1. Dungeon Siege II (PC)

Dungeon Siege II (PC)

"An Action RPG from Chris Taylor", prijkt groot op het felrood-oranje doosje van Dungeon Siege 2. Hetzelfde stond ook al op de cover van deel één, een goed ontvangen Hack&Slasher; van Gas Powered Games. Maar, staat de naam Chris Taylor altijd voor kwaliteit?

Voordat Dungeon Siege 2 uitkwam, kwamen Chris Taylor en zijn team al met grootse marketingpraatjes. Dungeon Siege 2 zou alles hebben wat het eerste deel ook had, maar met een diepgaand verhaal, skilltrees waarmee je je personage kon customizen, en, als slagroom op de taart, sublieme graphics. In 2005 kwam het spel eindelijk uit.

Hoe het begon

In 2002 kwam Gas Powered games, dat eerder de nogal onbekende, maar zeer goede RTS

Total Annahilation maakte, met de door Microsoft uitgegeven hack& slash RPG Dungeon Siege. Het op Diablo gebaseerde spel maakte vooral indruk door een mooie, in 3D weergegeven wereld, die zonder laadtijden op je scherm kon worden weergegeven. Dungeon Siege werd lovend door de pers ontvangen, verkocht goed, en nadat er een uitbreiding voor verschenen was, kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven.

Kies je stijl!

Als je je character maakt valt op, dat je nu tussen verschillende rassen kan kiezen: Dryads, Elves, Half-Giants en Humans. Elk van deze rassen heeft een bonus voor bepaalde klassen, zo is een Elf goed in magie, maar een Half-Giant juist weer sterk in close-combat met zwaarden, bijlen en speren. Humans kunnen voor alles ingezet worden, en zijn dus het handigst als je nog niet zeker weet wat je wilt. Je kunt het gezicht, het geslacht, de huidskleur en de

haarstijl van je personage veranderen, maar verwacht geen uitgebreide mogelijkheden. Kenmerkend voor het eerste deel was dat je niet in een selectiescherm je klasse kiest, maar dat je je langzaamaan specialiseerde door bijvoorbeeld altijd met een boog te schieten. Dit element is naderhand gekopieerd door vele andere RPG's, en komt ook weer terug in het vervolg, zij het in een iets andere vorm. In Dungeon Siege 2 kan je namelijk ook speciale skillpoints toedelen aan je personage, waardoor hij (of zij) extra bonussen krijgt in één van de vier specialisaties: boogschutter, krijger, natuurmagiër, en combatmagiër. Dit biedt extra mogelijkheden, maar verminderd ook de toegankelijkheid van de game iets.

Alwéér de wereld redden

Jaja, ook al was er verbetering beloofd, in Dungeon Siege 2 gaat het verhaal alweer over het veiligstellen van de vrede op de fictieve aarde, die weer zonder laadtijden weergegeven wordt. Enkel aan het begin van het spel zie je het loading-balkje op je scherm verschijnen. Een sterk zwaard en schild kwamen vroeger met elkaar in aanraking, en een kwaadaardige man probeert de stukken samen te brengen om zo de wereld naar zijn hand te zetten…afijn, je snapt het al, weer geen Oscarwinnend script te bekennen hier. Wél een goed

excuus om tientallen uren te hack&slashen;, en daar doe je het toch voor. Het over de kling jagen van monsters is monsterlijk eenvoudig. Gewoon met mach 5 je linkermuisknop inrammen, óf je rechtermuisknop ingedrukt houden terwijl je een vijand selecteert, volstaat. Af en toe een potion drinken is verder genoeg, maar veel meer kun je ook niet verlangen van een game als deze. Dit wordt af en toe onderbroken door een tussenfilmpje dat het verloop van het verhaal uit de doeken doet. Gelukkig zijn deze door te spoelen, want sommigen zijn nogal lang.

Sublieme graphics, of toch niet?

Chris Taylor kon zijn diepgaande verhaal dan wel niet helemaal waar maken, maar hij beloofde ook véél betere

graphics. Helaas, dit valt echt, écht tegen. De omgevingen zijn grauw, het sprankelt niet, het leeft niet, het mist de vrolijke sfeer de het eerste deel kenmerkte. Er hangt voortdurend een soort rode waas over het scherm, en bovendien zitten in de characters net zoveel polygonen als in de voorgevel van Lara Croft in het eerste deel van Tomb Raider. Weinig dus, het lijkt alsof er geen enkele vooruitgang is geboekt, terwijl andere RPG’s laten zien dat het wel degelijk kan.

Gemiste kans

Alles lijkt erop dat Chris Taylor en zijn team, ondanks de lange ontwikkeltijd, zich té makkelijk af hebben gemaakt van Dungeon Siege 2. Het spel is in feite een ongeïnspireerd vervolg op een game die wel een goede opvolger verdiende. Helaas mocht het niet zo zijn.

Conclusie en beoordeling

None

Helaas, Gas Powered Studio's heeft, door de slechte graphics en repetitieve gameplay, de beloftes niet waar kunnen maken.
6,3
Score
63
Score: 65
  • Pluspunten
  • Het blijft lekker hack&slashen
  • Skilltrees
  • Minpunten
  • Lelijke graphics
  • Ongeïnspireerd verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vanwege het cijfer moet je 'm niet laten liggen.

  • Ik had hem al gespeeld, echt een drama!

  • een TWEE?!?! Zo'n laag cijfer heb ik nog nooit gezien hier! Maja, volkomen terecht als ik dit zo lees!

  • Het valt me mee dat dit niet van dezelfde ontwikkelaar komt als van Turning Point: Fall of Liberty en Legendary :').



    Als Eidos wil overleven - ze hebben het al niet makkelijk - mogen ze wel met betere dingen komen dan dit :).

  • ik dacht dat het nog best vet kon worden, maar ik neem dat terug :)

  • tenzij je kickt op frustratie, strontlelijke omgevingen en tegenstanders, en horrorelementen die totaal niet eng zijn

    En daar betaal je dan 60-65 euro voor?

  • HAhaha, lekker cijfer:D

  • Ik heb éen gespeeld die vond ik heel leuk, jammer dat ze deze zo verkracht hebben.

  • Hmm… Echt weer zo'n game om snel geld te verdienen, tenminste zo komt het over.

  • Whahahaha hilarische video recensie :D

  • hmmm dit is dus wel het diepte punt van de laatste tijd als het nie het diepte punt van altijd is

  • Whahahahahah een 2! Laagste cijfer voor een Playstation 3-game dat ik ooit heb gezien! :')



    Sommige sites gaven hem een 4 :') nu zie ik dat dat nu nog te veel is xD

  • Dit ziet er ….. slecht uit.

  • Ongeloofelijk is echt geweldig om zulke recensies als deze te lezen, :D

  • Wat een sarcasme in die videorecensie, zeg! En wat een verschrikkelijk laag cijfer. Zo laag heb ik nog nooit op IG mogen aanschouwen.

  • Moooi zo hebben we de slechtste game van het jaar al gehad!

  • en dat te bedenken dat ik nog heb overwogen deze te halen…

  • Ik blijf het dan toch vaag vinden dat de PCGameplay deze game toch een 7 geeft. Is de PC versie zo anders?

  • een 2 ! :D

  • We weten nu allemaal welke game we niet kopen:D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren