1. Metal Gear Solid (PS1)

Metal Gear Solid (PS1)

M’n allereerste recensie, die over MGS ging, was niet erg geslaagd. Inmiddels ben ik al stukken beter geworden ten opzichte van de laatst genoemde en daarom maak ik wederom een recensie over Metal Gear Solid. Het moeilijke is alleen dat ik onmogelijk objectief kan blijven bij deze game (behoeft geen uitleg…). Het is daarom ook eigenlijk meer een terugblik op deze game dan een recensie. Deze terugblik/recensie is geschreven met de MGS OST op de achtergrond, heerlijk.

Iedereen die mij hier kent weet wel dat ik een MGS fan ben; naam, signature, avatar, profiel, tja…. Maar natuurlijk, ik moet ook uitleggen waarom. Die reden is vrij simpel, maar dat moet je gewoon lezen:

"This is Snake, I’ve reached the infiltration point."

Solid Snake heeft twee missies; de twee gijzelaars Donald Anderson, de DARPA Chief, en Kenneth Baker, ArmsTech president, bevrijden en uit vinden of de FOXHOUND-groepering een geheim nucleair wapen in handen heeft, Metal Gear REX. Een tweevoetige robot met nucleaire aanvalsmogelijkheden. Deze moet Snake vervolgens vernietigen. De leider van FOXHOUND is Liquid Snake (mooie naam!), de genetische broer van Solid. Liquid heeft de dominante genen van de zogeheten Big Boss (die ook in MG1, MG2 en MGS3 voorkomt), en Solid de recessieve (terughoudende) genen. Liquid, geholpen door de NGSF (Next Generation Special Forces, Genome Soldiers), eist het lijk van Big Boss op. Snake wordt geholpen via Codec, een communicatiesysteem gelijkend op een soort walkietalkie, alleen dan met draden over je hele lichaam heen. De persoon die Snake helpt is Colonel Campbell, voormalig leider van FOXHOUND. Ach ja, ik kan meer vertellen over het verhaal…. Maar ik doe het niet. Het verhaal in deze game is gewoon één van de, zoniet dé beste ooit. Iemand die deze game spoilt is in mijn ogen klaar voor de doodstraf.

"I don’t like wasting bullets"

MGS is een Tactical Espionage Action game. Je moet dus tactisch beredeneren wat je gaat doen, dit moet je ongezien voor elkaar krijgen. Toch zit het spel vol met actie; veel wapens, bossfights enzovoorts. Een basis is natuurlijk niet zomaar onbewaakt en je kan dus niet zomaar naar binnen lopen, of je wilt een horde Genome Soldiers achter je aan hebben. Gelukkig is Snake geen oude hark en heeft hij genoeg bewegingen tot z’n beschikking, en natuurlijk wapens. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te kruipen (je meent het?!?) en je achter objecten te verstoppen, allemaal dingen die van pas komen bij het infiltreren. Het is handiger om hierop te rekenen dan op je wapens, die maken immers geluid en tja, geluid lokt bewakers.

Ook een zeer handig object is de Cardboard Box; een kartonnen doos waarin je je kan verstoppen. Die was toch wel het vermelden waard lijkt me. Uiteraard moet je, om onontdekt te blijven, ook dode of bewusteloze lichamen verstoppen. Want ook dat lokt bewakers. Gelukkig is alles niet zo (relatief) makkelijk ten opzichte van MGS2 en 3, want je hebt bijvoorbeeld geen First Person View waardoor het soms erg pittig kan zijn. Deze gameplay blijft gewoon de hele tijd boeiend omdat het altijd anders gesitueerd wordt. Jammer genoeg wordt het af en toe verpest door het backtracken en de redelijk zwakke A.I. (Artificial Intelligence). Backtracken heb ik me eigenlijk niet aan gestoord, maar dat is bij ieder persoon anders. Aan de A.I. daarentegen wel, vaak is het enige wat ze doen voor je staan en op je schieten.

"I am a member of FOXHOUND!"

Één van de andere dingen waar MGS in uitblinkt zijn de bazen; het zijn voornamelijk eden van FOXHOUND en zijn stuk voor stuk uniek, excentriek, apart, abnormaal… Je weet wel. Er is bijvoorbeeld Vulcan Raven, een grote Eskimo met een minigun, Sniper Wolf, een vrouw die dagen stil kan blijven en Psycho Mantis, een psychekinetische vent die je op een hele aparte manier moet verslaan. Daarnaast is er ook Revolver Ocelot, een revolvervirtuoos die na verloop van tijd z’n arm kwijtraakt. Dit zijn by far de beste bazen die ik ook in een game ben tegengekomen.

Eye candy!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het spel ziet er zeer goed uit. MGS was een game die de PS1 hardware volledig benutte. Alles wat onder graphics te rekenen valt was toen tot het maximale gedreven. Ook de animaties waren van hoog niveau; het trappen klimmen, kruipen, slaan, alles zag er vloeiend uit.

"You use monaural? That’s a pity…"

Weer zo’n mooie quote uit het MGS-universum. Ook op het audio-gebied zit het goed. Het gebruikte gesproken dialogen, wat vrij onbekend was voor die tijd. Deze werd prima ingesproken door onder andere David Hayter (Solid Snake). Naast de voice-acting was de muziek erg goed. Vooral het nummer ‘Enclosure’, bij de dood van Sniper Wolf, was heel mooi gemaakt, ontroerend eigenlijk. De muziek is vrij elektronisch, wat alleen maar beter is in mijn geval. Geluidseffecten, zoals explosies of schotgeluid, was evenzo prima in orde.

Breaking the fourth wall!

Hideo Kojima implanteerde een aantal functies die ongekend waren. Zo moest je Psycho Mantis verslaan door de controller in de tweede poort te stoppen in plaats van de eerste. Ook kon Mantis jouw Memory Card lezen, afhankelijk van de gevonden files reageerde Mantis daar op. Een ander voorbeeld is het vinden van een Codec-code. Deze was te vinden op de achterkant van het hoesje. Ook het gebruik van controllers met auto-fire functie was ‘verboden’ (in een deel van het spel waarbij je telkens op dezelfde knop moest drukken). Het spel registreerde dat en dan is het Game Over.

Conclusie en beoordeling

None

Deze game is gewoon een klassieker. Niet alleen in zijn soort, maar over alle games. De optelsom van goede gameplay, geluid en graphics en het verhaal plus de vernieuwende dingen maakt dit spel bijna perfect.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Bazen
  • Stealth
  • Muziek
  • Graphics
  • Minpunten
  • Backtracken
  • Zwakke A.I.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Gruwelijk. Lijkt me een erg gave engine om mee te werken. Grafisch kunt je er veel uithalen, zoals we bij zowel Oblivion (destijds) en Fallout hebben gezien!

  • met die engine kan je idd veel doen, kijk naar fallout 3, zo'n mooie grote wereld en (bijna) geen lag of pop-ups!

  • Ben benieuwd wat een ontwikkelaar als Square Enix met deze engine gaat doen.

  • ben benieuwd wat square enix hier uit gaat halen of laat komen.

  • Gamebryo heeft zijn waarde bewezen in Oblivion en Fallout 3. De engine zal wel redelijk tweakable zijn als je ziet welke vooruitgang Fallout 3 grafisch maakt tov Oblivion.

    Defense Grid The Awakening had deze engine trouwens ook, leverde daar ook mooi plaatjes op.

  • Wow, dát is nog eens een aanwinst!

    Daar kunnen ze echt super games van maken grafisch gezien.



    Maar Bethesda gaat hem ook nog wel gebruiken right?


  • Wow, dát is nog eens een aanwinst!

    Daar kunnen ze echt super games van maken grafisch gezien.



    Maar Bethesda gaat hem ook nog wel gebruiken right?

    De engine is gekocht, niet verkocht ;)



  • Buiten het feit dat met de engine al twee superspellen (F3 en ES4:O) zijn gemaakt, heeft Square Enix de reputatie klassiekers af te leveren, maar ook hele slechte games. Ik ga ervan uit dat ze een free roaming Final Fantasy o.i.d. gaan maken! Wordt nog leuk!

  • Gruwelijk voor ze

  • Square Enix goes for the win!

  • Werd tijd. Ze lopen zwaar achter bij SE wat engines betreft.

  • Wat een onzin wat deze gozer hierboven zegt!!! Heb jij de beelden van final fantasy XIII al gezien?? Ik vind de crystal engine er toch mooiere beelden uit toveren!!

  • Ben het met Easy-Roy eens…

  • Waarom praten jullie allemaal over graphics?

    Hier heeft een Engine niets tot bijna niets mee te maken..



    Het is slechts een bouwmiddel voor het maken van een spel, waarin gegevens opgeslagen liggen, bijv. de physics etc. Dit heeft echt niets met Graphics te maken hoor…


  • Laat SE nou ook eens iets goeds maken met die engine :D

  • @ Shinora:

    Bijna niets? In die engine zit ook de rendering hoor.. De engine bepaald onder andere idd de physics maar ook de 3D rendering, 2D rendering technieken. Dus met een betere en stabielere engine zou je kunnen zeggen dat de rendering ook beter verloopt wat eindigt in uiteindelijk betere graphics..



    Als je als developer ongelovelijk mooie models bouwt met miljoenen polygonen en high-res textures is allemaal wel leuk.. Als het maar fatsoenlijk en snel gerendered kan worden zonder dat je engine hapert.


  • Hoop dat SE dit keer wat moois maakt met deze engine. De vorige gekochte engine was niet echt bepaald een succes.(unreal engine)

  • Ben Benieuwd!!

  • als ze het goed gebruiken

  • Vette RPG's, mooie werelden, bijna geen lag.

    Super!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren