1. Dead or Alive 4 (X360)

Dead or Alive 4 (X360)

Xbox 360 spelende Martial arts fanaten, verzamelt u. De eerste fighting game, Team Ninja's populaire Dead Or Alive is gearriveerd. En ditmaal in heus next-gen formaat op de Xbox 360. Dat wordt vast en zeker smullen want wie wil nou niet vechten met veel te schaars geklede chicks? Ik wel!

Dead Or Alive is een bekende of eerder beruchte franchise. Het spel wordt vrij snel met Hentai en girls exploitation geassocieerd. Dit is niet zo gek, want de nadruk in de game ligt ook behoorlijk op vrouwen, hun attributen en de foute kleding die ze dragen. Maar de echte gamer prikt daar natuurlijk doorheen en vraagt zich af 'Is het spel de term "next gen" waard of is het een simpele cash in?'.

Game history

De historie van Dead Or Alive begon in de Arcade, op het Sega Model 2 Board, ergens in 1996. Deze versie werd een jaar later overgezet op de Saturn, en met indrukwekkend resultaat; het was misschien wel grafisch de mooiste Saturn game. De PS kreeg ook een DoA, maar dit was een heel andere en vooral slechtere game. Logischerwijs heeft Itagaki (de maker van DoA) er dan ook voor gekozen om de Saturn versie in het later gereleasede DoA:U te proppen. DoA2 kwam op de DC uit (een port van de Sega Naomi arcade board), en was op dat moment de game met de mooiste graphics die er in de huiskamer te bewonderen waren. En weer viste Sony achter het net; hun DoA2 (op de net nieuwe Ps2 console) was een stuk lelijker om aan te zien, maar het was ditmaal wél dezelfde game. Team Ninja besloot een pact met MS te sluiten en DoA3 was vervolgens een Xbox exclusive en enorm indrukwekkend op die console. Team Ninja heeft dus een reputatie hoog te houden. Nu zijn we dus aanbeland bij Dead Or Alive 4, de eerste killer game van de Xbox360... or is it?

Spel opzet

Dead Or Alive 4 is een fighting game (dat meen je niet?) en is losjes gebaseerd op Virtua Fighter, met name te zien aan het 3 button systeem. Hier houdt de vergelijking ook wel op, want Dead Or Alive bouwt echter voort op minder realisme maar meer show, en fun. De game is minder diep dan VF, maar toch nog niet zo oppervlakkig als men denkt, tenminste dit 4e deel maar daarover later meer. De game bestaat onder anderen uit een story mode (het verhaal is echt suf en doelloos, ik ga het daar dus ook niet over hebben), time attack, Survival en de Tag Battle mode. Hier is dus niet echt iets nieuws onder de zon. Als vanouds kun je een plethora aan costumes en secrets vrijspelen dus ook in single player is er genoeg te doen. Net als DoA: Ultimate, is dit spel ook online te spelen. Er zijn 3 nieuwe characters; Kokoro, een Geisha girl met Ba Ji Quan vechtstijl (toont veel gelijkenis met Akira van VF!) La Mariposa; een Mexican wrestler (is Lisa van DoAX.. omfg spoiler!) en tot slot Eliot; die Gen Fu heeft vervangen (geen nood, Gen Fu is unlockable en speelbaar in Vs en Time Attack, evenals alle andere fighters die missing in action lijken te zijn). De nieuwe characters zijn redelijk.. Kokoro vind ik erg cool, en met de andere 2 speel ik vrijwel niet. Dan de AI; deze is echt met een factor 10 omhoog gegaan.. de computer is echt een enorme dikke vette bitch! En ik heb het over Normal mode (de makkelijkste mode in de game). De eindbaas is helemaal een bitch, maar wat daar helpt is non stop aanvallen en combo's doen, geen moment ophouden. Zorg dus dat je die draadloze controller hebt; die kun je lekker ver weg gooien.

Graphics

De Graphics van Dead Or Alive 4 zou ik eigenlijk een mixed bag willen noemen. Ik snap zelf de hype niet helemaal. De Characters zijn niet echt veel verbeterd tov DoA3. De skins en facial details zijn nagenoeg identiek. Het enige wat vooruit is gegaan, zijn de achtergronden en de kleding van de characters. Maar ook de achtergronden vind ik niet super spectaculair. Misschien ben ik te verwend, maar ik viel niet achterover van deze beelden en ook vrienden van me aan wie ik de game liet zien waren ook niet zozeer onder indruk van de graphics. Dat wil niet zeggen dat de game lelijk is; integendeel, het ziet er verder best goed uit en het is echt wel een stuk mooier dan alles wat op de andere 3 consoles te vinden is. De game beweegt loeisnel, en houdt een stabiele 60fps. Daarbij komt ook dat het een eerste generatie Xbox 360 game is, dus het zal in de toekomst alleen maar mooier worden. De FMV's zijn wel mooi maar tegenwoordig kunnen die mij echt niet meer boeien (geef mij tegenwoordig maar ingame). Degelijke graphics, maar niets schokkends zou ik zeggen... we hebben het hier per slot van rekening wel over een next-gen console dus verwachtingen mogen torenhoog zijn.

Gameplay

Belangrijker is de gameplay. Gameplay is een make it or break it bij een fighting game; alles draait om timing van de miliseconde. Het goede nieuws is, dat de gameplay gewoon top is. Volgende onderwerp! Nee, maar de gameplay is vooruit gegaan. De game is sneller, en de timing van de reversals is strenger geworden. Dit is iets waar ik bij DoA2 al om smeekte. Voorheen was DoA een battle of the reversals, nu is dat veel minder het geval. Dit maakt de game veel dieper dan zijn voorgangers. Ik heb er nu zo'n 100 online matches opzitten en ik kan je zeggen dat de game niets meer met Buttonmashen te maken heeft. De timing is dan wel moeilijker in skilled gevechten, tegen voorspelbare buttonmashers is het nog steeds een eitje om te reversalen. Zo zul je dus niet gauw van een masher verliezen. De achtergronden spelen ook een enorm grote rol, je kunt elkaar over een hek trappen en dan meteen er zelf achterna springen voor een extra hit. Je wilt dus eigenlijk niet met je rug naar een hek of een reling staan. Daarmee is de Wallgame misschien wel iets té essentieel geworden om te winnen, je kunt absurde damage doen met een wallcombo.

De game draait vooral om Juggles, oftewel lanceer je opponent en blijf hem slaan. Hier draait VF sinds het 4e deel ook om. Persoonlijk vind ik het heel cool om vette juggles te leren en in de praktijk te gebruiken. Sidesteppen is ook wat handiger geworden, sidestep maar eens als een Hayabusa newbie weer eens zijn teleport moves uit gaat voeren. De gameplay en het rondlopen vind ik lekkerder gaan dan bij zijn voorgangers. Zoals ik al aangaf is de AI extreem pittig (tot aan het cheaten) maar een fighter moet je naar mijn mening beoordelen op multiplayer, en daar zit het erg snor.

Geluid

Het geluid van Dead Or Alive 4 is eigenlijk niets nieuws. Er zitten nieuwe tracks in, maar ook heel veel oude. De stemmen van de characters zijn niet echt anders maar klinken wel goed. Je kunt ook de system voice veranderen in ieder character (WINNERR!!), als je al zijn moves in excercise practice doet. De muziek is wel lekker opzwepend, misschien minder goed dan de DoA2 soundtrack maar er zit wel goede stuff bij. Sommige classic themes als Helena's DoA2 bgm zitten ook in deze game. Het klinkt ook wel lekker als je elkaar tegen een electrische muur beukt of over een hek heen. Het geluid is dus niets nieuws, maar niet slecht. Meer kan ik er dan ook niet over vertellen. If it aint broken, don't fix it.

Online

De belangrijkste mode van Dead Or Alive 4 is natuurlijk de online mode. Dit zat al in Ultimate, maar het is nu ook mogelijk om DoA op de Xbox360 online te spelen! Over de online mode kan ik kort zijn; het is goed. Er worden niet zoveel gamemodes online gespeeld, het is 90% van de tijd toch Winner Stays 1 on 1 maar de andere modes zijn wél de moeite waard. Zo heb ik erg veel fun gehad in een 2 vs 2 Tag Battle online waarin je als een team tewerk moet gaan en voor elkaar moet switchen. Ik moet wel zeggen dat het soms ietwat laggy is, maar dat komt denk ik ook omdat er geen officiele servers zijn. Je kunt alleen maar gamen op door andere gamers gehoste servers, met hooguit 4mbit connecties dus (serverbakken zijn veel krachtiger). Het is verder zeer stabiel en speelbaar, vooral als je gewoon op NL servers speelt. Je kunt online ook diverse achievements (win 5x in a row etc) en gold unlocken. Met dat Gold kun je in zack's shop onder andere costumes kopen, zodat je de main game niet zovaak hoeft uit te spelen. Je verdient vooral veel als je een hogere gerankte character verslaat (je standaard rank is C, dan heb je nog C+, B- B.. tot aan SS en lager zoals D t/m F..) De online mode is best wel verslavend en gewoon cool. Het is wel jammer dat teveel characters alleen maar Hayabusa kiezen (Een toptier character). Het is echt heel vaak Hayabusa vs Hayabusa. Ik speel zelf het meest met Christie, een lower tier character maar supercool.

Conclusie en beoordeling

None

Dead Or Alive 4 is het beste vechtspel op de Xbox 360.. oh wacht.. het is ook de enige! Maar zonder dollen deze game moet je gewoon hebben, de game is dieper dan ooit, online is ie verslavend en de moves zijn lekker hard. Er vallen genoeg characters en andere secrets te unlocken als je in je uppie speelt. Je bent er hoe dan ook dus wel een tijdje zoet mee. Het kan allemaal vast wel mooier maar tot die tijd is dit toch wel de meest indrukwekkende fighter op de consolemarkt. Aanrader dus.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Vloeiende gameplay
  • Harde moves
  • Online
  • Diepere engine dan je zou denken
  • Minpunten
  • Graphics konden beter
  • Nieuwe characters zijn niet echt sterk
  • Hayabusa overkill

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Goede zaak imo. Grenzen vervagen!

    En vanuit commercieel oogpunt gezien natuurlijk ook een logische stap.

  • Leuk voor de fans, en die \"only on\" logo betekent tegenwoordig ook niks meer.



    Dead or Alive 4 zit er niet meer in, maar nu Itagaki weg is kunnen we we er denk ook wel vanuit gaan dat het volgende deel multiplatform zal zijn.

  • Dan wel raar dat Quantom Theory, tot nu toe een exclusive game voor de PS3 is. Dit zal waarschijnlijk na een tijdje ook wel veranderen en anders is het hopelijk een mooie exclusive.

  • @ Carazo : daarom dat ze er \"Sigma\" achter plakken he :-)



    Dat werd indertijd zelfs al met Streetfighter II op megadrive gedaan door er een ' achter te zetten want nintendo had exclusiviteit voor dat game dus pasten ze de titel een ietsiepietsie aan.



    @ Son_Goten : het was vooral Itagaki die binnen Tecmo een xbox-lover was.

    Nu hij weg is zie ik ze bij Tecmo wsl terug voorkeur geven aan de japanse consoles tenzij de achterstand van de PS3 blijft groeien zoals in het eerste kwart van 2009 op 1 week na de tendens was.



    Ik zet bij QT trouwens al zeer grote vraagtekens want ze kondigden het game zelf aan als een antwoord op Gears of War en we weten hoe het meestal gaat met games die een antwoord moeten zijn op een andere grote franchise.

    Behalve de games van Team Ninja en de Project Zero's komt er de laatste jaren niet zo heel veel goed voort uit Tecmo (en zelfs die games waren geen onvoorwaardelijke toppers) dus laat ons misschien voorzichtig zijn.







  • Als budgettitel hoop ik dan toch?

    Ik vond de eerste sigma vrij prijzig, mede omdat ik het spel ninja gaiden alsook de black versie op de xbox had.

    Deze titel is toch ook al een tijdje uit.

  • het is niet officieel of zo maar volgens mij wordt Quantom Theory (deels) door Sony gefinancierd. Het moet een beetje hun Gears of War worden.

  • @ Carazo : idd, en japanners die een westerse stijl shooter moeten maken … kijk hoe dat int verleden al ging … zelden goed.

  • Nice! Goed dat zo'n vette game ook uitkomt op de PS3.

  • en nu nog killzone 2 voor de xbox 360:)

  • hope dat die goed wordt eerste deel was zwaar klote

  • @stylaz, die hebben jullie al….. alleen heet hij bij jullie 'halo 3'.



    OT: ben benieuwd wat er uit gaat komen, een goede of slechte game.

  • Goed nieuws, ook al is die game wat ouder Gemini ;)



    @Stylaz



    en nu killzone 2 voor de xbox 360.



    Kan je wachten tot Pasen en Pinksteren op een dag valt, zal nooit gebeuren :D





  • Mooi voor de PS3-bezitters, het is zeker een toffe game.

  • ga ik toch niet halen..

  • Leuk voor PS3 bezitters inderdaad.

    Wel goed dat het uiteindelijk dan toch komt. Ninja Gaiden 3 komt dus ook op de PS3 uit mag je aannemen!

  • veelste laat

  • Klinkt als mosterd na de maaltijd, leuk voor de Ninja fans die geen 360 hebben.

  • Aan de late kant, maar enkele zullen dit toch wel leuk vinden.

  • hou er toch niet van. alwel zag ninja gaiden sigma er wel cool uit op de ps3

  • IK kijk hoeveel veranderen er aangedaan word,en wie weet koop ik het opnieuw voor de PS3. I love Ninja Gaiden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren