1. Colin McRae Rally 2005 (PS2)

Colin McRae Rally 2005 (PS2)

Niet zomaar een rallyserie

Ter ere aan het feit dat Codemasters vandaag op 4 mei Colin McRae Rally 2007 heeft aangekondigd voor de PS3 maak ik nog even een recensie over het laatste deel, Colin McRae Rally 2005. De Colin McRae serie is in mijn ogen nog altijd de beste rallyserie ooit gemaakt op het vlak van realistische rallygames, het heeft dan wel niet de officiële licenties van de WRC, maar hier heb ik nooit over in gezeten, de wagens zijn hetzelfde, alleen staan er andere sponsors op, en zijn de parkoersen zelf verzonnen, ondanks dat zijn de parkoersen van Colin McRae Rally van hoogstaande kwaliteit en doen niet onder voor de officiële parkoersen die je in de games van WRC ziet. Deel 5 week niet af van de standaard formule van de serie, toch was het weer een game die ik met plezier heb gespeeld.

Landen en parkoersen

In Colin McRae Rally 2005 kun je in 9 verschillende landen racen, dit zijn:

-Amerika

-Australië

-Duitsland

-Finland

-Griekenland

-Groot Brittanië

-Japan

-Spanje

-Zweden

Elk land heeft 8 stages en bepaalde landen hebben ook nog een Super Special Stage, dit is als het waar net zoiets als een circuit, maar dan dubbelbaans met een vangrail ertussen, en dan natuurlijk voor rallywagens, dus dat kan zowel op asfalt, ijs of bagger zijn. Bij de standaard 8 stages moet je natuurlijk gewoon op tijd rijden, 3 keer per race kun je zien hoe je ervoor staat met je tijd ten opzichte van je tegenstanders bij een soort checkpoint (tenzij je als eerste rijdt). Elk land heeft z'n eigen soort ondergrond waar je op rijdt, Duitsland is nieuw in de Colin McRae serie, hier rijd je hoofdzakelijk over asfalt (met uitzondering van bepaalde kleine stukjes bos) tussen de boerenakkers door. Natuurlijk zijn de oude bekende landen er ook nog altijd bij. Elk land heeft zijn eigen typische ondergrond, deze zijn te verdelen in 3 soorten, je hebt asfalt, gravel en sneeuw/ijs. Al deze ondergronden zijn ook weer verdeeld in 3 soorten je hebt light, medium en heavy, als de ondergrond heavy is, is de ondergrond ontzettend ruw en een aanslag op je banden, is het light is de ondergrond egaler en minder ruw. Je moet je daarbij voorstellen dat bijvoorbeeld een heavy gravel ondergrond vol met stenen en harde klonten aarde ligt, terwijl een light gravel ondergrond meer een soort egale stoffige ondergrond is, zo heb je dit ook met asfalt en sneeuw, veel sneeuw is heavy weinig sneeuw is light. Zweden is het land waar je over sneeuw en ijs rijd, Japan is het land van het natte asfalt, Finland het land van de natte gravel en zo heeft elk land z'n typische trekje. De stages zijn absoluut afwisselend, natuurlijk rijd je in een bepaald land hoofdzakelijk over dezelfde ondergrond, hoewel het wel verschilt zo nu en dan wat betreft het weer, je merkt ook duidelijk dat een natte ondergrond anders rijd dan een droge ondergrond. Ook weersomstandigheden als felle zon of bewolking hebben weldegelijk invloed op je rijgedrag, soms als je een bocht in komt en op de helft van de bocht krijg je ineens de felle zon in je bakkes, is het erg moeilijk de bocht verder scherp uit te rijden. Veel parkoersen zijn net zoals in het echt erg verraderlijk, grote stenen die geniepig vlak langs de baan liggen, smalle bruggetjes, scherpe haarspeldbochten waar een plas water ligt etc. Colin McRae Rally is dan ook geen game die je zomaar uitspeelt, mij is het ook niet gelukt om de game helemaal uit te spelen op hard, op normal is het me wel gelukt de game volledig uit te spelen, maar ook op dit niveau is het geen eitje.

In minder dan 3 seconden naar de 100km/uur

In de career mode moet je de wagens verdienen die je dan ook in de time trial mode gelijk unlockt. Colin McRae Rally 2005 kent veel meer rallywagens dan in voorgaande delen, natuurlijk zijn de standaard 4WD wagens weer van de partij met de Citroën Xsara (al vanaf deel 3 mijn favoriet), de Subara Impreza, de Ford Focus etc., ook kent de game de 2WD wagens, deze gaan minder hard en hebben ook wat minder grip omdat ze niet vierwiel aangedreven zijn. Ook kent de game ook nog een heleboel echte klassiekers als de Audi Quattro, Ford RS200, Lancia Delta en nog veel meer, buiten deze prachtige wagens zijn er ook nog een paar specials die wat minder met de echte rallywereld te maken hebben gehad maar toch ook leuk zijn om een keertje mee te rijden. De grootste kick krijg je toch wel van wagens als de Audi Quattro die je gewoon met plankgas over de bagger in minder als 3 seconden naar de 100km/uur jaagt.

De wegligging van de wagens is pittig en zeker als je verder gevorderd bent in de career mode krijg je de eerste plaats niet cadeau. Wat erg belangrijk is dat je de wagen voor de race tip top afstelt, het belangrijkste is natuurlijk de juiste bandenkeus maar houd ook rekening met de jumps die in de stage voorkomen, het reliëf van de baan en hoe vaak en hoe hard je moet remmen op de baan. Zo kun je dingen als hoe sterk de vering moet worden afgesteld, hoe laag de wagen bij de grond moet staan en hoe de rembalans is goed afstellen. In het begin moet je hier een beetje aan wennen (tenzij je al een beetje Colin McRae bekent bent en voorgaande delen al gespeeld hebt zoals ik), maar later als je een beetje weet hoe de verschillende stages in elkaar zitten kun je hier gemakkelijk mee omgaan.

Speel je voor het eerst Colin McRae zul je waarschijnlijk in het begin geen wereldrecords rijden, toch zul je later er langzaam achterkomen wat je favo bak is en zo ook steeds meer wennen aan hoe de auto reageert op de acties die jij uitvoert. Ook een leuke toevoeging in de game zijn de upgrades die je op je wagen kan instaleren doormiddel van een test te voltooien, als je dit gedaan hebt wordt er een verbeterde vering of bijvoorbeeld remmen op je wagen gezet, deze tests zijn soms nog best lastig, maar het resultaat later tijdens de rally is soms aanzienlijk. Nog één laatste dingetje is dat zoals jullie weten speel ik racegames altijd met mijn Logitech Driving Force Pro, ook hier is zoals bij alle Codemasters racegames de ondersteuning van het stuur weer puik uitgewerkt.

De stukken vliegen door de lucht

Ook weer goed uitgewerkt zoals in voorgaande delen en vooral ook weer vermakelijk om te zien is het schademodel van de wagens. Vooral bij grote crashes is de schade van grote invloed op je wagen zijn rijgedrag, toch is het schademodel niet helemaal realistisch, soms maak je gewoon zulke grote crashes, dat je auto in het echt never nooit meer verder had kunnen rijden. Dit is natuurlijk gedaan omdat een crash in deze game (zeker voor beginners) snel gemaakt is en daarom gelijk een total loss car erg frustrerend zou zijn, hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe eerder je auto naar de knoppe gaat. Na 2 stages keer je altijd terug naar je garage, hier kun je jouw auto niet alleen afstellen voor de volgende race, maar ook repareren, je hebt maar een bepaalde tijd, en als je wagen te ernstig beschadigd is kun je niet alles laten repareren, stel altijd de zwaarst beschadigde onderdelen voorop. Vanaf de buitenkant is de schade op de auto's ook goed te zien, vooral bij zijwaartse rollen vliegen de stukken werkelijk alle kanten op, ook leuk is dat je motor kan afslaan na grote crashes, je wielen scheef kunnen gaan staan etc. Je ziet dat er met veel detail aan het schademodel is gewerkt, het zijn de kleine dingetjes die het compleet maken, als het feit dat als je motorkap eraf ligt, je motor sneller beschadigd als het regent en zo zijn er ook nog tal van andere voorbeelden.

Daar kan geen sportwagen tegenop

Als laatste wil ik het hebben over de sound en de graphics, om te beginnen bij de sound. Geen wagen kan tegen het prachtige geluid van rallywagens op, dat prachtige hoog zoemende geluid van die wagens is prachtig om te horen en ook in deze game is het puik afgewerkt. Natuurlijk geen muziek tijdens het racen, zoals het hoort in een realistische race/rallygame.

Wat betreft de graphics heeft de game niet echt vooruitgang geboekt in tegenstelling tot deel 4, dit maakt niet echt uit, want deel 4 zag er best goed uit, een doorn in het oog is alleen bij mij nog het publiek, vooral als je auto net iets te ver doorglijd in een bocht want in principe geen probleem is, tenzij de achterkant net een stukje in het publiek komt en je auto opnieuw op de baan wordt gezet, heel frustrerend. En als het publiek er nou nog een beetje mooi uitzag net zoals in Gran Turismo 4 had ik er nog vrede mee gehad, maar het meeste publiek is zo plat als een dubbeltje, had het er dan maar helemaal uitgelaten. De omgevingen zien er hoofdzakelijk goed uit, tenzij je wat verder van de baan afgaat, dan krijg je platte bomen te zien en dat soort gein. In Colin McRae Rally 2007 zullen deze grafische mankementen absoluut verholpen zijn.

Een blik in de toekomst

Voor de liefhebbers, hier alvast een screen van Colin McRae Rally 2007 (slijm).

Conclusie en beoordeling

None

Colin McRae was, is en blijft de meest realistische rally ervaring!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Realistische wegligging
  • Goede sound
  • Veel wagens en parkoersen met verschillende ondergronden
  • Minpunten
  • Niet gruwelijk veel veranderd ten opzichte van deel 4
  • Nog steeds dat platte publiek

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Very nice!

  • En de conclusie is zeer terecht!

  • Heel leuk enzo, maar ik wil gewoon zo graag Battlefield 3, Mag dat ook DICE? Gewoon datgene wat een schijtgame als Frontlines had moeten zijn.

  • aight lijkt me heel erg vet !

  • 12 vs 12 vind ik echt te weinig voor een spel met zulke grote mappen.



    Ik had eerder verwacht dat ze het van 64 naar 80+ hadden getild.

    Wat een onzin is dit zeg.


  • 20 euro ? never dan kan het geen EA zijn xD

  • Nooit de eerste battlefield gespeelt maar wel Bad company

  • 3 mappen, 20€ is gewoon te duur, punt andere lijn.

  • @Debeul



    Wel andere soort mappen dan bijv. een CoD hea ;)



    btw waarom jat iedereen mijn ava!? :'(



  • @Master Chef: Die map packs kosten 800 Microsoft Points en dat is nog teveel. Bij Halo 2 toen het nog normaal was dat mappen gratis waren kreeg je er een stuk of 8 gewoon gratis bij. Ze moeten gedacht hebben dat mensen niet zo idioot zouden zijn om voor mappen en kleine toevoegingen te betalen en dat dit gewoon een storm van protest zou oproepen. Jammer genoeg betaal je tegenwoordig voor elke prul die vaak gewoon in het spel zelf zou moeten zitten.



    Dus nee voor andere mappen wens ik ook niet \"meer\" te betalen. Ik geef toe dat ik ook enkele keren zo dom ben geweest om te betalen voor extra mappen.

  • @Master Chief Spartan: Omdat het PS3'ers zijn. ;)



    Maargoed lijkt me wel heel vet! Zeker omdat nu ook alles kapot kan. :)

  • Dat team-killen voor een vliegtuig komt me bekend voor. Gebeurde en gebeurt ook nog altijd in BF1942 en BF2.

    Idd €10 is een betere prijs ^^.

  • hoopte op ze minst toch wel 40 man, wel jammer .

    Voor die 20 euro mogen er ckr wel 6 a 8 maps inzitten.

    denk dat je op 3 maps best snel uitgekeken bent.

  • Nice hoor! En 20€ is niet mis voor zo'n geweldige game!

  • 24 vond ik altijd goed bij Wake Island in battlefield 2. Nog iets beter zou 32 zijn, maar over de 40 is echt teveel.

  • Ik snap niet wat iedereen inziet in deze remake. Ik zelf ben een groot BF Fan en heb dan alle delen voor de PC. Dit spel is gewoon een remake van 1942 waarbij ze de 3 populairste maps gebruiken. Daarnaast zijn de voordelen dan de opgepoetste gfx en de aangepaste classes. Maar waarom zou je uit nostalgie 20 euro lappen voor deze game die maar 3 maps heeft? Ik zou liever en daar kies ik momenteel voor uit nostalgie 1942 uit mijn collectie pakken en die weer gaan spelen. Bij nostalgie hoort naar mijn mening de game te zijn zoals die is en niet anders. Daarnaast wordt dit een downloadable en geen retail versie voor pc.Maar wie weet wordt het een succes en haal ik em ook wel. Time will tell.

  • Mooi, ik kijk uit naar deze game!

  • Maakt niet uit dat er maar 3 maps in zitten je speelt er meestal toch maar 1 of 2.

  • uitmelken

  • Voor 10 euro koop ik het wel, lijkt me wel vet jammer dat er maar 3 mappen zijn. Maar voor 10 euro zoals ik al zei maakt me 3 mappen niet uit.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren