1. Close Combat: First to Fight (PC)

Close Combat: First to Fight (PC)

Close Combat: First To Fight kocht ik voor mijn verjaardag met een stemmetje in mijn achterhoofd 'Niet doen, het gaat slecht zijn'. Ik had het toch maar gepakt. Het is al wat geleden dat ik nog eens een oorlogsgame had gespeeld, en dit leek me een goede game. Ik had het boekje grondig gelezen, en stak het schijfje in mijn pc. Volledig installeren en spelen maar!!

In Frist To Fight leid je een viertal Amerikaanse mariniers door het Beiroet van 2006. Realistisch. Zo realistisch, dat First to Fight tot trainingsimulator werd gedoopt voor het echte Amerikaanse leger. Vaderlandslievend zoals Amerikanen zijn, worden we direct na de eerste opstart al getrakteerd op een quote van ex-president Ronald Reagan. Dat belooft niet veel goeds. Mijn grootste zorg bij eerdere presentaties was het passieve karakter van je personage. In First To Fight draait het namelijk om orders te geven, en naarmate je langer speelt wordt de drang om zelf de trekken over te halen alleen maar groter. Althans, in mijn geval.

Psychologie

Aan de basis van dit hele idee ligt het veelbesproken psychologiemodel. Je team handelt naar de individuele gezondheidstoestand, moraal en discipline. Factoren die door jou worden beïnvloed. Hopeloze beslissingen of orders hebben direct effect op de snelheid, alertheid en nauwkeurigheid van je mannen. Maar eigenlijk heeft het hele psychologische model niet zo een grote impact op de gameplay als we verwacht, en ook geen klein beetje gehoopt hadden. Maar ja, het is ook wat, psychologische elementen in de AI stoppen. Je moet maar durven.

Achilleshiel

Over de interface is goed nagedacht. Hij wijkt wat af van wat we gewend zijn, maar het zaakje heb je zo onder de knie. Alle missies doorloop je in een vooraf bepaald pad. Lineair dus. Maar daar ligt de achilleshiel niet. Die ligt bij de AI van je maten en je tegenstanders. Want zowel de hoofdrolspelers als fuguranten laten links en rechts nogal wat steken vallen. Nou is dat eerder regel dan uitzondering wat mij betreft, maar hier valt het echt wel op. Zo zoeken vijanden soms de meest absurde vluchtwegen op, lopen je mannen elkaar vaak in de weg en verschijnt irritant vaak - en om onverklaarbare redenen - de melding 'marine can't see target'. Aan de andere kant houden je mannen wel meer keurig en contenu 360 graden dekking. Maar ja, dat is toch het minste wat je amg verwachten.

Realisme

Jij en je maten zijn uitgerust met de standaarduitrusting waarover ook je levensechte marinier-collega's beschikken. Mooier nog, je kunt daarbij ook nog om extra luchtondersteuning (ait strikes), mortiereenheden, snipers, helikopters of tanks vragen. Dit gaat niet met schering en inslag. Jammer, want dit aspect had wat mij betreft wat meer toegepast en uitgediept mogen worden. Dit had First To Fight zonder twijfel meer cachet gegeven. Maar ja, realisme hé. Realisme.

Over de graphics weinig klachten. Simpel gezegd ziet First to fight er goed uit, ondanks de beperkte variatie in de aanwezige npc's en omgevingen. Ach ja. Licht- en schaduweffecten, je wapens, alsmede de rag-doll physics doen hun werk naar behoren. Het is allemaal niet spectaculair. Aan de animaties had wel wat meer gedaan mogen worden. Vooral je tegenstanders bewegen soms alsof ze vluchtend in hun broek lopen te poepen (wat misschien ook nog zo is: relaisme hé?). Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het geluid. Sober, maar het draagt bij aan een soms beklemmende en dan weer hysterische sfeer. Je weet wel, veel geschreeuw, herrie en kabaal op de achtergrond, sirenes. Alles in Dolby Digital overigens, ook de uit veel tromgeroffel bestaande achtergrondmuziek.

Multiplay

Tot nu toe klinkt het allemaal ietwat teleurstellend. Gelukkig trekt de multiplay het een en ander weer een beetje recht. Er zijn drie modi aanwezig: 'Cooperative', 'Modified Cooperative', en 'Fire Team Arena'. In de eerste twee neem je het met menselijke tegenspelers op tegen de AI-gestuurde vijanden. 'Fire Team Arena' is eigenlijk een soort deathmatch met maximaal acht spelers per team. En het voordeel van dit laatste is dat je de ballast van de zwakke AI niet mee hoeft te torsen. Los van welke modus je prefereert, is het belangrijk om te weten hoe verhelderend de simpele, recht door zee aanpak van ontwikkelaar hoeft. De kunst van het weglaten, zeg maar. Moet je wel een redelijke basis hebben, die het gebrek aan extra's kan dragen. En dat heeft First To fight, zonder meer.

Risicoloos

De achterdocht dat First To Fight veel meer zou gaan bieden dan we al wisten, blijkt niet meer dan een gezonde dosis paranoia. Op de keper beschouwd heeft First To Fight niet veel nieuws te bieden. Het is recht op het doel af, zonder tierelantijnen en frutsels. Maar dat kan positief worden opgevat. Het geheel wordt ook keurig gepresenteerd, maar het is alleen te 'middle of the road' allemaal. Het roept vaak een 'been-there-done-that' gevoel op. Maar ja, dat kan ook komen omdat het subgenre al een paaar knallers heeft op de markt. Het is ook geen slechte game, absoluut niet. Maar er zijn betere op de markt. Veel betere!

Conclusie en beoordeling

None

Iets te hoge verwachtingen komen niet uit! Jammer, want deze game kon echt een hit worden. Ik heb het één keer uitgespeeld en misschien doe ik eht nog een keer. Maar zeker niet de volgende weken. De game valt mee, maar zo slecht is hij niet, alleen er zijn veel betere op de markt.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Onderhoudende multiplay
  • Goede graphics
  • Physics zijn goed
  • Minpunten
  • Zwakke AI
  • Lineair
  • Slechte aniamties

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Niet echt een game voor mij denk ik.

  • Klinkt een beetje als de laatste wanproducten van ontwikkelaar Spark (Turning Point, Legendary) met op papier een geweldig concept dat heel middelmatig/standaard uitgewerkt wordt.

  • Een soort Timeshift 2?

  • Trekt me ook niet zo nee…

  • Als het goed word uitgewerkt heeft het ontzettend veel potentie

  • Deze word een beetje onttrokken aan de aandacht van veel mensen. Niet een al te geweldige game dus, wat deze impressie ook nog eens bewijst.

  • Dit lijkt mij echt een kick spel. Het verhaal is in ieder geval goed.

    Het heeft het mysterieuze van Bioshock en er hangt ook een sterk Timesplitters-gevoel aan vast.

    Ook de screens zagen er veelbelovend uit.



    Ik zie het wel zitten.



  • mhm…ik zit nog te twijfelen of dit wel iets wordt.

  • Cool dat jullie al een impressie hebben van deze nog onbekende game. Ik wacht op de uitwerking (hopelijk geen Legendary)

  • Ziet er niet verkeerd uit, het concept is in ieder geval tof. Nu de uitwerking nog.

  • kan niet wachten op deze

  • Niets voor mij…

  • 1.480 Klinkt een beetje als de laatste wanproducten van ontwikkelaar Spark (Turning Point, Legendary) met op papier een geweldig concept dat heel middelmatig/standaard uitgewerkt wordt.



    Precies wat ik ook dacht.

  • klinkt wel goed, benieuwd hoe ze het uit gaan werken.

    klinkt me een beetje als Fracture, veel toffe ideeen, als ze ze hier maar wel echt goed waar maken.

  • E99, zit dat niet gewoon in de choco pasta?

  • Klinkt een beetje als de laatste wanproducten van ontwikkelaar Spark (Turning Point, Legendary) met op papier een geweldig concept dat heel middelmatig/standaard uitgewerkt wordt.



    Die richting lijkt het inderdaad op te gaan, maar laten we geen voorbarige conclusies trekken.

  • Alvast een goed concept.

  • We zien wel!!

  • @ Ikkuuuuuuh,

    volges mij ook in Pindakaas, een of andere kleur,geur of smaakstof ofzo… :D lol



    OT: origineel etc maar 'k hoop dat deze wel goed uitgewerkt gaat worden met goede gameplay ( hoewel het tiijelement wel goed zit als ik het zo hoor) en goede graphics, besturing etc etc


  • We zullen wel zien hoe deze game uitpakt, maar op dit moment heb ik nog geen mening over deze game.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren