1. Mario & Luigi: Partners in Time (NDS)

Mario & Luigi: Partners in Time (NDS)

Recensie Mario & Luigi: Partners in Time

Mario & Luigi zijn terug! Je zag ze al eerder op de DS, in Super Mario 64 DS, en natuurlijk in Mariokart DS. De gesnorde broers zijn altijd bereid in een game als Mariokart elkaar het leven zuur te maken, maar in dit deel niet! Ze helpen elkaar, vechten samen. En met meer dan alleen z’n 2en......

Heel ver hier vandaan, ver in de hemel vanuit het mushroom kingdom, ligt Shroob. Shroob is een planeet, met kwaadaardige paddestoelen die zichzelf, je raadt het al, Shroobs noemen. De baas hiervan is Princess .... Shroob! Ze zijn zelfs zo erg dat ze het verleden van Mushroom Kingdom aanvallen. Wat een toeval dus, dat Professor E. Gadd, net een tijdmachine had uitgevonden! Princess Peach is natuurlijk heel erg nieuwsgierig naar het verleden van haar mooie paradijsje. Toadsworth, een oude wijze Toad, vind dit geen goed idee. Maar de prinses laat zich niet weerhouden. Helaas wordt ze in haar verleden ook gevangen genomen door de Shroobs, en keert de tijdmachine erg beschadigd terug. En niet met de prinses, maar met een grote Shroob! Mushroom Kingdom in de problemen!

Zeppelin, zeppelin, zeppelin

Natuurlijk is het aan Mario & Luigi dit op te lossen. Ze moeten wel terug in de tijd, want de prinses zit daar immers gevangen. Niet met de inmiddels zo beschadigde tijdmachine, maar met zogenaamde timeholes die verspreid zijn over het kasteel. Je krijgt op je bovenste scherm een kaart van het kasteel (of van waar je dan ook maar bent). En op het onderste scherm wordt gespeeld. Mario & Luigi gaan dus zo snel mogelijk naar het verleden toe, met deze timeholes. Hier begint je avontuur! Het oude Mushroom Kingdom zit dus in de problemen, maar dat zal je niet veel uitmaken. De hoofdzaak van dit spel is toch echt weer de prinses redden. Je begint met een paar oefeningen, om de controls een beetje onder de knie te krijgen. Hier helpt een handig, pratend koffertje je mee, hij heet Stufwell. Soms wat irritant, maar je wil het spel toch leren. Eenmaal verder begin je aan je eerste gevecht, natuurlijk tegen de o zo bekende goomba’s. Je krijgt er 2 voorgeschoteld, maar zo moeilijk zijn die niet. Met nog een paar goomba’s op je weg, kom je aan in een dorpje dat verwoest wordt. Mario & Luigi raken bewusteloos, wanneer er een zeppelin naar beneden komt om ze te redden. Wie tref je er aan? Baby Mario, Baby Luigi, Baby Bowser en Baby Peach! Baby Bowser is de eigenaar van dit ruimteschip, en heeft Mario & Luigi dus in feite gered….. Bowser heeft wie gered? Ja, je leest het goed. Maar dit komt door de kracht van Peach, of eigenlijk, haar zwakte. Als baby raak je over de toeren, dus Peach ging doodleuk zitten huilen. Tegen dit gekrijs kon Bowser niet, dus hij moest wel!

Items & Stuff

Genoeg over mijn zeppelinverhaaltje, we gaan verder. Na dit avontuurtje zijn de baby’s bereid de besnorde loodgieters te helpen op hun verdere reis. De baby’s hangen op de ruggen van de ouderen, waardoor je niet met 4, maar met 2 personen tegelijk loopt. Zoals je ook weer van deze RPG kan verwachten, zit het vol met allemaal filmpjes over Bowser en zijn blunders, of dingen die je verder helpen met het spel. Je vervolgt je reis dus, en naarmate worden je characters ook steeds beter in aanval, verdediging en kracht. Dit hebben ze nodig om later weer betere monsters te verslaan, die je aardig wat tegenkomt! Nu heb je ook weer de nodige dingen die je helpen. De belangrijkste zijn de Bros. Items. Dit zijn Items, als een schild, waarmee je tegen de tegenstander aan kunt schoppen. Dit moet je met 2 personen doen, bijvoorbeeld Mario & Luigi. Om de beurt raakt het schild de vijand, waardoor zijn leven afneemt. Je hebt nog heel veel andere dingen, zoals een Red Pepper, wat je aanvalskracht verbeterd, je hebt een trampoline, waar je met zijn allen op kan springen, om vervolgens de vijand de hele tijd te raken, enz. Het zijn er te veel om op te noemen! Nog een belangrijk punt, zijn de kleren die je vrienden dragen. Van de buitenkant blijft het allemaal zoals het is, maar de kleren zijn wel degelijk anders. Zo heb je een broek die je aanvalskracht laat toenemen met 50, en je verdediging laat afnemen met 20. Zo selecteer je je beste kleren, om vervolgens je tegenstanders nog beter te kunnen verslaan!

Eindoordeel

Ja, in deze review blijkt wel dat ik dolenthousiast was over deze game, toch zitten er nog wel een minpunt aan, waarvan het niet de titel krijgt als ‘’perfect spel’’. Helaas wordt het touch screen niet tot nauwelijks benut. In het menu kan je wat aanklikken, en daar houdt het ook wel een beetje op. Dit is natuurlijk erg jammer, want het hoort bij een van de belangrijkste factors, namelijk de gameplay. Je ziet het hierdoor meer als een regelrecht vervolg van de GBA, wat het eigenlijk niet hoort te zijn. Heel vernieuwend is het dus niet, maar wel erg verbeterd! Overigens waren andere onderdelen, als Sound en Graphics wel goed. Mooie deuntjes onder het spelen, weerhouden je ervan je DS uit te doen en te stoppen. Ook de graphics spelen daar een rol in. Toch is het, ondanks dat grote minpunt, wel een game die je moet kopen. Het is zeker een goede game, maar voor mensen die niet van avonturen houden, niet kopen. Voor de liefhebber erg leuk, maar gewoon is ie zijn geld ook zeker wel waard. Gelukkig was ik de liefhebber, en heb ik dus erg genoten van deze game!

Een goed spel, ondanks de minpunten. Ik denk toch echt een Musthave voor veel Nintendo fans, en met name voor de Mariogamers!
8
80