1. Final Fantasy VIII (PS1)

Final Fantasy VIII (PS1)

Final Fantasy. Iedereen kent deze legendarische reeks wel. Koning van alle Role Playing Games. Iedereen heeft zijn favoriet wel van deze serie. Nou, mijn favoriet is zeker en vast deze Final Fantasy VIII. Na het overdonderend succes van Final Fantasy VII hield niemand het voor mogelijk dat Squaresoft met nóg iets beter kon komen. Maar des ondanks is het hen toch gelukt. Ze kwamen met Final Fantasy VIII, waarmee ze een meer unieke weg zijn ingeslagen. En met uniek bedoel ik geweldig. Want deze game heeft zoveel te bieden! Wat dat allemaal inhoud kan je nu lezen in mijn recensie van - in mijn mening de beste game - FINAL FANTASY VIII!

*Een echt liefdesverhaal!

Nou, eigenlijk is het wel een liefdesverhaal, maar saai, corny en zo luvey-duvey is het helemaal niet. Er zit namelijk veel meer actie in. In het begin is het zelfs geen liefdesverhaal. Je bent namelijk een student. – Student? School? In de vuilbak met deze prul! – Uhm, nee. Niet zomaar een student. Je wordt getraind om een SeeD te worden. Ze worden getraind in verschillende scholen over het land, hier Gardens genoemd. SeeDs zijn huurlingen die voor een beetje geld zowat ‘klusjes’ opknappen. Wat dacht je van een president te ontvoeren of een stad te bevrijden van terroristen? Lijkt allemaal wel leuk, maar er is veel meer aan de hand dan dat. Ultiem is het zo dat een slechte tovenares een wereldleider misbruikt en zo zijn leger te gebruiken. Hierdoor kan ze andere naties aanvallen waardoor totale chaos onvermijdelijk is. Maar dit is nog maar het tipje van de ijsberg. Het gaat veel verder dan dat. Met vele plot twists. Jij bent Squall Leonhart, een eindejaars student die nogal stilletjes is en gewoon in zijn eigen gedachten leeft. Maar stille waters hebben diepe gronden, en dat is zeker hier van toepassing. Het begin is meer een inleiding. Je ontmoet karakters en je wordt bekend gemaakt met het spelsysteem. Ik zal niet in details gaan want je moet eigenlijk elk stukje van het verhaal bewonderen. Uiteindelijk ben je een SeeD geworden en ga je samen met anderen missies tegemoet. Finaal heb jij je volledige party, zoals in andere Final Fantasy games, elk met een leuk en grappig karakter. Zo heb je Zell Dincht, - een rijkelui zoontje die nogal snel uitvliegt en hoog van de toren blaast - Selphie Tilmit, – een nogal speelvol meisje dat veel plezier heeft in de avonturen, maar ze is zeker geen softie! - Quistis Trepe – je ex-lerares die wel leiderachtig doet en nogal ‘pittig’ is – en later ook Rinoa Heartilly – een meisje dat zeker niet mis is en Squall vaak op zijn stil gedrag wijst waardoor ze onwetend naar elkaar toegroeien. Jaja! – en Irvine Kinneas. - een sluipschutter die constant achter de vrouwen aanzit, ondanks ze hem meestal afwijzen – Dat zijn je partymembers, maar er nog veel meer karakters!

Het verhaal gaat veel op en neer, daarmee bedoel ik dat de sfeer en de situaties veel veranderd. Triest, geluk, woede, angst enz. Maar dan heb je nog het meest mysterieuze van het spel. Op bepaalde tijdstippen ga je naar een ‘droomwereld’ waar je karakters andere mensen spelen. Waardoor zit allemaal komt is allemaal veel te complex en je hoofd zou totaal ontploffen als je er blijf over nadenken. Dus je moet gewoon het spel spelen op de rest van dit sublieme verhaal te verstaan. Je zult zeker weten verbaast zijn!

*Turn-Based RPG’s zijn voor oude knarren!

Er zijn natuurlijk veel mensen die turn-based totaal verouderd vinden en er niks van willen weten. Tja, moeten zij maar weten. Ze weten niet wat ze missen. Trouwens, echt volledig turn-based is het niet. Er zit namelijk nog wat dingen achter. Je kunt al niet uren nadenken over je move tijdens het gevecht. Het systeem werkt als volgt: Elk van de 3 karakters in het gevecht hebben bij hun HP een balk. Deze balk vult zich langzaam. Als de balk vol is, kun je iets doen. Want dan verschijnt er een schermpje met ‘Attack’ enz. Normaal gezien lopen de balken van de anderen verder. Terwijl je kiest kan dus ook de vijand aanvallen. Maar toch heb ik gemerkt dat alles stopt wanneer je even nadenkt over je move. Dit kan cruciaal als je tussen al je magie aanvallen de goede moet vinden. Moet je altijd op dat balkje wachten? Ja en nee. Afhankelijk van de Spd - Speed - skill van het karakter gaat het balkje sneller. Ook gebeurt dit als je de magie Haste gebruikt. Als je heel snel bent kun je de vijand vele keren raken voordat hij iets kan doen. Dan kan als hij neervalt hem met een kwade lach uitlachen. En soms is dat ook echt nodig. Maar als je echt ongeduldig bent kun je bij ‘options’ de spelsnelheid aanpassen waardoor alles sneller / trager gaat.

Dan heb je nog iets. De ‘trigger’ knop. Door deze in te drukken kan je aanval critical worden. – Meer schade dus – Ook bij limit breaks is dit vooral het geval. Bij de meeste limit breaks moet je zelf in een bepaalde tijd op het juiste moment met de triggers aanvallen, voor maximale schade. Bij Zell’s limit break is het zelfs dat je de combo’s zelf moet indrukken voor zijn moves. Maar voor de luieriken onder ons – Ja, jullie, ik weet het wel, ontken het maar niet – hebben ze de Auto stand. Waardoor de triggers wegvallen en critical attacks afhangen van je Luck skill. Auto is niet echt veel benadeelt, maar als je maximale schade wilt, doe je het beter zelf. Dus kom maar op met de reacties van dat oude Final Fantasy games hun gameplay totaal verouderd is. Kom maar op.

*I Junction myself upon you!

“Junction? Wat is dat voor een raar woord?” Inderdaad. Junction is het nieuwe – vooral ingewikkelde - statistiekensysteem. Amai, ik zeg het jullie nu al, het is nogal veel om uit te leggen maar ik ga het toch doen, om dat het systeem zo chic en machtig is. Junctioning betekent eigenlijk iets ergens aan vast ‘steken’. Het klinkt misschien wel raar, maar het is waar! In feite rust het hele spel mechanisme op dit systeem. Dus ik leg alles beter in deeltjes uit. Ik zal maar beginnen met Magic!

~Magic~

Magic is er altijd al geweest in Final Fantasy games. Magic is gewoonweg cool. “Maar hoe krijg je nu magie, ik heb nog nergens iets gezien over mana!” Je zegt het zelf. Mana is weg, *swooch*, het raam uit en is gebanned. “Weg met die handel” Zei Squaresoft waarschijnlijk. Magie bestaan nu uit eenheden. Je hebt bijvoordeel 1 fire, dat betekend dat je dan Fire 1 maal kan casten. Het maximum per magie is 100, en dat is meer dan genoeg. Je kunt magie maar op 1 manier verkrijgen: Draw! Draw is net zoals Attack, Magic, GF – meer hierover later – en Item een standaard skill. Ik zal eens uitleggen hoe het werkt. Overal in de wereld vind je wel eens een ‘draw point’. Als je hierin staat kan je de magie ‘drawen’ Het aantal is random en zal tussen de 3 en 12 liggen. Eenmaal gedrawd is die draw point leeg, maar na een onbepaalde tijd is hij weer OK! Een andere manier is tijdens een gevecht. Je gaat namelijk magie van de vijand drawen. Leuk! Nog leuker is dat je zoveel kan drawen als je wil. Dus tot 100. Maar je bent ook tegelijkertijd in een gevecht verwikkeld dus dat gaat niet altijd van een leien dakje. De magie die je kan drawen hangt af van vijand tot vijand. Dus de basen hebben de sterkste magie. Je hebt zoals altijd vele soorten magie zoals aanvallende magie, verdedigende magie en status magie. Magie kan verschillende eigenschappen hebben, elementen. – Voorbeelden zijn Fire, Holy, Water en Earth – Maar naast dit en de schade dat de magie doet is er nog veel kracht in de magie! In dit spel bestaat armor gewoon niet meer het is weg, de vuilbak in. In deze wereld heerst magie! “Hoe kun je dan karakters customisen?” is de vraag. Het antwoord is simpel. Magie!

Inderdaad. Elke magie soort heeft bepaalde eigenschappen die corresponderen met de stats van je karakter. Hoe groter het aantal van de magie dat je hebt, hoe groter de kracht van de magie op jou stats. Elke magie heeft dus zijn eigen statistieken. Hier is een voorbeeld van een magie – niet de echte nummers - : Full-Life: 4002 HP, 16 STR, 90 VIT, 45 MAG enz. Het getal is het aantal punten dat die stat verhoogt wordt als je die magie op die stat zet. Maar er zijn nog 2 andere dingen waarop je magie kunt junctionen. Elemental stats en Status stats. Bij Elemental kun je een magie junctionen bij aanval of verdediging. Dan wordt de aanval of verdediging verhoogt door het toevoegen van het vuur element. Bij Status stats kun je je aanval zo maken dat er een Status effect op de vijand komt, zoals poison. Zo kun je je ook verdedigen tegen status effects als je de magie zet of vedediging. Zo kun je je karakter pimpen dat hij totaal onverslaanbaar is. Want je kunt namelijk de magie Death op je aanval zetten, en zo kun je met 1 aanval sommige monsters instant killen! Dat is zeer leuk als je tegen moeilijke monsters vecht! Tot zo ver deze lange – en waarschijnlijk voor jullie saaie – uitleg van magie. Nu over naar jou, GF!

~Guardian Forces –GF- ~

Amai, dat was veel typen. Maar er komt nog meer. GFs. Jullie kennen dit waarschijnlijk het best als summons. Maar nu zijn ze veel meer dan dat, ze zijn werkelijk karakters. Wel, je roept ze nog wel steeds op, maar er is veel meer dan dat. Elke GF heeft zijn eigen level, HP, Kracht en skills. De GF levelen hetzelfde als jij, als je een vijand verslaagt krijgt de GF evenveel punten als het karakter.

HP is nodig want als ge een GF summoned, gaat er nog een balkje af, als die leeg is word de GF gesummoned. Dan heb je tijdelijk de HP van de GF. Maar als de GF dood gaat voor hij kan komen… Tja, dikke pech. Maar als ge compatability van het karakter met de GF hoog is gaat het balkje sneller. Op het hoogste – 1000 – duurt het maar een seconde of 2-3 voordat het zover is. Dan kun je de kracht en glorie van de GF bewonderen. Vele mensen vinden het saai na een tijdje, zeker omdat je het niet kunt uitzetten, maar eigenlijk is het onzin. De reden hiervoor is de skill Boost. Als de GF dit geleerd heeft kun je tijdens de animatie door select in te houden en op cirkel te button-bashen, je GF boosten. Hoe meer je gedrukt hebt hoe krachtiger de GF wordt dus hoe meer schade. Hoe langer de animatie, hoe meer tijd je hebt om te boosten. Dat button-bashen kan wel saai worden, maar je moet het niet doen. Nu over naar het interessantste; Skills. Zonder je GF is je karakter niks. NIKS. Hélemaal niks. Het enige wat hij kan doen is Attack. Leuk hoor. Elke GF heeft verschillende skills, maar er zijn standaarden; Magic, GF, Item en Draw. Die heb je altijd meteen. De rest moet de GF meestal leren. Dit door AP punten. AP krijg je ook door vijanden te verslaan net zoals exp. Een voorbeeld is: De GF is Skill A aan het leren, het is nu 0/40 AP, je wint een gevecht, krijgt 1 AP en de GF heeft nu 1/40. Zo leer je skills. Voorbeelden van skills zijn, Vit-J – waardoor je magie op de Vitality skill kan junctionen – Auto-Haste - waardoor je karakter altijd in haste stand is – en HP+20% - waardoor je karakters HP met 20% wordt vervorderd. – Natuurlijk kan je ze niet allemaal op een karakter zetten. Het maximum is 8 - 4 voor Attack enz, en 4 voor skills zoals HP+20% - Je hebt dus heel veel manieren om je karakter te customisen. Helaas is het zeer moeilijk om alle stats op het maximum te krijgen. Het zou wel leuk zijn als het kon. Stel je voor, totale macht over zelfs Omega Weapon – een van de moeilijkste bazen ooit -

Goh, Junctioning is ingewikkeld en waarschijnlijk nu saai door mijn saaie uitleg, maar het is echt leuk als je het doet. Eindelijk, het einde van dit hoofdstuk! – Woohoo! –

*De pracht en sfeer van de ultieme fantasie!

Final Fantasy staat natuurlijk ook bekend om hun grafische pracht en hun muzikale sfeer. Grafisch was dit spel in 1999 gewoon the best. Als je nu de in game beelden bekijkt niet het er misschien een beetje lelijk uit maar door de lange speelduur stoort het mij niet. Maar de echte pracht ligt bij de FMVs. De mensen die ze gezien hebben moet ik aan uitleggen hoe prachtig ze wel niet zijn, sommige effecten verbazen bij vandaag de dag nog. Next-gen bestond al in 1999. – Nou, misschien wel een beetje overdreven ^_^;; - Vooral de intro en het einde zijn subliem. Cru gezegd is er zo’n 1 tot 1.5 uur volledig in FMVs. Ik persoonlijk hou er heel veel van. Echt heel veel. Ik wou dat het hier kon bijvoegen en het jullie allemaal laten zien.

Muziek, nog zo iets. Er zitten natuurlijk veel bekende liedjes in, bijvoorbeeld het ‘win’ geluid en het Final Fantasy themesong. Maar iedereen die het heeft gespeelt herinnerd zich hoogst waarschijnlijk wel liedjes als ‘The Man With The Machine Gun’ en ‘Eyes on Me’ maar ook de muziek van Ragnerok en Chocobo. Het kan wel zijn dat je het normale battle geluid wel beu word maar dat heb je bij zoveel rpg’s wel. Veel meer kan ik niet zeggen. Je kunt het best zelf zien en horen.

~The Ragnerok

*Final Fantasy free-roaming?

Nogal overdreven. Maar je kunt toch veel doen tussen het spel door. Hoe kan je nou niet blij zijn als je een ruimteschip hebt en een wereld om te verkennen? De meeste side-quests zijn wel saai maar bijvoorbeeld het Chocobo spel en quest is heel leuk. En wat waarschijnlijk het meest verrassend was is zeker weten het kaart spel. Het was echt wel goed uitgewerkt. Soms wel frustrerend. – Ik herinner nog dat ik al mijn goede verloor, goh toen was ik echt boos. – Je hebt 100 verschillende kaarten om te verzamelen, gaand van Lv. 1 tot 10. De kaarten worden rarer en sterker per level. Elke kaart is beeld van een monster, GF op karakter van het spel. Maar als je dit allemaal stom vind, kun je de kaarten in items veranderen en er toch iets aan hebben.

Conclusie en beoordeling

None

Ik vind dit spel het beste spel ooit. Op alle vlakken. Natuurlijk is dit mijn menig net zoals anderen het zevende deel het beste vinden. Maar de grafische pracht, de muziek, de karakters, het gevechtssysteem, het verhaal, de epische sfeer, de compassie… WOW. Speel het als je het nog niet hebt gedaan. Zo duur zal hij niet zijn.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Subliem Plot
  • Grafische Pracht van de FMV’s
  • Tijdloze muziek
  • Junction Systeem
  • Action Turn Based
  • De specifieke karakters
  • Extra’s (Kaartspel)
  • Lange speelduur
  • Minpunten
  • Sommigen vinden de gameplay verouderd >_>
  • Je kunt een verslaving overhouden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Yey, ik hoop dat ze er veel content aan toe hebben gevoegd, ik wil het echt spelen.

  • Beter laat dan nooit, maar Red Alert 3 was echt een boutgame in mijn ogen.

  • Nou, de eerste RTS die ik ga spelen op een console. Het zal me benieuwen.

  • ik kan niet wachten om te zien wat het is geworden.

    hoop op veel goeds!

  • Misschien toch maar eventjes halen als ie uit is, ik heb wel dat de controls een beetje lekker werken…

  • jah hier heb ik zin in, alleen heb de demo op de xbox gesxpeeld en vond die eerlik gezegd wel tegevallen :o

  • Chillend, moet het proberen!

  • leuk

  • Nice

  • PS3 komt qua releasedatum van multiplatformspellen bijna altijd als laatste… en dat vind ik helemaal niet zo erg.

  • Ik ga m toch wel ff checkuh. Op de ps1 ook al C&C gespeeld en dat ging wel aardig.

  • Nice, toch maar even checken dan (: Heb Red Alert vooral vroeger veel op PC enzo gespeeld :P

  • en kan binnenkort iedereen - behalve mensen met een Wii -

    Lekker subtiel gemeld zeg :P



    OT: Mooi zo'n demo. Dit is namelijk voor mij niet een game die ik blind koop.


  • nice!

    eerste kans om te kijken of een echte rts op ds console goed werkt

    dus ben benieuwd

  • Vet Cool, ik heb hem op de PC maar mijn PC trekt het niet :(

    Dus vet, als hij voor de PS3 uitkomt.

  • We zullen we zien of ik hem koop of niet, maar ik download zeker de demo!

  • Lijkt me tegenvallen maar ga het wel ff proberen. Ik ben toch een Nederlander.

  • cool nu kan ik eens de gameplay ontdeken

  • ik heb hem al voor de PC

  • Ik hoop dat het een beetje op de besturing lijkt als die van Halo wars, want die is echt TOP!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren