1. The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)

The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)

Mijn jongere zelf had een Nintendo 64, daarop had hij spellen als Super Mario 64 tot en met Lylat Wars. The Legend of Zelda: Ocarina of Time ontbrak min of meer, hij hoorde van zijn vrienden hoe geweldig dit spel was. Hij besloot het een keer te lenen, na een uurtje spelen was hij het al zat! Wat moest hij daar nou mee, veels te moeilijk?! Toen hij opgroeide wou hij het toch nog proberen, hij kocht het spel na aanleiding van een budget prijs. Nog steeds kon hij er niet veel mee, dat jonge ventje. Weer een jaar of twee verstreken wanneer hij het weer opnieuw probeerde. Nu inmiddels nog twee jaar later onthult deze veertien jarige jongen het resultaat van zijn speelsessie's

Fluitend naar het einde?

The Legend of Zelda is wellicht de eerste game met een goed verhaal te noemen. Dit keer was een goed verhaal ook niet uitgesloten, de basis lijkt op die van Mario. Princess Zelda wordt ontvoerd, en Link moet haar redden en het kwaad verslaan. De basis van alle verhalen is in feiten zo simpel als wat, maar het omhulsel is niet miniem te noemen. De hele anti-climax aan dit prachtige verhaal is naar mijn mening het slappe eind. Ganon(dorf) wordt verslagen, Zelda lult wat in de ruimte èn..... Het is afgelopen. Een behoorlijke afgang in mijn ogen, dan wordt je uren vermaakt met een fantastisch verhaal. Maar uiteindelijk kun je fluiten naar je mooie einde. Om welteverstaan zonder Ocarina, die Zelda dan afneemt. Echter ga ik hier geen minpunt op geven, het verbleekt nou eenmaal bij de rest van het verhaal.

How could this be?

De gameplay zit best simpel in elkaar eigenlijk, maar hoe kon het dan revolutionair zijn? Dat ligt hem in de Z-targeting, met één druk op de knop heb je je vijand in het vizier. Alleen slaan denk je dan, maar het gaat dieper. Elke eindbaas zul je eerst anders moeten benaderen indien je hem wilt slaan met je zwaard, Z-targeting is daarbij niet altijd te gebruiken. Gebruik is wel mogelijk, maar of je er wat aan hebt is de grote vraag. Zelfs bij gewone vijanden moet je eerst uitzoeken hoe je ze moet verslaan, zo kom je in confrontatie met een wolf die je alleen schade kan toe dienen wanneer hij in een bepaalde positie is. Z-targeting is wel degelijk nodig om de moeilijksgraad van gevechten te drukken. De optie van Z-targeting is er niet zomaar, Navi de fee zorgt hier namelijk voor. Zij maakt het mogelijk je vijanden in het vizier te nemen, en je eventueel de zwakke plek te verklappen. Wanneer Navi 'hey' roept wil ze je informeren, dit kan buiten gevechten om zijn maar ook wanneer je iemand in je vizier hebt. Zulke diepgaande gameplay is zeldzaam, uniek en tevens revolutionair. De keuzes zijn er om gemaakt te worden wanneer je de strijd aan gaat: Zwaard, boog, hookshot of magie? Iets wat nog maar een kleine greep uit het mogelijke wapentuig, die je ook gebruik om puzzels op te lossen. De puzzels kun je nog wel één van de mooiste punten noemen, ze kennen variatie en originaliteit. Op sommige punten ben je uren zoet, zonder dat je weet hoe je verder komt. Jammer is wel dat het soms wel heel erg lang duurt.

Hey listen!

Hey listen to those awesome sounds! Magisch is het te noemen, van de geluiden die Link maakt tot aan de Overworld soundtrack. Naar de nummers uit dit spel kan ik uren luisteren, dag en nacht. En je raadt het al, nu ben ik er ook naar aan het luisteren! Van alle nummers die ik gehoord heb behoren de soundtracks uit The Legend of Zelda tevens tot mijn favorieten, die nummers creëren zelfs zonder beeld de geweldigste sfeer. Als er beeld en actie is sluiten ze hier perfect op aan. Link's kreten zullen mij ook altijd bij blijven, ze varieëren net zoals ze op de actie aansluiten. Iedere gamer die Zelda heeft gespeeld kent zijn beroemdste kreet ongetwijfeld: 'Hut!' Ik denk dat bijna iedere gamer het geluid uit The Legend of Zelda kan waarderen.

Nu doen de grafische aspecten oud aan, maar ook voor die tijd revolutionair. Eén van de weinige spellen uit het Nintendo 64-PSX tijdperk die 3D geschikt was, andere spellen waren dit ook. Helaas niet op dezelfde goede manier. Wat er nu op aan te merken is zijn de wat vierkante vormen van personages, of voorwerpen die door andere dingen heen gaan. Echter kun je zo'n game dat nu niet kwalijk nemen, dus concluderen we dat de graphics tevens revolutionair zijn.

Conclusie en beoordeling

None

Pleit ik naar beste game ooit? Ja, min of meer. Echter zijn er meer games die zulke geweldige aspecten bezitten. Neem Super Mario 64, dezelfde magische sounds doen daar de ronde. Met dezelfde revolutionariteit in 3D. Maar goed, we blijven bij het onderwerp: The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Waarbij ik je niets meer kan vertellen dan positieve punten.
10
Score
100
Score: 100
  • Pluspunten
  • Uitmuntende verhaal,
  • Revolutionaire gameplay,
  • Prachtige geluid,
  • Mooie graphics.
  • Minpunten
  • Zie conclusie

Dit artikel delen

Over de auteur

VIP

Reacties

  • hhmmm,, opzich wel te verwachten :)

  • Gelukkig niet door onze grote vriend Uwe

  • De game was echt vermakelijk, erg kort ook maar de stijlvolle actie was geslaagd. Niet alle levels waren even sterk maar de museum shoot up was zalig.

  • Of de film oké wordt weet ik niet, maar de game is erg tof!

  • Dinoskeletten knallen for the win!

  • Ben wel benieuwd, want de game is zeker geschikt voor een film. Logisch want hij is juist gemaakt naar een film =P

  • Misschien dat ik de game toch nog maar eens uit moet gaan proberen.

  • Wat is dit allemaal, met die game verfilmingen. Ik vind geen enkele film die gebaseerd is op een game goed en dit zal wel een standaard knal en scheld festijn worden.

  • Wat is dit allemaal, met die game verfilmingen. Ik vind geen enkele film die gebaseerd is op een game goed en dit zal wel een standaard knal en scheld festijn worden.

    Precies.

  • Het zal mij benieuwen…

  • Ik vind geen enkele film die gebaseerd is op een game goed



    Het was in eerste intantie andersom, stranglehold is namelijk een game-vervolg op hard boiled, waardoor het imo eigenlijk alleen maar beter uit de verf komt als film.

  • Dus een film van een game die gebaseerd is op een film. Hoe verzinnen ze het.

  • de levels in t spel vroegen ook echt om een film maar t wordt dus in feite gewoon een vervolg op hard boiled

  • John Woo, my hero :)

  • Nooit van gehoord…Tof spel?

  • We zullen zien …

  • we zullen nog lang kunnen wachten

  • Quote:Wat is dit allemaal, met die game verfilmingen. Ik vind geen enkele film die gebaseerd is op een game goed en dit zal wel een standaard knal en scheld festijn worden.



    heb maar copy paste gedaan want weet niet hoe dah quote gebeuren moet…. mare Max payne mag er tog wel wezen????

  • Ben benieuwd, m'n verwachtingen liggen in ieder geval niet erg hoog.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren