1. Metroid Prime 2: Echoes (NGC)

Metroid Prime 2: Echoes (NGC)

Een paar jaar geleden gaf Nintendo de taak aan de nog onbekende Retro Studios om een next-gen metroid te maken. Deze beslissing was erg controversieel onder de diehard metroid fans want er zouden veel veranderingen komen nu Retro Studios de franchise in handen heeft. Retro Studios wilde namelijk van dat klassieke side-scrolling adventure en er een first person shooter van maken. Tot ieders verbazing werd Metroid Prime een uitzonderlijke goede game die vriend en vijand verbaasde met zijn grote vrijheid,graphics en replay-waarde. Twee jaar later kreeg Retro Studios weer een enorm moeilijke taak. Namelijk: De extreme hoge standaard van het vorige deel verbeteren. Heeft Retro Studios weer een klassieker gemaakt ? Of is deze game een flop ? wil je het weten? Lees dan verder…

In Metroid Prime 2:Echoes (vanaf nu: MP2) stap je voor de 2e keer in de stoute schoenen van de premiejaagster Samus Aran. Samus ontvangt een noodsignaal van de mysterieuze planeet ‘’Aether’’. Door een inslag van een meteoor is er een dimensionale kloof ontstaan die de eens zo vreedzame planeet om tweeën deelt. Aether is om precies te zijn verdeeld in: Light en Dark ‘Aether’’ . De bewoners van de lichte kant (luminoth) zijn in oorlog met het gespuis van de donkere kant (ing). In het begin van de game zie je het hoe het de Federatie troepen is vergaan die de Iuminoth probeerden te helpen in de oorlog tegen de Ing en niet lang daarna zie je ook dat je goede oude vrienden de space pirates ook op de planeet zijn (ze zijn weer met iets misdadigs van plan) maar ook ontdekt samus een dark versie van haarzelf. Met al deze characters zie je al dat het verhaal van MP2 meer diepgang heeft dan het vorige deel, als Samus de Luminoth probeert te helpen en de planeet probeert te herstellen.

Scan visor

Net zoals het vorige deel, verspilt MP2 niet veel tijd aan cutscenes of een lange tutorial. In plaats van dat word je meteen in het diepe gegooid. Hier krijg je de kans om het nieuwe scanning systeem uit te testen, dat erg verbeterd is. Een van MP1 kleine fouten was dat het scan visor te veel of het normale battle visor leek en dat sommige objecten daarom ook moeilijk te scannen waren. In MP2 is alles dat gescand kan worden verlicht en in een andere kleur weergegeven. Dit is een subtiele, maar toch noemenswaardige verbetering. Scannen is ook erg belangrijk in dit deel. Niet alleen is het belangrijk bij puzzels (lift scannen,knoppen) maar ook om de zwakke plekken van je vijanden en eindbazen te ontdekken. Ook is een groot deel van het verhaal afhankelijk of je scant, want veel informatie krijg je door logboeken en computerpanelen te scannen. Net als zijn voorganger geeft MP2 de vrijheid om te beslissen hoe je het verhaal volgt. Zo kun je als een speer door de game schieten, of je kunt ook rustig aan doen en proberen alles te scannen en te ontdekken.

Metroid feel

Veel die het vorige deel niet erg leuk vonden klaagden veel over de besturing. In tegenstelling tot conventionele shooters, ondersteunt MP2 niet de 2 pookjes. Nee, lopen en draaien word bepaald door het analoge pookje. De L knop wordt dan gebruikt om het vizier vast te zetten waarna je kunt strafen, maar belangrijker nog, je kunt het vizier vast zetten op vijanden waarna Samus ze met enige handigheid kan volgen. Vaak word er gevraagd waarom Retro hiervoor gekozen heeft. Dit was zo omdat de makers ervoor kozen om die klassiek metroid feel in de game te stoppen, waarmee het run and gun element uit de game. Voor de mensen die de vreemde besturing niet kennen zal ik het even uitleggen. Zodra je de R knop in drukt en ingedrukt houdt kan je vrij rondkijken zoals in goldeneye, met de A knop schiet je, met B spring je en met X verander je in een morphball. Als je de morphball,een groot trademark van de series, gebruikt bekijk je samus in third person. De morphball stelt je in staat om door kleine gangetjes te rollen en biedt vaak de oplossing tot moeilijke puzzels of sommige eindbazen! De C-stick wordt natuurlijk gebruikt om je Beamwapens te veranderen. Door de gameplay van de MP serie is het niet mogelijk om door een lijstje van wapens heen te scrollen, omdat veel van het succes in zware gevechten met eindbazen is dankzij het snel wisselen van beamwapens. Dit voelt goed en speelt goed!

Upgraden

MP2 klampt zich nog steeds vast aan de oeroude metroid formule van het upgraden van je ruimtepak met nieuwe wapens en krachten. In het begin van de game verliest Samus de meeste wapens en krachten tijdens een gevecht tegen de Ing en jij moet ze natuurlijk weer van ze veroveren, om bijvoorbeeld de boostball terug te krijgen zal je moeten vechten tegen een Ingwarrior die ziczelf tot een balletje oprolt en je probeert te doden met zijn boosball krachten. Het is dan aan jou om de beste tactiek uit te kiezen. De eindbazen zijn de sterkste punten in de game. Terwijl MP1 een paar heel erg spannende eindbazen had, legt MP2 de lat weer een stukje hoger! Ik zal niet verder in details gaan, maar laat ik maar zeggen dat elke eindbaas een spannende ervaring met zich meebrengt. Elke baas kost wat meer dan een paar schoten en het zal vaak voorkomen dat je gewoon keihard afgeslacht word omdat je niet weet wat je moet doen. Denkwerk hierbij is een must! De meest drastische verandering in MP2 is de toevoeging van de Light en Dark werelden net als de Dark en Light beams (die overigens nu munitie kosten!). Dit concept van licht en donker geeft samus de mogelijkheid tussen die twee werelden heen en weer te reizen. Eenmaal aangekomen in dark Aether merk je dat de atmosfeer erg slecht is voor samus en dat zie je omdat je health vrij snel afneemt. Gelukkig hebben de Luminoth lichtbakens neergezet die je beschermen tegen de kwade atmosfeer. In feite is dark Aether maar bedoelt voor 2 dingen. Dat eerste ‘’ding’’ is bedoelt om puzzels op te lossen die je niet in de lichte kant kan oplossen. Bijv: Je moet een brug activeren in de light world, maar je ziet geen schakelaar. Dan moet je naar de dark wereld en daar de schakelaar omzetten en terug gaan naar de lichte kant. Het tweede ‘’ding’’ is dat ze wat bactracken in de game wilden stoppen.

Moeilijk!!!

MP2 is zeker moeilijker dan deel 1. De AI van je vijanden is verbeterd, space pirates strafen meer en schieten preciezer. Vooral de eindbazen kunnen een flinke uitdaging zijn. Sommige eindbazen nemen soms wel 20 minuten in beslag, en als na een lang gevecht alsnog dood gaat. Dan kun je zeker rekenen op een kapotte controller! De game zelf duurt ongeveer 20 uur (doodgaan is meegerekend) en als je de game voor het eerst hebt uitgespeeld zul je beloond(?) worden met een hard mode. Daar kan ik helaas niks over vertellen want die heb ik niet gedaan uit voorzorg, want ik heb nu nog maar één controller. Echoes is ook speelbaar met meerder mensen in de multiplayer stand. Daar zul je twee game modi tegen komen; namelijk deathmatch, waar degene met de meeste kills winnaar is en bounty hunter, hier moet je zoveel mogelijk muntjes verzamelen. Deze muntjes krijg je door kills te scoren en door je tegenstander te raken. De multiplayer stand in MP2 is lekker simpel en heerlijk verlavend en voegt veel replaywaarde toe aan de game.

Is dit Xbox ?

Net zoals het vorige deel word je nu ook in een gigantische wereld losgelaten die je vanaf het eerste moment vastpakt en niet meer loslaat. De hele wereld is met liefde ingericht en vormgegeven en dat merk je. Zodra je een paar uurtjes rondreist door de prachtige wereld zal je mond vaak openvallen van verbazing. Kan mijn cube dit wil aan? Is dit geen xbox? Grafisch is MP2 beter dan zijn voorganger. Het is scherper en helderder, ook de draw distance heeft een enorme sprong naar voren gemaakt. De grafische hebben zich helemaal uitgeleefd op de omgevingen en detail, kijk maar eens naar een muur en je ziet kleine beestjes er over lopen en wat vegetatie groeien. Tempels en bruggen zijn overwoekerd met planten en stralen gewoon sfeer uit. Zelfs simpele tunnels zijn versierd met planten en diertjes, grote open omgevingen zijn volgepropt met grote standbeelden en gigantische gebouwen. De muziek is ook van topkwaliteit, en geven een prachtige ambiance. Zo heeft torvus bog een prachtige organische soundtrack die best overeen komt met de ‘’Tallon Overworld’’. Ook zijn sommige soundtracks uit het vorige deel teruggekomen zoals de gevechtsmuziek, ook sommige super metroid soundtracks (remix) doen ook hun intrede. Qua geluid zit het ook helemaal goed.

Conclusie en beoordeling

None

Metroid Prime is zo'n titel die je misschien een keer in de 2 jaar kan kopen. Ik heb nog nooit een game gezien die zo graag perfect wilde zijn. Dat komt grotendeels omdat de makers met liefde en passie aan de game hebben gewerkt. Deze game is gewoon een must voor elke metroid liefhebber en voor elke gamer die van een beetje uitdaging houdt. Heb je deze game niet ? Koop hem dan nu voor die schamele 30 euri en beleef alsnog die prachtige ervaring.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • grafisch prachtig
  • light and dark Aether
  • lekker pittig
  • AI van je tegenstander is beter
  • Multplayer
  • Alles is gewoon verbeterd...
  • Minpunten
  • niet iedereen zal de besturing gaan waarderen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jammer: Rise of Nations en Rise of Legends vond ik wel goede RTS games.

  • Het is groeien en krimpen in de game industrie!

  • Enorm jammer. Big Huge Games is een goeie dev. het is te hopen dan iemand (goed) ze koopt.

  • En nu zit Grant Kirkhope, de man achter de muziek in Banjo-Kazooie,DKC,Goldeneye, Perfect Dark en Viva Piñata dus zonder baan.



    Had die maar nooit bij Rare moeten weggaan.

  • Tsja… Met een verlies van 149 miljoen moet je wel bezuinigen.

  • The Asian Dynasties heeft ook niet het niveau gehaald wat de fans graag hadden willen zien. Al was Ensemble Studios natuurlijk dé ontwikkelaar voor Age of Empires.



    De Rise of.. reeks scheen echter ook wel tof te zijn.

  • Bezuinigingen zijn begrijpelijk tegenwoordig, maar je wenst geen enkele ontwikkelaar een ontslag toe. Jammer om te zien dat veel ontwikkelaars de dupe zijn van deze crisis.

  • Terecht als je het mij vraagt.

  • Misschien zal Ubisoft of EA die ontwikkelaar kopen …

  • is toch best zuur. vond rise of nations/legends wel vette games.

  • Een verlies van 149 miljoen euro is niet niks…

  • zonde maar ja als het zich niet terug betaald.

  • Die zullen vast wel een andere vinden, of alleen verder gaan.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren