1. Commandos Strike Force (PC)

Commandos Strike Force (PC)

De meeste onder ons zullen de Commandos reeks zeer goed kennen, met vooral het oog op de hardcore gamer. Dit omdat de vorige 2 commandos games aardig lastig waren, waar wel de enige strategie bij kwam kijken. Veel van dit soort games waren er niet, (vooral niet van WO2) dus je zou zeggen, hou het vervolg lekker zoals het was. Maar niks is minder waar, want Eidos heeft het over een andere boeg gegooid, en is naar de First Person kant gegaan. Een zeer grote uitdaging, aangezien er vandaag de dag talloze FPS zijn met de Tweede Wereldoorlog als onderwerp. Eens kijken of Commandos: Strike Force de concurrentie aankan.

De potentie is goed, maar…

Strike Force speelt zich dus af in de Tweede Wereldoorlog. Natuurlijk beschik je weer over een groot wapenarsenaal en de missiestructuur is ook erg goed. Je hebt de leiding over 3 verschillende personages waarmee je tijdens missies lekker kunt switchen. Zo is er de Green Beret, die met veel verschillende wapens overweg kan. Dan is er de Sniper, die, heel toevallig, een sniper tot zijn beschikking heeft. Hij heeft ook nog een mes, maar omdat de sniper op een aardige afstand verplaatst is dit niet echt nodig. Wanneer je het mes dan toch eens gebruikt, is dit schot bijna altijd raak, tot grote ergernis. En als laatste de spion. Sluipen, vermommen en in het gebied van de tegenstander rondlopen horen bij de spion. En dit is dan ook het leukste van de game. Je kunt de tegenstander besluipen van achteren, om hem vervolgens met een touw de keel door te snijden. Bovendien kun je een Duits uniform aan trekken, zodat je rustig kunt rondlopen met vele Duitsers om je heen. Dit zorgt zeker voor de enige spanning, iets wat je bij de Green Beret en de Sniper weinig zult meemaken.

En de grootste oorzaak dat je weinig spanning aan deze game zult beleven, is de zeer matige AI. Ook al word je een keer opgemerkt wanneer je met de spion door vijandelijke linies treedt, zelfs op een paar meter afstand zal de tegenstander vele misschoten vuren. Andere irritatie ontstaat door de radar. Op de radar staan de tegenstanders aangegeven, met in het groen hun gezichtsvlak. Dat betekent dus als je daarbuiten bent, je niet gezien kunt worden. Een paar meter buiten het gezichtsvlak lopen en de Duitser heeft niks in de gaten, terwijl je normaal gesproken allang opgemerkt zou zijn. Maar niet alleen de tegenstanders AI is niet optimaal, ook jouw maten zijn niet de slimste gozers. Bijvoorbeeld wanneer je gaat switchen van de Green Beret naar de Sniper. De Green Beret wordt vanaf dat moment dus bestuurd door de computer. Nee dus, hij blijft gewoon stil staan, vuurt geen schoten af en gaat niet in defensieve houding zitten, totdat jij weer de controle of hem neemt. En ook commando’s geven zit er niet in.

Bekend concept, maar dan minder…

Voor de graphics hoef je deze game ook zeker niet te kopen, maar slecht is niet het goede woord. Grafisch is gewoon matig en verwacht geen ‘woo’ of ‘wou’, want dat zul je echt niet tegenkomen. De omgevingen zien er wel aardig uit, de missiestructuur is goed en vooral het water ziet er best realistisch uit. Toch was er nog wel dat Commandos sfeertje en dat is toch aardig positief, aangezien dit altijd een goede sfeer was. Het geluid is niet slecht, op wat rare geluiden van de wapens, en irritant herhalende zinnen van soldaten, na.

Is er dan nog iets positiefs te vermelden? Ja misschien wel, want er is namelijk een multiplayer aanwezig. Maar ik kwam hier helaas weinig volk tegen, en het speelt ook weer erg langzaam. Daarom is het maar goed dat er maar met 8 spelers gespeeld kan worden. De bekende modes zijn weer aanwezig en er is één vernieuwende mode; sabotage. Hierin moet je vijandelijke soldaten vangen, en dan proberen een code te ontfutselen om toegang te winnen tot de basis van de tegenstander.

Maar bij mij overheerste toch het gevoel van; aardig gedaan, maar alles is al eens eerder gedaan, en bij allemaal was het beter. Commandos haalt het gewoon nog niet bij andere First Person Shooters en had wat mij betreft gewoon lekker bij de roots van de game moeten blijven, zodat het een originele game was gebleven. Strike Force heeft gewoon geen vernieuwing, op misschien de Spion na. De game speelt gewoon niet geweldig weg, het speelt langzaam en de AI is gewoon slecht. Ik hoop dus dat Commandos terug gaat naar het oude concept, want met deze game krijgen ze net een voldoende, en dat telt gewoon niet meer mee in de game industrie.

Conclusie en beoordeling

None

Commandos had het gewoon lekker zo moeten laten zoals het was, want de First Person versie, Strike Force, is geen groot succes. Alles is al eens gedaan, en ook alles is beter gedaan. De concurentie met de grote FPS haalt het bij lange na niet, vooral door de zwakke AI en het lage tempo met weinig vernieuwingen. Alleen het spelen met de spion zorgde voor enige opleving, maar buiten die paar missies om heb ik weinig plezier beleeft aan deze game. De echte hardcore Commandos fans zullen hier zeker niet blij mee zijn, misschien dat de echte FPS fan die houdt van simpele shooters zich hier enige tijd mee zal vermaken. Ik in ieder geval niet...
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Het "Commandos" sfeertje
  • Het spelen met de Spion
  • Minpunten
  • De AI
  • Geen vernieuwing
  • Het spelen met de Green Beret saai.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren