1. ShellShock: Nam '67 (PC)

ShellShock: Nam '67 (PC)

Shellshock nam ‘67

Mijn m-14 voelt klam aan. Alles voelt zo aan. Vochtig, broeierig. Plotseling hoor ik geschreeuw. En het ratelen van een machinegeweer. Het hoofd van onze pointman wordt finaal aan flarden geschoten en ik duik snel achter een boomstam. We zijn dichtbij. Ik kijk voorzichtig om een hoekje en zie dat zo’n 50 meter verderop een machinegeweer nest staat. Deze dekt enkele oprukkende vietcong infanteristen. Ook zie ik de ingang van een tunnel. We zijn dichtbij de vietcong basis die we in moeten nemen.

Dit is een van de vele gevechtssituaties die je als jonge soldaat in Vietnam zult moeten doorstaan. Op je pc dan maar de bedoeling van dit spel is dat je je echt als een jonge bange soldaat in Vietnam waant. Jammer genoeg slaagt het spel daar niet in. Hoe dat komt zal ik proberen uit te leggen.

Gameplay

Shellshock is een third person shooter. De besturing is in eerste instantie even wennen maar al vrij snel zul je als een volleerde actieheld de ene naar de andere vijand over de kling jagen. De opdrachten varieeren van het opblazen van verschillende doelwitten tot het redden van je mede soldaten. Misschien niet bijster origineel maar het doet zijn ding en het is vooral best wel leuk. In het begin van het spel zal je vooral in de jungle vechten waar je boobytraps moet ontmantelen, gangenstelsels uit moet kammen en bovenal een enorme hoop vietcong neer moet schieten. Later in het spel zul je wat meer in steden vechten. Ook daar staan weer ongeloofelijk veel vijanden je op te wachten. En dat is dan direkt het minpunt van het spel. Tijdens de tussenfilmpjes krijg je namelijk de indruk een keiharde realistische oorlogsshooter te spelen. Maar kwa gameplay had dit spel net zo goed rambo: the game kunnen heten. Vooral in het laatste level kun je gewoon het beste een m-60 pakken doorladen en al schietend 1 bepaalde kant op “strafen” terwijl je ondertussen alles kapot schiet wat maar beweegt. Tussen de missie’s door kun je je vrij rondbewegen in het basiskamp. Je kunt ansicht kaarten kopen, je uitrusting kiezen, een r & r pas kopen zodat je buiten het kamp je soldaatje even wat vrouwelijk vertier te geven, naar de radio luisteren en wat informatie over de komende missie in te winnen. Dit onderdeel geeft aan dat dit spel best wel de potentie had om een diepgaande vietnam shooter te worden.

Graphics

Dit spel draait op dezelfde engine als het ps 2 spel: killzone. Er zijn echter filters op gezet zodat de graphics een wat korrelige sfeer meekrijgen die ook te zien was op archiefbeelden uit vietnam. De korrelige sfeer is in ieder geval goed gedaan. De korrelige look is heel apart en uniek. Ik beschouwde dit ook echt als een pluspunt. Maar hoewel de sfeer van de graphics dus goed is, kunnen de grapics zich niet meten met spellen als: far cry, half life 2 en doom 3 (er even rekening mee houdende dat deze spellen rond dezelfde tijd als shellshock in de winkel lagen.) De omgeving is erg hoekig en puntig. De texture’s hebben vaak donkere kleuren die allemaal veel van elkaar weg hebben, het resultaat is dat alles er een beetje grijs-bruin uitziet.

Geluid

Hier kan ik vrij kort over zijn. Verschrikkelijk. De wapens klinken misschien nog wel een beetje goed. Maar die voice acting. Dat klinkt gewoon nergens naar. Je eigen medestrijders hebben nog een acceptabel niveau maar je tegenstanders klinken net als een klas amerikaanse kinderen die net hun eerste les vietnamees hebben gehad. Elke zin in het vietnamees heeft een duidelijk amerikaans accent. En als ze iets in het amerikaans zeggen gebruiken ze een soort van geforceerd accent. En als ze nou nooit iets zeiden, maar nee je tegenstanders vinden het nodig om bij elk vuurgevecht te zeggen dat je doodgaat en dat je het toch nooit overleeft. Eigenwijs stelletje dus.

A.I.

De AI van shellshock is ronduit dramatisch. Je tegenstanders lopen maar al te graag richting je geweer, ze gebruiken nooit dekking en werken ook nooit samen. Mede dankzij deze ongelooflijk slecht geprogrammeerde AI is shellshock niet moeilijk en kun je je dus als een soort van john rambo gedragen.

Het gevoel

Kut spel dus?? Nou niet echt direkt. Want ondanks alles heb ik dit spel toch best wel met een voldaan gevoel uitgespeeld. Waarom?? Ik weet het niet, als je het spel zou beoordelen zonder je persoonlijke gevoel er bij te betrekken komt het waarschijnlijk uit op een 3.0. Maar het spel gaf me wel een bepaald gevoel dat ik wel bij het eindoordeel ga betrekken, vooral omdat op het internet meer van dit soort meningen staan. Het spel speelt namelijk erg lekker weg. Simpel omdat het schieten erg leuk is. Er zijn zeker betere spellen maar voor 5 euro vond ik het zeker geen miskoop.

Ik weet het ik zet dit wat te laat bij de review maar goed. De install van shellshock was bij mij nogal lame. Voor het geluid gebruikt shellshock een apart programma wat je ook moet instaleren. Dit is zo gebeurd ware het niet dat gamers die de onboard geluidskaart van hun nforce moederbord gebruiken, eerst de drivers van die geluidskaart up moeten daten. Ik had dit zelf ook en het was best ff zoeken voor je de juiste te pakken hebt. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Conclusie en beoordeling

None

Alhoewel shellshock veel minpunten heeft is het toch best een leuk spel geworden. De lengte is acceptabel, het schieten is leuk en de korrel filters zijn goed gedaan. Toch is het zeker geen goed spel omdat er gewoon niet genoeg aandacht aan is besteed. Dat merk je aan het geluid, de textures, de ai enz. Bij de release was het spel de volle 50 euro dan ook echt niet waard maar voor de huidige budgetprijs is het zeker geen miskoop.
5,7
Score
57
Score: 55
  • Pluspunten
  • Het schieten is leuk
  • Korrel filter treft een goede sfeer
  • Minpunten
  • Slechte ai
  • Slechte voice acting
  • Slordige textures

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jaja, porten is niet niks als je het nog nooit hebt gedaan.

    Maar voor alles is een eerste keer, en ik weet zeker dat de fans wel wachten op de game die ze graag willen hebben.

  • En dus heeft een ps3 bezitter wel een legitieme reden om te klagen dat FFXIII multiplatform gaat. Wat een kansloze gasten zijn het bij SE ook. De hele tijd uitbreiden naar het westen waar ze dus meer tijd aan kwijt zijn dan met het maken van spellen zelf. En dan meer westerse titels maken die zogenaamd beter zijn, maar eigenlijk allemaal crap. Want ik heb van SE de laatste tijd niet veel fatsoenlijks zien verschenen.



    Daar mag van mij echt een nieuw management komen.

  • Laat ze maar lekker jrpg's maken MAAR breng ze wel wat sneller naar het westen!!! Niet zoals FF12 die 1,5 jaar later pas bij ons verschijnt, wie huivert er nou niet om dat FF13 hier pas eind 2010 begin 2011 verschijnt?!? snik snik…

  • Als FFXlll maar niet nog langer op zich laat wachten.Wil hem begin 2010 toch wel in huis hebben.

  • Voor alles komt een eerste keer…

  • Ik weet niet of het zo slim is om een relatief kleine fanbase te gaan verspreiden op vijf consoles, en die generieke low budget Jrpg’s en inspiratieloze spin-offs hebben het genre vast ook wel pijn gedaan, maar ze moeten serieus iets veranderen en het is al helemaal verkeerd als je de westerse devolopers gaat imiteren en niet gewoon doet waar je goed in bent.



    Ik geef toe dat ik J-rpg’s het lieftst voor de PS3 zie, gewoonweg omdat dat de console is waarvoor ik heb gekozen, maar ook omdat ik er van overtuigd ben dat het de enige console die naast de nodige sales ook voor de nodige progressie zou zorgen die het genre nodig heeft. White Knight heeft in Japan bijv. al meer verkocht dan Star Ocean: The Last Hope of Tales of Vesperia worldwide, en we hebben het hier zelfs over gestabiliseerde franchises die op andere consoles million sellers werden.

  • Dat weten we dan ook weer ;)

  • Nogal logisch dat het langer duurt als je multiplatform gaat… Duh.

  • had FFXIII dan niet multiplatform gedaan:P



    maar zonder dollen, het is wel zo dat het nu hun schuld is, en dat ze nu klachten krijgen van ONS is dan ook geen verrassing

  • Doh, oftewel reken er maar op dat FFXIII en VersusXIII nog 3 keer uitgesteld gaan worden. Het is ook altijd hetzelfde liedje…

  • Daar hebben de andere ook geen last van. Raar dat ze dat dan als excuus gebruiken.

  • Moeten ze maar niet multiplatform gaan..

  • Ik hoef geen uitleg, ik wil enkel dat Final Fantasy zo snel in mijn PS3 zit … De enige titel dat ik geld voor opzij leg …

  • Dat ze die games maar gewoon zo snel mogelijk uitbrengen. Final Fantasy! <3

  • <3 de JRPG's, beter komt wel alles ook hier uit, en dan maar wel gewoon met Engels gesproken, en niet alleen ondertiteld, ik houd gewoon niet van Japans gesproken in spellen, in anime wordt het anders.

  • SLecht nieuws in mijn opinie. Ik lees er meer in dat de PONR (point of no return) al gepasseerd is en ze dit avontuur wel moeten afmaken. Ik had liever gezien dat ze voor de PS3 bleven ontwikkelen en hun games op tijd afkregen.



    Bovendien, de X360 gaat sneller vervangen worden dan de PS3 en je blijft dus zitten met de limitaties van dat apparaat.

  • Oke, dus ik moet wachten op de game omdat ze multiplatform gaan? -_- Waaaaaaaaaaaaaaaaaarom!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren