1. True Crime: Streets of L.A. (PC)

True Crime: Streets of L.A. (PC)

Je kan tegenwoordig haast niet anders dan je afvragen waar het met onze jeugd naartoe moet wanneer hun enige opvoeding van belang bestaat uit games als Hitman, Manhunt en Thief. Wel dan, doe hen een plezier en duw ze True Crime in de handen. Als dit spel hen al iets zal leren, is het dit: “Midaad loont als geen kanten!” En zelfs als deze blijde boodschap niet meer doodringt, bestaat de kans nog dat ze gamen in het algemeen gewoon voor bekeken houden. True crime zou eigenlijk liefst van al het megacriminele GTA 3 willen zijn. Maar gelukkig werd er voor een andere invalshoek gekozen: de superflik. Geïnspireerd door spektakelfilms als Bad Boys, mag je je verwachten aan dezelfde machoclichés (de vrouwelijke partner die als secretaresse beahndelt wordt), over-the-top actie (target practice is pas succesvol als zo een bordkartonnen target in spaanders uiteenknalt) en een hele waslijst niet altijd even smaakvolle oneliners die we kennen uit soortgelijke films.

Plot

Bad boy van dienst is Nick Kang, het LAPD schoolvoorbeeld van een ‘loose cannon’, en geschorst wegens onorthodoxe methodes en schietgrage handjes. In plaats van hem met een stapel schadeclaims op te zadelen, volgt True Crime de ongechreven wetten van de actiefilmlogica en krijgt Nick daarentegen meteen het recht om tot een elite politie-eenheid toe te treden. Zijn doel: het eigenhandig oprollen van zowel de Russische maffia als de Chinese Triade. Aan de basis van True Crime ligt dus een plot. Niet de meest interessante of meest duidelelijke plot, verre zelfs, maar een plot die er toch in slaagt de open-ended willekeur uit GTA in een doelgerichte, quadi-lineaire structuur te gieten

Arcade gameplay?

Het probleem van deze game is dat de structuur volstrekt doorzichtig is. Elk hoofdstuk werd namelijk op ee nvrij identieke en voorspelbare manier opgebouwd. Het begint meestal met een autorrit (een race tegen de tijd of achtervolging) naar onze bestemming, waar er vervolgens naar binnen geslopen dient te worden. Maar zelfs na perfect sneakwork loopt alles toch wel op de een of andere manier mis, zodat er een kung fu segment kan plaatsvinden. Als de knokpartij afgelopen is, worden steevast de wapens bovengehaald voor een finale shoot-out, waarna we als beloning vrij mogen rondrijden in LA en op weg naar de volgende plotbestemming wat straatmisdaad kunnen oplossen of gaan trainen in een van de drie skills. Alhoewel we dus een brede waaier van verschillende soorten gameplay ter beschikking krijgen, hebben deze aanvankelijk ook allemaal de diepgang van een eenvoudig arcadespel. Vooral het stealthgedeelte stelt niet meer voor dan wachten tot de eerste guard zich omdraait, hem vervolgens een tik gaan verkopen en verder te lopen naar de volgende uitkijk. Je hoeft er enkel op te letten dat je onderweg niet tegen een emmer stoot of in gebroken glas trapt om te slagen. Volgens Nick is dit dan ‘ninja style’, wel ik noem het beter ‘peuterprecisie’.

Easy

De kung fu skill kan voortdurend uitgebreid worden mer nieuwe combo’s maar deze dienen slechts als finishing moves. Aan de basis van elk vuistgevecht liggen dus steeds dezelfde 3 knoppen die dezelfde 3 bewegingen voortbrengen. Met de vuurwapens krijg je als peler al iets meer variatie, dankzij de first person aim en shootdodge, maar je werkt meestal een vast parcours af waarin de vijand ook op vaste plaatsen zal verschijnen en om je doel te bereiken, hoef je enkel je onuitputtelijke pistolen leeg te pompen in alles wat zo de AI-arme kop opsteekt. Het klinkt paradoxaal, maar als deze segmenten- level is echt een te groot woord voor sommige van deze stukjes- niet zo kort en eenvoudig geweest waren, zou de verveling er ongetwijfeld in het eerrste hoofdstuk al ingekrompen zijn. True Crime is en blijft namelijk een typische consoleport en werkt dus enkel met autosaves na elk segment. Maar op de evenredige moeilijke finale na zullen er niet te veel irritante herhalingen voorkomen en blijft eht allemaal enigszins wel leuk. Je hoeft zelfs niet elk segment succesvol af te werken. Je kan gewoon keizen om, mits enige strafpunten, verder te gaan met eht verhaal, waarna je een iets minder heroïsche cutscene te zien krijgt en het volgende deel of zelfs een alternatief segment mag aanvangen.

Keuzes

Natuurlijk na al dat overslaan heb je het sowieso korte plot in een mum van tijd uit. Maar het spelverloop is gelukkig niet helemaal lineair en je ehbt als speler toch wel een zekere keuze over hoe de plot zich verder ontwikkelt, wat alles niet alleen een stuk interessanter maakt maar toch oo kavtbaar voor herhalingen. De belangrijkste keuze die je moet maken, is om oftewel als ‘good cop’ of eerder als ‘bad cop’ door het spel te gaan. Geef je niet om een onschuldig slachtoffer maar of minder, dan zal je uiteindelijk zelf door de politie opgejaagd worden en zal jouw verhaallijn op 1 van de 2 mogelijke punten afwijken van de good storyline om met compleet verschillende missies een passend einde te breien aan je roekeloze exploten. Een andere keuze die je dieper zou moeten betrekken in eht spel draait om upgrades. Deze zijn niet zo noodzakelijk als het klinkt, maar alle afwisseling is meer dan welkom. Met de punten die je verdient met het schoonmaken van de straten kan je op de juiste plaatsen in de stad handige kunstjes zoals ‘2 wheel driving’ , ‘fast reload’ en ‘tiger punch’ leren, of betere wagens en wapens unlocken. Het grootste deel van het spel zal je trouwens ook los van het verhaal doorbrengen, op zoek naar misdaad, nieuwe skills of gewoon om wat sightseeing te gaan doen. Want hoewel hun aandeel in het verhaal of de gameplay veel te klein is, werd de hoodrolspeler in dit spel onmiskenbaar weggelegd voor ‘streets of LA’.

Misdaad loont niet

Ik ben nog niet ter plaatse gaan checken, maar True Crime zou een haast identieke kopie van het LA stratenplan bevatten: wijken, snelwegen, bezienswaardigheden. Ongelooflijk reusachtig! En ondanks het feit dat zoiets enkel echt geapprecieerd kan worden door inwoners van LA, geeft dit grootse gevoel True Crime toch nog een zekere diepgang en samenhang Bij het bestrijden van de misdaad op deze straten vormen alle stukjes gameplay namelijk één geheel. Je kan verder ook wagen in beslag nemen, voorbijgangers fouilleren en waarschuwingsschoten lossen. Er zijn trouwens heel wat verschillende straatopdrachten, maar ook hier blijft de pret niet duren. Nadat je bijvoorbeeld actrice-met-zware-voet ‘Halle Cherry’ voor de derde keer in de boeien hebt geslagen, begin je sommige oproepen toch wel uit principe te weigeren. Bovendien verloopt elke opdracht en arrestatie uiteindelijk op dezelfde moeizame manier. Nadat je eindelijk de wagen van de overtreder aan flarde hebt geschoten en de vluchtende chauffeur met een moeilijke tijgersprong getackeld hebt, volgt er meestal nog een gevecht waarbij vele controls voor zowel vuur- en meleegevechten als neutraal gedrag elkaar wel eens willen hinderen en springt de camera ook te pas en te onpas achter een muur of struik. EN als je niet oppast, speel je tijdens zo een achtervolging uiteindelijk meer punten kwijt dan dat je zou winnen door met de nogal onhandige wagens over een resem voetgangers te manoeuvreren. Ook al valt de console-oorsprong niet te ontkennen, grafisch gezien zit alles wel behoorlijk op zijn plaats. Bijna alles kan stuk, of je e nu met je vuist op slaat of met je wagen tegenaan knalt, en de variatie en de vele details brengen zowel LA als zijn inwoners tot leven. Maar minpuntjes als clipping problemen of bomen die ongeacht je snelheid achter de ruitenwisser blijven steken, halen je af en toe toch uit de illlusie. Het geluid idem dito: overtuigend totdat een weggebruiker verderop zijn mond opentrekt en klinkt alsof hij vblak naast je staat. De bekende namen in de voicecast doen wel hun best met het bedenkelijke script maar komen te weinig aan bod en blijven erg onopvallend, met uitzondering van Christopher Walker, wiens typische psychopatenstem miscast werd als oude agent. Het spel bulkt overigens van moderne rap- en metal songs, niet alleen op de autoradio maar altijd en overal. Nu en dan een Megadeth deuntje op de achtergrond is wel leuk, maar terwijl je tijdens een overklaarbare fantasyintermezzo met demonen en draken (!!!) vecht, komt het de sfeer zeker niet ten goede. En voor de 5 onafgewerkte multiplayerspelletjes met 4-spelers-limiet die er snel bijgekwakt werden, hoef je zeker ook niet te doen. Nee, misdaad loont uiteindelijk toch niet. En ‘echte misdaad’ nog minder. True crime is een ondoordacht samenraapsel van verschillende gameplay-elementen, maar zonder enige overtuigingskracht of uitdaging. He tis dankzij de snelle afwisseling en indrukwekkende stad dat het geheel toch wel genietbaar blijft. Had ik echter de volle prijs moeten betalen, zou ik me regelrecht slecht en besloten gevoeld hebben. En dat is pas echte True Crime !!

Conclusie en beoordeling

None

True Crime weet bijna op geen enkel moment te overtuigen. De enige 'True Crime' is dat dit vroeger een Fullprice spel was...
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Gigantische stad
  • Meerdere verhaallijnen
  • Minpunten
  • Oppervlakkig
  • Eenvoudig
  • Kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik heb de game niet.

  • klinkt goed voor de spelers vind het nog steeds jammer dat ie niet op de PS3 kwam.

  • ^^^^WAAROM POSTEN JULLIE DAN?!







    RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGE



  • Pfff, zolang nog… :(

  • Die hordes zombies kunnen ze laten komen:D

  • @ Ssupp



    Back-seat moderator (perm-ban xD)

    FFFFFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUU





    PC versie FTW





  • Ik wil L4D nog steeds een keer kopen maar ik ken hem nergens vinden.

  • Gratis, zo moet dat dus. Valve laat weer eens zien waarom ze zo vet zijn.

  • heb de game niet maar ga hem toch downloaden voor als ik hem heb :p

  • nice kan niet wachten



    @shrillbart wat dacht je van een gameshop

  • @VaultDescendant



    Helemaal eens :D!

  • Gratis?!?! Ik houd van Valve, en L4D

  • valve is top!! jammer genoeg duurt het nog een maand :/

  • Mooi dat het gratis is. Ik moet die game nog steeds een keer kopen, lijkt me echt tof!

  • oud nieuws

  • Xbox exclusive jawel!

  • Kom maar op met die zombies, zal wel helpen met mijn kills ^^ Zit nu momenteel bijna op de 40000 en het schiet maar niet op o_o

  • Hopelijk verlengt dit de speelduur van de game. Ik had het na een tijdje wel gezien eigenlijk. Terwijl ik de game echt heel gaaf vind. Ze hadden er gewoon meer maps of iets bij moeten doen. Ik denk dat de Horde-mode wel gaaf wordt though.

  • wooooooooottt

  • @post 1 & 2, waarom zijn er altijd mensen die msg's moeten posten als \"ik heb de game niet\". De wereld draait niet om jou als persoon en het nieuws is niet aan jouw persoonlijk gericht en je hoeft niet overal op te antwoorden (zeker als je echt niets te melden hebt). Alsof sommige mensen echt te stom zijn om te begrijpen hoe het internet werkt en wat voor medium het is. Maar ja, waarom post ik er zelfs eigenlijk ook maar over :P



    @artikel, wel cool dat het gratis is. Alsnog heb ik bij Left 4 Dead zo'n gevoel dat je best weinig hebt gekocht in totaal. Uiteindelijk is het heel vaak dezelfde maps opnieuw en opnieuw spelen. Maar misschien is dat wel heel leuk (bij shooters kunnen mensen er ook geen genoeg van krijgen), maar ik krijg er een beetje een budget gevoel bij. Dat zal echter wel persoonlijk zijn :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren