1. Peter Jackson's King Kong (PS2)

Peter Jackson's King Kong (PS2)

Op de E3 kwamen veel mensen om te bekijken of er nog veel vette games waren, die waren er ook wel, maar er zaten niet veel verassingen tussen. De enige echte verassing was toch wel King Kong, de nieuwe film van Peter Jackson, die daar nu ook een game van gaat maken. Die beelden waren zo vet, dat iedereen z’n mobieltjes voor zich neer moest leggen zodat ze niet konden opnemen. Iedereen hoopte dat het zo vet zou blijven en hier lees je wat ervan is geworden.

Carl Denham, een filmregisseur die net wil beginnen met een bedrijfje, wil een film opnemen op een eiland, genaamd Skull Island. Het is een pas ontdekt eiland waar de tijd enorm lang heeft stil gestaan. Er leven nog dinosaurussen en aaseters en enorme vleermuizen, die in ons bestaan allang zijn uitgestorven. Om deze film te maken heeft Carl een aantal acteurs gelapt (Ann, Hayes) en een scenarioschrijver (Jack, degene met wie je het verhaal speelt.) Carl vindt zelfs z’n film belangrijker dan z’n veiligheid. En je kunt ook merken dat hij nog veel blijer is dan bang. Hier zit ook nog wat goede humor is verwerkt. Het team komt aan op het eiland en schikt dat ze al op het eiland aan zijn gekomen, omdat er erge mist was en ze schrikken meteen al van alle vreemde gevaarlijke en grote beesten er rondlopen, en zo goed voorbereid waren ze nou ook weer niet naar dat eiland toe gegaan. Iedereen was bang en wou weer terug naar het schip, maar Carl wou per se zijn zin doordrijven en gaat op pad.

Later komen ze veel beesten tegen die ze allemaal te lijf moeten gaan, maar ze komen levend verder. En dan stuiten ze op de inboorlingen, die Jack & Ann ontvoeren. Jack werd vastgebonden en Ann werd geofferd aan een 7,5 meter grote gorilla, de inboorlingen scandeerden de naam: Kong, Kong!

De gorilla zou Ann vermoorden maar wat Kong deed, maar omdat het zo’n mooie mevrouw was, redde hij juist haar leven. En zit het team dus telkens achter Kong aan en moeten ze maar zien te overleven.

Toen ik de game opstartte dacht ik dat ik een filmpje zag, maar het bleek dus al de game te zijn. Het word ook in breedbeeld uitgezonden, met de ondertiteling eronder, dat geeft echt het filmgevoel; dat merk je maar weinig bij de ‘normale’ filmgames. Je speelt en met Jack en met Kong, maar je speelt maar 10% met Kong dus dat moet je echt als bonus zien. Met Kong moet je vooral veel andere beesten rammen en moet je Ann in veiligheid houden. Maar het is maar een beetje veel geram en dat gaat niet echt diep. Ik moet zeggen dat het Kong gedeelte heel goed gejat is van God Of War, want in die game doe je bijna hetzelfde, alleen dan niet met Kratos maar met een hele grote aap. Wat gelukkig wel heel diep gaat is het Jack gedeelte. Je moet veel beesten doodschieten maar aangezien je niet zo goed voorbereid bent weggegaan heb je ook weinig kogels en weinig wapens. Het hangt er maar net af wat Englehorn (de piloot die wapens dropt) in een kistje aan een parachute naar beneden gooit. De wapens die voorkomen zijn een Luger 9mm, een Sniper Rifle, een Shotgun, en een Tommygun. Maar omdat je zo weinig kogels hebt moet je veel beesten doden met speren (die de oermensen (lees: inboorlingen) overal neerzetten zodat ze kunnen ingrijpen als het nodig is) en botten van dode beesten. En zelfs daarmee zou je het niet kunnen redden. Je moet bijvoorbeeld paden vrijmaken en daarom een speer in het vuur plaatsen, zodat die gaat branden en dan kun je prikkelbosjes platbranden. Maar heel veel beesten eten ook elkaar op dus kun je bijvoorbeeld een insect of een visje aan je speer doen om andere beesten weg te lokken of met elkaar te laten vechten zodat jij snel weg kan rennen. Een voorbeeld: Je moet een hefboom pakken maar daarvoor zit een grote aaseter te wachten en die kun je dan wel doodschieten, maar dat is zonde van je kogels, dus pak je een speer met een insect eraan, gooi je die een eind weg zodat die aaseter er achter aan gaat; jij kan snel die hefboom pakken en hem in de balk plaatsen zodat je de poort kan openen. Zo moet je dus de kans zien om te overleven.

Op de een of andere manier is dit de enige TV/Film licentie die ik bezit, en ik denk dat het ook een hele goede reden heeft, namelijk dat die licenties heel vaak mislukken. En nu vraag je af, waarom dan deze licenties mislukken. Dat gebeurt namelijk omdat veel licenties bij gamesgigant EA belanden en omdat EA een (te) grote uitgever is, kost dat vooral hun kwaliteit, doordat de games te snel de winkel in gegooid worden. Daarnaast is er ook een reden dat films vaak gaan over een verhaal en over personages. Bij games is dat ook wel belangrijk, maar lang niet zo belangrijk als het doen, en dat is iets wat je uit een film heel moeilijk kan halen.

Peter Jackson speelde vroeger ook altijd videogames en hij was nogal onder de indruk van de game Beyond Good & Evil, Die gemaakt is onder leiding van Michel Ancel, een ontwikkelaar van Ubisoft. Dit is ook meteen de reden dat Peter Jackson wou dat zijn game, King Kong, gemaakt zou worden onder leiding van Michel Ancel. En het is dan ook meteen een goede zet dat de game niet uitgegeven wordt door EA maar door een kleinere uitgever als Ubisoft, die graag kwaliteit uitgeeft, en daar gaat het natuurlijk om. En in de game merk je dat ook heel goed dat het een goede zet was want er vallen in de game nauwelijks steekjes. En dat is al meteen een goed punt.

Een hele andere stempel van kwaliteit is toch echt wel wat een ongelooflijke details de game uitstraalt. Echt over alles is nagedacht, velden gaan branden als ze in het vuur komen te staan, vuur gaat uit in het water, dieren zoals gevaarlijke insecten zijn bang voor vuur, je kan beesten weglokken door middel van lokaas, dieren eten elkaar op, vuur is er doordat de inboorlingen daar voor gezorgd hebben, dieren gaan dood in een brandend veld, wapens krijg je alleen als ze gedropt worden in een kist aan een parachute door Englehorn (In normale shooters liggen die dingen zomaar overal), er zijn weinig kogels, je kan maar een wapen dragen, je moet op een knop drukken om je wapen op te tillen (en dus niet zoals in shooters altijd maar je gun voor je hebben want dat is voor een normaal iemand veel te zwaar) je loopt in een realistisch tempo, etc., etc.

Ook het geluid is erg goed, je hoort beesten brullen en dat verhoogt de spanning, vooral als je op een belangrijk stuk bent (Je schrikt je overigens wel rot als er opeens een vleermuis je in je rug bijt). Je gaat wel vaak dood, maar dat is helemaal niet storend omdat je veel checkpoints hebt. De game is ook niet ontzettend moeilijk, alleen is doodgaan af en toe, als je er niet op voorbereid bent, haast niet te voorkomen. Daarnaast moet je ook altijd de rest van de mensen (Carl, Hayes, Ann) verdedigen want als die dood gaan moet je ook terug naar het checkpoint, waar er toch veel van zijn dus heel erg is het niet.

Deze game is zo realistisch dat je er helemaal in kan leven, het zou zomaar kunnen dat jij er liep. Wat dat gevoel nog extra versterkt is nog wel de grafische pracht die de game uitstraalt, je wilt niet weten hoe vet het is als je heel veel enorm grote brontosaurussen door het beeld ziet stormen, die tenen hebben net zo groot als jou zelf, en dan praat ik niet alleen over de versie van de Xbox 360 op een HDTV, nee, ik heb deze game gewoon gespeeld op de PS2 met een 37 cm VESTEL TV’tje, dus ook ‘goedkope gamers’ hebben een mooie game op hun scherm. Je ziet ook geen metertjes in beeld, wat je normaal ook nooit voor je ziet in het echte leven, en dat zorgt voor heel wat leuke gameplay elementen. Het is net de film, maar dan letterlijk vanuit een personage gezien.

De replay van deze game is lager als je zou denken, ik geef de replay van deze game een 65. Waarom? Je wordt een keer betoverd maar als je al weet wat er gaat gebeuren en wat je moet doen om die dingen te vinden is het allang niet zo leuk meer. Maar, er is een speciaal, heel vet onderdeel in de game gezet die de replay behoorlijk opkrikt (Hetzelfde geld voor de speelduur). Je kunt, namelijk bijna alle scenes overspelen, en daarmee punten verdienen, om zo in hun highscore te komen. Dit is op zich nogal saai omdat jezelf verbeteren met deze game nog niet alles is. Maar het mooie is, is dat je een internetcode krijgt en die kunt invoeren op de site kingkonggame.com (geld niet voor Handhelds & Mobile) Hierdoor kun je wat extra’s vrijspelen zoals Weta-omgevingen (5 artworks van de game in een museum achtige ruimte) 2 filters (zodat je de game als een oude film speelt (zoals het orgineel uit 1933) en met de andere kun je het beeld laten spiegelen) en 2 interviews, die ook niet zo boeiend zijn. Nee, het gaat erom dat je in een highscore kom te staan, waarin je kan zien hoeveelste je staat in jou land, en hoeveelste over de hele wereld. Ik stond laatst 30e van Holland, en dat gaf best wel een kick. Die punten worden op een speciale manier berekend, met een positieve en een negatieve score: De positieve score moet je proberen het level te halen en zoveel mogelijk grote roofdieren, normale roofdieren en insecten te doden. De negatieve score moet je dus proberen zo min mogelijk kogels en speren te gebruiken (liever speren als kogels want speren tellen veel minder mee) zorgen dat je niet doodgaat, niet gewond raakt of dat je medespelers gewond raken. Dit is op een hele natuurlijke manier bedacht want als je zelf dit avontuur beleeft had, had je waarschijnlijk ook niet gewild dat je medemensen gedood worden, of wel? Cheaten en je code doorgeven is er niet bij, want de codes zijn uniek, wat wel kan is dat je per ongeluk de verkeerde code gebruikt die per ongeluk wel bestaat. Zo stond ik per ongeluk laatst 3e van Holland en das op zich een tijdje best wel leuk (Ja, dat kun je ook verhelpen, dat is gewoon leuk) maar omdat je gewoon de beste van Holland wilt zijn wil je verder, maar dan moet je wel eerst zelf die score halen, want als je een nieuwe code krijgt zal die natuurlijk lager zijn als de score waarmee je zo hoog stond. En dat systeem is gewoon heel vet bedacht en verhoogt de replay op een speciale manier, de speelduur (Het verhaal ben je in ongeveer 10-12 uur door, maar veel langer had het ook niet moeten zijn, dat gaat ten koste van de kwaliteit) en de originaliteit, want dit maakt de game wel helemaal uniek.

Deze review was geschreven voor Gameinformer.nl. Deze site is er helaas mee gestopt en dus wil ik graag de mensen van IG hem ook laten lezen. Dit was daar mijn 2e review en ik miste alleen een aantal reacties en die hoop ik hier te vinden. Op GameInformer mocht ik ook niks over een online mode vertellen, mocht je dat missen. Screenshot's stonden naast de site.

Conclusie en beoordeling

None

Deze game is uniek in zijn soort, goede gameplay, goede moeilijkheidsgraad, goede replaytechniek, goede sound, goede originaliteit, goed realisme, goede alles! Het enige waarom je deze game niet vet kan vinden is dat je helemaal niet zo van realisme houdt en dat je veel liever directe actie hebt en alles kapot mag. Deze game is gewoon wat het wil zijn, de shooter die het wil zijn, de adventure dat het wil zijn. En ik kan je wel vertellen dat dit een echte Michel Ancel game is, wat een toppertje! En dat voor een filmlicentie.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Realisme
  • Erg Orgineel
  • Uniek Highscore systeem
  • Eindelijk een goede filmlicentie
  • Minpunten
  • De verhaallijn is kort
  • Je moet wel van realisme houden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ook fors duurder dan de andere 2 ;-)

  • Hier klopt volgens mij echt nergens van !?!



    dat met dat gemakkelijk pakken snap ik niet.

    Je kan ook gewoon je PSP of DS meenemen.

    En qua graphics is de Iphone een stuk slechter dan de andere twee.



  • krijgen we weer zo'n uitspraak xD

    ik vind het, met de games die er nu zijn voor de iPhone, nog niet echt te vergelijken met de ds en psp…

  • dubbelpost =S

  • *Zucht, het is alleen nog maar elkaar afkraken tegenwoordig, laat eerst maar eens zien wat je zelf in huis hebt. Want op dit moment zijn de PSP en DS gewoon nog beter

  • En als het regent op je Iphone, dan is ie kapot ?

  • Ja , de DS en Psp zijn tenminste waterproof ;)

  • iPhone beter? en dan op basis van die punten :')



    de iPhone is pas beter als ze een ruimere assortiment aan volwaardige goede games hebben dan de PSP en DS…. en guest what… dat hebben ze niet….



    Dat iemand met zulke uitspraken denkt dat hij nog serieus genomen wordt ook nog… dat is nog triester…



  • En daar kwam ik, denkend dat dé Neil Young dit heeft gezegd.

  • Hahaha… haha… ha… Serieus, heb het ook al in het Playstation 3 forum gezegd: die gasten moeten echt eens ophouden elkaar af te zeiken. Wat hebben wij als consument daar aan?

    Ben het overigens totaal niet eens met hem, aangezien de DS en PSP echte games hebben en de iPhone niet.

  • hahahahahahahahahahahaha

  • Zeker niet op het gebied van gamen, zeker niet! Op de iphone heb je toch niet zulke grote games als de DS en PSP!



    Zo staat de iPhone volgens Young altijd aan en heb je hem altijd bij je, waardoor je hem er heel makkelijk bij kan pakken.

    Dat maakt de iphone nog niks beter! Alleen maar makkelijker mee te nemen!


  • Laat die arme man nog eens goed kijken naar Chinatown Wars en God of War: Chains of Olympus!

  • jaaa da is ook

  • Insidegamer, voor al uw ongeloofwaardige marketingpraat quotes? :D Jonges dit is toch geen nieuws waardig iets om te vermelden? Net als al dat marketinggelul van Sony en Microsoft over en weer. Eigenlijk kan je al dit soort nieuws items vervangen door \"wij van WC Eend ….\".

  • Fuck you Neil ! :D

  • My god, dacht dat de artiest Neil Young die uitspraak had gedaan. Leek me al zo vreemd :').

  • jaman xD

  • Iedereen die ik ken met een iPhone of 1 heb gehad klagen alleen maar dat het een kut telefoon is.. Dus waar halen ze dat dan vandaan die uitspraak??

  • Zucht, binnenkort zal Apple zich ook gaan bemoeien met de game industrie…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren