1. Rare

Rare

Rare heeft in haar bewogen geschiedenis een flink aantal spellen op haar naam gezet, waaronder een aanzienlijk aantal invloedrijke klassiekers voor veel verschillende platformen. Maar hoe is het eigenlijk allemaal begonnen? En hoe is deze Britse ontwikkelstudio zo bekend geworden? En wat kunnen we nog verwachten in de komende jaren?

Het begin

Tegen het eind van de jaren ’70 richtten de gebroeders Tim en Chris Stamper het bedrijf Ultimate – Play The Game op in een landhuis in Ashby de la Zouch, Leicestershire. Ultimate kreeg al snel een goede reputatie als ontwikkelaar van spellen voor de 8-bit Sinclair Spectrum. In 1983 maakten ze hun debuut met het spel Jetpac. Dit spel werd direct een enorme hit en dreef Ultimate verder te gaan met het ontwikkelen en uitbrengen van spellen voor verschillende 8-bit platformen. Tussen 1983 en 1986 kwam het bedrijf met klassiekers als Underwurlde, Sabre Wulf, Lunar Jetman, Knight Lore en Alien 8.

JetpacTerwijl de mid-jaren ’80 voorbij gingen, begon de thuiscomputer markt langzaam af te takelen en de gebroeders Stamper kwamen erachter dat de toekomst van de industrie ergens anders lag, namelijk op het gebied van de consoles. Ultimate hield op met bestaan en een nieuw bedrijf was geboren. Dit bedrijf noemden de gebroeders Stamper Rareware, wat nu gelegen is op een boerderij in het dorpje Twycross. Deze locatie werd destijds opgericht als werkplek voor het ontwikkelen van spellen voor de Nintendo Entertainment System.

De grote doorbraak

Rare produceerde ongeveer zestig spellen voor de NES en Game Boy in de daaropvolgende jaren, waaronder tijdloze klassiekers als Slalom, Marble Madness, RC Pro-Am en Battletoads. Maar pas in de periode van de 16-bit consoles begon Rare echt bekendheid te winnen. Tegen het einde van 1994 bracht Rare Donkey Kong Country uit. Dit spel is nog steeds een van de best verkochte spellen aller tijden en luidde het begin in van een multiplatform serie, waarvan ondertussen bij elkaar 30 miljoen stuks zijn verkocht. Na Donkey Kong Country begon Rare met het vechtspel Killer Instinct. Toen dit spel in 1995 voor het eerst in de speelhallen uitkwam, was het een van de meeste populaire kasten in die tijd. Rare maakte een perfecte conversie van Killer Instinct voor de Super Nintendo, die uitermate succesvol was. Door deze prestaties was Nintendo dusdanig onder de indruk dat ze een groot deel van de aandelen van Rare opkochten, zodat Rare een zogenaamde second party ontwikkelaar van Nintendo werd.

Donkey Kong CountryHet duurde niet lang meer voordat de nieuwe generatie spelcomputers uitkwam en Rare ging ontwikkelen voor de Nintendo 64. Het eerste spel dat Rare uitbracht voor deze console was Killer Instinct Gold, een verbeterde versie van de arcadehit. In 1997 kwam Rare met een drietal spellen die de grenzen van de Nintendo 64 leken te verleggen en alledrie veelvuldig voorkwamen op ‘het beste spel van het jaar’ lijstjes van verschillende tijdschriften en internetsites: Blast Corps, GoldenEye en Diddy Kong Racing. In de twee jaren daarna bracht Rare nog meer klassiekers uit, zoals Banjo-Kazooie, Jet Force Gemini en Donkey Kong 64. Gedurende 1999 veranderde het een en ander bij Rare, waarbij het eindelijk de verhuizing van hun hoofdkwartier kon realiseren; van boerderijhuis tot op maat gebouwd complex dat meer past bij een vooruitstrevend computerspellenbedrijf. In dit nieuwe gebouw werden in 2000 en 2001 opnieuw een aantal klassiekers afgeleverd waaronder Perfect Dark, Banjo-Tooie en Conker’s Bad Fur Day.
GoldenEyeHet heden en een blik op de toekomst

Opnieuw brak er een nieuwe generatie spelcomputers aan. Na jaren uitstel en herzien kwam Rare eindelijk met Starfox Adventures voor de GameCube op de proppen. Dit zou tevens het laatste spel worden dat Rare voor een Nintendo console zou ontwikkelen. Rare werd in 2002 namelijk ingelijfd door Microsoft, dat met de Xbox een concurrent was van Nintendo. Wel zou Rare spellen blijven ontwikkelen voor Nintendo’s draagbare spelcomputer, de Game Boy Advance.

Voorlopig heeft Rare alleen Grabbed by the Ghoullies uitgebracht voor de Xbox, maar op de wachtlijst staan nog langverwachte titels als Conker: Live & Reloaded, Kameo: Elements of Power en natuurlijk Perfect Dark Zero, hoewel er geruchten zijn dat deze laatste pas uit zou komen op de opvolger van Microsoft’s Xbox. Voor de Game Boy Advance heeft Rare ondertussen titels gebracht als Sabre Wulf, Donkey Kong Country, Donkey Kong Country 2 en Banjo-Kazooie: Grunty’s Revenge. In de nabije toekomst kunnen we ook nog het racespel Banjo Pilot en het mysterieuze It’s Mr. Pants verwachten.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • rare was vroeger wel dope eigenlijk :D

  • Ik vind Rare nog steeds een geweldige ontwikkelaar en ik snap ook niet dat mensen t bderijf laten vallen omdat ze vonden dat starfox adventures tegenviel. Ze hebben veel gepresteerd in het verleden en ik denk dat ze in de toekomst ook wel weer geweldige games gaan maken. Iig blijf ik uitkijken naar het vervolg van de in mijn ogen beste console shooter ooit Perfect Dark.

  • rare was echt geweldig nu zijn ze minder en minder omdat microsoft ze hebben en dat is jammer ze hadden op nintendo moeten blijven.. kut xbox



    donkey kong.. perfect dark.. goldeneye

    mmmmmmmmmm :)



    verlang weer naar zo'n soort games.. hopelijk komen ze een keer terug naar de cube om toch weer een klassieker neer te zetten




  • Rare is nog altijd dope ;) Kameo gaat zo ownen!! net als C:reloaded :p

  • nooit geweten dat ik zoveel van rare had donkey kong 1,2 64, golden eye, banjo kazooie, battle toads



    moet je bij donkey kong 64 niet ook jetpack spelen om het eigenlijke spel helemaal te kunnen uitspelen?

  • Ik wacht nog altjid rustig op Kameo.

  • It’s Mr. Pants :D daar w8 ik op

  • Rare is nog steeds een goed bedrijf, was wel pissig toen M$ het opkocht. Maarja, misschien koop ik wel een xbox met kerstmis en dan gelijk Conker en Kameo erbij :).

  • Na al die jaren ziet goldeneye er opeens duidelijk zeer gedateerd uit ;)

  • Kameo ziet er werkelijk schitterend uit. Conker ziet er leuk en schitterend uit. Rare maakt leuke games, maar is zooooo verdomd langzaam.

  • Daarom heeft Microsoft speciaal voor RARE XNA ontwikkeld. Geloof al die onzin van Microsoft zoals "elk ontwikkelaar kan er van profiteren". Het is gewoon voor RARE gemaakt. Punt uit….. hehe

  • ik vind die games die zo opnieuw worden uitgebracht maar minder..



    ik heb ze iig al een keer uitgespeeld en dan zoek ik het niet om ze nog es te doen op een gba waar het alleen maar minder fun op is..



    mocht je de games niet hebben uitgespeeld/gespeeld dan zou ik ze wel aanraden



  • Waar is Rad Racer? Rare's eerste game?



    Anyway, Rare brengt over het algemeen echt top titels uit! Prima bedrijf, jammer dat ze weg zijn bij Nintendo.

  • Frenkiefrenk (213.233.221.66) ik zou deel 2 kopen maar dat is alleen omdat ik ze alle 2 op de super nintendo (snes) heb en deel 2 leuker vind.



    @ vinnen 1 framdrop is als het gaat stotteren/vertragen. dit is ook hééél erg bij sonic heroes in de 2player games.

  • Rare was goed, vooral met Banjo-Kazooie

  • vind rare maar tegen vallen de laatste tijd, veel games worden uitgesteld enzo…

    veel rubrieken de laatste tijd trouwens

  • Ik vond Star Fox idd tegen vallen, maar ik had liever Kameo en Conker op de Cube gezien dan op de xbox :>

  • Wat heeft Rare nou afgeleverd na het vertrek bij Nintendo? Kameo en Conker kunnen nog wat worden, maar ik lig er niet wakker van dat deze niet op de Cube komen. Zit de gemiddelde X-Box gamer eigenlijk wel te wachten op deze kleurige spellen?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren