1. Tom Clancy's Splinter Cell Essentials (PSP)

Tom Clancy's Splinter Cell Essentials (PSP)

Splinter Cell Essentials maakt de belofte niet waar

Splinter Cell Essentials is niet de game wat ik ervan verwacht had, toch vond ik de score van een 5 die Inside Gamer het spel gaf veel te laag. De verhaallijn, gameplay en replay van deze game vind ik allemaal dik in orde, deze game gaat puur op z'n bek over de mankementen die het spel telt.

Graphics en geluid

De graphics van Splinter Cell Essentials zijn dik in orde, jammer dat je bijna alleen maar je night vision aan moet zetten tijdens het spelen omdat je anders geen malle moer ziet. Er zijn wel delen waar je zonder night vision op kan lopen, maar het grootste gedeelte is toch te donker om zo door heen te lopen.

Het geluid is over het algemeen ook erg goed, alleen heb je soms haperende geluiden tijdens het praten met Lambert of iemand anders via de intercom, dit gebeurt vooral als je acties gaat uitvoeren met Sam terwijl hij zit te praten via de intercom, wil je dit voorkomen moet je dus eigenlijk stil blijven staan.

Besturing en gameplay

Wat mijn grootste irritatie is bij Splinter Cell Essentials is dat er eigenlijk maar 2 snelheden zijn waarmee Sam kan lopen, hij kan of zachtjes lopen of hard lopen. Dit is erg irritant, bij de console Splinter Cell kun je gewoon zacht, harder, harder, harder etc. lopen. Bij Essentials zijn er maar 2 standen. Als je achter een vijand aanloopt kun je dus of zachtjes lopen, maar zachtjes lopen is te zachtjes om bij te houden, en bij hard lopen hoort de vijand je. Wil je een vijand verslaan, word je dus eigenlijk gedwongen of te schieten of hem op te wachten, achter hem aansluipen en grijpen is eigenlijk niet te doen. De rest van de knoppen handelingen moet je gewoon even onder de knie krijgen, en dit werkt dan eigenlijk prima. Wat leuk is, is dat Sam Fisher bijna nog alle moves kan van eerdere delen, dit is heel erg vet.

Ook weer jammer dan is de A.I. van de tegenstander, soms staan ze met iemand te praten, pak jij één van de 2 in een houdgreep, doet de ander niks en loopt hij gewoon weg, en zo zijn er veel meer van dat soort dingetjes die eigenlijk nergens op slaan.

Voor mensen die deze game kopen om lekker bij opgaande zon dit gamepie in de trein willen spelen zullen aardig op hun plaat gaan, want je ziet werkelijk geen moer met te veel licht (of je nou je night vision op hebt of niet). Deze game is alleen speelbaar op een beetje donkere plek, in je bed bijvoorbeeld met de gordijnen dicht. Ik vind dit persoonlijk niet zo erg, ik speel dit spel gewoon s'avonds lekker voor dat ik ga slapen, en dat werkt prima, ondanks dat je je night vision nog veel aan moet zetten.

Verhaallijn en replay

De verhaallijn van Essentials vindt ik erg goed, de tussenfilmpjes zijn kort en krachtig en bestaan uit een soort diavoorstelling van plaatjes. De verhaallijn begint met allemaal flashbacks van Sam Fisher, je speelt hier hoofdzakelijk nieuwe levels, maar 1 level is letterlijk gekopieerd van eerdere delen. Later speel je gewoon in het heden en dat begint met een leuk level waar je uit de bajes moet ontsnappen, de rest moet je zelf maar ondervinden. Splinter Cell scoort naar mijn inziens goed op de replay, het spel duurt vrij lang en het blijft altijd leuk om nog effies dat ene leveltje te spelen die jij zo leuk vind. Voor de rest heeft Splinter Cell Essentials ook nog een leuke multiplayer, het probleem dat ik heb is alleen dat ik nooit mensen in m'n buurt heb met een PSP, maar goed, er zullen vast wel mensen hier zijn die dat wel hebben. Ik heb de multiplayer één keer gespeeld, en het kan niet opboksen tegen de multiplayer van zijn grote broer op de console, maar het blijft hoogst vermakelijk.

Conclusie en beoordeling

None

Al was deze game een maandje langer in ontwikkeling geweest en de meeste mankementen waren er uitgehaald had het een hele goede game geweest kunnen zijn, nu is het een beetje een middelmatige game geworden die ondanks voor de echte Splinter Cell fan niet in zijn collectie mag ontbreken (als je een PSP hebt dan hè).
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • goede verhaallijn
  • veel nieuwe levels
  • bijna alle moves behouden
  • leuke multiplayer
  • Minpunten
  • geluid intercom haperd regelematig
  • game die je eigenlijk alleen op een niet al te lichte plek kunt spelen
  • laadtijden
  • besturing met de analoge joystick niet helemaal vlekkeloos door 2 snelheid standen
  • A.I. tegenstander kan beter

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren