1. Trackmania Sunrise (PC)

Trackmania Sunrise (PC)

TrackMania is typisch zo een game waarvan fans roepen 'dat ie geweldig is' en waarvan anderen zeggen 'het zal wel'. De game is niet gewapend met een dure licentie, foute spoilers en de beats van Snoop Dogg, maar probeert je op bijna ouderwetse manier te charmeren: met goede gameplay en creativiteit. Ik weet het, het is even schrikken.

Wie graag autobladen van voor naar achteren doorspit en een Deawoo Espero met zijn ogen dicht herkent aan het gepiep en het gekraak, kan er maar beter rekening mee houden dat TracMania Sunrise geen simulatie is en dat nooit heeft willen zijn. Voor dat geneugten kun je beter naar titels als Colin McRae Rally en GTR kijken. Bij de ontwikkeling van TrackMania lijkt de doelstelling altijd geweest om een game te maken die vooral fun was, en niet zozeer klopt volgens het boekje van de autotechneut.

Vreemd maar lekker

Het bijzondere uiterlijk heeft de game te danken aan zijn opmerkelijke mix van fantasie en werkelijkheid. De elementen waaruit de speelwereld is opgebouwd, bestaan gewoon in het echte leven en zien er vaak dan toch realistisch uit. Maar de constructie van de racebaan laat iets heel anders zien; grote loopings die soms wel honderd meter hoog reiken en sprongen van enkele voetbalvelden lang maken het racen weer zeer ongewoon. Omdat auto's geen schademodel kennen en de wagen bij een botsing op topsnelheid of een val van tientallen meters gewoon weer terugketsen op de baan, heb je het idee dat je met een racebaan op grotemensenformaat aan het spelen bent. Erg leuk !! Wel een beetje vreemd is dat je dwars door andere auto's heenrijdt. Een beetje duwen en beuken had het spel nog meer spanning kunnen geven. Ook is de wereld nogal leeg en had een vogeltje, vliegtuid of hier en daar een voetgangertje iets meer flair kunnen geven aan het enigszins kunstmatige uiterlijk.

Reactievermogen

TrackManie Sunrise heeft veel parkoersen, die allemaal een karakterstiek uiterlijk hebben. De banen zijn vrij klein en een race kan zo afgelopen zijn, maar hierdoor kun je de bochten en sprongen wel goed uit je hoofd leren. Er is een aantal verschillende wagens die je te besturen krijgt en waarvan de meeste vliegensvlug in de bochten zijn. Hoewel iedere gamer zijn persoonlijke voorkeur heeft, lijkt me voor deze game een analoge joypad toch het handigst. Snel over de finishlijn komen heeft namelijk meer te maken met een snel reactievermogen en kennis van de baan, dan een gevoel voor hoe de auto werkt. Zaken als wegligging, gewicht van de auto, overstuur en paardenkrachten zijn hier helemaal niet interessant. TrackMania voelt heel anders dan de doorsnee racegame en heeft eigenlijk meer weg van futuristische racegames met ruimteschepen zoals Wipeout, zeker door het gebruiken van pijlen op de weg die een snelheidsboost geven. Er zijn heel wat manieren om te racen, zowel losse parkoersen, grote toernooien als banen waarin het niet om tijd draait, maar om het aantal pogingen om de eindstreep te halen.

Grijze massa

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat TrackMania Sunrise niet zo een heel bijzondere game zou zijn als het hier ophield. Maar kenners van het origineel weten wat deze doldwaze game nou werkelijk onderscheidt van de grote, grijze massa, en dat is het bouwen van een eigen baan. Hier kom je waarschijnlijk het eerst mee in aanraking in de puzzelmode. Dit speltype is niet een extraatje om het gewone racen wat op te fleuren, maar een essentieel onderdeel van de game. Je begint een level met het bovenaanzicht van een leeg speelveld, maar wel de gebouwen, bomen en watertjes zijn geplaatst. Om zelf een racebaan te bouwen krijg je een beperkt aantal bouwstenen tot je beschikking, bijvoorbeeld twaalf stukken asfalt, één schans en twee lappen verhoogd wegdek. Met een simpele interface kun je de onderdelen schuiven, draaien en passen om de startplek, checkpoints en finishlijn met elkaar te verbinden. Je moet wel rekening houden met een grid, dus je bent beperkt tot een schaakbordachtige structuur. Een druk op de knop, de camera daalt af en er wordt afgeteld: je geeft gas en zit meteen op je eigen racebaan !

Joepie!

Na de eerste jongensachtige gelukskreetjes dat je je eerste racebaan hebt gemaakt, blijkt de puzzelmode veel meer dan speelgoed voor kinderen. Waar het in de eerste banen nog gaat om even snel wat stukjes weg neerleggen en het gaspedaal in te drukken, wordt het al snel een breinkraker die de beste planoloog nog kopzorgen geeft. Obstakels moeten uit de weg worden gegaan, maar als je zorgvuldig om een vijver heen bouwt, blijk je te weinig stukken te hebben. Dan toch maar een schans over een water, met een paar snelheidspijltjes erop? Maar dan blijkt ineens de bocht te scherp en smak je zonder pardon tegen een flatgebouw aan. Als je dan eenmaal de baan in elkaar hebt gesleuteld en je vol trots je eigen finishlijn passeert, bedenk je je ineens 'oh, het ging nog om de tijd'. Terug naar de tekentafel dus, want een raceparkoers bouwen is één ding, maar hem dan ook nog zo bouwen dat je binnen de gestelde tijd het traject rijdt, is een tweede. Omdat je voor een gouden medaille zelfs een bijna onmogelijke baan met lastige shortcuts of gewaagde sprongen moet maken, kun je je voorstellen dat je hier een flinke kluif aan hebt.

Soepeltjes

De editor wordt dus gebruikt om de puzzelmode mee te voeden, maar is natuurlijk ook een middel om toffe banen mee te bouwen waarop lekker geracet kan worden. De editor van het origineel was erg populair en had een levendige online community tot gevolg. Spelers sleutelden banen in elkaar, zetten deze online en keken of andere spelers zich op hun parkoers konden vermaken. Dat een dergelijke community opnieuw ontstaat, is zeker. En met de nieuwe graphics en bouwmogelijkheden zal die alleen maar meer kunnen floreren. Het is nu ook mogelijk om camera-effecten op de baan te plaatsen en de textures aan te passen, zodat computerkunstenaars helemaal hun track kunnen personaliseren. Ondanks de vele mogelijkheden zijn de tracks verpakt in vrij kleine bestanden, wat de communicatie tussen spelers nog versoepelt. Er zijn inmiddels duizenden banen en vele websites met dowloads, tracs en speeltips. Eigenlijk koop je met TrackMania Sunrise niet alleen een doosje met een cd-rom, maar een lidmaatschap tot een van de meest actieve game community's ter wereld.

Conclusie en beoordeling

None

TrackMania Sunrise is geen puur gewone racegame. Het is eerder een meer dan geslaagde poging tot racebaantje spelen voor de volwassenen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Oneindig veel te bouwen en racen
  • verslavend
  • Prachtige obstakels
  • Minpunten
  • De game mist wat sfeer
  • Botsen tegen andere auto's kan niet

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lol! Een Playstation 3 zonder Blu ray is als een café zonder bier…

  • Analisten, de Einsteins van de 21e eeuw.

  • PS3 zonder blu-ray…. Hoe wil je dan de games afspelen -_-'

  • Is er al iets aangekondigd door Sony zelf?



    Zoals dat stukje Engelse tekst zelf het woord 'speculation' gebruikt, gebruik ik het ook. Het is een speculatie, dat is nog onduidelijker dan een gerucht…

  • ik ken geen feiten die niet zeker zijn…

  • ik wil het van sony zelf horen

  • mooizo me ps3 is volgens mij kapoet gegaan dor killzone…

  • yes als die komt koop ik een ps3:D

  • Als er een prijsverlaging komt ga ik er ook één aanschaffen

  • heb ik al gelezen en is egt bullstront als er geen BR drive in zit kan je geen MGS killzone2 en toekomst tittles niet speelen dus eigelijk heb je een PS2

  • @Ch3wyzzz

    nee je hebt niks want de nieuwe PS3's zijn niet backwards com.

    dus is het gewoon een doos met nutteloze technologie

    (gellukig dus een geintje)


  • Sony moet wel uitkijken dat ze niet téveel verlies op die console maken, vooral als ie alsnog gekraakt weet te worden dan hebben ze echt een probleem

  • Was te verwachten zo voor de pasen

  • Daarnaast zou Sony een Blu-ray vrije PS3 uitbrengen, maar dat laatste bericht was meer als geintje bedoelt.



    En wat voor een ik lach me rot '-.-

  • Van mij mag er wel een prijsverlaging komen, ga ik er eindelijk ook eentje halen! :D

  • Ik hoop het! Ik hoop het!

  • Goed luisteren naar Michael Pachter die heeft eigenlijk altijd gelijk, dude zit ook vaak bij gametrailers

  • ik hoop het, zijn nu nog te duur voor mij :(

  • En wie is dan de analist die deze stelling beweert?

  • Wat veel nieuws opeens van jou kant Jules. Vrije tijd?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren