1. Banjo-Kazooie (N64)

Banjo-Kazooie (N64)

Omdat ik eerder deze maand mijn mening al gegeven had over Star Fox Adventures, leek het mij een goed idee om een game van Rare uit het Nintendo 64-tijdperk te recenseren. Ik was namelijk enigszins teleurgesteld over Star Fox, en ik wilde mijn goede herinneringen over het Britse bedrijf niet door één game laten beïnvloeden. Omdat Banjo Kazooie naar mijn mening kwalitatief gezien niet onder deed voor klassiekers als Super Mario 64, en omdat weinig mensen op de hoogte zijn van dit (opmerkelijke) feit, was mijn keuze snel gemaakt. Lees hier mijn positieve ervaringen met één van de beste games ooit gemaakt, RareWare’s Banjo Kazooie.

Het verhaal van dit platformavontuur zit leuk in elkaar. Tooty, het lieve zusje van Banjo, is ontvoerd door Gruntilda. Gruntilda is een gemene, lelijke heks, en uit jaloezie ontvoert ze het knappe zusje van onze bruine beer Banjo. Ze (Gruntilda) heeft een machine gemaakt waarmee ze de schoonheid van Tooty kan ‘stelen’, en waarmee Tooty kan worden opgescheept met de ‘schoonheid’ van de heks. Natuurlijk laat een beer met een hoge reputatie als Banjo dit niet gebeuren. Samen met de rode vogel Kazooie gaat hij op onderzoek uit, zonder enig idee van het gevaarlijke avontuur dat ze te wachten staat...

In-game screenshot van Banjo Kazooie. Let op de hilarische vijand!

Kazooie’s toevoegende waarde

Gelukkig speelt Kazooie in dit avontuur niet mee voor spek en bonen. Hoewel je de benen van Banjo bestuurt en Kazooie in de rugzak van hem meereist, kun je ‘de vogel’ ook verschillende acties laten uitvoeren. Denk hierbij aan de welbekende ‘kontstamp’ (in Banjo Kazooie snavelbeuker genoemd, maar het komt op hetzelfde neer) die we van Mario kennen, waarbij Kazooie zijn scherpe snavel gebruikt voor een versterkend effect. Of denk aan hoge sprongen maken en vliegen, allemaal dingen die voor een beer niet realiseerbaar zijn maar voor een vogel des te makkelijker. Kortom, ik vind het een zeer goede keuze van Rare om voor de combinatie beer en vogel te kiezen, omdat het een groot aantal nieuwe gameplay-mogelijkheden oplevert.

Puzzelen

Om bij Gruntilda en Toothy te komen zul je eerst puzzelstukjes moeten verzamelen. Je moet namelijk een aantal werelden doorlopen (die overigens goed in beeld worden gebracht door de camera), en voor het openen van deze werelden is een bepaald aantal puzzelstukjes noodzakelijk. Deze puzzelstukjes kun je bemachtigen door bijvoorbeeld opdrachten uit te voeren of een beest te verslaan, maar soms kom je ze ook gewoon tegen. Denk niet dat het dan gemakkelijk is om het puzzelstukje te bemachtigen, vaak zijn deze nog moeilijker dan de puzzelstukjes die je door middel van het uitvoeren van opdrachten bemachtigt. Doordat er voor sommige werelden een groot aantal puzzelstukjes nodig is, kan de game soms aardig moeilijk worden. Banjo Kazooie is dan ook een platformer zoals je die vroeger vaker tegen kwam, eentje waar je meer dan tien uurtjes mee bezig bent. Ik ben het verzamelen van puzzelstukjes in Banjo Kazooie langzamerhand als een hobby gaan beschouwen, zo leuk kan het zijn. En het is natuurlijk weer eens iets anders dan de ‘standaard shit’ die we tegenwoordig vaak voorgeschoteld krijgen. Ik word gek van die sterren…

Banjo met een puzzelstukje in zijn hand

Naast het verzamelen van puzzelstukjes is ook het grafische aspect van de game dik in orde. Banjo Kazooie is één van de mooiste, al dan niet de mooiste Nintendo 64-game die ooit verschenen is. Vooral de omgevingen zijn prachtig te noemen. De donkergroene bomen, het prachtig blauwe water en het heldergroene gras, geweldig gewoon. Of de met veel detail vormgegeven ijsomgevingen, waar je hier en daar een sneeuwpop tegenkomt. Het is duidelijk dat RareWare in de beginjaren van de Nintendo 64 echt heel veel uit de console heeft weten te halen, en dat is ongekend. Vergelijk het maar eens met de eerste generatie Xbox 360-games en de tweede generatie die op ons wacht. Een gigantisch verschil, als je het mij vraagt. Maar als je Banjo Kazooie vergelijkt met latere kunstwerken als Donkey Kong 64 en Jet Force Gemini, dan doet de eerstgenoemde daar bijna niet voor onder. Excuses voor mijn vergelijkingen, maar ik kan het niet laten. Rare heeft de werelden en personages met zoveel detail vormgegeven dat ik een beloning wel op zijn plaats vind.

Ook het geluid geniet van een torenhoge kwaliteit. Het geluid is niet te beschrijven, je moet het horen. Vandaar dat ik hier ook niet teveel woorden aan vuil maak. Pak die game gewoon weer eens uit de kast, en geniet van de prachtige themesong. En vergeet niet op de grappige geluiden te letten die de verschillende personages maken. Deze geniale 'kreten' zullen bij velen, waaronder ik, prachtige herinneringen ophalen.

Dit is hem dan, Mumbo Jumbo!

Mumbo Jumbooooo!

Een personage waar ik, vooral toen ik nog klein was, erg om heb kunnen lachen, is Mumbo Jumbo. Deze sjamaan bezit een aantal skeletvormige huizen, die je meerdere keren tijdens je avontuur tegen zult komen. Op de momenten dat ik dit rare figuur een bezoek gunde, deed ik dit meestal niet voor niets. M.J. kan namelijk toveren, en hij kan er met zijn toverkracht voor zorgen dat Banjo en Kazooie een gedaantewisseling ondergaan. In de game zul je deze transformaties nodig hebben om bijvoorbeeld een puzzelstukje te bemachtigen. Je zult M.J. echter, voor elke transformatie, Mumbo Tokens moeten schenken, die hij door zijn eigen onoplettendheid is kwijtgeraakt. De Mumbo Tokens liggen verspreid over de verschillende werelden, en je zult af en toe dan ook wel een tijdje moeten zoeken. Moraal van dit stukje: Mumbo Jumbo is een zeer geslaagd videogamepersonage en levert een boel nieuwe mogelijkheden op. Daarnaast is Mumbo Jumbo ook nog eens erg komisch. Ikzelf zou Mumbo Jumbo zelfs kunnen benoemen tot het vetste videogamepersonage ooit, maar of dat voor jullie ook het geval is moeten jullie zelf maar uitmaken.

Conclusie en beoordeling

None

Zoals je wellicht al hebt opgemerkt, heb ik het nergens over minpunten gehad. De reden daarvoor is simpel: de game is helemaal 'clean' en bevat geen minpunten. Eigenlijk zou deze game een 10 moeten verdienen, maar vanwege het feit dat de game aardig wat elementen van Super Mario 64 leent, doe ik dat niet. Dat neemt niet weg dat Banjo Kazooie een verplichte aanschaf is voor elke Nintendo 64 bezitter. Een meesterwerk waar de kwaliteit van af druipt!
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Prachtige graphics
  • Geluid is van een torenhoge kwaliteit
  • Gameplay
  • Lange levensduur
  • Aanwezigheid van Mumbo Jumbo
  • Minpunten
  • Misschien zijn de verschillende acties die je kunt uitvoeren een beetje gejat van Super Mario 64?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • \"nog maar\" :')

  • Kheb em al :P

  • 560? Raar aantal. Wel mooi dat ik exact 560 punten over heb. Alleen heb ik geen Ninja Gaiden…

  • Voegt het iets toe dan? Ik heb de gewone game nieteens uit kunnen spelen.

    Belachelijk moeilijk op sommige punten! Geen idee wat de ontwikkelaars met zo'n game willen….. Das toch gewoon een ongelofelijk DOMME zet om een spel zo moeilijk te maken? Zo maak je het maar voor een select groepje leuk. Kunnen ze misschien stoer zeggen dat het voor de die-hard is maar als er maar 500 van verkocht worden omdat hij te moeilijk is dan schieten ze er niks mee op.

  • Nog steeds best veel voor een aanbieding.



  • Voegt het iets toe dan? Ik heb de gewone game nieteens uit kunnen spelen.

    Belachelijk moeilijk op sommige punten! Geen idee wat de ontwikkelaars met zo'n game willen….. Das toch gewoon een ongelofelijk DOMME zet om een spel zo moeilijk te maken? Zo maak je het maar voor een select groepje leuk. Kunnen ze misschien stoer zeggen dat het voor de die-hard is maar als er maar 500 van verkocht worden omdat hij te moeilijk is dan schieten ze er niks mee op.



    Ninja Gaiden 2 had in zijn release maand alleen al 350K+ stuks verkocht. Ondanks de hogere moeilijkheidsgraad, hoewel ik dat zelf juist wel tof vind, kent het gewoon een grote doelgroep en veel fans. Dus het zal sowieso wel verkocht blijven worden.



    Alleen gaf Itagaki vorig jaar al aan dat het waarschijnlijk de laatste in de reeks zal zijn dus wat dat betreft krijg je je zin :P





  • @braakneiging



    Lekkere naam:P, maar ff back to the point ik heb afgelopen vrijdag NG2 gekocht, en vind die moeilijkheid juist het toffe aan de game omdat je alleen verder kan komen door het egt onder de knie te krijgen, het is niet een moeilijkheid omdat de game soms kut is of de besturing etc. bij NG2 ligt het aan je skillz of je verder komt, en dat is juist het toffe aan NG en natuurlijk is het soms frustrerend maar je vergeeft het de game als je de benodigde skillz wel onder de knie krijgt en dan wel verder komt, en daarna weer hard gepowned te worden in de volgende chapter!:P



    On topic:

    Vet wou de dlc al downloaden na het uitspelen, maar ga het nu maar gauw doen, omdat het nu goedkoper is!

    I LOVE NG2!!:D





  • Dat is niet helemaal waar, COOKIE X.



    begin juni 2008

    De Japanse game designer Tomonobu Itagaki heeft ontwikkelteam Tecmo verlaten en meldt dat hierdoor Ninja Gaiden II de laatste in de serie is van zijn hand.



    Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele Ninja Gaiden meer verschijnt. Die spellen verkopen tenslotte best goed.




  • Braakneiging

    Wat nou moeilijk spel, moet je het ook niet op de moeilijkste grade doen. Ik had ninja gaiden II in nog geen 3 dagen tijd uitgespeeld.

  • wij hebben um al :)wel vette kut missie's

  • Cool een schizofreen boven me :P

  • Ik wacht nog geduldig af tot er een aanbieding komt, waar ik gebruik van ga maken.

  • Ik heb deze mission mode gekocht op de 1ste dag dat hij gereleased was. Zat een dikke bug in waardoor ik tot op de dag van vandaag de mission mode nog steeds niet kan spelen. Blijft constant zeggen dat mijn storage device disconnected is.



    Dat ze eerst maar eens een patch uitbrengen die deze bug verhelpt.



    P.S. De bug is niet meer aanwezig in de DLC maar mensen die de bug toendertijd gekkregen hebben zijn nog altijd de lul. Zelfs het erafgooien en opnieuw downloaden van Mission mode inclusief het verwijderen van al mijn saves helpt er niet tegen.



  • @braakneiging

    Ninja Gaiden 2 valt nog best wel mee vergeleken met Ninja Gaiden Black. Als je niet kan blocken is het je eigen schuld.

  • het spel is inderdaad niet makkelijk maar dat maakt het spel ook zo vet

  • Ninja Gaiden 2 = MASTERPIECE!!!

  • Ik vond het ook moeilijk, maar ga akkoord met diegene die zeggen dat het aan je eigen skill ligt en dat net daarin de fun ligt, de voldoening.

  • leuk!!

  • ik heb het op master ninja uitgespeelt(op zijn moeilijkst dus):)

    en ik ga die dlc maar eens vandaag kopen.

    ben toe aan wat frustatie

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren