1. Yoshi's Universal Gravitation (GBA)

Yoshi's Universal Gravitation (GBA)

Er zijn inmiddels al vrij veel games uitgekomen rondom het Mario-universum. Sommigen vinden deze games verschrikkelijk, anderen vinden deze spellen geweldig. Ik zit er precies tussenin; de ene game vind ik geweldig, de ander weer niet. Inmiddels heb ik al een vrij groot aantal delen rondom Mario en ook deze, Yoshi’s Universal Gravitation, hoort daar inmiddels bij. Jammer genoeg zijn sommige spellen in mijn collectie van uiterst zwakke kwaliteit…

Dus was ik nogal sceptisch toen ik deze game voor het eerst speelde. Het concept (het gebruik van een tiltsensor) klonk goed en beloofde veel innovatieve gameplay. Na drie dagen verwijderd te zijn van mijn geliefde GBA kon ik het eindelijk eens proberen, en het resultaat…. Dat zie je hier.

Smoesjes

Er is een formule om te bepalen of een game een boeiend verhaal bevat; Mario/Yoshi+ spin-off + nieuwe gameplay = flinterdun verhaal. Kennelijk dachten de mensen bij Nintendo dat ze bij het verwerken van redelijk nieuwe gameplay geen verhaal hoefden te bedenken. Spelers zullen immers alleen op de gameplay afgaan toch? Ik denk daar toch heel anders over, een goed verhaal is bij mij vrijwel altijd een must. Dit was dus mijn eerste afknapper; het verhaal is één grote smoes om de game te kunnen spelen. Het zit zo; de wereld waar onze lieve en schattige dino in leeft is veranderd in een boek. Maar gelukkig, Yoshi to the rescue! Een geest geeft Yoshi de kracht om de wereld (lees: het boek) te kantelen, hierdoor kan Yoshi zich een baan maken door het boek, tot het einde; daar is een grote boze, en niet te vergeten, enge baas. Oké, snap je me nu? Maar ja, het verhaal is nooit sterk geweest bij een Yoshi spin-off, dus kon je verwachten dat het hier ook niet zo zou zijn.

Tilt it baby!

Het verhaal is niks, dus de gameplay moet dat wel zijn, dacht ik zo. Gelukkig was ik daar in eerste instantie ook zeker van. Het eerste level liet meteen zien wat de tilt-sensor zoal uit kan halen; rotsen heen en weer bewegen, tapijten uitrollen, muren loopbaar maken en sprongen manipuleren hoorden onder andere bij de mogelijkheden. Jammer genoeg waren deze ‘puzzels’ (als je ze zo wilt noemen) vrij makkelijk

en wist je binnen luttele seconden wat je moest doen. Ach ja, volgend level wordt wel moeilijker, dacht ik. Maar nee, ook het volgende level was simpel. Niet alleen dat, het was ook nog eens vrij repetitief; weer dezelfde dingen als eerst, maar dan in een ander jasje (sneeuw bijvoorbeeld). Ook dit was een (vreselijk grote) domper voor mij. De gameplay is goed, dat wel, maar de uitwerking is veel minder. Wat meer variatie was dan ook zéér welkom geweest. Althans, variatie is er wel degelijk! Er zijn speciale levels waar je in een boot of luchtballon zit. Met een tilt hier en daar loods je je door een level heen, muntjes verzamelend onderweg (wat je uiteraard ook doet in normale levels). Andere dingen die je kan verzamelen zijn een soort vage eitjes; deze dragen niet bij aan de gameplay zelf, maar verlengen de speelduur een beetje. Met deze speelduur zit het overigens wel goed; er bestaan vijf delen die onderverdeeld zijn in levels. In elk deel is een geest de baas die iets van je verlangt (denk aan een bepaald aantal muntjes, of een level uitspelen binnen een bepaalde tijd).

Schattig!

Ja mensen, ik geef het toe; ik heb iets met ‘schattige’ spellen. Dergelijke games zorgen er vrijwel altijd voor dat ik in een goede stemming kom. Ook hier was dat zo; de graphics zijn voor GBA-normen meer dan degelijk. De semi-3D personages samen met de 2D achtergrond creëren een erg geslaagde sfeer. Een flashback naar Yoshi’s Island is dan ook niet uitgesloten. Ook met de muziek zit het goed; het is geen fantastische epische muziek, maar passen heel goed bij de sfeer van de game. En mocht je al eerdere recensies van mij hebben gelezen; sfeer is voor mij zéér belangrijk.

Conclusie en beoordeling

None

Laat je niet misleiden door het cijfer; YUG is een leuke game. Het is en blijft 'platform pret' maar de gameplay is jammer genoeg té makkelijk en té repetitief om voor altijd te blijven boeien. Desondanks is de gameplay erg leuk en gecombineerd met de andere pluspunten compenseert het de minpunten gedeeltelijk.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Tilt!
  • Luchtige sfeer
  • Redelijke speelduur
  • Minpunten
  • Repetitief
  • Makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Da's inderdaad wel een beetje groot naar mijn mening.

  • Met het verschijnen van de vernieuwde grotere harde schrijf maakt de grootte van een gedownloade game iets minder uit voor vele van ons.

  • en geeft aan dat de game Superior Gameplay heeft



    Superior Gameplay? De beoordelingen van verschillende sites spreken dat anders behoorlijk tegen…

  • Na het zien van deze kutfilm heb ik dus totaal geen interesse meer in de game.

  • Dit is suggestief, de zin: het geeft aan dat de game Superior Gameplay heeft.

    Microsoft weet dat ze gequote worden. Gratis reclame voor een matige game.

  • Idd, ik ben het eens met Srebseig. Ik vind ook dat je bij Microsoft voor erg veel dingen moet betalen, en dat erg veel regels zijn. Integenstelling tot Sony.



    En ja, nu zal ik vast wel weer fanboy reactie's krijgen. Maar even voor de duidelijkheid: Nee, ik ben geen fanboy.

  • Ik denk dat het spel ontzettend repetetief is, maar ik vond het vechten iig wel goed uitgewerkt, voelde goed enzo.

  • 1.2 gig is klein naar PSN normen :P

  • de demo vond ik wel vet op zich

  • voor een downloadable game vind ik deze zeer goed, grafisch en de physics zijn ook lekker, de demo was wel lol maar 'k houd niet zo van stripfiguur games

  • @Dakhaas: persoonlijk zag ik in de trail game weinig wat mij deed denken dat deze 3d brawler geen 20 euro waard is. Je hebt alleen screen-tearing als een gek, maar dat vallen alleen de 'bijzondere' gamers onder ons over.

  • De game is best wel vet! Ik heb hem iig gekocht, een maat en ik gaan hem lekker in de co-op uitspelen.

  • boeie, de xbox originals zijn ook vaak zo groot. Dit is dan ook niet echt een arcadegame

  • Dat is zo groot als de KZ2 demo

  • Microsoft zegt dat zij ieder geval apart bekijken.





    Nederlands +10?


  • Superior gameplay? Vond de demo zelfs langdradrig en saai worden. Gedowload, gespeeld en verwijderd. Zonde van mijn harde schijf om dat op te slaan….

  • Watchmen is dan toch ook wel een hele toffe film :D

  • Zo 1,2GB voor een arcade game, das best wel wat zeg.

  • Watchmen = Uberwreed

  • Concurrentie haalt het beste uit de service. Ik vind het enkel positief dat een game meer data mag bevatten; meer ruimte is meer content.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren