1. Project: Snowblind (PC)

Project: Snowblind (PC)

Project: Snowblind begon ooit als een Deus Ex spin-off, Deus Ex: Clan Wars. Dit lag destijds voor de hand, omdat het team van ontwikkelaar Crystal Dynamics werd ondersteund door het Deus Ex team en bovendien dezelfde uitgever (Eidos) had. Naarmate de ontwikkeling van de game vorderde, bleek dat het tactische concept van de first person shooter sterk genoeg was om er een zelfstandige game van te maken. Toch zie je nog steeds de invloeden van de Deus Ex games duidelijk terug, in Project: Snowblind.

Als biomechanische supersoldaat Nathan Frost beland je dan ook in een verhaal met een complot waar Deus Ex 'u' tegen zegt. Voor je begint krijg je onder het genot van een fraaie étude van Chopin (de studio had duidelijk een groot gevoel voor dramatiek) de eerste orders van een kolonel. De situatie is nijpend, het ziet er naar uit dat de hele wereldorde wordt bedreigd door het lopende conflict tussen het regime en de coalitie. De eerste missies die je voor je kiezen krijgt zijn een soort tutorials, die je leren met je nieuwe lichaam en wapens om te gaan. Langzamerhand worden de opdrachten ingewikkelder en de vijanden talrijker en gemener. Niks nieuws onder de zon, maar de makers van Project: Snowblind hebben wel wat extra's aan het spel toegevoegd om de game dynamischer en origineler te maken dan de gemiddelde shooter. En dat is goed gelukt.

Biowapens

De kracht van Snowblind zit dan ook niet zozeer in het concept van het spel, alswel in de variatie van de features. Zo beschik je door de loop van het spel heen over een steeds groter wordend wapenarsenaal, dat zo ongeveer alle wapens omvat die je ooit ben tegengekomen in een first person shooter : de sniper rifle, de rocket launcher, het gewone pistool en dat alles aangevuld met een uitgebreid scala aan nieuwe wapens. Door de nadruk op biomechanica krijg je te maken met wapens die in de alternatieve fire mode een apart effect kunnen hebben, zoals kogels die je slachtoffer met een neurovirus infecteren. Als je je vijand met deze alternatieve optie van de sniper rifle raakt, zul je zien dat je doel op zijn eigen maatjes gaat schieten. Erg grappig en leuk om te bekijken.

Implantaten

Deze technologie zit niet alleen verwerkt in de wapens, maar ook in de bio-implantaten die je zelf kunt bedienen. Deze implantaten geven aan het hele spel een magisch tintje, want je kunt jezelf onzichtbaar maken, voorwerpen op afstand verplaatsen en de tijd vertragen. Dit zuigt een hoop van je nanotechnologische energie op en daarnaast loop je het risico tegen een EMP (elektromagnetische straling) granaat op te lopen, die je in een staat van sneeuwblindheid laat verkeren. al je bio-energie wordt daarbij uitgeschakeld en gedurende een bepaalde tijd kun je geen gebruik meer maken van je implantaten. En die heb je juist zo hard nodig.

Als supersoldaat ben je, naast implantaten en wapens, ook uitgerust met het vermogen met een icepick te kunnen hacken in computers. Dit houdt in de praktijk niet meer dan de computer aan te klikken en voor de optie te kiezen waarvan je gebruik wil maken.

Hier heeft Crystal Dynamics een leuke kans laten liggen om het spel nog uitgebreider te maken, door bijvoorbeeld van het hackwerk een soort mini-games te maken die snel opgelost moeten worden. Het resultaat van het hacken kan echter wel worden gezien als een kleine beloning: breek in op de computer van een vijandelijke gevechtsrobot en bestuur deze vanaf een veilige afstand. Je point of view verschuift naar het gezichtspunt van de robot en ongegeneerd kun je de weg vrij maken voor jezelf, door alles neer te maaien wat los en vast zit.

Futuristisch jasje

Dat het team van Snowblind goed gekeken heeft naar andere shooters wordt, buiten de wapens, ook duidelijk als je naar de settings en multiplayter-opties kijkt. Het spel is online te spelen met maximaal zestien spelers, die elkaar bestrijden in de gerbuikelijke modes zoals deathmatch, Capture The Flag en Assault. Een nieuwe mode in de multiplayer mode is Hunter. Hierbij is het de zaak dat je zo snel mogelijk het Hunter teken te pakken krijgt, wat je onzichtbaar maakt en toegang geeft tot alle mogelijke wapens en implantaten. Als het je niet lukt alle andere spelers te doden en jij wordt door iemand anders afgeknalt, laat je het teken vallen, beschikbaar voor de volgende kandidaat.

De setting waarin Snowblind zich afspeelt is inventiever en origineler afgewerkt dan je zou verwachten van een shooter die zo veel van andere shooters heeft geleend. De kwaliteit van de graphics doet recht aan de boeddhistische tempels die als militaire basis dienen aan het Opera Houde, waarin elementen uit oude culturen in een futuristsch jasje zijn gestoken. Zoals gebruikelijk bij shooters ligt de nadruk in de game dan ook meer bij de graphics dan bij de soundtrack. Snowblind bedient zich van een soundtrack die op de achtergrond hooguit ter sfeerverhoging dient. De voice-acting van de karakters is meer zorgvuldig uitegewerkt. En de voice-acting is belangrijk in deze game, omdat je veel van je opdrachten mondeling overgedragen krijgt.

Cyberpunk

Het valt niet te ontkennen dat Project: Snowblind de zoveelste first person shooter is die de invloeden van de cyberpunk er vanaf laat druipen. ook de overeenkomsten met de Deus ex games zijn talrijk: de bio-implantaten, high tech wapens en futuristische setting doen sterk denken aan ion Storm's actie/rpg-games. toch onderscheidt deze game zich van andere shooters, door de realisteiche setting die de chaos van een slagveld beter overbrengt dan een vreemde planeet. Ook de ruime keuzevrijheid binnen het gigantische wapenarsenaal is uitzonderlijk en maakt de beperkende lineaire gameplay helemaal goed. Snowblind is dan ook een game die zich gemakkelijk staande weet te houden tussen de als paddestoelen grond schietende shooters.

Conclusie en beoordeling

None

Project: Snowblind is één van de toffe shooters in het genre. Met de biomechanische wapens in je hand en een paar extra dingetjes om je vijand te doden is dit een game waarmee je een tijdje zoet zal mee zijn. Ook heeft het een eenvoudig maar leuke multiplayer. Jammer is dan toch het feit (en dat is wat de meeste shooters de dag van vandaag hebben) dat het spel lineair is. Maar zeker een koopje waard voor liefhebbers van biomechanische snufjes.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Coole wapens, veel features, magisch tintje, leuke multiplayer
  • Minpunten
  • Weinig interactieve omgeving, lineaire gameplay.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Goed voor wie hem heeft…

  • De Quake 1 graphics, en model animaties van 1991 spraken mij tegen aan wat ik zag van media van dit spel.



    Daarnaast vanochtend een review gelezen over de content van het spel, en het is veels te hardcore. Als ik alle features zo las in de review kwam naar voren dat het spel niet gemaakt is om het spelers leuk te maken maar frustrerend…



    Nee, ik wacht op Mortal Online. :D



  • It's alive, wtf!

  • Weer betalend>.>

  • Lijkt me een erg leuke mmorpg, ondanks de graphics.

  • ja,leuk voor wie hem heeft!!

  • Het lijkt me een leuke game. Over een maandje maar kijken wat ervan is geworden en dan maar zien of er nog copies verkrijgbaar zijn.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren