1. Ace Combat Zero: The Belkan War (PS2)

Ace Combat Zero: The Belkan War (PS2)

Heb je altijd wel eens in een straaljager willen vliegen? Is het simpelweg te hoog gegrepen of heb je stiekem toch vliegangst? Welnu, Namco heeft hier de remedie voor je; Ace Combat Zero.

Ace Combat zal bij menig gamer wel een belletje doen rinkelen. Het was 1 van de launchtitels van de PSX en de serie gaat vandaag de dag nog steeds door op de Ps2. Immiddels zijn er op de console 6 delen verschenen. Zero is, zoals de naam al doet vermoeden, een zogenaamde "Prequel" oftwel voorganger. En wel een prequel van Ace Combat 5. Is Zero een slap aftreksel of daadwerkelijk de moeite waard?

Ace of Spades

Ace Combat Zero's intro is erg heftig, het laat wrede graphics zien begeleid door een mooi soundje, flamenco achtige muziek. Vreemd maar wel lekker. Wat me opvalt is dat de game best veel lijkt op Ace Combat 5; van het titelscherm tot de menu's. Het spel speelt zich af in docu stijl, het is dit maal niet zo extreem melodramatisch "Story driven" als zijn voorganger. Je hoort een verhaal over vroeger en je speelt dat moment, zo ongeveer gaat het... een chronologische oorlogsvertelling dus. Ik kan niet veel vertellen over het verhaal, want het is enigzins een spoiler voor Ace Combat 5. Maar het speelt zich af tijdens de oorlog waarin ze het in AC5 over hebben; dit neemt plaats 15 jaar voor laatstgenoemde game. Een journalist zoekt een bepaalde heldhaftige Ace uit de oorlog (Jij de speler, Cypher) en komt dan in aanraking met een toenmalige maat van hem, Pixie, die hem het 1 en ander vertelt over de Belkan War. Je speelt het spel met Pixie en zijn kompaan Cypher. Spelenderwijs kom je meer te weten over de origines van de oorlog. Niet zo'n sterk verhaal als AC5 (maar die leunde ook wel heel erg op het verhaal) maar desalniettemin toch wel goed voor een Flightgame.

Mercenary, Soldier or Knight

Ace Combat Zero draait heel erg om eergevoel. Je veranderd je personage en het spelverloop door de manier waarop je speelt; Schiet je op alles wat beweegt, ongewapend of gewond? Dan ga je de richting in van Mercenary. Speel je wat behoudender en je hebt nog enig eergevoel, dan zul je het pad van de Soldier bewandelen en als je een echte heer in het luchtverkeer bent (je schiet alleen priority badguys de tering in) ben je een Knight (zonder shiny armor). Je targets hebben namelijk kleuren; Geel Groen en Rood. Gele targets zijn targets die er niet echt toe doen, Groene targets zijn neutraal en rode targets moet je doden. Gij zult als ridder dus alleen de rode targets doden. Dit heet overigens het "Ace Style System" dat je het weet.

Graphics

De graphics van Ace Combat Zero zijn kort samengevat extreem vet. Nu waren de graphics van AC5 al super (mensen die het gespeeld hebben zullen dit ook beamen) maar deze zijn nóg beter. Hetzij met een kleine marge verschil. De wolken zien er heel realistisch uit, de planes zien er kicken uit en de game loopt op een heerlijke framerate. De grond lijkt er op vooruit te zijn gegaan, bij de vorige delen zag je, als je ging buikschuiven, toch wat pixels en nu is dat minder het geval. Jaggies zijn ook bijna niet te zien en het ziet er allemaal gewoon verzorgd uit. Ik heb er niets op aan te merken, voor Ps2 begrippen echt top graphics.

Gameplay

Goed, tot zover is het allemaal heel mooi enzo, al die eye candy. Maar hoe zit het dan met de gameplay, want dat telt toch het zwaarst? Zekers, maar de gameplay is ook gewoon erg goed. Volgens mij is het identiek aan AC5, ik merkte in ieder geval geen verschil. De besturing is lekker (zet de controls wel meteen van Easy af!) en het knallen gaat ook zeer direct. Wat wel veranderd is, is de enemy AI. Deze is zeker verbeterd, de computer lijkt zich nu minder snel te laten foppen en hij zal ook vrij snel op je gaan schieten als ie de kans heeft. Dit vind ik een groot voordeel want ik had altijd een beetje het idee dat de AI vrij slecht was op de gemiddelde moeilijkheidsgraden. Replay value is er ook nu weer; er zijn de 3 stijlen om het spel mee uit te spelen en er zijn een dozijn medailles te halen door bepaalde quota's te halen. Hierbij moet je denken aan "Schiet 10 vijanden uit de lucht met je machinegeweer" en dat soort zaken.

Bovendien heeft de game ook een heuse multiplayer mode gekregen. Zelf ben ik echter nooit kapot van splitscreen, maar het is leuk dat het dit keer erbij zit. Tot zover ik het heb gezien zag de MP er wel verdienstelijk uit.. de MP levels zijn onder meer levels uit AC5. Het lijkt de vervanger te zijn van de Arcade mode van AC5, want die vind ik hier dus niet terug. Eerlijk gezegd, speelde ik ook die mode niet veel.

De game heeft kort samengevat vertrouwde gameplay en een verbeterde AI dus. Never change a winning team gaat hier dus op, en terecht.

Geluid

Ace Combat Zero kent ook geweldig geluid, de raketten en afterburners knallen door je speakers, de wind zoeft langs en ook de stemmen door de microfoon klinken realistisch. Zero heeft overigens alleen maar Engelse stemmen, in tegenstelling tot Ace Combat 5 die ook de Japanse stemmen beschikbaar had (in mijn Amerikaanse versie althans). Daarnaast is de muziek ook erg goed, de intro bestaat dus uit wat flamenco muziek maar de ingame muziek bestaat onder anderen uit electronic en rock. Het is van alles wel en het is niet echt pijnlijk voor de oortjes. Sluit deze stuff aan op je speakerset, zet de subwoofer vol open en je buren denken plots dat ze naast Schiphol wonen.

Conclusie en beoordeling

None

Ace Combat Zero rules! Big time. Het lijkt allemaal heel veel op deel 5 maar als je die hebt uitgespeeld kan ik je deze prequel toch aanraden. Het sluit zich aan bij het verhaal van die game en zoveel goeie dogfighters komen er ook niet uit op de consoles. Zeker niet van dit niveau. Zoals de ondertitel van Project Aces luidt: "Nothing else comes close", helemaal gelijk hebben ze. Fox 2 on my tail, i'm out.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Vette Gameplay
  • Vette Graphics
  • Multiplayer
  • AI verbeterd
  • Minpunten
  • Minder episch dan deel 5
  • Geen arcade mode

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik vind het wel een tof idee dat ze dit doen voor de iPhone!

    EN zeker betaalbaar!

  • Mooi prijsje om een klassieker weer te kunnen spelen en ik denk dat de iPhone een goed platform hiervoor is.

  • Super vet! Oude PC shooters zijn bij uitstek geschikt voor de iPhone vanwege de simpele (2D) besturing.

  • Ik koop em nu meteen!! Briljant!

  • Vet!:D

  • Vet voor de Iphone mensen, wil er zelf ook wel 1 maar vind hem iets te duur.

  • Dat is wel stoer! Ik hoop dat er een versie in de maak is voor de Arcade van de 360! Waarschijnlijk wel als deze er nu ook voor de Iphone is.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren