1. Tekken 4 (PS2)

Tekken 4 (PS2)

Tekken 4, het vervolg op Tekken 3 en de opvolger van Tekken Tag Tournament. Beide waren zeer succesvol, dus werd er veel van Tekken 4 verwacht. Dat weerhield Namco niet om wat riskante risico's te nemen zoals een hogere realismegraad..

Het was Heihachi Mishima's doel om Ogre te vangen bij The King Of Iron Fist Tournament 3, maar daar slaagde hij niet in. Ogre werd eerst verslagen door Jin Kazama en in z'n ultieme vorm (True Ogre) door Paul Phoenix. Vervolgens verdween hij met een lichtflits. Maar terug naar Heihachi Mishima; hij had wel wat DNA van Ogre gevonden en hoopt er een nieuw levensvorm mee te maken. Z'n wetenschappers vertellen hem echter dat hij een toevoeging nodig heeft; het Duivelsgen. Alleen Kazuya Mishima en Jin Kazama hebben deze, maar Kazuya Mishima is vermeend als dood en Jin Kazama is vermist sinds het vorige toernooi. Later komt Heihachi Mishima erachter dat z'n zoon, Kazuya Mishima toch nog leeft. Na een mislukte ontvoeringspoging besluit Heihachi Mishima The King Of Iron Fist Tournament 4 te organiseren om zowel Kazuya Mishima als Jin Kazama te lokken. Dit is wel een beknopte samenvatting van de opzet van het verhaal in Tekken 4.

Je ziet al snel wat voor veranderingen Tekken 4 biedt. Bij het selecteren van de characters zie je dat er 5 nieuwe characters zijn, waarvan Violet een alias is van Lee Chaolan en Combot, de "Mokujin" van Tekken 4 is.

De anderen zijn Steve Fox, een bokser die niet kan trappen; Christie Monteiro, een "leerling" van Eddy Gordo; en

Craig Marduk, een grote ruige gast die verdacht veel op Chief lijkt uit de film "One Flew Over The Cuckoo's Nest".

Steve Fox en Craig Marduk bieden in ieder geval veel vernieuwing met hun aparte vechtstijlen; boksen en Vale Tudo.

De gevechtsarena's zijn ook flink verbouwd. In tegenstelling tot alle voorgaande Tekken's zijn er in dit deel geen "oneindige" arena's meer. Elke arena heeft muren en sommige zelfs met breekbare (steunbalken, zeulen) of onbreekbare (bomen, auto's) voorwerpen. Dit biedt heel veel vernieuwing wat betreft het vechten. Wallhits, wallstuns, wallsplats, etcetera. Ook kan je de tegenstander voor een iets langere tijd 'stunnen' door met behulp van een sidestep een kleine hoek te maken en dan aan te vallen.

Voor de rest zien de arena's er ook nog geweldig uit. Ze zijn zeer gedetailleerd en er is altijd wel iets gaande op de achtergrond; meestal mensen die toejuichen of wegrennen. De characters zelf zien er ook goed uit, beter dan in de voorgaande Tekken's en dat lijkt me ook de bedoeling. Vooral Yoshimitsu is geweldig om te zien met z'n harnas en vleugels.

Allemaal mooi dat realisme, maar tegelijkertijd biedt het ook veel 'glitches'. Het is bijvoorbeeld helemaal niet gek als je met Lee Chaolan een "20-hit-K.O." maakt in de kleine gevechtsarena "Arena". Heel wat characters kregen onbedoelde "infinites". Verder kan je in de "Underground" volleyballen met de toeschouwers, voordat het gevecht begint al iets flikken bij de tegenstander en "high" en "mid" aanvallen laten raken, terwijl de tegenstander gevloerd is.

Met de gameplay zit het wel goed. Zoals altijd geen veranderingen aan de knoppen. De snelheid van het vechten valt alleen wel een beetje tegen, want deze lijkt overeen te komen met Tekken 3 en Tekken Tag Tournament. Wel vind ik dat de aanvallen beter met elkaar verbinden en ik dus makkelijker combo's kan maken. En zelfs voordat het gevecht begint, is het al spannend. Gedurende 3 seconden kan je namelijk wel je character besturen, maar nog niet aanvallen. Zo kan je dus opzij stappen, zo ver mogelijk naar achter gaan of aan je tegenstander blijven kleven. Als je 't goed timed, kan je direct aanvallen wanneer er "Fight" op het scherm staat en dan heb je in ieder geval al één kans.

Het vechten zelf verloopt ook heel simpel. Het 'kruisje, 'driehoekje', 'vierkantje' en 'rondje' vertegenwoordigen de linkerarm, rechterarm, linkerbeen en rechterbeen. Wanneer je 2 of meer knoppen tegelijk drukt of een soort patroon indrukt, dan krijg je wat ingewikkeldere en sterkere aanvallen. Iedere character heeft 60 tot 160 van deze unieke aanvallen inclusief 4 tot 20 unieke grepen, die handig zijn wanneer de tegenstander zich verdedigd. Verdedigen doe je door naar achteren te drukken. Voor de wat geadvanceerde speler is er o.a. ook combo's, launchers, parry's, backdashes, mixup-blocking, framepunishing en nu ook dus wallplay.

Conclusie en beoordeling

None

Hoewel veel mensen zwaar teleurgesteld waren in dit deel, heb ik me toch heel erg vermaakt met deze Tekken. Ik denk dat ik momenteel nog steeds meer uren Tekken 4 dan Tekken 5 heb gespeeld. Het mag misschien niet de beste Tekken zijn, maar het is toch één van de betere vechtspellen voor de PlayStation 2.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Introductie van Walls
  • Nieuwe vernieuwende characters
  • Veel mogelijkheden
  • Minpunten
  • Veel glitches
  • Teveel op realisme gebouwd

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Haha! Grappig xD

  • leuk als net je ps3 kapot is…

  • Die is echt vet, hier wil ik wel weer een cc voor:p

  • super stoere sackboy^^

  • heb geen cc maar ze moeten met die prepaid kaarten komen. die killzone 2 sackboy is echt vet!

  • uber vette sackboy de vetste tot nu toe

  • die is gemaan nice

  • Hellghast _O_

  • Killzone Sackboys! :D

  • Ik heb drie woorden voor je:

    HI-LA-RISCH!



    :D


  • Die Hellghast ziet er wel tof uit :P

  • Hahahaha, fucking grappig!

  • Ik vind ze geweldig… maar hier ga ik geen vijf euro voor dokken.

  • Ik zou 100 keer liever KZ 2 gaan spelen dan met een KZ 2 poppetjes door LBP te gaan rennen.

  • Killzone level pack in LBP!

  • kilzone sack boy _O_

  • Leuke update, maar ongetwijfeld niet gratis…

  • Ziet er leuk uit, maar dit gaat zowiezo weer geld kosten.

  • Jep, jammer dat dit allemaal geld moet kosten. Misschien moet Sony eens bedenken dat je met Trophies iets kan gaan kopen ofzo.



    De poppetjes aan sich zijn wel tof trouwens.

  • Die ziet er wel onwijs vet uit. Maarja daar zul je wel weer voor moeten betalen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren