1. Gran Turismo 2 (PS1)

Gran Turismo 2 (PS1)

Gran Turismo

Inleiding

Gran Turismo 2 is een real racing simulator game uitgekomen in 1999 voor de Playstation. Gran Turismo is ontwikkeld door Polyphony Digital uitgebracht door Sony Entertainment. Alle 4 uitgebrachte delen zijn geproduceerd door Kazunori Yamauchi.

Hij kwam op het idee om van racegames een simulator te maken die gebaseerd is op het realistische stuurgedrag. Ik heb hem zelf in de zomer van 2000 gekocht en ik speel het nu nog onder het idee dat ik dit de beste racegame vindt die er is.

Gameplay

Dan nu het belangrijke deel. Polyphony Digital heeft een groot aantal licenties opgekocht om bijna 650 auto’s te waarborgen die dus na zijn gedesigned van het echte exemplaar. Alles tot op de zijspiegels aan toe is nagemaakt. Auto’s zoals de Renault Clio V6 Sport en Ford Mustang, maar ook minder “relevante” auto’s zoals de Toyota Yaris of de Trueno komen er in voor om het plaatje helemaal af te maken. De Ford GT40 en de Toyota GT-one en de Nismo Skyline Unesia Jecs zijn mijn favoriete auto’s waar ik de meeste cups mee heb gehaald.

De banen zijn ook zonder meer subliem, alles nagemaakt van het echt om je een realistische ervaring te geven hoe het in het echt is om als coureur de auto in te stappen en met tegenstanders de baan af te racen met als doel de 1e plaats. 22 verschillende banen zijn waarvan er 6 ook in endurance mode worden gebruikt. Endurance is een lange versie van de normale races om 60 tot 99 laps uit verschillende banen te racen. Er komen testbanen in voor en gecompliceerde banen, maar ook echte racebanen die relevant zijn om de game te maken tot wat het nu is. Bij elk baan en elk lap heb je weer een uniek rijgevoel.

Om de horizon te verbreden op gebeid van gameplay heeft Kazunori bedacht om er een tuningssysteem in te voegen. Hiermee kan je jouw geselecteerde auto op rijgedrag en paardenkracht vorderingen geven. Met het aanpassen van onderdelen die een belangrijk deel uit maken van de motor te vervangen kan je je auto sneller laten optrekken of sneller laten accelereren. Er komen ook modificaties die je vindt bij echt raceauto’s kan je uitvoeren zoals het lichter maken van je auto en rally banden er onder plaatsen etc.

Om verschillende races te kunnen doen heb je een rijbewijs nodig en hoe verder je vordert hoe hoger de rijbewijs is die je nodig hebt om aan de race mee te kunnen doen. De license systeem in uitgebalanceerd door middel van 3 segmenten. Race B en A. International C, B en A en Rally. Dit maakt het spel des te meer een grotere uitdaging, omdat het vrij frustrerend is om een race niet te kunnen doen, omdat je een bepaalde rijbewijs nog niet hebt.

Engine

De engine is totaal gebaseerd op het echte rijgedrag van de auto’s dus bepaald arcade racing is het niet. Sommige auto’s sturen log en zwaar terwijl andere een afwijking hebben of een speciaal karakter in het bochtenwerk. Dit maakt elke auto getuned en ongetuned tot een unieke ervaring om in te rijden. Zowel banden als gewicht tot aërodynamica en paardekracht maken uit hoe je jouw auto bestuurd en hoe je de race kan winnen. Er zullen ongetwijfeld wel bugs in zitten en als je bijvoorbeeld een Yaris opvoert naar 200pk zal hij niet precies zo snel optrekken als een Yaris die in het echt opgevoerd is naar 200pk, maar meer kan je ook niet vragen van “slechts” een videogame.

Verder heb je ook rijstijlen. Je hebt rally, je rijdt hier dus met rallyauto’s over onverharde wegen of zelfs natte modder om met zoveel mogelijk bochtwerk je tegenstander in te halen op de authentieke manier zoals dat ook gebeurd bij het echte werk. Optrekken gaat dus iets minder, je glijdt iets door en de omgeving is er ook hetzelfde als bij veel rallygames. Ook heb je endurace, een rijmodus waarbij je dus 2 á 3 uur rondtoert in een bak die dat zo ver mogelijk aan kan. De wielen moeten ook zoals bij een echte races om de zoveel banen worden verwisselt wat aardig wat flexibiliteit brengt zowel de gameplay als in de uitslag van de race.

Graphics

In een woord, subliem! Het mag dan in bijna elke recensie zo zijn dat ik dit weer vermeldt maar zolang het spel dit rechtvaardig verdient beloon ik het er ook mee. De graphics zijn nauwkeurig tot aan het boomblaadje aan toe tot op de nummerplaat van de auto. Alles is scherp en doordat de textures in racevormen van de echte auto’s zijn overgenomen maakt dit spel tot een zeer realistisch geheel. Vooral de replaygraphics verdienen een pluim. Hoewel je het nu niet meer zegt waren de graphics in de replays vooral toen der tijd erg reëel. Ook het geluid verdient een “thumb up”, want de motorgeluiden zijn ook weer per auto opgenomen en geven een erg overeenkomende geluidsweergave.

Replay

Ik zal niet liegen, ik speel het nu nog. Omdat de game zo veel te bieden heeft en het een waar pronkstuk uit mijn collectie is. Er zullen ongetwijfeld mensen het met me eens zijn over deze game die buiten carreer mode ook nog een multiplayer mode te bieden heeft die zonder meer een indruk heeft achter gelaten. Pure klasse dit spel.

Conclusie en beoordeling

None

Een bijna fijlloos geheel, die zeker een plaats in de "Hall-of-Fame" van racegames verdient.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Reële Engine
  • Graphics
  • Aantal banen en auto's
  • Stuurgedrag
  • Multiplayer
  • Hoge replaywaarde
  • Minpunten
  • Geen verhaal
  • Minder boeiend als je alleen van arcade houdt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren