1. Lara Croft Tomb Raider: Legend (X360)

Lara Croft Tomb Raider: Legend (X360)

Lara Croft is terug, en hoe! Nadat haar carriere de nodige schade heeft geleden in voorgaande delen van de Tomb Raider serie, is ze terug om ons die delen te laten vergeten. Ze laat meteen zien dat ze het na al die jaren nog steeds kan. Met Tomb Raider Legend gaan we terug naar de roots van de serie, deel 1 en deel 2. Volgens vele de beste delen uit de serie. Hoe is Tomb Raider geworden wat het vandaag de dag is? We nemen even een duik in ons geschiedenisboek.

In 1996 bracht Eidos Interactive een spel van Core Design uit. Tomb Raider liet ons kennis maken met Lara Croft, een goed uitziende vrouwelijke archeoloog. Ze is op zoek naar schatten van vroeger, net zoals Indiana Jones dat doet in zijn films. Het spel sloeg erg aan, en Lara werd een ongekend succes. Het eerste deel werd uitgegeven voor de PC, de Sega Saturn en de PlayStation. Het werd zelfs één van de titels waardoor de PlayStation zijn dominante marktpositie kreeg.

Tomb Raider is een vroeg voorbeeld uit de begindagen van het 3D tijdperk. Deze third person shooter, lara is inmiddels altijd zichtbaar, liet ons de wereld over de schouder van onze babe met ballen zien. Het spel speelde zich dus af in een 3D wereld bestaande uit ondergrondse tombes en veel gevaarlijke plaatsten waar de speler Lara heelhuids doorheen moet laten lopen. De kern van het spel was puur het oplossen van puzzels en het verzamelen van objecten. Onderweg kwam je gevaarlijke beesten en vreemde wezens tegen. Gelukkig beschikte je over je pistolen, waardoor de bedreiging al een stuk kleiner werd. In latere delen moest je het steeds vaker tegen menselijke tegenstanders opnemen, iets wat de fans niet leuk vonden, want ineens werd het te gewelddadig volgens hen. Snap jij het nog?

Aangezien het eerste deel zo succesvol werd was het niet ondenkbaar dat er meerdere delen kwamen. En die kwamen dan ook. Jammerlijk genoeg ging na Tomb Raider 2 de kwaliteit van de games drastisch achteruit. Wel werd met elk nieuw deel het arsenaal aan wapens en moves van Lara uitgebreid. Ze kon steeds meer. Zo kan ze in deel 4 terwijl ze van een touw naar beneden glijd een salto achterover maken, in de lucht omdraaien en een richel vastpakken, terwijl ze ook nog eens als een wilde haar pistolen leeg schiet! Oké, dat heb ik Indiana Jones nooit zien doen.

Het zesde deel was een dieptepunt in de serie. Angel Of Darkness sloeg de plank compleet mis. Lara zag er te duister uit, en het spel speelde niet echt lekker. Dit spel flopte dan ook erg. Was dit het einde van Lara? Was dit haar laatste avontuur?

Gelukkig lag het succes van de serie niet alleen in de gameplay, maar ook in het personage Lara Croft zelf. De mix van hersenen, klasse, atletiek en een sexy uiterlijk spraak veel gamers aan. Ze sprak bij mannen én vrouwen aan. Ja, ook ik had een grote Lara Croft poster boven m’n bed hangen. Ze werd alleen maar bekender en bekender doordat ze op covers van tijdschriften stond en zelfs in reclame spotjes (onder andere voor SEAT) mee deed. Er werden Look alike wedstrijden georganiseerd, een stripboek serie werd uitgebracht en Angelina Jolie speelde Lara in 2 bioscoopfilms. Nee, we waren nog niet van Lara af.

Affein, terug naar Legend, want daar draait het in deze review natuurlijk om. Crystal Dynamics kreeg de eer (of is het eerder een vloek) om het nieuwe deel van Tomb Raider te maken. Ze moesten niet alleen een goede game afleveren, maar ook de schade van eerdere delen herstellen. Men ging aan de slag, en komt met een geniaal nieuw deel in de franchise. We gaan écht terug naar de roots van Tomb Raider, en dat is een goed iets. De sfeer uit het eerste deel is weer helemaal terug samen met de enorme tombes die vol gevaar zitten. Puzzels en verborgen schatten zijn opnieuw het uitgangspunt van de game. Gelukkig grijpt Crystal niet alleen terug op een oud succes, maar brengen ze ook veel vernieuwing in de serie. Daarnaast ziet het spel er ook nog eens heel goed uit.

Tijdens het spelen wordt het al snel duidelijk dat de makers veel tijd hebben geïnvesteerd in die roots en de graphics. De eerste tombes waar je vol plezier in wandelt zijn prachtig om te zien. Je voelt je ineens zo klein als je de grote ruimtes ziet, daar onder de grond. Je klimt via muren naar boven, zwiert aan palen, moet hendels omzetten, springt van richel naar richel, verschuift met de blokken, zwemt onder water, en daarnaast zul je ook nog eens de nodige boobytraps moeten ontwijken. Old Skool Tomb Raider stuff dus. Dit is zoals een Tomb Raider game moet zijn! Daarnaast zie je dat Lara echt nat is wanneer ze uit het water stapt, en wordt ze vies wanneer je door het zand rolt.

Legend is een genot om te spelen doordat het er zo ongelooflijk goed uitziet. Niet alleen door de graphics maar ook door de sfeer van de game. Meters hoge watervallen, grote bergen, zonnestralen die in de tombes binnen schijnen, vreemde tekens op de muren, het verhoogt de sfeer, en dat is goed. Ik heb de Xbox360 versie van de game gespeeld maar ook op de good ol’ PS2 en XBOX ziet de game er voortreffelijk uit.

Naast al dit geklim en geklauter moet je het ook opnemen tegen een leger aan huurlingen. Gelukkig is er de lock mogelijkheid waardoor Lara zelf op de tegenstanders zal richten. Cool om te doen tijdens de gevechten is om richting je vijand te rennen en tegen hem aan te springen. Hierdoor zal Lara een achterwaartse salto over de vijand maken, in slowmotion natuurlijk, en haar kogels op hem afvuren. Tijdens deze vette actie verkleurd het beeld en zijn je vijanden iets kwetsbaarder. Daarnaast kun je ook explosieven boem laten zeggen in de buurt van een stout persoon, rotsblokken op ze laten vallen of ze gewoon onderuit trappen. Leuk, leuker leukst! Soms zul je bepaalde delen van het spel op een motor (jawel hij is terug!) moeten afleggen. Dit is nooit écht moeilijk te noemen. Maar het is wel vet om te zien hoe jij op je motor mensen uit busjes schiet, over daken van flats springt of over een rijdende trein heen vliegt. Yeeeehaaaaa!

Wat ook een belangrijk onderdeel in een game is, althans, vind ik dan, is het verhaal. En ik kan je zeggen dat het verhaal in Legend goed is. Je begint een zoektocht naar wat stukken van een vreemd zwaard, maar al snel word je hier als speler veel dieper in getrokken. Mythes en verhalen uit veel verschillende tijden en culturen komen langs en staan met elkaar in verbinding. Het mooie van dit alles is dat het ook nog eens op een goede manier wordt verteld. De rest van het verhaal zul je zelf moeten ondervinden, ik wil geen spoilers neerzetten.

Gelukkig is ook de uitrusting van onze rondborstige heldin met de tijd meegegaan. In bepaalde missies die je speelt als een flashback (waar je ook Lara’s bekende outfit uit Tomb Raider 1 draagt!) gooi je met flares om een lichtje te maken in de duisternis. Terug in het nu heb je een lampje op je schouder zitten wat je heel gemakkelijk aan en uit kunt zetten. Je verrekijker kan nu laten zien of een object zoals een standbeeld of een rotsblok een bepaalde functie heeft wat soms, als je echt helemaal vast zit en geen idee meer hebt wat je moet doen, erg handig kan zijn. De grootste vernieuwing is wel de grapple hook. Dit mechanische touwtje heeft veel functies. Zo kun je hem ergens aan vast hangen en hem gebruiken als een liaan en lekker op en neer zwieren, of je kunt er bepaalde dingen mee opzei trekken. Je zult dit ding vaak gebruiken.

Puzzels zijn er in alle soorten en maten, en natuurlijk zul je in Legend wat puzzels tegenkomen die je al kent. Zet bijvoorbeeld weer een zwaar object op een plaat op de grond om een deur open te houden. Tja, dat kennen we al natuurlijk. Gelukkig heeft het team achter deze game veel moeite gedaan om toch vernieuwende puzzels te verzinnen, wat ze goed gelukt is mag ik wel zeggen. Zet een kist op een wip, spring op de andere kant van de wip en de kist vliegt de lucht in. Hierdoor kun je op een hoger gelegen stuk weer de kist op zijn plaats zetten. Het is een leuke toevoeging aan een bestaand concept. Soms ben je echt lang aan het zoeken naar de uitkomst van een bepaalde puzzel. Frustrerend? Nee, niet echt. Steeds kom je iets verder, en zie je weer dat ene voorwerp aan de andere kant van de kamer. Onderzoek, onderzoek en nog eens onderzoek maar uiteindelijk gaat die deur open en ben je best trots op jezelf. Een hulde aan de makers!

Raak je nou die tombes op een gegeven moment helemaal beu (kan ik me niet voorstellen, maar goed) dan stop je met het onderzoeken van deze dingen en ga je naar huis. Jawel, Croft Mansion is helemaal terug! Al is hij erg verbouwd en lijkt hij totaal niet meer op het huis uit de eerdere games. Nee, dit is het huis wat ze heeft in de films. Aanvankelijk vond ik dit best jammer, maar toen ik de films nog eens bekeek, wis ik in het spel bijvoorbeeld precies hoe ik in de slaapkamer moest komen. Dat is dan wel weer leuk. In haar huis is veel te doen. Je moet zelfs hier verschillende soorten artefacten vinden, schakelaars omzetten en puzzels en raadsels oplossen. Als je in het spel een nieuw outfitje hebt unlocked kun je die hier aantrekken (vandaar dat ik die slaapkamer wou vinden..). Verder kun je veel plezier beleven op de hindernis baan die Lara in haar huis heeft opgesteld. Ben je hier ook klaar mee, dan ga je het spel toch nog eens spelen met de time trial modes, waardoor je achievements, artwork, biografieën en kijkjes achter de schermen kunt unlocken. Er is zat te doen in dit spel!

Conclusie en beoordeling

None

Het lijkt me duidelijk dat ik dit spel erg goed vind. Crystal Dynamics is geslaagd in hun opzet om Lara terug te brengen naar daar waar we allemaal fan van haar waren. De vibe uit de eerste 2 delen is helemaal terug, en in mijn ogen sterk verbeterd. Stiekem, heel stiekem, vind ik dit spel persoonlijk zelfs de beste Tomb Raider die ik ooit gespeeld heb. En geloof me, ik heb ze allemaal gespeeld.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Grafisch sterk
  • Goed verhaal
  • Tomb Raider is terug!
  • Minpunten
  • Einbazen iets te makkelijk?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mooi! Zeer mooi zelfs… ben benieuwd naar de titels die er gaan komen :)

  • Grr, kom nu gewoon eens met de aankondiging van nieuwe franchises in plaats van met deze troep!

  • @ Furyan NL… wat is er mis met arcade toppers aangeboden via VC? Ik ben er geen tegenstander van in ieder geval :)

  • @ Furyan NL… wat is er mis met arcade toppers aangeboden via VC? Ik ben er geen tegenstander van in ieder geval :)

    Bij een Xbox360 of Playstation 3 niks, maar in dit geval is het gewoon weer een manier om de weinige games die uitkomen voor de Wii te verdoezelen. Zelfde geldt voor dat New Play Control gebeuren.

  • troep.

  • Troep?? WTF?? Weten jullie wel wat je zeggen? Fucking Galaga 3 en Space Harrier man!



    Hardstikke tof dit, meer hiervan!

  • Nog meer oude crap op de Wii

    Galaga 3 en Space Harrier was ooit goed, zeker….maar zo ook de T-Ford en de Stoomtrein ;-)

  • Voor mij persoonlijk niet heel geweldig nieuws, hoewel ik waarschijnlijk wel een paar van die shooters ga halen :)

  • Lol trolls.

  • 5 euro is niet veel!:D

  • Kutdubbelpost!

  • zeg me niets ?

  • Allemaal arcade titels die mij weinig zeggen :)

  • Die arcade-games vind ik nou niet bepaald tof.

  • killer instinct was ook een arcade titel die eigenlijk bedoelt was voor de n64 (toen nog ultra 64).

    maar wie heeft de rechten nu?

  • ooke

  • Mooi

  • voer voor de fans…

  • leuk maar niet voor mij

  • NEE.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren