1. Luigi's Mansion (NGC)

Luigi's Mansion (NGC)

Schokkende reacties alom. De pers had de naam van de game, Luigi’s Mansion, natuurlijk al lang gezien, en er waren ook al filmpjes gereleased, maar destijds was de game niet veel meer dan een techdemo. Men wist nog niet wat ervan verwacht moest worden. Survival Horror? Dan was Luigi niet ingezet. Een landhuissim voor de toen nog niet uitgebrachte Cube? Het zou de titel wel verklaren, maar de beelden spraken tegen. De E3 bracht meer duidelijkheid, maar schepte nog meer verwarring: Luigi’s Mansion was een stofzuiggame!

Spuiten& Slikken?

Tegelijk met Luigi’s Mansion werden meer beelden gereleased van een andere game: Super Mario Sunshine. Ook daar had de hoofdpersoon iets op zijn rug, ditmaal geen zuigslang maar een waterspuit. Zou Luigi’s Mansion een spinoff worden van ‘grote broer’ Super Mario Sunshine? Of hadden de twee niets met elkaar te maken? Vele speculaties zouden volgen, maar uiteindelijk kwam Nintendo met meer informatie en een, voor de pers speelbare, demo. Al snel was iedereen enthousiast. Stofzuigen, voor veel mensen voornamelijk een saaie bezigheid, bleek opeens leuk te zijn! Zo schreef Insidegamer: “De game bevat dan ook zeker alle ingrediënten om de volgende Miyamoto-klassieker te worden. Naar verwachting zal Luigi's Mansion inslaan als een bom”

Dit was dan ook de reden dat ik de game, samen met mijn zwarte lunchbox aanschafte. De launch bood de bezitters weinig beters dan dit, op Super Monkey Ball en Star Wars Rogue Leader: Rogue Squadron 2 na. De échte toppers zouden later het jaar, of in 2003 komen. Men keek dan ook vooral reikhalzend uit naar The Wind Waker en Super Mario Sunshine. Luigi’s Mansion zou snel weer vergeten zijn. Maar toch, in feite was het een totaal nieuw concept… of toch niet?

De game begint zoals de meeste games tegenwoordig: Met een introfilmpje. Een heel mooi introfilmpje, dat wel. Het laat zien dat Luigi een prijsvraag heeft gewonnen. Zijn prijs: een landhuis! En nee hoor, ook al flitst in het filmpje wel de gedroomde knots van een landhuis langs, inclusief zwembad, loungebar én de bijgefantaseerde vrouwen in bikini, zijn cadeau is toch echt het groene, smoezelige, vieze landhuisje even verderop. Meer het soort huis waar je je schoonmoeder zou willen dumpen, dan een gezellig stekkie om van je pensioen te genieten. Hij had daar een afspraak met grote broer Mario, maar helaas kon Luigi de weg niet vinden door het bos. Eenmaal aangekomen is Mario natuurlijk nergens meer te bekennen. Wat doe je dan? Je gaat naar binnen! Het verhaal is weliswaar wat afgezaagd, geinig is het wel, zeker door de humoristische filmpjes tussendoor, waarbij vooral de overdreven gezichtsuitdrukkingen opvallen.

Survival Horror met een stofzuiger

De doorgewinterde gamer zal nu direct de gelijkenis opmaken met die andere Cubegame, die rond die tijd uitkwam: Survival Horror-remake Resident Evil. Maar is die game één grote verzameling van bloed, ranzige zombies en angstwekkende scènes in een verlaten landhuis, Luigi’s Mansion is niets van dat. Het landhuis is overigens ook niet verlaten, want direct als je binnenstapt komt iemand binnen. Helaas, het is Mario niet, dat zou de game wel érg simpel maken, nee, het is een klein mannetje, dat mij wel wat deed denken aan Einstein. In de centrale hal van het landhuis, dat voor een spookachtig landhuis opvallend licht en vrolijk is, legt het mannetje, dat Elvin Gadd blijkt te heten, je uit wat er aan de hand is met het landhuis… en met Mario. De stemmen zijn, zoals gebruikelijk in dit soort Nintendogames, lekker vaag gebrabbel, met de 'vertaling' eronder geschreven. Ikzelf vind dit altijd erg grappig, maar er zullen veel mensen zijn die liever échte voice-acting hadden gehad.

Mario blijkt ontvoerd te zijn door spoken die in het landhuis bivakkeren, en aangezien het wel erg asociaal is om hem daar achter te laten, móét Luigi wel wat doen. Professor Gadd, die al bekend is met het landhuis, heeft al diverse hightech snufjes ontworpen, om de spoken genadeloos af te straffen. Denk nu niet aan de overbekende shotgun, honkbalknuppel, beretta of tafeltennisbatje, nee, Luigi moet het doen met de eerdergenoemde stofzuiger, en zijn palmtop. Natuurlijk, het moet ook een naam hebben, dus zul je de spoken opzuigen met je ‘Poltergust 3000’, en zie je de recentste file-informatie en de dichtstbijzijnde spoken met de ‘Game Boy Horror’, een soort Game Boy Color…maar dan anders. Dit soort humor zit door de hele game, en ik vind het persoonlijk een leuke toevoeging. De game pretendeert geen Resident Evil-kloon te zijn, maar gaat lekker zijn eigen gang.

72 Spoken in één stofzuigerzak!

Is Luigi eenmaal uitgerust met zijn spullen, dan is het tijd om aan de slag te gaan. Direct vallen mij de mooie graphics op. Alle personages, vooral Luigi, zitten stampvol polygonen, en het lijkt erop dat tóén alles al uit de Cube gehaald was. Al snel bleek dat niet zo te zijn, maar voor een launchgame was dit een zeer knappe prestatie. Ook zijn alle kamers in het landhuis voorzien van hun eigen sfeer, van duister tot vrolijk, en zit alles vol met details. De muren hebben allen een verschillend behangetje, en als je ergens op zuigt met je stofzuiger, dan beweegt dat ook altijd mee. Want dat zuigen met de stofzuiger, daar gaat de game over. Het primaire doel is natuurlijk alle Boo’s, de spoken uit Luigi’s Mansion, op te zuigen, en zo Mario te redden. In totaal zijn er 50 Boo’s, en 22 ‘normale’ spoken. De game begint met het elimineren van de doorsnee spoken, maar op een gegeven moment laat Luigi per ongeluk 50 Boo’s los. Dan breekt de hel pas echt los, want hoe krijg je in hemelsnaam zo veel spoken opgezogen?

Simpel: Met je Poltergust 3000. Gelukkig laten de spoken zich niet zomaar opzuigen. Eerst moet je met je zaklamp op hen schijnen, waardoor ze schrikken en even stilstaan. Dat is het moment om toe te slaan. Met je rechtertrigger activeer je je stofzuiger, en met een heerlijk geluid verdwijnt het spook in je stofzuigerzak, die in deze game overigens niet geleegd hoeft te worden. Dit alles is lekker simpel, maar af en toe té simpel. De spoken geven weinig weerstand, en je levensmeter is groot genoeg om voor een flinke tijd aanvallen van je af te slaan. Meestal komt het dus gewoon neer op het goed mikken van je Poltergust.

First-Person in Third-Person

Dat mikken gaat tientallen malen soepeler dan, bijvoorbeeld, het stroeve miksysteem van ‘echte’ horrorgame Resident Evil. Met de analoge stick beweeg je Luigi, en met de C-stick beweeg je de stofzuiger. Een First-Person Shooter-besturing geïntegreerd in een Third-Person game. Het werkt wonderbaarlijk goed, maar zorgt ook voor weinig uitdaging. Die uitdaging moet Luigi’s Mansion voornamelijk hebben van de puzzels, waar deze game rijk aan is. Van simpele schakelaarpuzzels tot lastige breinbrekers, alles zit erin. Naarmate je vordert in het avontuur krijgt de Poltergust 3000 ook steeds meer functies, en kan Luigi met zijn stofzuiger bijvoorbeeld ook vuur opzuigen, om het even later weer uit te spugen. Dit zorgt ook voor nieuwe puzzels, en bepaalde vijanden zijn ook alleen maar op zo’n manier te verslaan.

Aan vijanden dus geen gebrek, want afgezien van de eerdergenoemde spoken, zitten er natuurlijk ook nog een aantal bazen in het spel. Deze vereisen altijd een speciale manier om te verslaan, die meestal eenvoudig te doorgronden is. De baas is dan al verslagen voor je er erg in hebt, wat toch jammer is, aangezien ze wel erg leuk ontworpen zijn. Ook de geluiden van de bazen zijn prima, en over het algemeen zit de muziek goed genoeg in elkaar. De geluidseffecten zijn standaard, maar voldoen ook. Maar helaas, mede door de lage moeilijkheidsgraad ben je snel door Luigi’s Mansion heen. Een uur of 10 is voor de standaard gamer zeker wel te doen. Dit wekt toch de illusie dat Luigi’s Mansion meer een uitgebouwde techdemo is dan een volwaardig spel. Jammer, want deze game had veel meer kunnen zijn.

Conclusie en beoordeling

None

Luigi's Mansion voelt een beetje als een veredelde techdemo: Het speelt super, is origineel en ziet er lekker uit, maar is veel te kort en te eenvoudig om lang in het geheugen van de gamer gegrift te blijven.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Lekkere besturing
  • Humor
  • Minpunten
  • Geluidseffecten wel erg standaard
  • Kort
  • Veel te eenvoudig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ah, ga het nu ff met plezier lezen. :)

  • Leuk initiatief en ook erg tof dat IG het op de frontpage plaatst!!



    Edit: Ziet er schitterend uit, wat me wel opvalt is dat sommige pagina's 'op hun kant staan' (zoals die van FF13) zodat je bij het lezen constant van links naar rechts zit te scrollen…



    Moet nu weg maar ga hem bij thuiskomst zeker even grondig doorlezen!



  • Leuk is dat. Go jongens, het ziet er goed uit!

  • Top dat leden dit kunnen doen, klasse IG!

  • Keigaaf!

  • Waar ben ik, ik zit ook in de redactie!!!!!!!!!

    En LARSVDHULST, EN ROBKE821?????

  • Erg mooi.

  • Doe es ff rustig Tom.

  • Leuk initiatief.. teksten zijn zover ik tot nu toe kan zien ook leuk alleen ik vind de lay-out niet bepaald mooi. Voor een eerste keer natuurlijk niet slecht, keep it up!

  • Hulde voor dit initiatief. Ik heb het snel doorgenomen en het ziet er goed uit.

  • Is echt super mooi. Is zeker veel tijd in gestoken!

  • Awesum :D

  • @ Tom van Someren



    Je wordt toch genoemd in het blad?? not enough credits?

    maaruh guys……. (jij ook tom) Good Job!!!!!



    Ziet er goed profi uit!! ben het idd eens met Sero, maar nu heb ik ok geen breedbeeldscherm, misschien ligt t daaraan




  • Ziet er echt geweldig uit! Neem contact op met een uitgever;)? Het heeft zeker genoeg potentie!

  • @profox en sero,



    De grote view is 1240 breed en zo het best geschikt voor een resolutie van 1280 breed. :)

  • SUPER !



    Ik mis alleen een PDF versie dan kan ik em uitprinten op mijn werk

  • Tof, mooie site ook! Hebben jullie dat zelf zo gemaakt dat je kan doorbladeren?

  • Ik heb het nog niet gelezen maar alleen ff doorgebladerd maar het ziet er echt super vet uit

  • Ziet er mega vet uit jongens!

  • Ik denk niet dat ik het niet ga lezen (niet omdat het slecht is, maar omdat ik te weinig tijd heb), maar respect om zoiets te maken! ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren