1. Beyond Good & Evil (NGC)

Beyond Good & Evil (NGC)

Een nieuwe game van Michael Ancel, ook wel ‘de Franse Miyamoto’, is altijd wat bijzonders. De maker van Rayman liet een game zien, die een soort Zelda-achtige gameplay bevatte, maar dan met een unieke, realistische stijl. De pers was van het begin af aan enthousiast, maar de game verkocht bizar slecht. Lag dat aan de originele invalshoek, of viel de kwaliteit simpelweg tegen?

Disney...maar ook weer niet

Wat iedereen direct na het het zien van de eerste beelden opviel, was de soort van groene waas die continu over het beeld hing. Ook meteen als je speelt, valt het op. De hoofdpersoon heet Jade, en draagt tevens groene kleding. Jade is een goed ontworpen hoofdpersoon, echt een vrouw met pit, en het is weer eens wat anders dan de zoveelste gameheldin in bikini, waarbij 80% van de polygonen naar de voorgevel zijn gegaan. Desondanks zien Jade en alle andere characters er goed uit. Ook de omgevingen komen op je scherm zonder al te veel pop-up, en hoekige stukjes zijn moeilijk te vinden. Opvallend is dat Jade, en alle andere personages uit het spel, volledig in het Nederlands praten. Normaal komt dit alleen voor in Disney-spellen, en daar komt het vaak nogal knullig over, maar hier is de voice-acting erg sterk en de diverse stemmen worden overtuigend ingesproken (een groot deel ervan is gedaan door bekende Nederlanders). Zowiezo is het geluid van hoog niveau, ook de muziek is erg sterk, en de deuntjes verwoorden precies de sfeer van de ruimte.

Direct als het spel begint, kom je, zonder ook maar enkele uitleg, direct in de actie. Het vechten gaat vloeiend, maar er zijn weinig verschillende aanvallen. Deze zijn ook niet nodig, het volstaat om als een gek op de A-knop te rammen en tegelijkertijd te strafen(rondjes rond de vijand draaien). Als de eerste vijanden zijn verslagen, en ook het eerste mini-baasje (wat daarvoor nog een groot woord is) verslagen is, krijg je wat meer duidelijkheid. Jij bent, zoals al eerder verteld, Jade, en je leeft op de planeet Hillys. Samen met je oom Pey’J, een clownesk, dik varken, beheer je een opvanghuis voor weeskinderen, gehuisvest in een vuurtoren. Helaas, er zijn problemen: De ooit zo vreedzame planeet wordt belaagd door de DomZ, ruimtewezens die alles vernietigen. Het leger van Hillys, de

Alpha-Secties genaamd, probeert dit te verhinderen.

Free-Roaming…maar ook weer niet

Bijna direct na dit gevecht krijg je een fotocamera. De foto’s die je hiermee maakt verkoop je voor geld. Geld dat hard nodig is, om de nodige health-potions te kopen, die in dit spel bizarre namen hebben meegekregen. Zo schrok ik wel toen een hartjesherstellende pizzapunt een “Starkos” bleek te heten. Dit, in combinatie met de Nederlandse stemmen en de 7+ PEGI rating doet vermoeden dat deze game bedoeld is voor de jongere spelers. Niets is minder waar, de kleinsten onder ons zullen al snel de controller naast zich neerleggen, het verhaal bevat vele plotwendingen, en de puzzels zijn vaak lekker ingewikkeld.

Na de uitreiking van de camera trek je de wijde wereld in. Wijde wereld als in GTA? Ja en nee. Enerzijds kan je met je hovercraft volgens het free-roamingprincipe overal heenvaren, op bepaalde plaatsen aanleggen en ook op de voet bepaalde gebieden verkennen, aan de andere kant valt er op het water, afgezien van af en toe een shoot-out met een zeemonster, nagenoeg niets te beleven, en daar komt nog eens bij dat het gebied erg klein is. Af en toe kan je een gebouw in, maar daar zijn meestal alleen wat parels te vinden, die nodig zijn om je schip te upgraden met verplichte upgrades. Geen Need for Speed-taferelen hier, het enige wat je kunt toevoegen zijn dingen als een springmodus.

Dungeons…maar ook weer niet

Je gebruikt de hovercraft dus om van locatie naar locatie te gaan. Het begint met een geheimzinneg e-mailtje van een man, die je een onduidelijke missie geeft in een dungeon. Een dungeon zoals in Zelda? Ja en nee. Aan de ene kant is het wel een échte dungeon, met puzzels en actie-elementen, en op het einde de bekende baas, aan de andere kant is de dungeon erg kort en vooral zeer lineair. Er is slechts één pad te bewandelen, en de grote ruime kamers in de dungeon zijn ook ver te zoeken.

Na dus de baas verslagen te hebben blijkt de geheimzinnige opdrachtgever te werken voor het IRIS-netwerk. Een organisatie die de strijd aangaat met zowel de DomZ als de Alpha-Secties. Vreemd? Juist ja, maar ze hebben goede aanwijzingen dat deze twee organisaties samenwerken. Het fijne hiervan wordt later in de game duidelijk gemaakt. Het verhaal gaat diep, en de oplettende gamer zal merken, dat de game ook veel huidige maatschappelijke kwesties aangaat. Zo komen onder andere censuuren propaganda aan bod. Denk nu niet dat he spel je echt aan het denken zet over deze onderwerpen, maar het is in ieder geval uniek

voor een videogame.

Splinter Cell…maar ook weer niet

In het begin stelde ik de vergelijking met Zelda, maar even later bleek dat de game toch fundamenteel verschilde. Tevens een groot verschil tussen Beyond Good& Evil en de Zelda-reeks, is de gameplay. Je gaat in beiden weliswaar van dungeon naar dungeon, de dungeons in Zelda zitten op een heel andere manier in elkaar. Baan je je in Zelda een weg tussen vele vijanden en puzzels, in Beyond Good& Evil steelt een heel ander gameplay-element de show: het sluipen. Jazeker, de dungeons zijn in feite een soort verkapte Splinter Cell levels, maar dan nét wat anders. Je mist de coole uitrusting van Sam Fischer, en ook is er in Beyond Good& Evil slechts één weg om langs de bewakers te sluipen.

Doorgewinterde gamers zien direct het probleem hier: Het sneaken in deze games leunt enorm veel op trial& error. Gelukkig barst het wel van de checkpoints, maar het is af en toe enorm irritant om telkens hetzelfde stuk opnieuw te moeten spelen. Tevens leunt het spel wel erg veel op deze sneak-elementen, die erg herhalend zijn.

Een goede game…maar ook weer niet

Beyond Good&Evil; is een fantastische ervaring om te spelen, ondanks de af en toe wat herhalende sluipmomenten. Helaas is de game véél te vroeg afgelopen (ik was er in een uur of elf doorheen), en stopt hij tevens met een gigantische cliffhanger, waarbij het einde van de laatste aflevering van het Goede Tijden, Slechte Tijden-seizoen niets bij is. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat Michael Ancel oorspronkelijk van plan was een Beyond Good&Evil-trilogie; te maken. Door de slechte verkopen wijst alles er op dat de twee vervolgdelen er nooit zullen komen…of heeft UbiSoft nog een verassing voor ons in petto?

Conclusie en beoordeling

None

Alles wijst erop dat de tegenvallende verkopen te wijten zijn aan de vreemde stijl, want Beyond Good&Evil; kan zeker mee met de subtop en had, met enkele kleine aanpassingen, een echte topper kunnen zijn!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Heerlijke sfeer
  • Prima Nederlandse voice-acting
  • Graphics
  • Muziek
  • Minpunten
  • Herhalende stealth
  • Speelduur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • yuy

  • boeit niet

  • Boeit niet?

    Dit is geweldig nieuws!

    Hoe meer games dit ondersteunen, hoe meer mensen het accessoire gaan kopen, en dat betekent een grotere doelgroep voor ontwikkelaars en dus meer spellen die dit gaan ondersteunen.

  • Nice hoor!

  • Zo kan je je veel meer inleven in de game lijkt me, maar dit had er gewoon vanaf het begin in moeten zitten (ik wist niet eens dat sommige bewegingen gescript waren)

  • Zeker tof Motion plus met een tennisspel. Dit is zeker een musthave.

  • maar euhhh… wanneer komt dat wii motion plus… ik dacht dat in Q1 2009 zou worden gereleased, maar niet dus…

  • Dit had de wii standaard moeten hebben imho

  • Ik ben heel heel erg benieuwd. Dat kan ik je wel zeggen.

  • Yesyesyes! Steeds meer games! Steeds meer!

  • Dit had de wii standaard moeten hebben imho



    Dat gaat een beetje moeilijk als het bedrijf (dus niet Nintendo zelf) die deze techniek ontwikkeld heeft, anno 2006 nog niet klaar was.

  • Awesome

  • hopelijk werkt het goed!!als het werkt wordt ie VET!!

    als het niet werkt wordt hij waarschijnlijk SAAI!!

  • Dat mag ook wel.

  • Mooi toch!



    Wanneer komt MotionPlus eigenlijk uit?

  • eindelijk beetje laat maar aggg

  • wil een zelda 1:1 spelen

  • Vette setting iig.. verder is het nog maar afwachten hoe het uitpakt. Maar 4 Grand Slams klinkt een beetje weinig.

  • lache man!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren