1. Harry Potter en de Vuurbeker (NDS)

Harry Potter en de Vuurbeker (NDS)

Harry Potter, wie kent hem niet? De jonge beroemde tovenaar met de beroemde bliksemlitteken op zijn voorhoofd scoort hit na hit in de bioscoop met zijn films, en beroemde films vragen natuurlijk naar een game voor de consoles en de handhelds. Inmiddels is nu al deel 4 uit en daarvan heb ik de game gekocht en gespeelt, voor de DS. Vroeger heb ik met veel plezier Harry Potter op de GBA gedaan en hopelijk zal ik ook met dit deel veel plezier hebben. Helaas gaat het in deel 4 totaal mis. Waarom? Lees verder!

Welkom…

Ik start het spel op en krijg als eerste het logo van EA op het scherm gebeukt met een klein zacht muziekeffectje. Daarna laad het spel zich en is het stil, maar zodra het spel geladen is beukt het geluid door je oren met een keihard achtergrondmuziek waarvan je gegarandeerd je geluid zachter zet. Vervolgens kom je in het hoofdmenu en moet je een profiel maken. Daarna kun je een spelmodus kiezen en dan kun je eindelijk spelen. Deze stappen duren ongeveer 30 seconde, maar je wilt er al binnen 2 seconde weg zijn zo erg. Leuke intro EA, heel leuk hoor…

Navigatiescherm

Na een slechte intro kom ik bij de Single-Player. Als eerst laten ze je een paar beelden met tekst erin zien, daarna begin je met spelen met Harry, Ron of Hermelien (kun je zelf kiezen bij het begin van de hoofdstuk). Ik begin te lopen en bewonder de mooie graphics. De graphics zijn net echt en daar ben ik helemaal blij om. Maar als je even verder speelt dan zie dat dit het enige goede van de game is. Je komt terecht in allerlei situaties, maar geloof me, er is geen bal aan ze. Dat komt omdat je meteen door het spel zelf geholpen word. Er komt heel veel tekst op de Touch Screen en die zeggen alles wat je moet doen. Ze leggen je uit wat je moet doen, welke knopjes je moet drukken en hoe je die vijand moeten verslaan. Het Touch Screen kun je dus eigenlijk het “Navigatiescherm” noemen. Het Navigatiescherm is een grote minpunt, want het zorgt ervoor dat de moeilijkheidsgraad van het spel drastisch omlaag brengt naar zeer makkelijk en dus alle uitdaging eruit haalt. Nu zijn er af en toe een paar puzzels waar een beetje aandacht is vereist, maar na 5 seconde kijken zie je de oplossing al.

Nu maakt het “Navigatiescherm” het spel veel te makkelijk, maar soms laat het je in de steek en word het spel veel te moeilijk en moet je de handleiding erbij halen. Dit is bij je eerste 3D-gevecht. Als je een toverspreuk tegen een monster uitvoert is er kans dat het spel je in een 3D-stand zet. Hier moet je uit 3 verschillende spreuken kiezen. Elke spreuk maakt verschillend gebruik van de Touch Screen. Zo moet je bij de ene spreuk een lijn trekken en bij de andere balletjes aantikken. Bij je allereerste 3D gevecht is dit erg verwarrend en word het slecht uitgelegd. Het spel wil het je “uitbeelden”. Ikzelf heb er geen bal van gesnapt wat het spel bedoelt. Na 7 spreuken (nu doe ik er 2 over) wist ik eindelijk wat alles was en versloeg ik net op tijd mijn vijand, want als ikzelf nog één klap ontving was ik dood.

Keihard de slechtste

We zijn nog niet klaar met de Single-Player, want behalve de zeer makkelijke moeilijkheidsgraad door het “Navigatiescherm” zijn er nog veel meer minpunten, het geluid bijvoorbeeld. Wacht, had ik daar al niet kritiek op gegeven? Jep inderdaad, maar dat was alleen de muziek van het hoofdmenu. Nu gaan we het hebben over de muziek in de Single-Player. Hier is alvast een voorwoord: WAARDELOOS.

De achtergrondmuziek is in het begin zacht, maar als je naar het volgende hoofdstuk gaat word de achtergrondmuziek steeds harder. In het begin is dat nog normaal, maar later beginnen ze je te irriteren en je gewoon te pesten. Elk hoofdstuk is langer dan de vorige, dus hoe verder je komt (en hoe harder de muziek), hoe langer je er mee zit opgescheept. Nu kun je (wat ben ik hier blij mee) de achtergrondmuziek uitzetten in de opties, maar dan is het veel te stil en zorgt ervoor dat er geen sfeer meer in het Harry Potter spel zit…

De geluideffecten zijn ook waardeloos. Er zijn niet veel geluidseffecten en je hoort ze veel te vaak. Als je dus over een paar rotsen springt dan blijf je dat gekreun horen van je speler, en aangezien er 2 andere er ook nog bijlopen hoor je het 3 keer. Dan word er ook eens een geluidseffect gespeelt en als je een steen in een gat weet te brengen en zo verder komt. Het erge hieraan is er in het spel héél véél stenen in gaten moet doen en je dat geluidseffectje blijft horen. Gelukkig kun je ook de geluidseffecten uitzetten, maar als je ze allebei uitzet kun je net zo goed de volume uit doen. Jammer hoor dat geluid.

Onsterfelijke vrienden

Dan de hoofdstukken zelf nog. Tja je moet veel doen, maar het probleem is dat alles word uitgelegd wat je moet doen door het “navigatiesysteem”. Het spel geeft je de info en jij voert het uit. Dan heb je nu ook nog een 2 vrienden aan je zijde. Alles word piekfijn uitgelegd, dus wat heb je aan ze? Die zin snappen ze en je ziet dat ze er antwoord op geven: ze doen helemaal niets en volgen je alleen maar. Ja af en toe vallen ze ook een vijand aan en helpen ze je met het sjouwen van zeer zware voorwerpen, maar meer niet. Wat mij erg irriteert is dat zij geen gezondheidsbalk hebben, ze zijn onsterfelijk. Je kunt ze dus gebruiken als een schild om de aanvallen tegen te houden. Ze krijgen zogenaamd pijn en dat hoor je, maar er gebeurt absoluut niks want ze zijn hebben toch geen gezondheidsbalk. Waardeloos dus die vrienden van Harry. Dan nog over monsters die je tegen komt, die deugen ook niet. In elke hoofdstuk zijn er vaak 2 of 3 van een soort te vinden. Er word piekfijn uitgelegd hoe je ze moet verslaan dus lastig zijn ze niet. Je blijft ze terugkomen en volgt steeds je stappenplan uit. Lekker hoor die vijanden van Harry…

Extra lang…

Als je goed hebt gelezen en zei ik dat de hoofdstukken erg langdradig zijn. De game houd zich aan de film en je speelt het helemaal na. Om te voorkomen dat je het dus zo hebt uitgespeeld heeft EA de verschillende hoofdstukken zeer lang gemaakt waar je voor elk hoofdstuk ongeveer 1 of 2 uur mee bezig bent. Maar wie wil dit nou spelen? Ja, misschien de mensen die van hele makkelijke games houden, maar dat zullen er weinig zijn. Dan kun je ook nog eens proberen om alle kaarten vrij te spelen en alle toernooi schilden te vinden die in de verschillende hoofdstukken zitten verstopt. Dat is ook erg makkelijk en zo gevonden, dus daar is ook geen bal aan.

Dan heeft de DS-versie ook nog een paar extra’s die niet op de consoles zijn te spelen, namelijk minigames en het opvoeden van een mystiek wezen. De minigames maken gebruik van de DS functies, maar tegenwoordig hebben alle games dat, dus waarom zou je dit een extra noemen? Nog erger, in avontuur modus ben je verplicht elke minigame één keer te spelen en te winnen. Nóg erger, die minigames zijn saai. Van memorie tot het aanraken van springende kikkers, nee bedankt!

Het opvoeden van een mystiek wezen (daar komt ie weer), deugt ook niet. Als je speelt krijg je 3 emmers in beeld, eentje met eten, eentje om te wassen en eentje met speelgoed. Het ergste is dat elke keer als je contact maakt met dat mystiek wezen, dat hij steeds iets wilt van één emmer. Bijvoorbeeld bij een keer wilt hij alleen maar eten. Geef je hem speelgoed dan zal hij dat niet leuk vinden. Je moet hem dus alleen eten geven, niets anders en zo blijf je doorgaan totdat zijn humeur op max. staat. Daarna mag je dat rare harige ding “aaien” (het duurde 2 keer voordat ik wist dat ik dat ding moest aaien!). Als beloning hiervoor krijg je een toernooi schild… sáái…

Mijn beoordeling

Graphics: Het enige pluspunt van deze game. Mooie 3D en 2D beelden schitteren over het scherm en als DS bezitter mag je daarmee blij mee zijn dat het toch mogelijk is!

Geluid: Achtergrondmuziek is veel te hard en geluidseffecten worden teveel afgespeeld. Kortom: waardeloze troep waar je gek van word. Uit dus!

Gameplay: Véél te makkelijk. Alles word piekfijn uitgelegd of helemaal niet. Alle uitdaging en lol is verdwenen door het “navigatiesysteem”. De extra’s zijn ook waardeloos. Als het “navigatiesysteem” eruit was gehaald had deze game nog wat kunnen worden.

Herspeelwaarde: Als je van zeer makkelijke games houd dan ben je hier uren zoet mee, anders nog niet eens een half uur. Multiplayer zorgt ervoor dat je het spel iets langer houd, maar zoek maar eens iemand die dit spel ook heeft!

Conclusie en beoordeling

None

Na 3 goede delen gaat het mis, en voor de DS zelfs. Het spel is veel te makkelijk en dus niet voor de gamers die uitdaging willen. Ik snap nog steeds niet dat ik deze game nog heb!
3
Score
30
Score: 30
  • Pluspunten
  • Mooie graphics
  • Grote single-player
  • Minpunten
  • Geluid is waardeloos
  • Te makkelijk
  • Langdradige levels
  • Waar het niet nodig is word het wel uitgelegd.
  • Waar het wel nodig is word het niet uitgelegd.
  • Onsterfelijke vrienden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Best handig dat je per auto hoeft te betalen en niet alles in één. Nu kan je de leukste uitzoeken :).

  • Nogmaals: Sony zorg eens een keer voor een betaalsysteem met punten als Nintendo en Microsoft kennen.

  • Wel leuk maar ik vind het te duur

  • Had ze al gezien op de Criterion-startpagina in het spel zelf; ze zijn zeker weer leuk. Maar om er nu weer voor te gaan betalen… tja… waarschijnlijk wel! :-)

  • Heel erg vet.



    Offtopic:

    Dat gezeur over dat betaalsysteem kennen we nu wel. Zolang Sony dit niet invoert is het in Europa heel simpel: get a creditcard! Voor 18 plussers zou dat zowiezo geen drempel meer moeten zijn.



    Ontopic:

    Ik vind het toch wel erg tof dat een spel uit 2007 zoveel extra leven krijgt. Het is een echt goed en uitgebreid spel dan alleen maar uitgebreider wordt. Hoe zit het als je een tweede of nieuwe PS3 koopt? Kun je dan alle betaalde content nogmaals downloaden?





  • Wat heb je daaar nou aan? xD

  • weer betalen:S

  • 2 euro voor een paar extra pixels. Whoop-dee-doo.

  • 2 euro is niet veel maarja

  • Sonny zorg alsjeblieft voor prepaidcards anders zal ik nooit iets gaan kopen in de PlayStation Store…

  • @Srebseig: als je elke maand aan kosten wilt zitten voor deze lening, dan maar liever niet.

  • En zorg er gelijk voor dat Link hierboven het woord Sony goed kan schrijven ^^

  • Mooi dat ze de auto's los doen. Ik wil er maar 1 of 2.



    Enne, kom op mensen! Criterion Games heeft zoveel extra's gewoon gratis weggegeven. Schaf dan ook even een paar autootjes aan om ze te stimuleren/bedanken voor het harde werk.

  • Op nieuw nog eens, maar best wel leuk

  • ''2 euro voor een paar extra pixels. Whoop-dee-doo. ''



    De DLC is niet voor je SNES hé ;)

  • Ik vind 2 euro voor een auto wel aan de dure kant hoor.

    Hanteer dan een methode als 3 halen, 2 betalen ofzo.

    Of de 3e voor de halve prijs.

  • 2 euro… ik vind het persoonlijk wel duur…

  • Ik vind 2 euro voor een auto wel aan de dure kant hoor.





    Ga jij maar eens naar een dealer :P


  • @Killer_gamerz

    Is helemaal niet duur en als je kijkt naar hoeveel Criterion al gratis weg heeft gegeven si dit een mooie manier om ze te bedanken, en dat voor máár 2 euro.

  • De DLC is niet voor je SNES hé ;)



    Heb ik dat ooit gezegd dan? Elke console gebruikt pixels.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren