1. The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

Met een nieuw deel op komst besloot ik om even wat herinneringen op te halen en pakte een gouden hoesje uit mijn rekje. Nog even twijfelde ik of ik niet een ouder deel wilde spelen maar The Wind Waker werd het. Tijdens het opstarten keek ik snel even op de achterkant van het hoesje en zag het volgende staan. “Aan de oppervlakte van een grote mysterieuze zee krijgt de legende een nieuw hoofdstuk.” Niet wetende hoe groot die zee wel niet zou zijn….

Een nieuw hoofdstuk.

The legend of Zelda: The Wind Waker was het lang verwachte Zelda deel op de Gamecube. Ditmaal werd er gekozen voor een cell-shaded stijl die de game een unieke sfeer geeft. Vooral uitdrukkingen op gezichten komen hier goed tot zijn recht. Niet alleen bij de NPC’s maar ook bij Link, want zijn ogen kijken automatisch naar een speciale plek of je ziet de woede als hij in een gevecht is. Het verhaal begint niet zoals bij de meeste delen dat je prinses Zelda moet redden, maar in dit geval je zusje. Zij wordt ontvoerd door een gigantische vogel en Link gaat haar daarna met een paar piraten achterna. Hier komt meteen een groot nadeel van het spel bij kijken, je wordt behoorlijk gestuurd. Van je thuiseiland naar de schuilplaats van de vogel en naar het eerste dorpje, je hoeft er niet veel voor te doen. Het vernieuwende van dit deel is dat je de wapens van je vijanden op kan pakken, de wind te besturen is, de boomerang meerdere vijanden tegelijk kan raken en dat je enkele nieuwe items kunt krijgen. Deze items zijn origineel en die mogen ze er van mij voortaan bijhouden. Neem bijvoorbeeld de grappling hook(niet te verwarren met de hookshot). Dit item kun je gebruiken om Link aan een balk te haken en om over een gat te zwaaien. Het uitvoeren hiervan is bijzonder goed gedaan en het ziet er ook cool uit om te doen. In The Wind Waker maakt ook de Deku Leaf zijn entree. De Deku Leaf is een blaadje die je kunt gebruiken als parachute en je kunt er dingen mee wegblazen.

Gedwongen herhaling.

Helaas zijn er ook items waar je nauwelijks wat aan hebt. Op zich is dat niet zo’n groot probleem, maar de manier waarop je de items krijgt is bijzonder slecht. Direct in het begin ontvang je van je zusje een verrekijker, maar die gebruik je één keer om in te zoomen. Jammer als je het mij vraagt, maar hier blijft het niet bij. Verderop in het spel kom je de baas Phantom Ganon tegen. Raak hem een paar keer en hij verdwijnt gewoon en je krijgt een hamer. Leuk een hamer, maar ook dit item gebruik je maar een paar keer. Ja volgens de beschrijving kan je er ook vijanden mee verslaan, maar tegen die tijd heb je al je Master Sword en wordt die hamer wat nuttelozer. Hetzelfde geldt voor de liedjes die je krijgt voor je wind waker. Één liedje zorgt ervoor dat je een NPC kunt besturen, maar dit komt maar een paar keer voor!

Zoals hierboven genoemd heb je, vooral in het begin, niet veel vrijheid. De wind staat maar één kant op en wat een verrassing, daar is het volgende eilandje. En dit gaat ook zo onderweg naar het derde eilandje, je mag alleen naar het zuiden varen. Ben je toch meer een rebel en je kiest een andere richting, vertelt de boot je vrolijk dat je te weinig tijd hebt voor spelletjes en dat je jouw reis moet voortzetten. Dan de eindbazen, de eerste is leuk. Maar daar blijft het ook bij, want de eindbazen daarna zijn gewoon regelrecht overgenomen uit andere Zelda delen. Niet alleen dat, ze gaan al dood na een paar klappen. In combinatie met de nogal kleine tempels begin je toch een beetje te denken dat het spel niet compleet is en is afgeraffeld.

Een zee van schoonheid.

Zelda in cell-shaded stijl is fantastisch. Het zorgt voor leuke en grappige animaties, een goede sfeer en een unieke ervaring. Hoewel de eindbazen gekopieerd zijn, de special effects spetteren er vanaf. Bijvoorbeeld het gedeelte in de tempel van Hyrule, dat onder water ligt dit deel, is eerst volledig zwart/wit en later in kleur. Prachtig gedaan! The Wind Waker had zoveel meer kunnen zijn, als ze het maar niet zo snel af wilden hebben. De zee is echt enorm en saai. Als je naar een eiland wilt, selecteer je eerst de windrichting, zet je zijl op en je kunt je controller zo goed als neerleggen. Af en toe komt er een haai of een wervelstorm maar die zijn simpel te ontwijken. Er is ook de mogelijkheid om schatten op te hijsen vanaf je boot (je kunt maar beperkt zwemmen), maar dat heeft eigenlijk helemaal niks met het verhaal te maken. Oké, je wilt wat side-quests, maar de mate van hoeveelheid waarin het schat zoeken voorkomt, is enorm en wederom saai. Meestal krijg je wat rupees, een heartcontainer of als je geluk hebt weer een schatkaart. In het laatste gedeelte mag je ook de triforce scherven ophijsen, eenvoudig en echt saai. Nintendo had hier beter nog wat tempels kunnen neerzetten.

Conclusie.

The legend of Zelda: The Wind Waker heeft veel meer in zijn mars, maar Nintendo heeft hierbij de plank flink misgeslagen. Met veel gekopieerde bazen, doelloze items, weinig vrijheid en een te grote zee ben je zo door het verhaal heen. Dat neemt niet weg dat dit deel ontzettend origineel is en dankzij de nieuwe stijl erg vermakelijk. Als je nog nooit een Zelda spel hebt gespeeld, is dit een leuk deel om mee te beginnen aangezien de moeilijkheidsgraad niet zo hoog ligt. Voor de die-hard Zelda fan komt er teveel terug wat al eens gezien is en dit kan voor teleurstelling zorgen. Na het uitspelen pak ik het mooie gouden hoesje er nog eens bij en zie dat een bekende Nederlands gamemagazine er een 9.7 voor gaf, ik geef er een 7,8 voor. Ik had toch voor het oudere deel moeten kiezen.

Conclusie en beoordeling

None

Leuke stijlvolle Zelda, maar dankzij de grote minpunten zeker niet de beste.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Stijl
  • Gedeeltelijk origineel
  • Nieuwe items
  • Minpunten
  • Kort
  • Herhaling
  • Beperkte vrijheid

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • LiveFire is één van deze titels en is een first person shooter in de stijl van Quake. Het spel wordt geheel bestuurd met het touchscreen0



    Hoe zou je het anders willen besturen op een Iphone :P

  • @MisterX



    ghehe idd :P





    OT:

    Hmm.. vind dat Iphone gaming maar niets hoor.. DS en PSP oke maar Iphone? Nee dankje.





  • Ze maken van de Iphone steeds meer en meer een gameplatform.

  • iPod Touch-gebruikers zullen voor de update moeten betalen.



    FAIL!

    gelukkig lees ik net dat de Jailbreak van 2G uit is :]


  • Toch blij met mn N95 :'D

  • Wow cool hoor!



    Nu nog een iPhone die langer meegaat dan 1 dag gebruik.

  • lijkt me echt vet!

  • @misterX, de iPhone reageert ook op hoe je hem houd, dus je kunt hem ook besturen door te kantelen, alleen lijkt me dit lastig bij een fps

  • Ik zou hem alleen daar voor niet kopen hoor.

  • tis echt een enorme update vergeleken met de huidige OS :D



    @MisterX nou misschien met de ingebouwde tilt sensor.. (zoals Thiarrow al meld) er zijn een hele boel games die je op deze manier bestuurd. :)

    En die update voor touch gebruikers is maar 9dollar.



    Wat ik vooral mooi vind is de push functie voor games zo kun je mensen uitnodigen om een potje te spelen zonder dat ze op dat moment in de game zelf zijn. Mn iPhone heb ik altijd bij me en staat 24/7 aan in tegen stelling tot mijn console of handheld.




  • Leuk voor de bezitters, maar ik heb geen behoeft aan zo'n Iphone.

  • @Ombudsman van de Schreeuw:

    Weet je ook waarom je ervoor moet betalen? vast niet. Is namelijk een vereiste van de Amerikaanse Wet.

    Deze om precies te zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Sarbanes-Oxley_Act

  • Ohhh yeah… Ik ben echt blij dat ik een iPhone heb.



    De mobiele telefoon voor gamers :D

  • Een iPhone is om te bellen en bellen werkt amper.

  • Ik snap nog steeds die hype rond de Iphone niet. Er is niets subliems aan dat ding behalve het beeldscherm.

  • Super geil, ik vind het een kut telefoon .

  • Iphone is een leuk hebbedingetje… Maar erop gamen? Dat doe ik wel op mijn DS.

  • FPS op een iphone!? Lijkt me echt kut besturen!

  • @MisterX: Nou wat denk je? Met de accelerometer (bewegingsgevoeligheid) natuurlijk!

  • iCrap

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren