1. SWAT 4 (PC)

SWAT 4 (PC)

Het verhaal dat ik nu vertel is waar gebeurd. Los Angeles, augustus 1993. De 65-jarige Mario Paz en zijn vrouw liggen rustig te slapen, als een 20 - koppige SWAT team de sloten uit de voordeur knalt en bruut de slaapkamer binnenstormt. De ongewapende Paz krijgt twee kogels in de rug en sterft ter plekke, terwijl de vrouw halfnaakt en geboeid in de tuin lig. Het SWAT team had een huiszoekingsbevel. Iets met drugs. Maar er worden geen drugs gevonden. Paz is nooit met de politie of drugs in aanraking geweest en het huiszoekingsbevel was bedoeld voor de buren.

Hoe het niet moet, dus. En je staat er niet zo bij stil, maar daar waar geweld zowat de complete game-industrie in zijn greep heeft, kiest SWAT 4 juist de weg te vermijden ervan. Om te beginnen met de singleplay. Al bij de eerste stappen in de training mode (mocht je daar gebruik van maken) voelt het wederom aan alsof je een blok mee moet torsen. SWAT is geen snelle game. Maar ja, als je realisme nastreeft, heb je weinig keus. Echte SWAT-leden horen immers niet als losgelaten stieren door verdachte huizen te banjeren. Hoewel, het komt voor. In de doofpotten.

Onderste uit de kan

Je team bestaat uit vier mannen, jezelf niet meegerekend. Zaak is om je door een veertiental missies te werken en zoveel mogelijk verdachte te arresteren. Wel, eigenlijk criminelen, maar geheel in de lijn van ons rechtssysteem zijn het ook hier vooralsnog verdachten. De missies zitten wel fraai in elkaar. En ben je de aanwezige missies beu, dan kun je altijd nog een eigen scenario maken, wat de replay-waarde zeker ten goede komt. Je mannen kunnen worden opgesplitst in een rood en een blauw team, en in dit geval is enige oefening vereist om soepel te switchen tussen je teams. Althans, in een redelijk tijdsbestek. Aan de nieuwe interface zal het niet liggen, want die is goed. De vraag 'hoe leg ik de verdachte in Godsnaam mijn wil op zonder geweld te gebruiken?' loopt als een rode draad door SWAT. En wanneer wordt de situatie levensbedreigend? Een leuke invalshoek, dacht ik zo. En moelijk, zeker in de hogere levels en moeilijkheidsgraad. Er zijn vier moeilijkheidsgraden: easy, normal, hard en elite. En elite, beste lezer: daar ligt de uitdaging. SWAT 4 is een game voor hardcore spelers, die het onderste uit de kan halen. Wat wil het geval? De hele gameplay eist van je dat je pas naar het volgende level gaat als je een bepaald aantal punten haalt. Welke taken voer je uit, welke arrestaties verricht je, hou je je team compleet en vooral, gebruik je geweld ? En zo ja, in welke mate ? In elke missie kun je maximaal 100 punten vergaren. In de normal mode volsta je al met 50 punten om verder te komen, maar hard eist al 85 punten van je, en de elite mode maar liefst 95. Dan is een scheet al genoeg om een missie om zeep te helpen.

Intelligentie

Realisme voorop en aan wapens geen gebrek. Pistolen (drie soorten), karabijnen, MP5's (met of zonder geluidsdemper), shotguns... Ook kun je bij de meeste wapens je vuursnelheid instellen; singleshot, burst-fire en volautomatisch. De meest creatieve en meest efficiënte opties zijn vaak de meer 'vriendelijke' wapens of tools, zoals rookgranaten, pepperspray, flashbangs, traangas, deurklemmen en zelfs een spiegeltje, waarmee je kunt kijken of er niemand om de hoek of achter een deur staat. Het is er allemaal. Leef je dus lekker uit. De AI reageert gelukkig niet in de trant van 'X passeert punt Y = activeer vijand Z' en je betrapt de AI ook zeer zelden op herhalingen. Ik ga hier niet beweren dat de AI niet 'scripted' is, want dat is hij wel. Ik verdenk ontwikkelaar Irrational ervan dat men erg veel 'willekeur' in de AI heeft opgebouwd, waardoor deze intelligent lijkt. Een slimme truc, als je het mij vraagt. Het levert in elk geval een zeer variabele en onvoorspelbare gameplay op. het komt wel voor dat het maar gissen is of er sprake is van een falende AI, of dat het zo bedoeld is. Zo zou je mogen verwachten dat een in de boeien geslagen arrestant probeert te vluchten, zodra jij en je team hem de kont toekeren. Wel is het zo, dat elke keer als een level heralden wordt, de tegenstanders op willekeurige plekken worden herplaatst. Respawnen, in vaktaal. Zodoende zal een level nimmer hetzelfde spelen. Chapeau, Irrational.

Sfeer

Grafisch draait het hele zaakje op een aangepaste Vengeance (lees: tribes) engine. De omgevingen doen eerlijk gezegd wat gedateerd aan. Bovendien is er ook niet veel interactie met de omgeving mogelijk. Unreal technologie, DirectX 9 shaders, Havok physics; de hele santenkraam wordt uit de kast getrokken, maar toch... Tja, het gaat hard in de grafische wereld, dat is wel duidelijk. Er wordt soms ook naarstig geprobeerd om een claustrofobische, beklemmende sfeer neer te zetten, maar echt excelleren doet het niet. ook het goede geluid kan hier niets aan veranderen. Er zijn genoeg games die qua sfeer SWAT 4 het nakijken geven. De multiplayer bestaat uit vier modes: Barricaded suspects, VIP escort, rapid deployement en de welbekende coöp. In welke mode dan ook: elke keer ontstaat er een geraffineerde kat- en- muis- spel tussen SWAT enerzijds en terroristen anderzijds. En wat mij betreft floreert SWAT 4 hier pas echt. Het geeft altijd meer voldoening om een menselijke tegenstander te overmeesteren, of beter: te vernederen, dan een computergestuurde, maar in Swat 4 gaat dit helemaal op. Reden is dat je je opponent vaak verslaat met intellect in plaats van vuurkracht. Dat wil zeggen : situaties inschatten, tactiek bepalen, de juiste wapens kiezen, anticiperen en indien nodig: opportuniteit.

Rekensom

Irrational is duidelijk trouw gebleven aan de SWAT-filosofie en dat pleit voor deze ontwikkelaar. Los daarvan is het eigenlijk toch een eenvoudige rekensom. Redelijke graphics (had beter gekund), voldoende geluid en een goede gameplay, die op zijn beurt wel meer gespeend is van verhaal in welke vorm dan ook. Swat 4 is uhm.... Tja, gewoon een SWAT, eigenlijk. Goede gamen maar niet voor iedereen weggelegd.

Conclusie en beoordeling

None

Een uitdagend kat en muisspel met veel wapens en toffe gameplay. Maar het spel is gewoon te traag en het is grafisch verouderd. Maar goed, Swat 4 heeft mij wel vreselijk vermaakt en heeft dus ook veel goede punten. Tel daar nog eens bij dat de replay waarde enorm hoog is en je hebt een game om zeker eens te spelen.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Hoge replaywaarde
  • Toffe gameplay
  • Veel wapens
  • Minpunten
  • Grafisch verouderd
  • Traag

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • 4 nieuwe levels? Je blijft toch hakken, het is hetzelfde denk ik.

  • Ja inderdaad, wat maken 4 nieuwe levels nou uit.

  • DLC voor zo'n slechte game, je moet dan wel dom zijn (of heel erg van LotR houden) om daar nog eens tien euro aan uit te geven..

  • Die game was gewoon slecht. Ze hadden zich meer op het online moeten focussen en die single player niet, dan had ik het vet gevonden.

  • 4 levels maken niet zoveel uit.

  • Ik vond de game wel oke.. maar ik ga zeker niet betalen voor extra DLC… ze zouden die DLC eingelijk gratis moeten maken, ter compensatie van de korte SP modus…

  • wat is dit een bagger game zeg, alles behalve intresse in dlc daarom ook :p

  • 4 levels meer het zelfde is niet zo leuk .. de eigenaren van deze game verdienen dit wel GRATIS

  • dat ze daar nog de moeite voor doen zeg…

  • @ alles hierboven



    Zo slecht was de game ook weer niet. En DLC is ook altijd wel welkom, als de mensen die de game hebben het niet waard vinden, kopen ze dit gewoon niet. Er zullen zat mensen zijn die dit wel gaan kopen.

  • niet zo belangrijk

  • de film is voor mij heilig en ik koop alle lotr games maar deze heb ik laten liggen.

  • Was op zich geen vreselijk slechte game, enkel kort. Leuke DLC dus, maar ik laat hem toch liggen.

  • halo 3 dan met 3 maps voor 800 points..

    maar dit is idd helaas niet zo'n goede game en dan is het nogal duur..

  • sorry hoor,maar ik vond de demo best VET!!

  • heb het spel net verkocht

  • @crashhoverride: mee eens

  • Als de game in prijswaarde zakt, ga ik hem toch wel eens kopen.

  • Jammer dat ze niet gewoon die 4 lvls gewoon erbij

    geven, je hebt t spel al gekocht, moet je nog een keer extra

    betalen voor die DLC's. Jammer…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren