1. Prince of Persia: The Sands of Time (PC)

Prince of Persia: The Sands of Time (PC)

Wanneer ubisoft de melding de prince of persia-reeks nieuw leven in te blazen zorgde dit voor allerminst verbazing. De 1ste 3D-omzetting van de reeks was niet echt het van het en zorgde dus voor het nodige wantrouwen. Maar wanneer het spel verscheen verdween deze argwaan direct en maakte zelfs plaats voor aanbidding. Waarom? Lees deze review!

The sands of time

Aan het begin van het introfilmpje ben je getuige van een invasie zoals je wel meer tegenkwam in het midden-oosten ten tijde van ali baba. De zoon van de sultan gaat al snel voor eigen succes en gaat op zoek naar de ‘dagger of time’. Na een soort van tutorial-level waarin je de mogelijkheden van de prins leert kennen ligt de dolk voor het grijpen. Hij gaat deze al gauw aan zijn vader gaan tonen voor hem eens goed trots te maken. En wat zijn ze fier! Ondertussen hebben ze ook nog eens een zandloper met het beroemde sands of time kunnen bemachtigen en besluiten ze om die 2 eens in mekaar te steken. Dit heeft echter verschrikkelijke gevolgen. Iedereen in het paleis verandert in een zandmonster behalve de prins en een gevangen dochter van een andere sultan zullen we maar zeggen. Samen proberen ze dit probleempje op te lossen. Dat is het verhaal zeer verkort en erg plat verteld. My bad. Maar dat het verhaal top is moet ik zeker niet vertellen?

Toffe puzzels

De meeste tijd zal je aan het puzzelen zijn. Puzzelen niet in de betekenis van stukjes bij mekaar leggen en dan een tekeningetje krijgen. Nee hier maak je gebruik van de acrobatische mogelijkheden van de prins. Een wallrun a la matrix, koordansen boven een diepe afgrond, en springen, springen, springen. De puzzels zijn moeilijk en maar nooit irritant. Telkens als je denkt dat je het niet weet zie je net dat stukje muur dat je daarnet niet had gezien. En als je het echt niet meer weet kan je eens kijken naar een visioen dat zich op bepaalde plaatsen in het spel bevind. En als het al eens misloopt kan je beroep doen op je dagger. Maar daar later meer over. Kortom de puzzels zijn echt leuk om te doen

Minder toffe battles

Raar maar waar. De gevechten zijn beduidend minder dan de puzzels. Dit komt vooral door moeilijkheidsgraad. Niet dat de vijanden zo sterk zijn maar vooral omdat ze met zoveel zijn. Ze blijven maar komen en komen en komen. Het vechten op zich is wel leuk maar de duur is gewoon te lang. Ook als je eenmaal op de grond ligt is de kans klein dat je snel weer op beide voeten staat. Maar zoals ik al zei zijn de vechtmoves fenomenaal goed. Elk gevecht zou je wel willen opnemen en publiceren als de 4de matrix film. Zo had ik eens dat een vijand z’n hamer eens goed liet rondvliegen en ik juist omhoog sprong op ander. Iedereen lag op de grond en ik stond daar met een mooie truc nog steeds recht. Het geeft je echt het gevoel van triomf dat je ze te snel bent afgeweest.

The dagger of time

Het voorwerp waar het spel eigenlijk rond draait. De trucjes dat je daarmee kan uithalen zijn niet alleen tof maar ook broodnodig. Je springt van de ene rand naar de andere en je valt. Ramp! Toch niet, even terugspoelen en we denken er al niet meer aan. Tijdens een gevecht die ene slag die je niet had zien aankomen en je bent eraan. En weer gebruik je die rewind-knop. Dit is de functie die je toch wel het meest zult gebruiken maar je kunt evengoed vooruitspelen, een bullettime-achtige functie en tenslotte ook een functie waarbij je al je vijanden bevriest en ze doodleuk 1 voor 1 kunt neerslaan. Dit vergt echter al je powerbars en zal je dus ook niet vaak gebruiken.

Audio-visueel prachtig

We zijn ondertussen al een paar jaartjes verder maar nog steeds vind ik prince of persia een fantastisch mooie game. Het is vooral de sfeer die het em doet. Iedereen die het spel heeft gespeeld herinnert zich ongetwijfeld de bruisende watervallen, de sfeervolle tuinen en de 2 flatgebouwen-op-mekaar hoge tower of dawn. Ik ben echt ervan overtuigd dat de sfeer het sterkste punt in prince of persia is. Je wordt gewoon meegesleurd van begin tot eind. Het gaat zelfs zover dat hoewel je weet wie je vijand is je toch nog steeds verrast ben als hij eindelijk ten tonele komt. En dat dames en heren noem ik klasse. En als het nog niet allemaal genoeg is moet ik zelfs nog de dialogen vermelden. De manier waarop Fara en de prins doorheen het verhaal evolueren is zeer uitgediept en leuk om naar te luisteren. Jammer dat de ingame-dialogen bijna niet hoorbaar zijn.

Grrr

Waarom? Die camera! Niet dat ze barslecht is maar soms neemt ze toch wel zeer rare standpunten in. Tijdens een gevecht ben je ineens een doekje aan het bekijken dat daar toevallig hangt en dergelijke. Maar dit komt niet zoveel voor. Het ergste is dat door die camera je foute sprongen maakt. Je wil naar die pilaar die rechts van je hangt. Wat doet een logisch redenerend wezen? Inderdaad, het drukt op rechts en springt. Maar blijkbaar denkt de prins daar anders over en besluit toch maar rechtdoor te springen. Erg vervelend, vooral als je niet te veel zand in stock hebt om nog maar eens te rewinden. Nog een vervelend minpunt is de speelduur. Ik had het spel al in een kleine 10 uurtjes uit. Ik kan ermee leven want ik heb het recht vanuit de budget-bak maar ik kan me inbeelden dat personen die er 50 eurotjes voor neerlegden zich toch een beetje ergerden aan de speelduur.

Conclusie en beoordeling

None

Prince of Persia is een spel je opzuitgt van het begin tot het eind. De mooie vechtmoves zorgen voor mooie plaatjes en je krijgt altijd een leuke voldoening als je weer een puzzel hebt kunnen oplossen. Enkel de vermoeiende en overdreven gevechten, camera en speelduur kunnen roet in het eten strooien maar alles bij elkaar kunnen ze echt niet op tegen de positieve punten. Een goeie raad: doe zoals ik en koop dit fantastisch spel voor nog geen 10 euro en je kan vakantie goedgeluimd beginnen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • sfeer op en top
  • vechtmoves
  • puzzels
  • Minpunten
  • camera doet soms rare dingen
  • lange, lange gevechten
  • speelduur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Oeh, zou vetjes zijn als ik daar heen mocht :)

  • Gezien zijn huidige handtekening op het forum zou ik zeggen dat dit wat is voor Sadist. ;)

  • WoW awesome =D Dat zou mooi uitkomen, want ik heb die dag vrij van stage en ik ben HEEL erg benieuwd over deze game. Ik hoor iedereen praten over deze game, terwijl ik toch echt eens zelf moet kijken wat ik er van vind. Van wat ik heb gezien valt het juist tegen. Ik verwachten dan ook een snelle Beat 'm Up.

    Ik blijf hopen :)

  • Nou en nu duimen maar =D

  • ZOMG MAD WORLD



    Chainsaw VRRRRROEM!!!

  • Stoewrrr



    Kan ook al niet wachten op BozeWereld :D

  • Was al persoonlijk uitgenodigd door Jelle, kan niet wachten tot vrijdag :-D

  • Ah tof, had er bij willen zijn maar helaas… =(

  • @ Ralphieboy

    Ja, ik ook!

    Maar je moest toch 18+ zijn om mee te gaan?

  • waarom vrijdag 3uur?? ik zit tot 15.10 op school :(

  • Oi met school is het geen probleem maar ik hoop niet dat je 18+ moet zijn want dan heb ik sowieso al geen kans meer :(



    EDIT: ZOMFG ik dacht al die Ralphieboy is ook nog maar 17 maarja… Dikke luck voor jou :')

  • @NACBreda

    Inderdaad, ik zie net dat je 15 bent, dat is balen voor jou. Ik ben trouwens wel de luckiest guy in the whole f*ckin' world, ik word namelijk 12 maart 18 jaar HAHA!!

  • w0_ot, OMG daar zou ik mega graag naar toe willen Madworld ftw.

    maar moet helaas naar school tot 16:10 dus dat word wachten tot hij uitkomt -_-\"….

  • @ Ralphieboy



    Echt, he! Er stond zo of ik wilde komen! Ik helemaal blij! Maar nou moet je ineens 18 zijn! Zooo, idd fucking geluk, echt precies één dag ervoor!!!

  • Ik zit dan nog op school en moet ook nog werken. Dus helaas.

  • leuk maar ben 13

  • Jammer genoeg ik ben geen 18 en ik zit nog op school dus! ma kga de game wel halen als hij uitkomt!

  • Vet vet :D

  • Ohw…waarom zit ik altijd op school!…

  • spijbelen is dan het toverwoord….

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren