1. The Elder Scrolls IV: Oblivion (PC)

The Elder Scrolls IV: Oblivion (PC)

Toen een paar maanden terug The Elder Scrolls IV Oblivion uitkwam was iedereen er lovend over en volgens velen de ultieme RPG. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Dit komt omdat ik één van de 6 delen beter vond. Ik hoor je vragen, zes delen? Ja, dat klopt en daar ga ik je meer over vertellen in deze special die een tijd van 12 jaar beslaat. Verder wil ik nog even zeggen dat er geen screens van de eerste vijf delen op InsideGamer staan, daarom verwijs ik je ook door naarhierwaarvoor mijn excuses

The Elder Scrolls I Arena: De geboorte

Het begon allemaal in 1994, een jaartje na de revolutie van Doom waren FPS spellen erg hip. Bethesda(toen nog een kleine ontwikkelaar)besloot om het iets anders aan te pakken. Ze wilden een FPS maken maar dan in een fantasy/middeleeuwse setting waar je in de arena's van het fictieve land Tamriel kon vechten. Je kon dan vechten tegen tegenstanders uit alle provincies van Tamriel. Redelijk laat besloot Bethesda om het spel om te bouwen naar een free form RPG waar je door heel Tamriel kon reizen.

Eind 1994 kwam het spel uit en het werd door een paar magazines bekroond tot RPG van het jaar. In het spel speel je een karakter die je zelf hebt samengesteld, met dat karakter moest je dan acht stukken van de Staff of Chaos terugvinden om Jager Tharn, een tovenaar die de keizer naar een andere dimensie had "gebeamd" en de keizer terug halen. Ik vond Arena een zeer vermakelijk spel dat gewoon lekker werkt en er zaten weinig bugs in. Aan de andere kan had je dan wel weer het nadeel dat je alleen kon reizen met de fast travel map. Ik geef Arena dan ook een 9. Ook zin om Arena te spelen? Je kunt hem hier legaal downloaden van de officiéle site.

The Elder Scrolls II Daggerfall: Legendarisch

Toen in 1994 Arena een redelijk succes was begon Bethesda dan ook meteen met het vervolg: Daggerfall. Daggerfall zou nog groter worden hoewel de schaal werd teruggeschoeft, je zou alleen nog maar in High Rock en een stuk van Hammerfell kunnnen rondlopen. Maar dat maakte uiteindelijk niet uit want je kon nu echt lopen in de wereld van A naar B en je hoefde de fast travel map dus niet altijd meer te gebruiken. Hoewel je nu dus de fast travel map dus niet altijd meer hoefde te gebruiken deden de meeste spelers dat wel. De reden daarvoor was was dat de wereld ongeveer de oppervlakte had van Groot-Brittanié en je deed er 14 dagen over om van het oosten van de map naar het westen van de map te lopen. Gelukkig had Bethesda na deel één er veel meer mogelijkheden in gestopt zoals je geld op de bank storten, je eigen schip kopen en je eigen paard kopen. Helaas zat er aan deze enorme grote ook een groot nadeel in de game. Daggerfall was binnen 2 jaar gemaakt waardoor er extreem veel bugs in zaten. Zelfs na 15! patches zijn nog steeds niet alle bugs eruit en het advies als je dit spel speelt is: Veel saven! Daarom hoop ik ook dat Bethesda nog een keer een remake van dit spel gaan maken want nu is het een beetje het zwarte schaap van de serie. Ik geef Daggerfall dan ook een 8.5. Helaas is het niet meer in de winkel te koop en zal je het dus op een andere (misschien ilegale)manier er aan zien te komen.

The Elder Scrolls III Tribunal? Morrowind? Summerset Isles? huh?

Daggerfall was toch een succes geworden, ondanks de bugs. Daarom begon Bethesda in 1996 aan deel drie, eerst zou het in de Summerset Isles provincie afspelen maar later werd gekozen voor Morrowind en de naam werd Tribunal. Tribunal zou in heel Morrowind afspelen en dus niet alleen op Vvardenfell, kijk maar eens op de development kaart van Morrowind op de officiéle site. Maar helaas, al snel kwamen de ontwikkelaars er achter dat het te revolutionair was en het werd in 1997 in de ijskast gezet.

The Elder Scrolls Legend Battlespire: *zucht*

In 1997 wou Bethesda een nieuwe serie beginnen, de Legends serie waar meer op actie werd gefocust. Hadden ze dat maar niet gedaan want het werd het slechtste spel uit de serie die wel voor de eerste keer een 3D engine had maar die was belabbert door de clipping. Verder had Battlespire voice acting en dat was misschien het enigste positieve van de hele game. Ik geef Battlespire dan ook een 5, blijf dan ook vooral ver bij deze titel vandaan.

The Elder Scrolls Adventures Redguard: Comedy Central

Na de miskleun van Battlespire werd toch weer begonnen aan een actie titel die in een totaal andere tijd afspeelde namelijk tijdens de veroveringen van Tiber Septim. Fans weten wat ik bedoel. Geen fan? Je mist niet veel. Het spel was alweer klein maar je had tenminste weer wat vrijheid. Ook anders was dat het spel behoorlijk wat humor kende en het leek ook op een jonger publiek gericht(In Daggerfall kon je compleet naakt rondlopen)maar dat maakte niet veel uit en als je niet veel eist dan kun je echt van deze titel genieten. Ik geef het dan ook een 8.

The Elder Scrolls III Morrowind: Ontdooien maar!

Na Redguard besloot Bethesda om Morrowind uit de frieskist te halen en er een compleet handgemaakt spel van te maken, de vorige delen kwamen namelijk uit een algoritme machine gerold, een landscape generator dus. Voor Morrowind maakte ze dan ook de TES Construction Set die later ook bij het spel kwam te zitten waarmee je makkelijk je eigen werelden kon maken. Morrowind werd hierdoor wel een stuk kleiner waardoor je alleen nog op het eiland Vvardenfell kon rondlopen. Dit spel heb ik als eerste gespeeld en overdonderde mij dan ook helemaal. De wereld is zeer groot, zeker als je het vergelijkt met Oblivion en de speelduur was echt enorm. Ik heb er zelf jaren mee gespeeld en ik bleef nieuwe dingen ontdekken. Morrowind was echt het spel van 2002 en won dan ook erg veel prijzen. Persoonlijk vond ik Morrowind het beste deel en geef het dan ook een 9.5. Geen 10 want in het begin zaten er nog wat bugs in maar die zijn nu ook grotendeels opgelost.

The Elder Scrolls IV Oblivion: Het grote publiek

Na het grote succes van Morrowind begon Bethesda direkt met Oblivion waarmee de serie een nieuw tijdperk in gaat. Alles werd uit de kast getrokken om van Oblivion ook weer een succes te maken waaronder, prachtige graphics, stemmen, bekende stemmen en mooie muziek en dat is ze gelukt gezien de verkoop cijfers. Er zijn nu al meer dan 2.5 miljoen exemplaren over de toonbank. Is dit ook terecht? Ja, maar het spel vind ik net wat minder dan Morrowind maar dat is persoonlijk gezien. Ik vind Morrowind iets beter omdat ik er echt maanden aan heb gezeten en bij Oblivion was dat twee maanden. Dat is ook lang natuurlijk maar ik vond de wereld ook wat kleiner in Oblivion maar dat kan ook zo lijken natuurlijk want de architecttuur blijft hier meer trouw aan de middeleeuwen dan aan fantasy. Over het algemeen vind ik Oblivion ook weer een geslaagd spel en geef het dan ook een 9.

Conclusie en beoordeling

None

The Elder Scrolls serie is anno 2006 eindelijk een beetje meer mainstream geraakt. Dat moet zo blijven maar mag niet ten koste gaan van de grootte van de spelwerelden en herspeelbaarheid. Als die twee zo goed blijven dan mag deel 5 zo snel mogelijk komen. Het cijfer voor de hele serie in het algemeen geef ik een 9.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Arena
  • Leuke wereld
  • Weinig bugs
  • Daggerfall
  • Grote wereld
  • Redelijk graphics
  • Battlespire
  • Stemmen
  • Voor het eerst 3D
  • Redguard
  • Humor
  • Graphics
  • Morrowind
  • Graphics
  • Speelduur
  • Oblivion
  • Stemmen
  • Next-gen
  • Minpunten
  • Arena
  • Alleen reizen via Fasttravel map
  • Daggerfall
  • Extreem veel bugs
  • Battlespire
  • De rest
  • Redguard
  • Kleine wereld
  • Morrowind
  • Bugs
  • Oblivion
  • Kleiner dan Morrowind

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk maar ik wil gameplay zien of nieuws wat meer zegt over het spel zelf.

  • Ik volg die uitleg van de game totaal niet :S maargoed ik wacht wel ff af!!

  • nog niet veel informatie over de game.

  • ik word er niet veel wijzer uit =S

  • Ik ken die game niet.

  • Heb de vorige Dead to Rights games niet gespeeld, leek me allemaal wat te eentonig. Eens kijken wat er van deze terecht gaat komen.

  • het eerste deel was heel aardig, het knok systeem is erg leuk voor de rest is het voornamelijk rennen en knallen, niet heel erg diepgaand maar wel erg leuk. Gewoon simpele vette actie.

  • Kijk, jongens:



    http://en.wikipedia.org/wiki/Neo-noir

  • Goede zet van Atari lijkt me.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren