1. Final Fantasy X (PS2)

Final Fantasy X (PS2)

Final Fantasy X

Sin, het wezen Sin, is niet te stoppen, al word hij gedood, hij blijft ‘leven’ en het is de bedoeling dat de summoners Sin stoppen. Ook al kan dat niet. Nu is ’t de beurt aan Yuna waarna ze naarmate ’t verhaal er steeds meer guardians bij krijgt…

I will defeat Sin, I must defeat Sin…

Het verhaal gaat dat een of ander wezen ‘Sin’ genaamd, het Rijk van ‘Spira’ wil vernietigen,

(of in ieder geval de bewoners van Spira) omdat de bewoners van Spira dat verboden ‘machina’ gebruikt hebben in strijd is tegen ‘Yevon’. Eigenlijk vind ik het niet origineel, want het is gewoon jij en een clubje personages en de vijand Sin. Er moeten zogenaamde ‘Summoners’ Sin tegen houden Spira te vernietigen. Hij/Zij er zijn/haar ‘Guardian(s)’ proberen dus een ‘Pilgramige’ te volgen en velen van die Summoners en Guardians falen daarin en anderen haalden het wel en brachten de Calm. En deze keer probeer JIJ het door in de huid te kruipen van onder andere Tidus…

De Characters

‘Tidus’: Een jonge (17) vrolijke ‘Blitzball Player’ van de ‘Zanderkand Abes’. Tidus heeft zijn hele leven al met zijn vader geleeft met tegenzin. Dankzij zijn behendigheid kan Tidus de snelste vijanden aan.

‘Rikku’: Een jong (15) ‘Al Bhed’ meisje. Rikku is zekers niet bang om haar mening te uiten. Zij is goed in stelen van ‘Items’ van vijanden en mechanische wezens beginnen ook nog eens helemaal niks tegen haar.

‘Yuna’: Een jong (17) meisje dat in de sporen van haar vader ‘High Summoner Braska’ treed en dus ook een Summoner is geworden. Yuna is een meisje dat in ieder geval weet wat ze wil. Bovendien is ze ook nog eens heel erg eerlijk. Zij volgt dus de Pilgramige om de ‘Final Aeon’ te bemachtigen en natuurlijk Sin te verslaan.

‘Wakka’: Een jongen (24) die aanvoerder en captain is van het Blitzball team: ‘De Besaid Aurochs’ die het weer ieder seizoen voor elkaar weten te krijgen om te gaan verliezen. Wakka is van plan te gaan stoppen met het spelen van Blitzball omdat hij zich fulltime wil concentreren op het Guardian zijn van Yuna. Zijn BlitzBall neemt hij uiteraard mee om vooral vliegende vijanden neer te halen.

‘Lulu’: Een vrouw (22) die magie, Zwarte Magie, heeft gedaan en dus als Guardian met ‘Black Magic’ haar vijanden verslaat. Zij en Wakka beschouwen Yuna als een volwaardig jongere zus. Vaak lijkt het overigens dat Lulu een soort van ongevoelig lijkt maar dat is ze juist niet.

‘Auron’: Een man (35) die een groot, zwaar zwaard bij zich draagt als wapen. Hij was vroeger, samen met ‘Jecht’, de legendarische Blitzball Player uit ‘Zanderkand’ en vader van Tidus, Guardian van ‘High Summoner Braska’ en hebben dus ook Sin verslagen alleen was dat tien jaar geleden. Auron is net als Kimahri een ‘stille’ man en gaat nu met Yuna mee om Sin te verslaan. Aangezien hij het grootte zwaard heeft hakt hij met genoegen de vijanden met een nog al hoge ‘Defence’ door.

‘Kimahri Ronso’: Een Ronso (25) uit het ‘Ronso-Ras’ die door zijn eigen soort zijn hoorn is verloren (afgebroken). Kimahri heeft Yuna al sinds hun jeugd onder zijn hoede. Hij is dus ook een man van weinig woorden maar toch zeker trouw als Guardian van Yuna. Zijn grootte specialiteit is vooral dat hij aanvallen van de vijand kan afnemen met ‘Lancet’.

Graphics & Sound

Voor de tijd van lang geleden vind ik de graphics nog zeer goed gedaan. De Voice-Acting is niet de beste in de cutscenes maar in de CGI-filmpjes dan weer wel. Want in de cutscènes lopen de stemmen niet samen met de mond en dat is dan natuurlijk omdat die stemmen eerst Japans waren en zo maar toch… Omdat je bij veel andere Japanse games dat niet ziet zoals

onder andere bij Kingdom Hearts. Bij de CGI-filmpjes zit dat dan weer wel knorrr… en dan te bedenken dat die CGI-filmpjes gewoon door het gehele spel en je ziet ze best vaak achter elkaar. Alleen vind ik het jammer dat als je een Aeon oproept dat dat filmpje zo lang duurt, voor de eerste paar keer is het wel leuk maar het word later nogal saai. Bij mij leek het ook of ik maar een paar minuten bezig was, maar door de filmpjes waren het gewoon uren.

En qua Sound zit het ook wel goed;

-Niet te haperig

-Niet te langzaam, makkelijk bij te houden

-En duidelijk gearticuleerd

Sphere Grid

Ik vond zelf dat de Sphere Grid wel werkte en je kon min of meer zelf weten waar je qua levelen heen ging. En je hoefte het ook niet te nemen, want je kon het ook gewoon overslaan en in grotere stappen terug voor later. Ook handig vind ik dat elk van de zeven personages een eigen kleur had zodat (ik in ieder geval) ik geen gedachten had van heb ik wel het goede personage. Ik snap dan ook zelf niet dat sommige de Sphere Grid niet ‘oké’ vonden, want ik vond het goed werken. Maar ja… dat is mijn mening.

Het Battle-System

Aller eerst wil ik vertellen dat het sowieso om een Conditional Turn-based gevechtssysteem gaat (afgekort CTB-Battlesystem). De volgorde van de spelers en de computer is rechtsboven in beeld te zien. En de volgorde heb je ook een beetje zelf in de hand, omdat dat bepaalt word door welke aanval of tactiek je gebruikt. Wisselen van personages is ook simpel met één druk op de ‘L1-Button’ en je ziet de lijst met personages met wie je kunt wisselen plus dat dat wisselen geen extra beurt kost. De Overdrive modus in het Battle-System heeft ook een letterlijk krachtige functie. Bijvoorbeeld als je Auron neemt met Dragon Star moet je in vier seconden een bepaalde knoppen-combinatie maken. En dan krijg je een vernietigende aanval. Jammer vind ik dat als je team dood is dat je helemaal overnieuw moet beginnen bij je laatste savepoint en niet gewoon je laatste battle of zoiets. Wel goed vind ik dan weer dat als één personage dood is zijn overdrive-meter niet geheel leeg gaat.

Aeons

Door het spel heen krijg je allerlei Aeons tot je beschikking waarvan Valefor, Ifrit, Ixion en Shiva een voorbeeld zijn. (De namen hoeven niet zo te zijn aangezien je ze ook andere namen kan geven). Sommige zijn verbonden aan een element en anderen kunnen gewoon alle elementen gebruiken zoals Valefor. Ifrit gebruikt Fire (Vuur), Ixion gebruikt Thunder (Donder) en Shiva gebruikt Ice (IJs). De wezens zien er overigens wel leuk uit naar mijn mening. Als een aeon dood is gaat zijn overdrive ook weer helemaal leeg in tegenstelling tot de gewone personages en dat vind ik ook wel jammer.

Conclusie en beoordeling

None

Final Fantasy X is zeker een aanrader voor de RPG fans en ik ben er ook zeker tientallen uren mee bezig geweest, maar dat komt ook vooral omdat de tussenfilmpjes best lang duurden en sommige battles ook. Daarom geef ik Final Fantasy X ook een dikke 9- vanwege de goeie graphics uit heel lang geleden, alleen jammer van de hele slechte voice-acting.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Graphics van die tijd
  • Battle System
  • Sphere Grid
  • Het verhaal
  • Minpunten
  • Voice-Acting
  • Soms misschien te moeilijke eindbazen(Seymour)
  • Soms Gameplay

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Weer een film game dus, zal dus ook wel van de bekende kwaliteit zijn.

  • Ben benieuwd wat da gaat worden…

  • Eerlijk gezegd vewacht ik er niet al te veel van. Alhoewel er niet gerept wordt in het artikel over de ontwikkeltijd van dit spel, lijkt het me niet dat dit een grote topper of sleper-hit gaat worden (zoals Dead Space imo wel was).

  • Spannend.

  • Hmm, ben benieuwd. :)

  • een mix van lost planet en area 51 just kidding =P

  • mischien…

  • word helemaal niks denk ik

  • Met een beetje pech wordt dit weer een kutgame.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren