1. The Da Vinci Code (PS2)

The Da Vinci Code (PS2)

Ik ben een groot liefhebber van point'n'click adventures en had voor mijn verjaardag "Secrets of Da Vinci: The Forbidden Manuscript" gevraagd. Ik had er ook bij verteld, dat ze dit spel in het buitenland moesten bestellen omdat hij in Nederland niet of nauwelijks verkrijgbaar is. Toen mijn tante op mijn verjaardag bij het overhandigen van een pakje triomfantelijk riep dat ze er bij de Dixons toch echt genoeg hadden liggen, wist ik al genoeg; ze had het spel op basis van de film op basis van het boek gekocht, en niet het spel dat ik graag wilde hebben.

Ik deed net alsof ik er erg blij mee was en besloot Secrets of Da Vinci dan maar zelf te gaan bestellen (moet ik overigens nog doen, anders had ik daar wel een review van geschreven ;) ). Omdat ik het zonde vind om een spel zonder het te spelen in de kast te leggen of door te verkopen (tante had het bonnetje niet bewaard natuurlijk) wilde ik het spel toch maar eens een keertje proberen.

Na een korte introductie krijg je de controle over professor Langdon. Je bestuurt hem in derde persoon, je ziet dus zijn lichaam op het scherm bewegen. Hij is in het beroemde museum het Louvre, naast hem staat een agent en voor hem ligt een lijk (van de curator van het museum). Na wat praten en rondkijken komt er een dame bij, Sophie. Later in het spel kun je ook haar besturen, in de hoofdstukken zullen de twee elkaar voortdurend afwisselen. De vermoorde man heeft met zijn eigen bloed een boodschap op de vloer geschreven. Volgens de politie wijst die boodschap erop, dat professor Langdon de dader is. Sophie is ervan overtuigd dat hij juist onschuldig is, en dat de curator met de boodschap bedoelde dat Langdon moest worden opgeroepen om te komen helpen de raadsels op te lossen. Sophie en de professor vluchten dus en moeten ondertussen allerlei puzzels zien te breken.

Hoewel dit verhaal zich uitstekend zou lenen voor een point'n'click adventure met een spannend verhaal en uitdagende puzzels, hebben de makers ervoor gekozen er allerlei nergens op slaande actie-scenes in te stoppen. Een professor en een cryptografe, stoffige beroepen bij uitstek. Robert Langdon is ook al een wat oudere man. En toch moeten ze regelmatig allerlei karateschoppen uitdelen. Dit past echt absoluut niet bij de hoofdpersonen en maakt het ongeloofwaardig. Wat irritant is, is dat er telkens als je net een puzzel hebt opgelost, een paar 'baddies' in de vorm van politie-agenten, monniken of ander gespuis komen en je die eerst zal moeten verslaan voor je verder kunt.

Vechten gebeurt door snel de toetsen die in beeld verschijnen in te drukken, een beetje zoals Fahrenheit maar dan sneller en minder afwisselend. Tussendoor kun je niet opslaan, dus als je niet zo goed overweg kan met de besturing of niet zo supersnel op de goede knop kan drukken dan moet je keer op keer eerst weer diezelfde puzzel oplossen en dan dezelfde vijanden weer proberen te verslaan. ook gebeurt het vaak dat als je met twee vijanden tegelijk vecht, of met twee tegen twee, midden in de combo de andere tegenstander jou begint aan te vallen of je medestander 'jouw' vijand, waardoor je combo imperfect is en je weer overnieuw moet beginnen. Op bepaalde momenten van het spel behaal je een 'checkpoint'. Je kan het spel te allen tijde opslaan, maar als je een spel laadt moet je altijd weer vanaf het laatste checkpoint beginnen, en dus een stuk opnieuw spelen. Ook respawnen sommige vijanden waardoor je nog meer moet vechten als je een kamer meerdere malen bezoekt.

Gelukkig vond ik na een tijdje een cheatcode voor de GOD-mode. Je moet dan nog steeds wel vechten, maar je kunt niet meer dood waardoor het spel beter speelbaar wordt en je niet steeds opnieuw dezelfde scene overnieuw hoeft te doen. Het lijkt zo veel meer op een adventure. De puzzels zijn wel aan de simpele kant, maar dat was in het boek eigenlijk ook al zo. Het verhaal is redelijk spannend al weet je meestal wel wat er gaat gebeuren als je het boek hebt gelezen of de film hebt gezien. Het spel ziet er ook best aardig uit, al lijken de hoofdpersonen niet op de acteurs uit de film. Je moet ook niet proberen om net zoals in een andere adventure zelf op pad te gaan. Als je je niet precies aan het voorgeschreven pad houdt, maar bijvoorbeeld door de tuin gaat lopen of in de hoeken van een grote kamer op zoek gaat naar aanwijzingen, dan zie je kruisvormige planten en blijf je constant hangen achter allerlei voorwerpen.

In sommige ruimtes liggen geheime voorwerpen verborgen. Deze zijn niet van belang voor het uitspelen van het spel, maar je speelt extra scenes, artwork en andere extraatjes vrij als je ze wel vindt.

Conclusie en beoordeling

None

Een action-adventure die ongeloofwaardig is door de vele, matig uitgewerkte, actie-scenes. De puzzels zijn te simpel en het save-systeem is slecht. Omdat het verhaal wel redelijk onderhoudend is toch een matig cijfer.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Puzzels
  • In GOD-mode beter
  • Minpunten
  • Actie
  • Checkpoints
  • Buggy als je niet het pad volgt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik had ook eerlijk gezegd wel verwacht dat dit geen topper zou worden, maar dat het ook absoluut geen slechte game zou worden. Missssschien een keertje proberen dan.

  • Wat? Een voldoende?! :o



    Supervet, is weer eens wat anders. :)

  • Mwah, het heeft me nooit aangesproken en spreekt me nog steeds niet aan.

  • Netjes. Misschien een keer als de game is afgeprijsd :D.

  • een 7:O had het geen 4 kunnen krijgen ofzo? alleen al omdat 50cent erin meedoet

  • ben ik nou verkeerd of is het niet net de bedoeling dat het verhaal lachwekkend is?



    als ze 50 cent daadwerkelijk in een serieuze crimesetting hadden gezet met een Nico Bellik achtige verhaallijn, dan was de kritiek geweest dat hij zich zelf veel te serieus neemt.



    nu krijg je een verhaaltje dat er zo los over gaat, dat je gewoon meteen snapt dat het tongue in cheeck bedoeld is, een soort zelfrelativerende knipoog naar de macho gangsta rapper.



    het is lachwekkend bedoeld en ik vind het ietwat sneu dat je net daar de game op afrekent, op een stijlkeuze.





  • Schijnt inderdaad een best redelijke game nog te zijn. Over onverwachte meevallers gesproken…

  • @ Evita : je kan niet verwachten dat iedereen alles snapt he ;-)

  • @ Evita (en Gemini): ik denk dat Jef liever een gulden middenweg had gezien. Dus geen serieus verhaal als met Niko Bellic in GTA IV, maar ook niet zó over the top. Je kunt een verhaal schrijven dat niet realistisch en niet serieus is, maar wel goed uitgewerkt. Nu stelt het echter geen ene r**t voor, op geen enkel vlak.

  • En van die 17 euro klopt natuurlijk niks van, damn you free record!

  • Twee Kwartjes: Bloed op het zand, de titel alleen al hé, epic fail.

    Aardig hoog cijfer voor deze game, heb niks tegen 50 Cent maar het duidelijk dat hij geld teveel heeft en nu niks te doen heeft.

  • Yugh… Had niet verwacht dat deze game goed zou worden… Ach, beter dan nog een Bulletproof reincarnatie I guess :)

  • @ Wexxle : the bitch stole my skull :p



    Alle gekheid bij elkaar, zelfs een tussenweg had wat mij betreft niet geloofwaardig over gekomen bij die poser, dus wat mij persoonlijk betreft maakten ze de juiste keuze met \"over the top\" (hoewel ik het nog altijd niet echt een goed game vind).

  • geen leuk spel

  • \"leuk verhaal\"

    alleen voor een Diamanten schedel je leven riskeren. doe dan op zijn minst dat 1 van zijn homeboys word ontvoerd ofzo :P

  • Ik wacht wel op \"The Game: Murder, Death , Kill.\"

    ;)

  • of \"Frans Bauer: Bloed aan mijn vlieger.\"

    ;)

  • Hmm, toch wel een beetje volgens mijn verwachtingen…Niet heel slecht dus. :)

  • Ik had het punt wel wat lager verwacht, maar hij komt er nog redelijk goed uit. Iig is ie stukken beter als deel 1.

    Het feit dat ik absoluut niet van 50 Cent houdt werkt al een groot deel tegen mijn oordeel.

  • Ziet er niet best uit.

    Zoals ik dacht.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren