1. Far Cry Instincts: Predator (X360)

Far Cry Instincts: Predator (X360)

Mijn eerste half jaartje met de Xbox 360 is best leuk en gevarieerd geweest. Zo heb ik jacht gemaakt op een maniakale seriemoordenaar, meegevochten in een ruimteoorlog tegen een wreed alienras, talloze avonturen beleeft in een middeleeuwse sprookjeswereld en een rebellenopstand de kop ingedrukt in Mexico. . controller in de 1e hand, mojito in de ander. Nu bevind ik mij op een zonovergoten strand dat meer gewapende huurlingen dan schelpjes bevat. Geen mojito in de buurt maar wel het gevoel dat ik hier eens eerder ben geweest. Montréal, we have a déjà vu'tje.

Far Cry Instincts Predator is geen sequel in de Far Cry franchise voor de 360 (allemaal in koor. . "wat jammer") maar wat men noemt, een compilatiegame. Wat je krijgt is het eveneens op Xbox verschenen Instincts en zijn Add-on Evolution en dat op 1 blinkend 360schijfje inclusief opgepoetste graphics en een stoere nieuwe engine die zorgt voor golfjes in het wateroppervlak.

Die Hard Tropical

Het verhaal van Instincts is ondertussen wel bekend, maar voor de enkele nieuwelingen nog even de basis in een notendop. Jij neemt plaats in de strandsandaaltjes van Jack Carver, een ex-marinier met ietwat duister verleden die zijn prépensioentje slijt op de eilandengroep rond Micronesië.

Hij vult zijn dagen met boottochtjes voor rijke toeristen organiseren en het bouwen van zandkastelen... kortom, life is good. Jammergenoeg voor Jack loopt alles grondig uit de hand wanneer hij de sexy journaliste Val Cortez meeneemt op een tochtje langs een gevaarlijk verlaten eiland. Niet alleen gaat het eigenwijze wicht er op eigen houtje van door met Jack's Jetski, tijdens het wachten wordt hij ook nog eens overvallen door een helikopter die de boot herleid tot wrakhout. Aangespoeld op het eiland gaat het van kwaad naar erger als blijkt dat het hele eiland het toneel lijkt van de jaarlijkse bedrijfsuitstap van terrorists r'us. Op het eiland is een gekke proffesor aan het werk die veel te veel naar the Island of Dr Moreau heeft gekeken en ervoor zorgt dat je geïnjecteerd wordt met een verdacht goedje. Het serum geeft Jack gaandeweg tal van vaardigheden die een roofdier van hem maken... een predator.

Evolution bied een nieuwe verhaallijn die pas te spelen valt na het beëindigen van Instincts. Hierin komen we Jack tegen een tijdje na zijn vorige avontuur en nog steeds in het bezit van zijn dierlijke krachten. In een bar wordt hij benaderd door een sexy meid die zich gewillig laat versieren. Na de nodige turnoefeningen vraagt ze een wederdienst van onze vriend (ooo slet!), ze vraagt om te helpen om een lucratieve wapendeal rond te krijgen. Wie nou dacht dat Jack zijn lesje wel al geleerd had heeft het bij het verkeerde eind en nog voor je kunt zeggen een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen loopt het zaakje weer stevig uit de hand. El burro belandt midden in een oorlog tussen piraten, rebellen en wat nog allemaal... . De enige kans op overleven is niet balken maar vechten.

Erg veel hebben de verhalen niet om het lijf, maar voor dit soort actiespellen hoeft het ook allemaal niet zo ingewikkeld of hoogstaand te zijn.

De verhaallijnen zijn best leuk en zetten zeker aan om verder te spelen... hoewel ze beiden een echt sterke hoofdvijand missen, de grote bad guys zijn nogal kleurloos. Wat wel erg veel bijdraagt is de sfeer van ouderwetse actiefilms die in beide games wordt neergezet.

Jack Carver is ietwat van een antiheld met bad boytrekjes. Hij is gewoon de verkeerde man op de juiste plaats om in de problemen te komen en dat zint hem duidelijk allemaal niet. Hij gedraagt zich pisnijdig, loopt te vloeken en maakt cynische opmerkingen. De gelijkenissen met Bruce Willis in de Die Hardfilms is treffend. Far Cry Predator is gewoon 2 maal Die Hard op een tropisch eiland.

Halo Tropical

De grote blauwdruk van de game is een firstpersonshooter naar Halo model. Het richten gaat wat stroever, maar verder zijn de basiscontrols net hetzelfde als in Bungie's kroonjuweeltje. Je kunt 2 wapens tegelijk hanteren en geregeld plaats nemen in allerhande voertuigen, net als in... juist ja.

Waarin onderscheid Far Cry op de 360 zich dan van zijn overduidelijke voorbeeld? Wel, om te beginnen ben je al geen 2 meter hoog conservenblik die het opneemt tegen aliens.

Er is natuurlijk de tropische setting... parelwitte stranden, groene jungle en een vissersdorpje spreken nu eenmaal net iets meer tot de verbeelding dan een aliencomplex vol gangen. Het gebruik van voertuigen in de missies is uitgebreid en in iedere missie zul je tussen het knallen door geregeld plaats nemen in Jeeps, bootjes, jetski's, quads en zoiets als de vliegers waarmee ik vroeger op het strand speelde… maar dan in het groot. Dit gebruik van voertuigen wordt erg goed in de gameplay geïmplementeerd en je zult dus geregeld grote afstanden overbruggen, achtervolgingen inzetten of vluchten voor je leven.

Ook een best geinige optie is de stealthmogelijkheid. Het is in de eerste missies erg amusant om gewoon doorheen het struikgewas te sluipen, een boomstronk weg te trekken en een steentje te gooien om een huurling te lokken waarop hij met een luide TAK wordt weggeslingerd, een andere optie is om mijnen te plaatsen, maar das niet zo milieuvriendelijk. Het jammere aan het stealthsysteem is dat de AI van de mercs nogal wisselvallig is. Soms maak je éen van de baddies af en komt zijn kompaan even kijken naar het lijk waarop hij fluitend weg wandelt, of je zit naar jouw idee stevig verstopt maar plots beginnen ze van 100 meter afstand op je te schieten waarop je denkt dat Carver misschien best iets anders had aangetrokken dan zijn knalrode Hawaïhemd die morgen. De AI is dus best twijfelachtig en schippert constant tussen te dom en te unfair waardoor het stealthsysteem uiteindelijk niet zo leuk is als het had kunnen zijn. Later wordt de overmaat aan en de aard van de tegenstanders zo stevig dat het stealthsysteem totaal niet meer werkt en je enkel de optie aanvalleuh nog tot je beschikking hebt.

Wat Far Cry nog het meeste zijn eigen smoeltje mee geeft is het gebruik van de feral Powers die Jack ontwikkelt na een injectie niet al te lang in de eerste game. Beetje bij beetje, missie per missie krijgt Jack een kracht bij die hij leert ontplooien en die van hem een roofdier maakt.

Er is de mogelijkheid om keihard te slaan waardoor je huurlingen AAAAAAAAAlllliiiiiii roepend door de lucht kunt laten vliegen en je ook doorheen obstakels als deuren en omheiningen kunt slaan.

Je kunt feralscent in schakelen zodat je in donkere omgevingen vijanden kunt herkennen aan hun lijfgeur en je je tegenstanders kunt uitschelden voor zeephatende viezeriken alvorens hen een kopje kleiner te maken. Later kun je ook in het donker zien en last but not least is er de feral run. Die optie laat je toe erg hard te lopen en extra hoog te springen, altijd handig als je verder op in de game tegenover dertig vijanden staat. . je roept gewoon pak me dan als je kan en weg ben je. . Net speedy gonzalez. Natuurlijk krijg je verder op in het spel steeds grotere aantallen sterkere vijanden te verwerken, maar goed gebruik van je powers en het feit dat je kracht steeds terug aanvult (zoals in Halo… ja!) zorgen ervoor dat jij echt wel het gevaarlijkste beestje in de jungle bent en het allemaal niet te moeilijk is... nouja buiten de frustrerende eindbaas in instincts dan.

Gameplaygewijs verschillen Instincts en Evolution nauwelijks. De gameplay is hetzelfde en de balans in moeilijkheidsgraad met zijn mogelijkheid tot stealth in het begin en grotere aantallen vijanden verderop ook. Het enige fundamentele verschil zit erin dat je in evo net iets meer vrjheid krijgt, het de helft korter is en je een nieuw bootje en twee nieuwe wapens krijgt. Namelijk een miezerig blaaspijpje en pijpbommen, en nee ik ga geen lullige opmerkingen erover maken.

Plaatjes en geluidjes

Far Cry Predator ziet er goed uit, maar ziet er tegenover een exclusief voor 360 ontwikkeld beestje als Ghost Recon maar als een mager mormeltje uit. Je kunt lekker ver kijken, alles ziet er iets scherper uit en het water is zelfs ronduit indrukwekkend, maar je speelt toch overduidelijk een opgesmukte xboxgame. Gelukkig blijft ondanks de weinige verbeteringen alles er wel mooi en vooral kleurrijk uitzien en komen de jungleomgevingen knap tot leven al was het jammer dat je nauwelijks dieren op je pad vindt. Buiten wat vogels in de verte en kwallen in het water kom je nergens dieren tegen en dat zorgt af en toe voor een wat leeg gevoel, ik had tenminste ergens een aap verwacht die tegen Carvers been begon op te rijden of een verdwaalde miereneter. Ander punt van kritiek is dat zowel in Instincts als evolution de omgevingen in de eerste helft van de game heel wat overtuigender uit de verf komen op vlak van looks en leveldesign, alsof het de makers zelf ietwat begon te vervelen.

Wat gelukkig geen enkel moment verveeld is de soundtrack. De constante actie wordt begeleid met opzwepende tracks die erg divers aanvoelen en djembemuziek afwisselt met ethnische koren en ga zo maar door... erg origineel en doeltreffend. Ook Stephen Dorf's voiceacting als Carver is van meer dan doeltreffend niveau, lekker onderkoeld.

Jammergenoeg gaan de wapengeluiden ietwat de mist in en klinken zelfs wapens als een stevige shotgun eerder als een loodjesgeweer op de kermis.

Multyplayeren

Mijn ervaring met de multyplayer is tot dusver te beperkt om er erg diep op in te gaan, maar lijkt me zeker uitgebreid genoeg om nog een hele tijd extra speelplezier te bieden. Er zijn de traditionele modes zoals Deathmatches en Capture the flag op 20 grote maps, maar ook originelere modes zoals Predator waarin enkele spelers met volledige beschikking van de krachten een zender dienen te verdedigen tegen een overmacht van gewone spelers. Dat Far cry Predator een mooie toekomst voor zich heeft online lijkt wel verzekerd, zeker als je de mapmakeroptie in acht neemt. Even oefenen met het ding en je maakt al snel je eigen strijdtonelen vol geheime gangen en deathrides die je daarna online kunt zetten om met de wereld te delen. Zo krijg je dus constant nieuwe maps te verkennen om op loos te gaan.

Conclusie en beoordeling

None

Mijn conclusie is er 1tje van gemengde gevoelens. Als je Far cry Instincts op de Xbox niet hebt gespeeld, dan is Predator zeker een aanrader. Het pakketje bied je genoeg singleplayerfun om je even zoet te houden, en de multyplayer lijkt een lange houdbaarheid te hebben. Toch is het overduidelijk voelbaar dat het hier om een geport xboxgame gaat, niet enkel in de niet al te grote visuele verbetering, maar ook op vlak van animaties en slechte AI. Het is leuk, spectaculair, maar ook been there, done that. Het blijft wachten op een volledig nieuwe game met Jack Carver in de hoofdrol voor de nextgen consoles om van een echte next gen Far Cry te kunnen spreken.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • blijft actiespektakel
  • muziek is van hoog niveau
  • veel gameplay
  • Minpunten
  • helaas ietwat gedateerde gameplay
  • beperkte grafische boost

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • En toch laat ik hem voorlopig even liggen dit spel!

  • Deze game wordt ongelooflijk goed. Ik verheug me er enorm op!

    De 9+ is te begrijpen ivm vernieuwendheid, maar dat dit een enorme GOTY kans maakt is een feit!

  • - teveel arcade

    - co-up, dit hoor je alleen te spelen!

    - africa

    -

    …… ik laat hem liggen



  • na de demo vond ik het echt helemaal niks, maar begin nu toch langzaam te twijfelen,,, goede recensie

  • Videorecensie hier!



    Daar zou die allicht moeten staan. :P

  • GIVE MEEEE >:)

  • Ik had bij voorbaat al verwacht dat de game een 9 of hoger zou krijgen, dus verbaasd ben ik niet. Nette recensie overigens.



    Dat er gigantisch is geklaagd over het feit dat Chris niet kan lopen en schieten te gelijk wil ik graag voorzien van een tegenargument. De besturing zorgt in Resident Evil 5 juist voor beklemming. Je kunt niet als malle inrennen op een meute Afrikanen, je moet heel tactisch heen en weer bewegen om vervolgens een paar schoten te lossen.

    Waar het mij om gaat is dat ik nog even sloom ben als in de voorgaande delen (wat gewoon bij het RE concept hoort) maar de zombies zijn tienmaal sneller.



    Maar de uitendelijke versie is dus vele malen beter dan de demo? Want in dat geval ren ik even naar de winkel.




  • Heb hem net besteld bij Intertoys.nl



    Slechts 49,99 en morgen al in huis!!

    Dat wordt zwoegen morgen :D:D


  • Kan niet wachten.^^

  • Videorecensie hier!





    Waar!!?? Waar??!!


  • Daar!

  • vette recensie

  • Die co-op is inderdaad een minpunt, het stoorde me enorm tijdens de demo

  • MUST HAVE!!!

    Goede recensie!!!

  • RE <3

  • Mooie recensie, Joey. Stelt me gerust dat ik de game in de pre-order heb staan :)

  • Top! Heb zin om ermee aan de slag te gaan.

  • Dat er gigantisch is geklaagd over het feit dat Chris niet kan lopen en schieten te gelijk wil ik graag voorzien van een tegenargument. De besturing zorgt in Resident Evil 5 juist voor beklemming. Je kunt niet als malle inrennen op een meute Afrikanen, je moet heel tactisch heen en weer bewegen om vervolgens een paar schoten te lossen.

    Niemand verlangt rennen, maar bvb een stapje opzij kunnen zetten om een aankomende bijlzwaai te ontwijken zou het game nog altijd even \"beklemmend\" gemaakt hebben doch minder versleten aanvoelend.

    8+ wat mij betreft.

  • Persoonlijk erger ik me niet eens aan het rare gebruik van het scherm bij de split screen co-op. Binnen 2 minuten was ik er aan gewend en het gaat niet ten kosten van de spelervaring :)

    Top game!

  • Hier kijk ik echt naar uit!!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren