1. Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory (Xbox)

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory (Xbox)

The name is Fisher, Sam Fisher

Vertelde ik laatst dat ik Beyond Good and Evil het mooiste spel vond dat ik ooit had gespeeld, dat was dan wat betreft hoe het verhaal en de sfeer me aangreep. Wat betreft gameplay blijft voor mij één serie nog altijd de beste, Splinter Cell deeltje 1, 2 en 3 zijn alle drie games die ik echt ontzettend tof vond. Deel 3 is absoluut de beste, die ga ik dan nu ook effies reviewen op mijn manier, ik ga alleen de single player behandelen, ik ben namelijk alleen online met m'n PS2, en niet met m'n Xbox, dus kan ik de online modus niet beoordelen. Voor mensen die overigens niet bekent zijn met Splinter Cell, bij Splinter Cell is het de bedoeling dat je met Sam Fisher, een geheime agent geheime missies doet, je zit in een team die bestaat uit de baas die de missie leid, een vrouw die alles voor je in de gaten houdt, zij vertelt ze waar je naartoe moet, en als je vreemde dingen tegenkomt zoekt zij voor je uit hoe alles in elkaar steekt, en een man die een beetje gaat over het technisch vlak en bepaalde bijmissies buiten de hoofdmissie die later handig van pas kunnen komen. Sam Fisher is de man van de stealth, dit houdt in dat je altijd voorzichtig te werk moet gaan, Sam Fisher heeft geen AK47 op z'n rug waarmee die iedereen terplekke als een ware Rambo overhoop schiet. Sam Fisher sluipt altijd in het donker om zo goed als ongezien vijanden voorbij te sluipen of de vijand vast te grijpen, en hem te ondervragen, je kan hem vervolgens vermoorden of bewusteloos maken, daarna leg je de vijand in een donker hoekje waar hij niet zo snel gevonden wordt, zo zorg je ervoor dat er geen alarmen afgaan tijdens het level. Deze en nog veel meer acties die Sam uitvoert zijn echte stealth elementen.

Sam moet weer de wereld redden

Net zoals in voorgaande delen moet Sam weer de wereld redden, er zijn conflicten tussen de grootmachten in de wereld en Sam moet via geheime missies er weer voor zorgen dat een grote oorlog voorkomen wordt, de verhaallijn wordt vertelt via korte tussenfilmpjes tussen de levels door. Hoe de verhaallijn precies loopt moet je zelf maar uitzoeken, ik wil wat dieper ingaan op de gameplay.

Hele vette levels

Waar de game heel goed op scoort zijn de levels, deze zijn namelijk erg afwisselend, ze wisselen af van op een schip tot een in Chinese stijl gebouwde villa, of een goed bewaakte bank tot aan een oorlogsgebied in Seoul. Alle levels zijn met veel detail gemaakt, Sam kan ook veel gebruik maken van de levels, hij kan aan buizen hangen, door ventilatiebuizen kruipen, deuren op een kiertje openen of ze keihard openslaan als er een vijand achter staat en nog veel meer. Ook vind ik Splinter Cell Chaos Theory één van de mooiste games op de Xbox, vooral het licht/donker effect komt erg goed over in deze game.

Weer een heel gala aan gadgets

Sam heeft weer ontzettend veel wapens en stuff bij zich, één ding dat gelijk opvalt in vergelijking met de voorgaande 2 delen is dat onze Sam een mes heeft. Sam doet met dit mes hele leuke dingen, vooral een vijand van achter besluipen, dan op de rechter trigger drukken (dodelijke aanval) is erg gaaf, Sam pakt dan de vijand bij z'n schouder beet, trekt hem naar achter en steekt het mes in z'n rug. Ook heeft Sam dus weer veel gadgets bij zich, natuurlijk zijn pistool met schokdemper, die ook beschikt over een laser die elektrische apparaten tijdelijk uitschakelt, dit is vooral handig om met lampen tijdelijk uit te laten gaan. Ook heeft Sam z'n hightech gun weer bij zich, de SC20K, hiermee kan hij buiten vijanden afschieten met kogels (ook met schokdemper, dus extreem stil) ook andere gadgets mee afvuren, zoals gasgranaten, sticky shocker (als je deze op een vijand vuurt krijgt hij een elektrische schok waardoor hij buiten bewustzijn raakt), sticky camera (hiermee kan Sam een klein cameraatje op een plek schieten waar hij zelf niet kan komen, hierdoor kun je zien of er een vijand in de buurt is of niet, ook kan er gas uitkomen en kun je er dus zo een vijand mee uitschakelen als die in de buurt is van de camera) en nog een paar gadgets. Sam heeft ook wat zwaarder geschut bij zich in de vorm van smoke grenades (rookgranaat), flash grenades (dit geeft een felle flits en verblind iedereen die dichtbij is) en ook frag grenades (granaten die een soort scherpe voorwerpen alle kanten laten opspatten waardoor elke vijand in de buurt dodelijk word getroffen).

Wat ook leuk een leuke nieuwigheid is aan de SC20K is dat je hem kan uitrusten met een bepaalde upgrade, dit kan zijn foregrip (hiermee heeft Sam extra grip op het wapen, en kan hij het beter stil houden), sniper (hiermee kan Sam extreem ver inzoomen en een extreem dodelijk kogel afvuren, deze functie maakt wel veel herrie) en shotgun (hiermee kan Sam een shotgun patroon afvuren, in één schot dodelijk van dichtbij, maar maakt ook erg veel herrie). Voordat je een level start kun je kiezen uit 3 soorten wapenuitrusting, je kunt dan dus kiezen tussen veel gadgets en weinig kogels, dit is aan te raden als je weinig slachtoffers wil maken, wil je iedereen dood maken kun je ook kiezen voor veel kogels en granaten en weinig gadgets. Buiten al deze kogels, granaten en andere speeltjes heeft Sam natuurlijk ook weer z'n verrekijker, night vision en thermal vision bij zich (er zit ook nog een nieuwe view bij, maar die gebruik je eigenlijk niet), ook heeft Sam weer z'n lock pick bij zich waarmee hij deuren kan openen die op slot zitten en heeft Sam ook weer z'n hack spulletjes bij zich waarmee hij (dit keer ook op afstand) computers of andere systemen kan hacken.

Sam is naar de sportschool geweest

Sam kan in dit nieuwe deel ook weer een heleboel nieuwe acrobatische moves, voorbeelden hiervan zijn hoe Sam allemaal nieuwe dingetjes kan doen met z'n mes, ook kan Sam nu aan een reling gaan hangen van bijvoorbeeld een balkon, een vijand opwachten en hem over de reling heen trekken, dit kan onder anderen ook bij het eerste level waar je een vijand van een vuurtoren af kan mieteren. Ook kan Sam een vijand vast pakken hem een mes in z'n rug steken en hem dan over de reling gooien, over vastpakken gesproken, als Sam een vijand vastpakt kun je regelmatig een babbeltje maken, het is echt geweldig hoe die gesprekken soms verlopen, als je kunt praten met de vijand moet je dit echt altijd doen, sommmige schijten echt in hun broek, terwijl anderen heel stoer blijven doen, Sam blijft in ieder geval altijd cool in het hoofd. Ook een hele leuke move is om ondersteboven aan een buis te hangen een vijand opwachten of lokken als je in het donker zit, als hij eenmaal onder je is kan Sam hem oppakken en ze strot dichtknijpen waardoor hij bewusteloos raakt, ook kan Sam de vijand doden door hem z'n nek om te draaien wat dat prachtige krakende geluid geeft. Als we het dan toch over geluid hebben, het geluid is echt van toppie kwaliteit, geluiden van de guns van Sam en vijand klinken erg goed en ook dingen zoals echo's in grotten zijn aan gedacht. De muziek op de achtergrond maken de sfeer extra spannend. Nog het laatste extra aandachtspuntje wat ik aan deze geweldige game wil geven is de manier waar op de vijanden dood tegen de vlakte vallen (of Sam zelf natuurlijk, maar dat is niet de bedoeling), bij deze game vallen de vijanden als ze dood zijn niet als een jute zak om, bij een dodelijke kogel vliegen ze echt een stukje naar achter en smakken ze mooi tegen de grond aan, ook zakken ze mooi in elkaar als Sam met z'n mes de strot van een vijand door snijd.

Conclusie en beoordeling

None

Chaos Theory is het beste deel uit de Splinter Cell reeks, laat Double Agent maar komen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Graphics, sound en muziek
  • Hele leuke gameplay
  • Gadgets en moves van Sam
  • Variatie in levels
  • Licht/donker en schaduweffect
  • Minpunten
  • A.I. heel soms een beetje wisselvallig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Tja. Ze geven de gamers van vandaag echt alle mogelijkheden om de Final Fantasy games te leren kennen. Eerst waren er de remakes op de GBA, dan de DS en nu eens op de VC van de Wii. Tja kunnen we er tegen zijn?

  • 5 en 6 zou ik niet zo heeeeel erg vinden… maar kom op… 1 t/m 4 hebben we nu wel gezien…

  • haha alles brengen ze opnieuw uit, behalve deel 7 (en de rest wat daarna komt natuurlijk), ben benieuwd wanneer we weer nieuws horen over VII

  • Laat maar komen, met name deel VI!

  • Hopen dat Europa niet genaaid wordt met alleen deel één en vier. Het eerste deel schijnt, naar wat ik ervan gehoord heb, weinig te lijken op zijn vervolgen en een beetje random te zijn. Deel vier heb ik recent gespeeld op de DS en die hoef ik eigenlijk niet zo nodig een tweede keer te spelen. Deel vijf en zes zou ik graag hebben, maar de kans is erg groot dat wij ook opgescheept zitten met alleen deeltje een en vier.

  • egt eh laat het maar komen naar Vl

  • Ach mensen kom op, breng één tot zes hier ook gewoon uit, dan kunnen wij ook genieten van de onbrekende delen… en ga niet zeggen dat vertalen te veel kost, dan zijn ze gewoon lui!

  • Erg leuk voor de Wii bezitters.

    Hopelijk komen ook de oude Final Fantasy games naar de PSStore

  • Ik lach me kapot als deel VII op de Wiistore komt XD (geloof er zelf alleen geen zak van, ik blijf hopen :P)

  • Laat ze eerst maar eens FFXIII uitbrengen en dan aan die re-makes beginnen.De fans wachten daar al lang genoeg op.

  • @johannes1979: precies!!!! Die remakes komen me een beetje de keel uit, heb ze de afgelopen jaren allemaal bij elkaar gekocht op de psp en de ds… steek je tijd liever in FF13 SE zodat we niet hoeven te wachten tot ergens in eind 2010…

  • Heel erg tof! Ik hou heel erg van retro-gaming en dit vind ik erg tof.

  • leuk!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren