1. Dead Man's Hand (PC)

Dead Man's Hand (PC)

De term Dead Man's Hand is afkomstig uit de Noord-Amerikaanse staat South Dakota. Volgens de overlevering vindt dit begrip zijn oorsprong in een partijtje poker in de stad Deadwood, waarbij een einde kwam aan het leven van een zekere Bill Hickok. Voor 'Wild' Bill eindigde deze vrolijke kaartavond met enkele blauwe bonen in zijn buik, vermoedelijk omdat de man ter voorbereiding zijn manchetten had gevoerd met enkele azen. Op het moment dat zijn tegenstander de tijd rijp achtte om zijn Stephens SBS dubbelloops shotgun bij het spel te betrekken, had Bill twee zwarte azen, twee zwarte achten en een ruiten bijf in handen; een combinatie doe vanaf die dag de Dead Man's Hand wordt genoemd.

verhaal:

Iemand die eveneens vastbesloten is om een aantal Dead Man's Hands te delen, is de mexicaanse outlaw El 'the gunslinger' Tejon. Zijn motieven hebben echter niets van doen met verloren kaartduels of valsspelerei, maar met afrekening en wraak. Al vrij snel nadat El T. de luierfase is ontgroeid, blijkt hij over bovengemiddelde talenten te beschikken bij het hanteren van de trekker. Zoiets blijft nooit lang onopgemerkt en El Tejon wordt dan ook benadert door de leider van een bende gevaarlijke overvallers en moordenaars met het vriendelijk doch dwingende verzoek zich bij hen aan te sluiten. Hij stemt in en de leden van dit fijnzinnige gezelschap beginnen nu serieus werk te maken van hun twijfelachtige carrière. De groep, die bekendheid verwerft als Notorious Nine, trekt rovend, moordend en plunderenddoor de streek en laat overal een spoor van angst en vernieling na. Wanneer El Tejon, die eigenlijk niet zo helemaal kwaad is als hij eruit ziet, de grote baas Tennessee Vic aanspreekt op diens doorgeslagen wangedrag, keren de overige leden zich tegen hem. in een pistoolduel dat volgt met Tennessee Vic delft El Tejon het onderspit en wordt hij bloedend i nde woestijn achtergelaten. Zijn redding wordt gevormd door een passerende sheriff, die hem herkent als lid van the Nine en hem geboeid afvoert richting een Mexicaasne gevangeniscel, de haastig toegesnelde aasgieren teleurgesteld en hongerig achterlatend. Nadat Tejon de gevangenis op een onwettige manier weer heeft verlaten is het de speler zij ntaak o malle acht resterende Nine-leden op te sporen en de rekening te vereffenen.

Arcade?

Een eerste kennismaking met DMH leert dat deze game in Lightgun uitvoering niet zou misstaan in de arcade hal en qua concept vergelijkbaar is met bijvoorbeeld Sega's House of the dead. In principe is DMH een first person shooter, maar het spel is duidelijk gemaakt met een arcade/console publiek in het achterhoofd. Ervaring en/of opleiding zijn niet gewenst, geen sneaken, stealth, tactiek of strategie: zoveel mogelijk lood in het rond laten vliegen en eerst schieten dan pas vragen. De AI van de vijanden stelt dan ook niet al te veel voor: op bepaalde momenten heb je meer het idee dat je aan het prijschieten bent op kartonnen targets die, zoals op proefbaan, steeds weer op dezelfde plekken verschijnen. Vijanden zoeken welliswaar dekking en duiken weg achter allerlei objecten zoals kratten, hekjes of kleine gebouwen maar het is wel telkens weer hetzelfde toneelstukje dat wordt opgevoerd.

scoresysteem:

Alhoewel je in de singleplayer campagne in easy, normal of hard kunt spelen, is de replaywaarde dus niet erg hoog. Geheel in de lijn met de arcade gedachte hebben de ontwikkelaars ook een scoresysteem in de game verwerkt. Met elk schot dat zijn doel raakt, kunnen zogenaamde Legend Points worden verdiend. Dit geldt niet alleen voor het voetvolk van Tennessee Vic dat omver moet worden geknald, maar ook voor allerlei scenery objecten die kunnen worden kapotgeschoten zoals ruiten, flessen, blikjes, uithangborden, wanddecoratie, olielampjes en kruidvaten die in grote getale in de levels aanwezig zijn. Vuur je in korte tijd achter elkaar allemaal rake shcoten af, dan vul je de shot-crain meter waardoor extra punten zijn te incasseren. Bovendien kun je hiermee speciale features van je wapens vrijspelen. Creatieve kunststukjes, zoals het afschieten van iemands hoed of het verpletteren van vijanden onder een zwaar voorwerp, worden eveneens beloond met extra Legend Points.

wapens

In DMH tref je een wapenarsenaal aan zoals dat ook werkelijk in de 19de eeuw bij de gunsmith in de etalage moet hebben gelegen. Er zijn negen realistische wapens, drie pistolen, drie shotguns en drie geweren waarvan één met sniperuitbreiding. Voor het overige vuurwerk kun je ook dynamiet of zelfs whiskybommen gebruiken! Een kill met explosieven levert ook extra punten op, zeker als daar meerdere slachtoffers bij te treuren zijn.

Is het spel je geld wel waard?

Dead Man's Hand is een FPS die niet bij iedereen enthousiaste gevoelens zal oproepen. Qua graphics kan het allemaal nog wel door de beugel, maar het is de vraag of de oude Unreal Engine lanzaamaan niet eens van een welverdiende pensioen moet gaan genieten. De gameplay, met name het singleplayer gedeelte, vertoont echt wel de nodige scheurtjes. Aan de ene kant staat de toch wel humoristische insalg van de game en het lekker dom knallen gevoel. Van de andere kant staat daar een wat rechtlijnige, repetitieve singleplayer campaign tegenover, waarbij standaard actie slechts af en toe wordt afgewisseld met missies die bijvoorbeeld vanaf een rijdende trein of een galopperend paard moeten worden volbracht. De game was vroeger al uit op de Microsoft's spellendoos, met ondersteuning voor XBOX live. Er zijn dan ook behoorlijke uitgewerkte multyplayer modes in te spelen, waaronder standaard (team) deathmatch maar ook speciaal op het spel gerichte gametypes zoals Bounty, waarin alle spelers op één bandiet jagen. Waarschijnlijk is de Xbox live versie van deze game een welkome aanvulling op het reeds bestaande aanbod, maar het is de vraag of er voor de wat meer verwende pc gamers nog iets nieuws onder de zon is. Mocht je in het geheel niet van schiten houden maar van kaartspellen des te meer, dan kun je toch de aankoop van dit spel overwegen aangezien geen missie wordt gestart zonder eerst een beginnend spelletje poker.

Conclusie en beoordeling

None

Ik zat al jaren uit te kijken naar een 3d Outlaws en heb ik hem dan toch uiteindelijk gevonden? Nee toch niet...jammer.
5,7
Score
57
Score: 55
  • Pluspunten
  • humoristische inslag
  • Goede muliplayer
  • Minpunten
  • Gameplay biedt weinig afwissling

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ahhh een rip off van Steamworks dus.

  • lol, precies dezelfde naam als steam;



    Cloud, steam cloud



    Ik ruik kopie



  • Cloud. Inderdaad, klikt als een rip-off.

  • Ochja ze proberen het tenminste.

  • Beter goed gejat dan slecht bedacht hé.

  • Tot slot gaat Microsoft de mogelijkheid aanbieden om savegames op te slaan in een zogenaamde online cloud. Op deze manier is het mogelijk om op een andere PC je eigen save te gebruiken zodat je niet gebonden bent aan een specifieke computer.



    Waar slaat dat nou weer op? Dan moet toch op die computer wel eerst dat spel geinstalleerd zijn??? Dus dan ben je nog steeds gebonden aan een pc door de installatie… -_-

  • Games for Windows Live is een logge en irritante bedoening maak ik op uit mijn Warhammer Dawn of War II spelsessies.

    Op 360 mag het handig en leuk zijn op PC werkt het niet en is het vrij waardeloos. Best dus dat ze er wat aan gaan sleutelen, ongelofelijk dat men hiervoor eerst geld voor durfde vragen.

  • Heb er nog nooit problemen mee gehad op de pc.

  • Ze doen maar. Het is eenmanier om grip op piraterij te krijgen. Je kunt vast de online savegame niet benaderen met een illegale kopie.

  • klinkt als rip-off….

  • En ook dat ik eindelijk op m'n xp-pc een degelijke hotfix krijg zodat ik de marketplace in kan????

  • zeg me niet zo veel ik speel amper spel op PC alleen CSS

  • Beetje steam-style, maar wel een slimme zet.

  • Grappig hoe Microsoft echt alles jat van anderen, in dit specifieke geval dus van Steam

  • Het zal niet meer mogelijk zijn om op illegale manieren games te spelen voordat een spel daadwerkelijk in de winkels ligt.



    Haha, dat wil ik wel eens zien

  • Ik gebruik toch geen Games Of Windows, dus dit boeit me niet zo!

  • Live is echt een irritante bedoening.

    Bijvoorbeeld het instaleren van GTA 4 wat een gekut je moet eerst een account aanmaken voor RSC en dan nog weer Live instaleren en je hebt er ook nog eens geen ene ruk aan.

  • jipie

  • @ Lolbroekie



    Kortom je speelt op de laptop een game en op je \"game pc\"

    Als je thuis bent speel je op de game pc, ga je weg en wilt nog verder met jouw saves zonder deze handmatig over te moeten gooien, dan is dat natuurlijk wel handig. Mits er i-net connectie is..



    Verder is dit wel heel erg geript.. Noem het dan ook geen cloud… het is bijna alsof ze het erom doen.




  • cloud is gewoon een woord dat is afgeleid van "cloud computing"



    en dus niks een rip-off van steam, echt het niveau hier op IG *zucht*

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren