een mapvote starten waardoor grote ergenis wegblijft. En anders ga je gewoon naar een andere server. In de grotere mappen moet je dan weer uitkijken voor snipers, Valve heeft hier rekening mee gehouden en heeft een functie ingebouwd waarmee er maar 2 snipers per team gekozen kunnen worden. Hetzelfde geld ook voor de andere klassen behalve de Rifleman. Je hebt ook een bazookaklasse in het spel. In eerste instantie lijkt die onnoding omdat er geen voertuigen in het spel zitten. Af en toe kan de bazooka toch handig zijn als je een kamer wilt zuiveren van vijanden. Komen we meteen aan bij een ander minpunt, de bazookaclass is veel te sterk. In de originele Day of Defeat was de bazooka niet heel krachtig maar hier lijkt het zowat een atoombom! Eén bazooka in de kamer waar je in zit en je bent dood. Gelukkig geld ook hier hetzelfde als bij de sniperclass en kan je maar twee bazooka's per team hebben. Zo blijft de ergenis beperkt. Daarom vind ik het systeem van klassen ook heel goed en voegt echt wat toe aan de gameplay. Alleen als je eens een keer de sniper hebt dan gaan mensen zeiken of zei even de sniper willen hebben. Afgezien van dat een prima systeem dat ik prettig vind werken.

Conclusie en beoordeling

None

Day of Defeat: Source is een prettige WO2 Onlineshooter. Alles ziet er prachtig uit en het klinkt ook nog eens fantastisch. Afgezien van de onderstaande minpuntjes is er niet veel negatiefs te melden. Call of Duty 2 overtreffen doet het niet maar het komt ten minste in de buurt en dat is knap. En zeg nu zelf, wie wil nu niet een geweldige online shooter voor 15 euro?
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Mooie graphics
  • Physics
  • Gameplay
  • Lage prijs
  • Minpunten
  • Maar acht levels
  • Objecten kunnen niet stuk
  • Bazookaklasse veel te sterk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lol deze update hebben wij 2 maanden geleden gehad op pc ofzo xD

  • Mooi, alleen erg jammer dat dit voor de PC al een hele tijd terug is gefixt…



    Maar ja, Valve kan via Steam natuurlijk constant haar eigen updates doorvoeren. Als het via XBL moet gebeuren moet er allerlei zaken eerst 'geregeld' worden, zoals gewoonlijk.

  • XBL doet altijd moeilijk om patches, waardoor het gewoonweg teveel tijd kost om iets te fixen.

  • jep net als gears 2 is nog steeds niet gefixed online.:(

  • XBL doet altijd moeilijk om patches, waardoor het gewoonweg teveel tijd kost om iets te fixen.



    en moest er door deze patch iets mislopen ben jij vermoedelijk een van de eerste die hier komt klagen of dat ze dit niet eerst testen

  • Saints row 2 duurt mij ook veel te lang met dat COOP patch gebeuren….



    De patch is 22 december aangekondigd…. nu 2 maanden verder nog niets.



    We wachten vol hoop nog af.



  • Mooi dat er ondersteuning komt voor de game, is wel een grappig spelletje online.

  • Erg nette patch, die veel kleine maar irritante foutjes verhelpt.

  • gelukkig de laatste 2 weken heb ik steets in de no mercy campain dat de zombies containers voor de lift zetten.

  • altijd handig als er foutjes worden veholpen!!

  • altijd handig als er fuitjes worden veholpen!!

  • hoop dat je de dashboard glich nog kan doen.

  • Ik had de game met een maat uitgespeeld en geen achievements ervoor gekregen, daarna nog een keer gedaan en toen gelukkig wel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren