1. Soulcalibur II (NGC)

Soulcalibur II (NGC)

Het is altijd leuk om iemand die je kent tegen het lijf te lopen. Een oude (school) vriend, kennissen of een buurman die is verhuist. Hoewel we dit vaak genoeg meemaken in onze echte wereld, komen we dit soort gebeurtenissen ook tegen in de virtuele wereld. Graag verwelkomen wij Mario, the Master Chief, Link, Rayman etc. terug in onze spelcomputers om weer een avontuur van hen te spelen. Maar de gasten die ik deze keer over de vloer kreeg, had ik al een tijdje niet meer gezien. Nou ja, ze brachten gezelschap mee wie ik nog niet had ontmoet en sommige bekenden hebben er voor gekozen om ergens anders hun geluk te beproeven. Over wie heb je het in godsnaam, waar zit je zoals gewoonlijk dom over te brabbelen? Over de fighters van Soul Calibur II natuurlijk.

Wanneer je een PSX in je bezit hebt, kun je natuurlijk niet zonder Tekken. Ik was dan ook eerst een Tekkenloze bezitter. Dan was het voor mij tijd om Tekken in huis te halen. Maar ik wilde liever beginnen met het tweede deel, omdat sommigen beweerden dat deel twee het beste van de drie psx Tekken uitgaven was. Omdat ik pas aan het einde van de levenscyclus van de eerste Playstation op zoek ging naar Tekken 2, kon ik maar op één manier deze game in mijn collectie krijgen. Dat was een twinpack kopen. In die twinpack zat niet alleen Tekken 2, maar ook Soul Blade. Nooit van gehoord dacht ik bij mezelf. Leuk, zo’n spel naast Tekken 2. Wat had ik het fout zeg. Ik speelde meer Soul Blade dan Tekken 2. Ik vond het vechten met wapens nobeler overkomen dan alleen met vuisten en voeten. Het spel bevatte nou niet veel geweldige extra’s of secret characters, maar het spel zag er fantastisch uit en speelde heerlijk.

Ontdekking

Soul Blade... nadat ik een tijdje met de game bezig was realiseerde ik me dat ik wel een andere game kende met Soul ervoor. Soul Calibur (SC) op de Dreamcast. Waren dat dezelfde games? Even zoeken leerde me dat SC de opvolger was van Soul Blade en toen snapte ik het. Ik wist dat SC extreem goed was, maar de kans dat ik het spel ooit nog zou spelen was minimaal. Want als je de meeste mensen vroeg wat Dreamcast was, zeiden de meeste dat het de shirtsponsor van voetbalclub Arsenal was. Maar wat Dreamcast was? Geen idee. Mijn hoop vervloog. Totdat er mij ter ore kwam dat deel II van de serie in ontwikkeling was. Het mooiste was nog waarschijnlijk dat het op alle spelcomputers zou verschijnen. Precies toen ik er over nadacht om een nieuwe spelcomputer te kopen! Te toevallig zou je toch zeggen?

We meet again… toch?

Dik twee jaar nadat ik een GC had gekocht, kwam deze game eindelijk in mijn collectie terecht. Met een glimlach dacht ik terug aan Soul Blade. Mijn glimlach werd breder toen mijn oude favoriete character in beeld kwam, de stoere samurai Mitsurugi. Ook bizzaro man Voldo, Ninja chick Taki waren erbij. Alleen miste ik natuurlijk een aantal mensen, maar de nieuwe characters die me werden voorgeschoteld zagen er tof uit. Alleen toen ik bepaalde characters onder de knoppen kreeg zoals Nightmare, had ik het gevoel dat ik de character al jaren kende. Nightmare deed me denken aan de lompe jonge ridder Siegfried. Cassandra deed me denken Sophitia. Uiteindelijk had ik deze personages al een keer ontmoet, maar zeg maar in een vorig leven, een andere vorm. Maar nieuwe strijders zoals de razend snelle Talim, schermer Raphael en Kilik deden me dit feit vergeten. Naast deze vechtersbazen zijn er nog meer personages om uit te kiezen , voor de GC versie mocht Link uit the Legend of Zelda opdraven. Link als SC II fighter? Dat is gewoon te cool!

Uitmuntend

Nou was ik een groot fan van Soul Blade, vanwege de speelbaarheid. SC II flikt hetzelfde kunstje. Natuurlijk werkt de GC controller anders dan die psx controller, maar SC II in combinatie met een GC controller is ook zeer geslaagd. Misschien gezeur, maar ik speel in het algemeen fightingames het liefst met de d-pad en die van de Gamecube is aan de ietwat kleine kant daarvoor. Met de d-pad kun je wat nauwkeuriger je moves invoeren en dat wil nog weleens mislukken. Daarom speel ik met de controlstick. Hoewel ik me daarmee uitstekend uit de voeten kan, soms wil het nog weleens dat ik te ver doorschiet met de stick waardoor mijn move iets anders verloopt dan ik had gepland. Maar dat is echt maar een miniscule irritatie. Deze game is qua gameplay heer en meester. Ook het aantal moves dat een personage kan uitvoeren is indrukwekkend. Gemiddeld beschikken de meeste characters over zo’n 70 moves. Dit varieert van horizontale slagen, verticale slagen, schoppen of worpen. Zoals ik dus al zei, deze moves zijn te doen en geven dus de diepgang die veel fighting game fanaten willen zien. Zoveel moves, zo weinig tijd heb je in de strijd. Dan over de graphics: wat zien die characters er waanzinnig goed eruit. Ja, ik heb Dead or Alive 4 op de 360 gespeeld, maar het moge duidelijk zijn dat current gen zijn aantrekkings kracht op mij nog niet heeft verloren.Het enige jammere hiervan is dat er zoveel is gedaan aan de characters, dat de strijdvelden in game er magertjes eruit zien. Ze zien er goed uit daar niet van, maar je kunt zien dat het allemaal niet even mooi is afgewerkt. Tja, keuzes moeten worden gemaakt en echt storen doet het mij niet. Ik kijk meer naar de fighters op het strijdveld dan het strijdveld zelf.

Verslaving

De game moet het natuurlijk niet hebben van alleen de arcade mode, maar de gebruikelijke modes zijn ook in deze fightinggame aanwezig. Time attack, Survival, practice. Maar waar deze SC serie om bekend staat, is een speciale mode. In Soul Blade was hij al aanwezig en mijn favourite waste of time en nu ook in deze game, de Weapon Masters mode. Hierin kun je een storymode volgen, waarin je kunt wisselen van character. Het is de bedoeling om allerlei opdrachten te vervullen, voor geld en experience points. Je moet vijanden verslaan op verschillende manieren. De ene keer moet je gewoon je tegenstander in elkaar rammen, terwijl je bij een andere opdracht niet mag vallen, om zo niet te strijd te verliezen. De speler wordt in het begin het niet echt moeilijk gemaakt, maar later zul je de nodige problemen hebben met het vervullen van de opdrachten. De experience points die ze geven en het geld dat ze in je buidel stoppen maken veel goed. Je zult gewoon net zoals in een rpg in level groeien, terwijl je met je geld nieuwe wapens kan kopen of allerlei andere extra’s. Laat ik het zo zeggen: je bent een tijdje zoet met de weapons master mode en je zult er veel plezier van hebben. Daarnaast wil je al die extra’s unlocken.

Wat ben je compleet...

Ik moet mijn gasten bedanken. Ik moet de nieuwe mensen die ze hebben meegenomen ook bedanken. Zij hebben mij weer dat gevoel terug gebracht dat ik had toen ik Soul Blade speelde op mijn psx. Het lukte ze weer, maar deze keer was het zelfs meer, het voelde completer en groter. Daar moet ik niet alleen mijn gasten voor bedanken, maar ook de mensen bij Namco. Mijn dank is groot, heren en dames van SC II team. Ik was vergeten dat fightinggames zo briljant kunnen zijn. Aan de andere kant vervloek ik jullie. Nu heb ik weer een verslaving erbij. Naast dat ik elke week nog het doldwaze Super Smash Brothers Melee uit de kast trek, zal ik voorlopig ook SC II uit mijn kast trekken. Wat is deze game goed.

Dit is waarschijnlijk een van de meest complete fightinggames ooit verschenen. Dat is zeker.

Conclusie en beoordeling

None

Soul Calibur II is een game van zeldzame klasse. Diepe gameplay, meer dan 20 speelbare characters, Weapon master mode, een berg aan ontgrendelbare kostuums, art, wapens etc. Je zult weken, zoniet maanden verslingerd zijn aan deze game. Dit is verplichte kost als je een Gamecube, een Playstation 2 of Xbox hebt. Dit mag je niet missen. Dit is de beste fighter van de current gen. Geen twijfel mogelijk. Deze game is geweldig.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Graphics zijn top
  • Gameplay is ijzersterk
  • Weapons master mode
  • Unlockables
  • Voldo!
  • Minpunten
  • Gamecube d-pad niet groot genoeg voor deze game
  • Strijdvelden niet allemaal even mooi afgewerkt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren