1. Resident Evil 4 (PS2)

Resident Evil 4 (PS2)

Ik moet iets bekennen...ik had nog nooit een Resident Evilgame echt 'uit' gespeeld.Vroeger heb ik deel 2 wel even geprobeerd op mijn vaders ps1 maar de ietwat stroeve besturing en de hoge moeilijkheidsgraad in combinatie met een gebrek aan skills en het mij toendertijd meer aansprekende Crash Bandicoot dwongen mij tot een wel erg voortijdige opgave.

De Resident Evil-reeks heeft altijd een trouwe schare fans gehad en hoewel ze niet my cup of tea waren kunnen we de eerste 3 delen op de vertrouwde Playstation gerust als sterk klasseren.Het spelconcept is berucht en is een blauwdruk geworden voor veel games in het survivalhorrorgenre.Resident Evil stond voor vaste camerastandpunten,het oplossen van moeilijke puzzels en vooral zombies en stond met dat recept mee aan de wieg van de horrorgames.Tijdens de levenscyclus van de huidige consoles begon de ster van de reeks ietwat te tanen.Code Veronica kon niet bekoren,het onlinegame kon in europa enkel offline gespeeld worden en laat ons maar zwijgen over de lightgungames.Ook de remakes voor de Cube konden maar matig succesvol genoemd worden ,de reeks had dus wel degelijk behoefte aan een nieuw volwaardig deel met een serieuze twist,iets wat men bij Capcom wel degelijk ingezien heeft want de twist die deel 4 bezit kan je gerust omschrijven als een korte lont die het kruitvat in lichterlaaie zet.

Waar zijn de zombies ?

Al meteen bij de start van het verhaal merk je de andere weg op die Capcom inslaat. Leon S.Kennedy bevindt zich 6 jaar na de virusuitbraak in Racoon city en het akkefietje met de zombies op zijn eerste dag als politieagent opnieuw in de rats.Zijn nieuwe job als bodyguard van de presidentsdochter was nog niet van start gegaan en het meisje speelde het al klaar om gekidnapt te worden.Ooggetuigen zouden haar echter opgemerkt hebben in een afgelegen spaans boerendorpje en zodoende begint Leon zijn job als een heuse reddingsmissie,iets wat hij waarschijnlijk niet in gedachten had toen hij zijn werkcontract tekende.

Onze protagonist krijgt een lift van twee Spaanse lafbekkerige collega's die hem op zijn eentje op verkenning sturen.Hij stapt de eerste de beste blokhut binnen en vraagt vriendelijk of de aanwezige man Ashley niet heeft gezien.De man gromt vervaarlijk en haalt uit met een hakbijl,wat qua asociaal gedrag behoorlijk kan tellen.

Vanaf dat moment,waarop je backup vakkundig uitgeschakeld wordt en je omsingeld blijkt door een aantal mannen met hakmessen en rieken besef je dat jij als speler,als Leon zwaar in de problemen zit.Ditmaal geen levende lijken,maar menselijke tegenstanders die heel wat sneller en minder voorspelbaar bewegen,na dat ik de eerste beelden gezien heb van Capcoms nieuwste game Dead Rising weet ik waarom..alle zombies zitten daar.

Help,hoe overleef ik deze hel?

Je wordt doorheen het boerendorpje constant belaagd door de inwoners die niet supersnel bewegen,maar wel vlotjes schijnbewegingen maken of plots snel uithalen om je vast te grijpen of te spiesen aan hun riek of kapmes,af en toe is er zelfs een leukerd die zijn sikkel of dergelijke naar je hoofd gooit.Verdedigen tegen die handel is dus de boodschap en dat is de grote verandering van deel 4 in de basisgameplay buiten het overduidelijke feit dat het game nu gespeeld wordt zonder vaste camerastandpunten maar met een 3dperson over the shouldercam...het game draait veel meer dan zijn voorgangers om survival.

In de eerste uren komt de tegenstand echt overweldigend over,tientallen bezeten ogende gekken staan je naar het leven en vluchten is onmogelijk.Als je je verschuilt in 1 van de huisjes proberen ze door de deur te komen,je denkt slim te zijn door de deur te baricaderen maar dan hoor je op de bovenverdieping glasgerinkel en komen ze door de ramen via een ladder naar binnen,dan het geluid van een kettingzaag horen jaagt je de stuipen op het lijf dus probeer je de oorzaak van je tandengeklapper van je af te schieten.In het begin start je met een simpel 9mm handwapen,maar heel snel al vind je een shotgun en die ga je echt koesteren in het spel.

De controls zijn enorm makkelijk en intuitief en voor je het weet ben je aan het rondknallen alsof je ervoor geboren bent en ga je steeds verder en verder in de nachtmerrie.Naast menselijke tegenstanders neem je het later ook op tegen grote trollen,gemuteerde honden en meer gore dingen dan ik ooit zo overtuigend in een game heb gezien.

Resident Evil Underground

Om al die scary beesten en dergelijke het hoekje om te helpen heb je natuurlijk een serieus arsenaal aan wapens van doen want een basis handwapen,daar lacht een gepantserde kolos van 3 hoofden groter natuurlijk eens mee..gelukkig is daar de wapenboer.Die mysterieuze man in kapmantel verschijnt doorheen heel het spel (echt een stalker) om je goederen te verkopen.Daar heb je natuurlijk geld voor nodig,wat je makkelijk vind in kistjes en kratjes en dergelijke of verdient door kostbare gevonden voorwerpen zoals zakhorloges te verpatsen aan de verkoper.De man vult zijn stock geregeld aan en je krijgt dus geleidelijk aan keuze over een groot arsenaal gaande van steeds krachtigere nieuwe hand en shotguns,een uzi,rocketlauncher enzovoort.Voor de gewone vuurwapens kun je leuke upgrades kopen en je kunt als het ware je wapen tunen.Een handige scope voor je rifle,een grotere vuurkracht,sneller herladen en vuren,meer kogels..je bepaalt zelf hoe veel geld je aan je wapens hangt om ze sterker te maken.Ik zou het niet meteen rpgachtig durven noemen,het vleugt wel een snuifje strategie aan het spel toe.Spendeer ik mijn cash aan mijn huidige wapen of wacht ik liever om later een coolere versie te kopen?

Hoeveel zooi kan in 1 koffertje?

Het inventorysysteem van Resident Evil 4 is gewoonweg briljant.Je hebt een attachékoffer die is onderverdeeld in rastertjes en daar moet je alles wat je wil meezeulen inpassen.Je wapens,de kogels en de kruiden om je krachten aan te vullen.

Als je gewond raakt dan gebruik je de herbs..je hebt groene,gele en rode en die kruiden mengen in busjes zorgt voor verschillende effecten.

Ook handgranaten ,flashbangs en brandbommen zijn handige zaken om in je inventory te hebben en hoewel je gaandeweg grotere koffers krijgt zul je vaak keuzes moeten maken.Welke wapens wil ik gaan gebruiken,hoeveel healthkruiden ga ik opsparen,hoeveel kogels voor wat en hoe pas ik zoveel mogelijk in dat koffertje.

Gelukkig krijg je over de helft van de game echt wel een xlkoffer ter beschikking en is het geen probleem om naar het einde toe met 6 wapens,5 granaten en 12 healthpotions in je bezit loos te gaan,het vergt enkel wat creatief puzzelwerk om alle rastertjes optimaal te benutten maar het vergt opnieuw een leuk klein strategisch elementje toe.

Een ander voorbeeld van strategisch moeten omgaan met je wapenarsenaal en beperkte inventory is de rocketlauncher.Dit is zonder twijfel het krachtigste gemeenste wapen uit het spel dan bijna alle onoverwinnelijk uitziende bazen in het game makkelijk kan omleggen,er is slechts 1 addertje onder het gras..Het kost veel geld,je kan er slechts 1 keer mee vuren en het pakt erg veel plaats in je koffertje in.Ok,dat waren 3 addertjes,maar het toont wel aan dat je in het game de keuze krijgt om zelf je strategie te bepalen.

je kunt je koffer echt volproppen met vanalles,of de ruimte beperken en zorgen dat je een rocketlauncher mee hebt voor die noodgevallen waar het wapen de laatste strohalm tussen leven en dood kan zijn.

Meer survival dan horror?

De nieuwe gameplayaanpak van Capcom viel niet bij iedereen in de smaak.Diehardfans van de vorige delen claimden dat Resident Evil zijn Survivalhorrorroots verloochende en deel 4 eerder een verkapte shooter geworden was.Ik kan echter zeggen dat ondanks het feit dat de basisgameplay grotendeels rond het schieten op alles wat beweegt en u niet aanstaat draait,het spel echt wel een horrortitel is van het soort waar nachtmerries van gemaakt worden.

Dit voel je al in het prille begin van het game als het akelige dreigende sfeertje herinneringen aan films alsThe Texas chainsawmassacre oproept,de vuurgevechten zijn extreem geweldadig en komen realistisch over dankzij het handige miksysteem die het zelfs toelaat projectielen uit de lucht te knallen maar ook de meest gore headshots uit de recente videogamegeschiedenis op je scherm te toveren.

Het spelscenario is spannend en lijkt wel een ode aan de oude B-horrorfilms van vroeger te zijn vol gemuteerde wangedrochten en dergelijke.Het game neemt je mee op een lineaire nachtmerrie die je mee neemt van een boerendorpje naar een oude burcht tot oude mijnschachten en verder bevolkt met de meest gruwelijke en best wel originele wansmakelijke creaturen en je zult je geregeld echt een hoedje schrikken en zeker als je dit in het midden van de nacht speelt in het donker angst voelen en dat is nu net het doel van een horrorgame.

Interactieve B-filmhorror

Het leid bijna geen twijfel als je dit game in beweging ziet dat resident evil 4 de Cube en playstation 2 echt tot het uiterste dwingt.

De animaties van de personages zijn erg vloeiend en hoewel er erg vaak heel wat ongein tegelijk op het scherm gebeurt blijft de framerate constant stabiel.

Waar Resident Evil 4 op grafisch vlak vooral weet indruk te maken is in de sublieme belichting en de vuureffecten.De eerste keer dat ik in de gietende regen op een heuvel stond terwijl de bliksem de hemel verlichtte en ik mensen met fakkels op me af zag komen stond ik gewoon te staren,nadat ik mijn hoofd van de grond had geraapt in het game en opnieuw probeerde keek ik er nog met open mond naar en zo heb ik vaak het game bekeken,Iedere nieuwe omgeving heeft wel iets bijzonders waar je gewoon niet anders kan dan er in bewondering naar kijken..het game neemt je mee langs zoveel diverse plaatsen met elk hun unieke feel die vol zitten met indrukwekkend artdesign en effecten zoals opspuitende lava dat je gerust de term huzarenstukje in de mond mag nemen.

Op vlak van belichting doet de Playstationversie iets onder voor die op Cube en ook de textures zijn iets groffer..maar ook beide consoles horen ze bij de grafische top en zijn het bloederig mooie games.

Ook op vlak van Audio verdient Capcom lof,vanwege het effectieve gebruik van geluid dat bijdraagt aan de gameplay.

Het game bevat nauwelijks muziek,enkel een dreigend deuntje terwijl er gevaar dreigt dat wegsterft als alle tegenstanders dood zijn.

In de praktijk betekent dit dat als je muziek hoort dat je je schrap mag zetten en dat als ze wegsterft je terug kan ademen.Dit klinkt alsof het veel spanning wegneemt,maar dat doet het eigenlijk niet,daarvoor komt de muziek te direct samen met de aanval van een belager en zitten er teveel schrikeffecten en verrassingen in om je niet constant op je hoede te laten zijn.Je hoort ook constant erg sfeervol omgevingsgeluid zoals de zee of een groot monster dat brult in de verte en deze stijl in plaats van een muziektrack die je begeleid helpt mee een sfeer te créeren.Verder nog een speciale vermelding voor het wapengeluid dat heel wat punch met zich meedraagt en waarbij zowel het herladen als het scoren van een headshot wel erg overtuigend overkomen...Als je een surroundsysteem hebt is dit het game om het voluit mee te gaan testen,als alternatief kan ik je zeker headphones in het midden van de nacht aanraden,spanning en suspense verzekerd.

Conclusie en beoordeling

None

Een goed game herken je aan zijn hoeveelheid leuke momenten,een meesterwerk aan zijn wowmomenten.Die momenten waarop je ronduit wow,dit is super zegt..en lieve mensen..dit game zit vol met zo een momenten. het lijkt wel of ieder spelchapter een ongelooflijk cool stuk bevat gaande van schrikmomenten tot puur spectaculaire dingen als een vrachtwagen die op je afstormt of grote bossfights. het verhaal voelt lekker retrohorror aan en is over the top en spannend,het wordt verteld in knappe interactieve tussenfilmpjes die je bvb door een druk op de knop een rotsblok laten ontwijken zodat je ook tijdens het kijken actief betrokken blijft.De gameplay pakt beter en verslavender uit dan men gedacht had en het laatste headshot in het game blijft even leuk als het eerste,dat voor een game dat ongeveer 18 uurtjes speelduur vergt is een sterke prestatie. Bij het uitspelen krijg je nog wat leuke extra's zoals een extra kostuum,een deathmatchmode en op de playstation 2 een een extra zijchapter met Ada Wong in de hoofdrol dat 2.5 uurtjes extra gameplay biedt en zaken uit het game verduidelijkt en andere amusante extraatjes. Ongeacht op welk platform je het game echter speelt,het is een huzarenstuk en meesterwerk dat alle superlatieven dubbel en dik verdient.1 van die weinige games die ik 2 maal uitspeelde en waar ik iedere seconde van genoot. Een absolute must en 1 van de kroonjuwelen van deze consolegeneratie. Resident evil 4 is het resultaat van een gedurfde zet van Capcom..een zet die een klassieker opleverde.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • de sfeer
  • sublieme actie
  • indrukwekkende bossfights
  • Minpunten
  • eeeuhm........

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Gaaf! Captain Quark is awesome.

  • Quark!



    Quark - Good luck deadmeat, may you die a glorious hero's dead.

    Ratchet - What?!


  • Zoni…!



    Grappig hoor.

  • Captain Quark, Ratchet, Clank en die Zoni wil ik allemaal wel xD

  • Quark! Die wil ik! :P

  • Die Quark, wat een held! :D

  • Yes captain quark!



    Waar is Big Al ??

  • Haha! Vet zeg! :P

  • Hebbe hebbe hebbe :P

  • Haha, leuk voor op de hoedeplank van mijn auto :)

  • Schattig, Quark is cool

  • Voor de fan, maar verder niet echt interewssant om te hebben.

  • Ai, ai, captain Quark:)

  • Wow, cool hoor! Die dingen zijn altijd té tof! :D

  • Ik hoop dat de prijs nog goedkoop is en misschien koop één van deze figuren om in mijn kamer te laten staan! :)

  • Captain Quark :D

  • Quark!!!

  • Quark rules.

  • cool

  • Strak hoor. :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren