1. Golden Sun (GBA)

Golden Sun (GBA)

Alweer een RPG op de GBA , zullen de meeste mensen nu zeggen. Ja alweer een, maar dit is niet zomaar een RPG. Want zoals jullie weten zijn de meeste RPG’s op de gba ports, (bijvoorbeeld Final Fantasy, Tales Of .. ). Nou , deze helemaal niet, het is speciaal ontwikkeld voor de gba, geen nes of snes klassiekers maar gewoon iets totaal nieuws. Wat ook opmerkelijk is en niet alledaags is de 4 jaar (!)ontwikkelingstijd. Genoeg potentie dus in deze game. Lees de recensie en kom te weten wat dit voor spel is. Is het en mooi klassiek sprookje op de GBA of een spel dat het niet waarmaakte door het continue uitstellen ?

De epische reis begint …

Jij bent Isaac een jongen die woont in een klein dorpje genaamd Vale. Alle mensen van jong tot oud beschikken over speciale krachten genaamd psy energy (een soort magie). Die gebruiken ze voor alledaagse dingen zoals koken, tuinieren , stenen die in hun weg liggen meters weg smijten en nog veel meer. Deze moeten ze natuurlijk geheim houden voor de buiten wereld want als deze informatie uitlekt kunnen er vervelende dingen gebeuren… Er beginnen steeds meer rare verschijnselen voor te doen in de omgeving van Vale. Rare snuiters houden iedereen in het dorpje in de gaten en een gigantische berg laat ineens gigantisch stenen over Vale vallen. Met dramatische gevolgen veel vrienden en vaders gaan ten onder zo ook de vader van Isaac. Isaac gaat natuurlijk op pad gaat om zijn vader te wreken. Eerst gaat hij met zijn vriend Gareth naar een tempel die diep in de berg schuil gaat. Daar ontdekken ze kristal stars die zorgen dat de balans van de wereld gewaarborgd blijft. Maar dan komen de vreemde snuiters en nemen 3 van de 4 stars mee. Hierdoor raakt de wereld helemaal uit balans en is het de taak van Isaac en Gareth om het weer recht te zetten en zijn vader te wreken.

Vechten voor Vale

Alle gevechten gaan helemaal turn based , dit betekent dat alle acties om beurten gaan. Je kunt netzo als andere gba rpg kiezen tussen verschillende acties. Zoals verdedigen, aanvallen (met je wapen) , psy energy gebruiken (magische krachten) en je kunt verschillende dingen doen met Djinn’s . Iedereen zal nu wel denken wat zijn Djinn’s? Dat zijn kleine grappige beestje die je helden extra krachten kunnen geven. Ze geven de helden nieuwe psy krachten en ze kunnen zelf ook speciale aanvallen doen. Maar ze doen nog meer ze hebben allemaal verschillende elementen ( water , vuur , wind , aarde) en dit brengt ook meer diepgang met zich mee. Je zou bijvoorbeeld moeten denken welke Djinn je aan welke held geeft en wat dit voor veranderingen met zich mee gaat brengen.Wat nog meer diepgang brengt en nog meer tactisch mogelijkheden is dat Djinn’s ook de statistieken van een karakter kunnen veranderen. Ze

kunnen bijvoorbeeld van je krijger Isaac een tovenaar maken en zo zijn er heel veel mogelijkheden natuurlijk. Dit is erg fijn want ieder speler kan op zijn eigen manier spelen. Wat ook leuk is dat je je element kan combineren , je kunt bijvoorbeeld een krijger maken met vuur en ijs aanvallen. Je bevriest hem eerst en daarna vlambeer je hem levend. Wat is het toch leuk psy energy te hebben ! Nu zie je dat de Djinn’s echt geen gimmicks zijn en dat dit veel meer gameplay veranderingen biedt en meer mogelijkheden voor de speler biedt. Nou ga ik nog wat verder door over die speciale aanvallen van de Djinn’s want deze hebben ook verschillende krachten. Deze verschillen per Djinn en zelfs dezelfde element djinn’s hebben onder elkaar ook verschillende psy aanvallen en verschillende eigen krachten. Die speciale eigen krachten zijn bijvoorbeeld de groep versterken met hun eigen element bijvoorbeeld iedereen doet vuur schade met zijn of haar wapen. Het kan zelfs nog gekker je hebt ook Djinn’s die goden oproepen die een aaanval op de vijand doen. Erg leuk allemaal en iedereen denkt nu dat het heel ingewikkeld is maar het voelt eigenlijk heel normaal. Het houdt ook mooi de variatie erin wat ik totaal mis met bijvoorbeeld Final Fantasy op de GBA. Dus hierin onderscheidt Golden Sun zich met de concurrentie. Maar er is meer wat dit sprookje echt een klassieker maakt.

De reis vorderde …

Je reist een hele hoop in het spel dat doe je op de wereld map. Het is heel mooi weergegeven in een soort van 3d maar dan voor de gba kan je het nog volgen? De map zoemt weer in bij een dorpje/kerker/gebied waar je weer lekker met iedereen kan praten en nieuwe spullen kan kopen. Ik heb wel wat irritaties gehad bij de wereld map want als je op de wereld map reist blijven er toch vijanden die je aanvallen. Ik had liever gehad dat het alleen in de kerkers en de mooie gebieden waren. Maar je kan niet alles hebben natuurlijk elke klassieker heeft wel een klein foutje. Nou je bent vooral bezig met kerkers te voltooien en vijanden en

eindbazen te verslaan. Dit is erg leuk want in elk gebied heb je verschillende vijanden met andere magische aanvallen en gewone aanvallen. Ze hebben ook elk eigen zwakheid en daar moet je goed op inspelen met je spy energy en je Djinn’s. Dit is vooral bij de eindbazen zo en je zult je karakters tot het uiterste moeten benutten met elk hun speciale statistieken en vaardigheden. Je krijgt ook vaak dialogen die je weer verder het verhaal vertellen dit spoort je ook nog meer aan om te spelen. Je moet vaak ook opdrachten voor mensen uit het dorp vervullen. Soms wat bandieten verslaan of een heel dorp wat in bomen is veranderd terug veranderen en nog veel meer. Dit brengt veel diversiteit met zich mee en geeft je een doel om te spelen. De kerkers zijn ook van hele goede kwaliteit. Je zult veel moeten puzzelen en je zult er je psy energy ten volste moeten gebruiken. Want je hebt psy energy waarmee je je omgeving kan beïnvloeden bijvoorbeeld dingen weg schuiven of dingen betoveren etc. Zo blijven de kerkers leuk en uitdagend en ontwijken de makers het continue lopen en monster in de pan hakken.

De sfeer van de reis

Het spel is heel sfeervol en je ziet echt dat Camelot er 4 jaar aan heeft gewerkt alles zit vol met detail , dan heb ik het over geluid en graphics. De mooie dorpjes komen echt tot leven met mensen die lopen te babbelen en elke dorpje heeft zijn eigen sfeertje. Ze hebben ook altijd wat leuks te babbelen en de tjilpende vogeltjes mogen er ook zijn. De omgevingen zien er ook prachtig uit met kabbelend beekjes en bergjes. Er is ook erg veel verschil want je loopt door ijs gebieden , groene heuvel toppen , gletsjers , mooie tempels , dorpjes en kastelen. De wereld map is ook erg mooi gedaan je hebt echt een beetje het

driedimensionale gevoel en je hebt ook echt het gevoel alsof je heel ver aan het reizen bent in een paar luttele minuutjes ben je alweer bij je volgende bestemming. Dit is erg fijn want er is niets zo saai als continue doorlopen zonder dat je er erg in hebt waar je bent en wat je moet doen. Ook de gevechten zijn heel mooi gedaan de ventjes en de vijanden zijn helemaal driedimensionaal en de aanvallen zijn het mooiste wat ik ooit op een GBA/DS(!) heb mogen zien. De omgevingen waarin het gevecht plaats vind klopt ook helemaal met waar je vecht. Vecht je in een bepaalde kamer in een tempel dan zie je precies dezelfde kamer maar dan vanuit een schuin opzicht. Het geluid is ook erg mooi elk gebied (en dat zijn er veel) heeft zijn eigen track en ook nog mooie geluid effectjes zoals tjilpende vogeltjes grommende/gillende vijanden. Ook je magische aanvallen hebben een eigen sound zo zie je maar weer hoe een RPG helemaal tot de puntjes goed is. Wat weer wel jammer is , is dat het melodietje van het gevecht enorm vaak moet horen maar dat neem ik de ontwikkelaars niet kwalijk.

Veegt deze game de vloer aan met alle RPG’s?

Ik zeg hier volmondig ja op. Dat komt omdat het geluid van het beste niveau is en het niet gaat ergeren omdat er zoveel diversiteit in zit. Ook de grafische pracht en praal is het beste met mooie driedimensionale gevechten en magische krachten. Ook het verhaal is van goede kwaliteit het geeft je een drang om door te spelen en het gaat beste wel diep met vele plot wendingen. Ook de verschillende mogelijkheden in het gevecht overtreffen menig rpg op de gba met het innovatieve Djinn systeem en psy energy. Het is ook een nieuwe franchise helemaal mooi tot leven gewekt want ja final fantasy 300 begint ook saai te worden. De karakters worden ook erg diep verteld en hebben allemaal hun eigen krakter die veel in het verhaal naar voren komt. Ze hebben ook allemaal hun eigen doel en deelname aan de reis. Als klap op de vuurpijl hebben ze ook allemaal andere statistieken die je nog helemaal kan veranderen. Ook nieuwe items aanschaffen zit ook genoeg diversiteit in je hebt ontzettend veel wapens/armor/items. Je hebt ook nog eens statussen in gevecht netzo als pokemon wie kent er niet paralyse sleep burned frozen etc… Zelfs de speeltijd is lekker lang voor een GBA game ik was er ruim 20 uur mee bezig met het djinn zoeken erbij. Zo kan ik nog wel door blijven praten over die goddelijke spel maar ik denk dat ik nu wel mijn punt heb gemaakt. Dit is gewoon een van de beste zoniet de beste RPG op de GBA en zelf tot nu toe ook op de DS!

Conclusie en beoordeling

None

Dit is gewoon de RPG voor je GBA beter kun je niet vinden.(Voor meer informatie kijk in het kopje : (veegt deze game de vloer aan met alle rpg's?)
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Diep/boeiend verhaal
  • Mooie graphics
  • Goed/innovatief gevechts systeem
  • Puzzels
  • Minpunten
  • Op de wereld map vallen vijanden je aan

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • En uiteraard staat dit artikel prima op de Wii pagina… Sarcasme?

  • sorry dat ik het zeg maar OUD NIEUWS!!!!!!!!!!!

  • En uiteraard staat dit artikel prima op de Wii pagina… Sarcasme?



    is het uberhaupt wel voor de wii verkrijgbaar?

  • hahaah lekker ghost

  • Op de Wii en dan deze graphics ?



    Sorry hoor, maak dat iemand anders wijs ;-)

  • Zit iedereen nu te zeiken je weet dat het een multiplatform game is.

  • Ok… Nu wil de echt de game kopen.

  • en toch ga ik de game niet meer kopen, had het spel eigenlijk al besteld maar na het spelen van de demo heb ik het meteen geanuleerd :/

  • Boeie dat ie op de wii staat..



    anyway dat is echt zieke geld verspilling!

  • De game zuigt aars. De demo in ieder geval wel.



    dus al was die satteliet die ze gebruiken 1000 miljoen, de gameplay wordt er niet beter door.

  • Jah ik zag al dat de grond gemaakt was van een satellietfoto.

  • Alweer vrij oud nieuws, was vorige week al zelfs een trailer van het gebruik van GeoEye.

  • Kan het niet echt aan de game zien dat het met behulp van een 100miljoen dollar sataliet gemaakt is.

  • Zo jammer dat de naam Tom Clancy enigsinds misbruikt wordt, dit soort games hebben er naar mijn mening niets mee te maken.



    Nog even en we krijgen Tom Clancy's Golf, Tom Clancy's Tennis…. ;-)

  • is het uberhaupt wel voor de wii verkrijgbaar?

    Wel het artikel lezen he!



    Tom Clancy’s HAWX voor de PlayStation 3, de Xbox 360, Wii en PC


  • release staat gepland voor 12 maart



    klik bovenin op releases en er staat hawx 5 maart

  • Hmm.. dat klinkt best wel awesome eigenlijk o.O



    Zo jammer dat de naam Tom Clancy enigsinds misbruikt wordt, dit soort games hebben er naar mijn mening niets mee te maken.



    Nog even en we krijgen Tom Clancy's Golf, Tom Clancy's Tennis…. ;-)



    Hahaha, gelijk heb je x'D





  • was alllang bekend, tog? duhh

    anywho Tom clancy is de shiit en HAWX is de shiit,



    @ alle haters

    niet haten gewoon zelf ervaren, controls werken assistance off/on werkt perfect, waarschynlyk DLC dus (Y)



  • Vet toch

  • Lol, wist niet dat deze game ook op de Wii verschijnt. :P

    Maar wtf, een vet dure satelliet inschakelen voor een enkele game. :S

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren