1. Painkiller (PC)

Painkiller (PC)

Painkiller. Hoe moet ik die titel nu interpreteren? Dat het niet gaat over een Max Payne killer is wel duidelijk, en dat dit spel niet gebaseerd is op pijnstillende medicijnen bleek ook al te zijn, na ik de demo had gespeeld. Misschien heeft dit spel wel tot doel om de pijn van frustraties, opgekropte woede en nakende deadlines te doen verdwijnen? Inderdaad, want wat leent zich beter tot dit doel dan een lekkere no brains shoot'em up? Een lekkere no-brains shoot'em up met ongelooflijk knappe graphics natuurlijk, en laat painkiller daar nu net een uitstekend voorbeeld van zijn!

Info

In een ver verleden konden we genieten van een behoorlijke portie zinloos maar o zo zalig bloedvergieten dankzij games als wolfenstein en doom. Een recenter verelden bracht ons een heuse revival in dit genre.Daar waar ontwikkelaars bloed, zweet, tranen en veel geld stopten in een meeslepende verhaallijn en een zogezegd ongeëvenaarde AI, kwam Croteam op de proppen met het ondertussen alomgekende Serious Sam. Een spel met voor die tijd bijzonder graphics, tonnen tegenstanders en een heel arsenaal aan wapens. Met argusogen werd dit spel bekeken, en verhip, het bleek dolle pret te zijn om als een razende gek tekeer te gaan tegen een hele muete vijandelijke gezinde wezens. Al snel verschenen gelijkaardige shooters in het zog van Serious Sam, waarvan Serious sam 2 en Will Rock toch wel de bekendsten zijn. Een tijdje geleden werd Painkiller door People Can Fly aangekondigt, een spel dat zich in exact dezelfde lijn zou bevinden als de voorgenoemde games, maar dan met graphics om u tregen te zeggen. En het moet gezegd, ze hebben alle beloftes waargemaakt. Painkiller is inderdaad een no brains shooter geworden met enorme legers die staan te trappelen van ongeduld om met de grond gelijkgemaakt te worden.

Graphics, verhaal en levels:

De graphics zijn werkelijk om duimen en vingers mee af te likken. Far Cry heeft misschien nog wel dat ietsje meer power onder de motorkap maar het scheelt toch niet veel. Al wat op je scherm beweegt, is opgebouwd uit een bijzonder hoog aantal polygonen en is aangekleed met haarscherpe textures. Dit alles wordt daarenboven met het juiste licht- en schaduwspel beschenen en al wat los staat kan realistisch en sierlijk bewegen met behulp van de Havoc 2.0 physics engine.De schitterende graphics worden zeer goed aangewed om de sfeer van het spel te bewerkstelligen. Dat is nodig vanwege de nogal lugubere setting van het verhaal. Aan het begin van eht spel zie je een voorgerenderd filmpje waarin Daniel Garner met zijn levenspartner sterf in een verkeersongeluk. Blijkbaar heeft Daniel het een en ander op zijn kerfstok, want in plaats van recht de hemel binnen te mogen, wordt hij gevangengehouden in een zone tussen hemel en hel. Hier krijgt hij van een luguber persoon een voorstel. Om de hemel binnen te geraken, moet hij zijn ziel zuiveren, en dit kan enkel door de generaals van lucifer een kopje kleiner te maken. Toeval wil natuurlijk dat deze legers paraat staan om op ieder moment de hemel binnen te vallen. Veel keuze heeft Daniel dus niet en hij neemt het aanbod aan. Voor de rest os er zoals verwacht niet veel over de plot te vertellen, want het enige wat telt is dat je level na level zal moeten zuiveren met het nodige keukengerei. Het spel is opgedeeld in vijf chapters en elk chapter bestaat uit een 15 tal levels. Inhoudelijk speelt deze opdeling niet echt een ro , aangezien de levels gewoon aan elkaar geritst zijn zonder enige samenhang. Zo begint bijvoorbeeld het eerste level van chapter twee in een operagebouw, terwijl het tweede level plots plaatsvindt in een of ander sanitorium. Level drie is dan weer een enorme brug met ondergrondse fabriek. Het is dus niets meer dan een afhaspelling van leveltjes. Men probeert nog wel om er wat verhaal in te steken door redelijk mooie voorgerenderde filpjes in te tonen tussen de chapters, maar ook hier gaat de plot volledig de mist in.

Sfeer:

De sfeer is het enige wat overeind blijft, maar dat is voornamelijk aan de graphics te danken. Dankzij krachtige grafische engine konden de makers hun fantasie de vrije loop laten gaan wat betreft het ontwerpen van wapens, tegenstanders en levels. Je zal vertroeven in pikdonkere, mistige kerkhoven en catacomben; ee, majestueuze kathedraal met een torenhoog plafond en fabrieken met schouwen waar zelf het empire state building een puntje kan aan zuigen. In deze indrukwekkende ogende omgeving mag je tekeergaan tegen hordes wansmakelijke en lugubere gedrochten: heksen, skeletten, tovenaar, sadomasochistische soldaten, je kan het zo gek niet bedenken of je kan het wel ergens afknallen.

Wapens:

Over afknallen gesproken, het doet eindelijk eens deugd om met een arsenaal niet-conventionele wapens ten strijde te trekken. Zelden heb ik zulke inventief ontworpen wapens mogen hanteren in het spel. Alle wapens hebben twee vuurmodes, en het leuke is dat er steeds een groot verschil op de vuurmodes zit. Wie wil er geen railgun met houten staken en een granaatwerper hebben? Of eerder een shotgun met daaronder een wapen dat tegenstanders doet bevriezen. Of ebter nog: een raketwerper met ingebouwd machinegeweer. Het meest veelzijdige wapen uit de hele hoop is tevens je eerste wapen, namelijk de Painkiller. In primary mode is dit een melee wapen met daarop vlijmscherpe messen die razendsnel ronddraaien. De secundairy mode lanceert het voorste gedeelte van het wapen, en doet zo schade aan tegenstanders. Door nogmaals te drukken op de muisknop keert het projectiel terug naar je wapen. Het wordt echt cool wanneer je modes begint te combineren. Schiet het projectiel op een muur af en het blijft zitten. Wanneer je dan de cursor op het projectiel in de muur richt, verschijnt er een verwoestende laser tussen de twee, en deze doet schade aan alles wat er zich tussenin bevindt. moeilijk om onder de knie te krijgen, maar ideaal gerei voor de genocide liefhebber. Tot slot kan je het projectiel oo kafschieten wanneer het ronddraait. Hierdoor beweegt het trager, maar heeft een grotere range en doet het betrekkelijk mee schade aan. En dat allemaal met één enkel wapen!

Specials:

Painkiller heeft ook een aantal leuke dingens. De makers hebben nog een aantal zaken in eht spel gestoken. Elke gevelde vijand laat namelijk een soul achter. Als je snel genoeg bent, kan je deze oprapen waardoor je leven een beetje terug wordt aangevuld, maar nadat je een bepaald aantal souls hebt, ga je in demon mode. Alles wordt dan korrilig zwart-wit, behalve de tegenstanders die zwart-rood worden. Een enkel raak schot velt dan zo goed als elke tegenstander, en het oogt nog ongelooflijk cool ook! Dan is er nog Black Tarot. De kaarten van deze Tarot kan je verzamelen door per level een bepaald extra objective te vervullen, bijvoorbeeld alle vijanden in dat level met een bepaald wapen afknallen, of gedurende het hele level geen enkele soul vergaren. Deze Black Tarot kaarten kan je dan in een beperkt aantal slots steken, waardoor je extra bonussen verkrijgt tijdens het spel. De effecten van sommige kaarten duren het hele level (souls blijven dubbel zolang liggen), andere kaarten moet je tijdens het spel activeren en duren slechts even (schade aan je persoontje telt maar voor de helft mee, bullet time,...). Het geluid in het spel is trouwens geslaagd te noemen en past met zijn creepy geluidseffecten en knallende wapens perfect in de sfeer van de game. Ook de vette metal soundtracjk draag hiertoe zijn steentje bij. Painkiller mag dan misschien geen uitgebreide AI of diepgaande plot hebben, het is in ieder geval een ongelooflijk coole shooter met geweldige graphics, goede sound en vol leuke nieuwigheden.

Conclusie en beoordeling

None

Een cool spel met coole graphics, mooi geluid en prachtige wapens. Enkel de AI en het verhaal zijn wat minder geweldig
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Prachtige graphics
  • Gevarieerd en inventief wapentuig
  • Zeer knap design
  • Minpunten
  • Geen uitgebreide AI
  • Slechte plot

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Aan de ene kant wel lullig voor de mensen die het voor de xbox gehaald hebben. Maar voor mij een must als hij uitkomt!

  • Ik ben die game dan al anderhalf jaar aan het playen, tel uit je winst ;)

  • das leuk maar ik vind ninja gaiden niks

  • Misschien dat ik deze game wel haal ;P

  • Wow awesome. Zeker een vette toevoeging. Ben benieuwd

  • Zat dit ook in de 360 versie? Klinkt wel vet, NG met z'n tweeën. Als het nu ook nog offline co-op was.

  • @IcoShee



    Nee zat niet in de 360 versie.



    Ninja Gaiden 2 BETA, exclusief voor de 360.



    Ninja Gaiden 2 Sigma Ultimate Edition exclusief voor de PS3 :D





  • @augustus
    hahaha strakke opmerking teringlijertje : -)

  • is wel vet. leuke toevoeging.

  • He he hey heeeyyy, what about 360 man? Komaan seg, ik wil ook wel co-op online spelen met vrienden op de 360 he. They better give us a free update!



    Al spelen we beiden met Ryu, die extra characters hoeven niet.

  • Zou er misschien nog een NG Black 2 kunnen komen die deze game naar de 360 port?

  • Volgens mij klopt dit bericht niet, want op veel sites lees ik juist dat er speciale challanges komen om in co-op te spelen en dat je het verhaal nog altijd in je eentje moet spelen en niet coöperatief mogelijk is.

  • nice dit is toch ook wel een must voor de huidige games.

  • Nogmaals, soms wordt wachten beloond voor de PS3, ik noem een Oblivion versie met de 2 expansion packs, ik noem een Lego Star Wars the Complete Saga met alle 6 de delen in 1 game in HD met Co-op, ik noem een Bioshock met trophies en challenge rooms, ik noem een Ninja Gaijden Sigma 2 waar je nu alles over leest!

  • Goed goed, na ryu op 360 maar eens met iemand anders aan de slag op ps3 :p

  • word steets leuker

  • @Srebseig: Oblivion op de ps3 mist nog steeds de nodige expensions, Lego SW saga lachen en Bioshock met challenge rooms nou joepiee (trophies=achievements) daar wacht je dan graag 2jaar langer op!!! Laat die games gewoon lekker samen uitkomen.

    Btw: als je de storymissions coop kunt spelen dan heeft de ps3 er een toppertje bij

  • Leuke toevoeging, maar helaas is het niet echt mijn game.

  • Misschien koop ik hem wel!

  • vet maar tog was ninja gaiden sigma 1 moeilijk

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren