1. Call of Duty: Finest Hour (PS2)

Call of Duty: Finest Hour (PS2)

De hoeveelheid aan WO2 shooters wordt met de dag groter, en het lijkt inmiddels niet meer bij te houden. Niet alleen de PC heeft al vele keren Duitsers zien komen, ook de consoles lopen goed. Call of Duty bevestigt dit nog maar eens, want buiten de drie games op de PC, hebben de consoles er ook al weer twee op zitten. Finest Hour was de eerste, en werd deze keer niet ontwikkelt door Infinity Ward, zoals bij de eerste PC versie, maar door Spark. Aan hen de taak het grote succes van de PC over te zetten naar de consoles, wat nog een hele klus blijkt te zijn.

Zoals we van Call of Duty gewend zijn, speelt ook Finest Hour zich af in WO2. Een echt verhaal hoef je niet te verwachten, aangezien je drie verschillende campaigns speelt. Zo begin je in Rusland, waar je in een klein bootje de heuvels van Stalinggrad moet beklimmen, met als enige hulpmiddel een paar kogels. Later zul je ook in Afrika terecht komen en zul je als Amerikaan Frankrijk proberen te bevrijden. Aan de ene kant vond ik het erg leuk dat je op drie verschillende plekken strijdt, waardoor de variatie in de levels groot blijft. Aan de andere kant miste ik wel het gevoel van; ‘één voor allen, allen voor één,’ om het zo maar even te zeggen. Teamgenoten sterven en komen, zonder dat je er ook maar enig idee van hebt. Op zich erg jammer want je houdt simpelweg alleen rekening met jezelf. Bovendien zul je hierdoor ook niet echt een verhaal tegenkomen, iets wat bijvoorbeeld Brothers in Arms heel sterk heeft. Toch heeft Finest Hour nog wel iets van een verhaal in zich, omdat je voor elke missie een filmpje krijgt van een soldaat die zijn ( of haar, want je zult ook met een vrouwelijke sluipschutter te werk gaan) verhaal probeert te vertellen. Ik zag er het nut niet zo van in en heb die filmpjes dan ook snel weg geklikt, aangezien ze erg saai zijn. Logisch is dat elk filmpje van een andere soldaat is, maar ook hun functies zijn niet altijd hetzelfde. Zo heb je sluipschutters, tankcommandanten (naar mijn mening zijn er wel iets teveel tankmissies, die sneller vervelen), squadleader of gewoon een doodgewone soldaat die de oorlog is ingegooid. Deze verschillende functies zorgen ervoor dat de missies veel van elkaar verschillen. In Rusland zul je veel met tanks moeten doen, terwijl je in Afrika de zogenaamde sluipmissies en ‘behind enemy lines’ missies uitvoert. De afwisseling en variatie is daarom ook een groot pluspunt van deze game. Vooral de missies in Afrika vond ik zelf geweldig, helaas waren daar maar vier van, waarbij ik me toch zwaar af vraag waarom toch.

Maar het spelen zelf brengt nog wel enige minpunten met zich mee. De gameplay is boven alles erg traag. Je beweegt langzaam en het duurt erg lang voordat je 360 graden bent gedraaid. Het schieten gaat ook niet helemaal soepeltjes en wanneer je dit net een beetje onder de knie begint te krijgen en van plan bent een Duitser zijn hoofd door tweeën te schieten, loopt er een teamgenoot voor je en ben je een ‘traitor to your motherland’. Uit frustratie gooi ik mijn controller weg, maar wat nog erger is dat ik weer opnieuw kan met de missie. De AI vind ik behoorlijk slecht, teamgenoten zijn in staat, terwijl ze onder vuur liggen, rustig naar de Duitsers te rennen. Dit deed me weinig eerlijk gezegd, want veel moet je toch alleen doen ook al heb je vele mannen bij je. Ook de AI van de tegenstander is niet al te slim. De moeilijkheidsgraad is wel wat opgeschroefd ten opzichte van de PC versie, want het is nu een stuk moeilijker geworden. Missies duren over het algemeen ook langer en er zijn minder checkpoints aanwezig. Verscheidene missies zijn ook gewoon niet leuk om te spelen. Zo moet je een missie 10 minuten lang een loods met daarin een tank beschermen, en als je er dan bijna bent gaat het weer fout. Hele missie weer opnieuw en dat begint gewoon langzamerhand te vervelen. Of een missie waarin ik me de hele tijd in een smerig riool bevindt waar om de tien seconden wel weer ratten rondrennen. Die missies hebben weinig structuur en er zit geen sfeer in een aantal missies, alsof ze die er later nog eens bij hebben gegooid, of geen inspiratie hadden voor andere mappen e.d.

Toch zit het verder met de sfeer zeker wel goed. Overal neerkomende bommen, stervende teamgenoten en razende vliegtuigen. Over het algemeen is de leveldesign erg sterk, vooral in die opening- en slot missie; de weg omhoog bij Stalinggrad en het innemen van een belangrijke brug bij Aken. Wat je bij een goede sfeer verwacht zijn ook zeker goede graphics, maar dat valt toch wat tegen. Met de animaties is op zich weinig mis en ze zien er ook niet verkeerd uit. Waar het vooral aan ligt zijn de vele afwerkingfoutjes en bugs die je tegen komt. Wapens die zweven, soldaten half uit een muur gestoken en zo zul je zeker nog de nodige dingen tegenkomen waarbij je je toch aan gaat ergeren. Een andere sfeerbrenger is het geluid en daar zit het wel goed mee. Van de mooie achtergrondsongs waarvan langzaamaan het tempo opgedreven wordt wanneer de spanning in het spel stijgt, tot de geluiden van de wapens en de voice-acting van de personages, het is allemaal goed in orde.

Waar zijn PC vriend zo’n succes mee had, was toch vooral de multiplayer. Ook in Finest Hour is er de mogelijkheid om online te gaan. Je kunt hier kiezen uit vier verschillende gametypes; Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag en Search and Destroy. Hierbij kan je ook een aantal opties instellen zoals de tijdsduur en een score limiet. De mappen in de multiplayer zijn goed gevormd en over het algemeen ben ik goed te spreken over het onlinegebeuren.

Het grote gemis in deze game is echter de mogelijkheid om met vrienden in splitscreen te spelen. Iets wat de levensduur van het spel toch aanzienlijk zou verhogen, want de singleplayer is niet verschrikkelijk lang. Bovendien heb je niet echt de neiging missies nog een keer uit te spelen, want alles is erg lineair. Je meeste missies zijn van punt a naar b zien te komen, en buiten een paar uitzonderingen is dit maar op één manier mogelijk. Wel zijn er nog een paar cheats die zijn vrij te spelen door ook op de hoogste moeilijkheidsgraad de game uit te spelen. In mijn geval heb ik dit twee keer gedaan, om toch eens te willen weten wat die cheats voorstelden. Ik moet zeggen zeer weinig, want met een ‘bighead’optie beleef ik geen extra fun. De cheats zijn daarom onnodig en hebben geen enkele waarde aan de rest van de game, wat ik ook wel verwacht had. Naar mijn mening had er gewoon veel meer tijd in het netjes afwerken van de game gestoken moeten worden, en niet aan extra dingen erom heen, want die gebruikt alleen een enkeling.

Finest Hour heeft mij dan ook zwaar teleurgesteld. De potentie was op zich zeker niet verkeerd, maar de uitwerking rommelt aan alle kanten en de game stikt van de bugs. Ik heb deze titel dan ook snel links laten liggen en ik ben snel weer over gegaan naar de PC. Voor de echte oorlogsfans onder ons zal deze game best wel voor wat plezier zorgen, maar goed is bij lange na niet het woord dat deze game omschrijft, meer iets van teleurstellend. En om terug te komen om mijn vraag die ik in mijn inleiding stelde; ‘Kan deze game zijn grotere broer volgen?’ Hierop is een dikke NEE het enige goede antwoord.

Conclusie en beoordeling

None

Call of Duty: Finest Hour moet zijn hoofd buigen voor zijn grote broer op de PC. Deze game haalt het bij lange na niet met die versie, daarvoor kent de game te veel mankementen. Allereerst de storende hoeveelheid aan afwerkingsfouten en bugs. Verder mist er een splitscreen mode, maar de online MP is op zich aardig. Ook deze game weet wel weer dat WO2 sfeertje te creëren en zijn de levels vrij divers en gevarieerd. Helaas is de game daarentegen erg lineair en maakt weinig gebruik van die diversheid. Erg jammer...
6,3
Score
63
Score: 65
  • Pluspunten
  • De WO2 Sfeer
  • Variatie in levels
  • Multiplayer online
  • Minpunten
  • Grafisch niet geweldig
  • Vele bugs
  • Geen splitscreen mode aanwezig
  • Lineair, geen replay waarde

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren