1. Counter-Strike: Condition Zero (PC)

Counter-Strike: Condition Zero (PC)

De donkere wolken boven Valve in Seattle lijken eindelijk te gaan oplossen. De soap rond de gestolen source code heeft de hype rond Half-life 2 enkel maar versterkt en aan het eindeloze wachten op het spel kwam weldra een eind. Ironisch genoeg dreef zo een kleine donkere wolk rechtstreeks van Seattle tot bij mij thuis en installeerde zich op mijn harde schijf onder de vorm van Counter Strike:Condition Zero.

Informatie

Counter strike wat...? Condition wie...? Dat waren zowat mijn eerste vragen, omdat ik totaal ben vergeten wat deze titel bood, en dat allemaal door de afwachting op de game: Half-Life 2. Moeten we eigenlijk nog warm lopen voor een spel dat al meer dan twee jaar in ons midden had moeten zijn? Bovendien is het spel volledig opgebouwd rond de inmiddels hoogbejaarde Half-Life 2 engine en dat is iets waar je letterlijk niet naast kunt kijken! Counter Strike mag dan wel een regelrechte klassieker zijn die tot vandaag de dag vele online fans kent, met CZ haalt Valve naar mijn mening zijn 'lelijke eendje' van stal, wat de uitstraling van het bedrijf niet echt ten goede komt. Temeer wist je in die tijd dat Valve mogelijk 'de game van het jaar' aan het klaarSTOMEN is. Maar goed, laat ik toch maar eens proberen te ontdekken waarmee CZ de fans moet trachten te bekoren.

Levels

Op singleplayer gebied becat CZ eigenlijk twee spelvarianten. In de Deleted Scenes mode kruip je als speler in de kevlar uitrusting van antiterrosristeneenheden overal ter wereld om het terrorisme te bestrijden. Totaal in de gekende sfeer van CS, met overeenkomstige uitrusting en wapentuig, krijg je een gevarieerd aanbod aan mappen voorgeschoteld. Jungle mappen, sneeuwlandschappen, stadsscenario's, industriezones en nog tal van andere settings passeren de revue. Tussen de mappen onderling is er geen verband en het is dan ook slechts de bedoeling om de ene map na de andere te doorkruisen in telkens een andere outfit. Gijzelaars een veilige doortocht garanderen, het lokaliseren van een bevriende groep soldaten na een helikoptercrash, een noodsignaal onderzoeken afkomstig van een wetenschappelijke basis en meer van die dergelijke objectifs vormen het hoofddoel binnen zo een map. Om zo een hoofdprobjectief te reiken en verder te kunnen gaan naar een andere map moet je ook nog wat kleinere opdrachtjes vervullen, zoals het vrijmaken van een versperde weg door middel van het plaatsen van springstoffen, op enkele kisten springen om op een hogere verdieping een deur te kunnen openen en zo verder... Veel meer dan een schakelaar bedienen of de juiste weg vinden is er niet meer.

Leveldesign, bots

Het leveldesign vormt ook al niet echt een uitdaging waardoor iedereen die een beetje vlot overweg kan met shooters zo een mapje makkelijk in een twintigtal minuutjes uitspeelt. Helaas moet je ook van de AI gedrag niet veel verwachten in deze mode. Vijanden die je eerst twee keer voorbijlopen vooraleer op je te vuren of die net regelrecht op je afstormen met ware doodsverachting zijn je deel. ook hun vuurgedrag is alles behalve realistisch, met uiterst dodelijk treffers van de kant van de AI ongeacht de afstand vanwaar je onder vuur wordt genomen. Vreemd genoeg blijkt die AI wel te werken in de tweede spelvariant namelijk die waarin je een typisch partijtje CS speelt tegen bots. Deze mode heet Tour of Duty en is naar mijn mening de meest interessante vernieuwing, ook al ga je als counter-terriorist ten strijde in gekende mappen met name: cs_italy, de_aztec, de_dust, enzovoort... Om te beginnen kregen de bekende mappen een aanvaardbare boost. Uiteraard is dit nog steeds onvoldoende om te kunnen concureren met de graphics van tegenwoordig, maar wie de mappen wat beter kent zal deze vernieuwde weergave kunnen waarderen. Ook de skins van je teammakkers en die van de terroristen werden netjes opgepoetst en kunnen echt wel door de beugel. Grootste verrassing is hier echter het gedrag van de bots. Aangezien je het in deze spelmode steeds moet opnemen tegen die terroristen moet je dus zelf je team van counter-terroristen samenstellen. Aanvankelijk zit je zonder punten en dan moet je het stellen met bots die nog erg groen zijn achter de oren. Elke rekruut die mogelijk tot je team gaat behoren heeft drie kenmerken: 'Skill' bepaalt de vaardigheid van je kandidaat met zijn wapen terwijl 'co-op' uitmaakt hoe goed je eventuele teammakker zich aan groepsorders gaat houden. 'Bravery' ten slotte is bepalend voor het lef en de uithouding van je teambot waarin hij of zijn groep onder vuur komt te liggen. Deze drie eigenschappen zijn uniek per teambot en ze krijgen allen stuk voor stuk een waardering mee in verschillende stappen, opklimmend van uiterst slecht tot erg goed. Wanneer je bijvoorbeeld drie punten hebt verzameld kan je die besteden aan drie temaleden die elk één punt kosten ofwel aan een combinatie van twee groepsleden waarbij er eentje is die twee punten waard is en ééntje één punt. In het eerste geval heb je meer manschappen maar ook minder ervaring mee, terwijl je in het tweede geval over minder volk beschikt maar over een tweepunter in je groep die duidelijk tot meer in staat is. Gelukkig voor CZ werkt dit puntensysteem vrij goed. Je merkt echt de verschillen op in gedrag en aanpak tussen temaleden met verschillende punten gaande van 1 tot 5. Aan de overzijde mag je van de terroristen ook wat aardig weerwerk verwachten. Wellicht komt het omdat je binnenin zo een typische CS map duidelijk afgebakende doelen hebt, dat de AI eich zo goed presenteert. Terroristen trekken bijvoorbeeld samen op naar een bombspot zoals je het de online spelers ziet doen. Twee gaan voorop om de weg vrij te maken terwijl de kerel met het bommenbpakket op de achtergrond wacht tot hij ongehinderd de bom kan plaatsen. Ook wanneer het misgaat en de bom ligt ergen,s verloren op de grond, dan merk je een geloofwaardige aanpak van de AI om hem terug in bezit te rkijgen. Zelden zag ik de bots iets echt stoms doen en ik moest vaak tot mijn eigen grote schaamte toegeven dat ikzelf aan het rushen was gegaan, met een vroege uitschakeling tot gevolg.

Moeite waard?

Naast het goede gedrag van de bots moet je nog enkele bijkomende uitdagingen afwerken, zoals bijvoorbeeld het persoonlijk neerleggen van 7 terroristen, het doden van twee tegenstanders met een Krieg 550 Commando en het voltooien van een ronde in minder dan 75 seconden, wil je naar de volgende map kunnen overgaan. Al deze spelsituaties zijn best leuk maar verbleken op den duur toch wanneer de ware roots van CS naar boven komen. En die liggen duidelijk bi jhet onlinegeburen. Hoewel je de online component van CS gratis bij de aanschaf van CZ krijgt blijft het toch maar zeer de vraag of de vele duizenden fans extra geld gaan ophoesten voor enkele ooffline spelvarianten en wat opgepoetste graphics.

Een partijtje CS met vrienden onder elkaar met en tegen bots zou inderdaad wel eens voor een frisse wind kunnen zorgen en ook d elage systeemeisen zullen waarschijlijk wel een bepaalde groep blij maken, maar algemeen beschouwd vind ik dat CZ veel te laat kwam. Te laat en helemaal niet opgewassen tegen het moderne grafische geweld. Deze game zat al lang achter mijn geheugen, en dat blijft ook zo. CZ ligt al een hele tijd onder stof in mijn kastje vol met games.

Conclusie en beoordeling

None

Counter-Strike:Condition-Zero is bij sommige momenten goed, bij sommige momenten zeer slecht, ziet er verouderd uit en kwam gewoon veel te laat.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Gedrag bots
  • Lage systeemeisen
  • Minpunten
  • Verouderde aanblik
  • AI gedrag in 'deleted scenes'
  • Kwam 3 jaar te laat

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Twee keer retour afzender voor de Wii dus. :P

  • Crappy wii besturing.



    Weer zo'n klassieker van het DC era vernaggeld! Ook al is het niet van de hand van midway.



    Samba de amigo onderging overigens ook al hetzelfde lot.



  • Zo'n cijfer verwachte ik al…

  • Damn genoten van de eerdere delen op de Dreamcast en dit is gewoon bagger en een grote teleurstelling.

  • Het blijft een Wii spel. Kunnen ze voor dat witte apparaatje niets fatsoenlijks uitbrengen? Zelda was vet! Het KAN dus wel! Madworld is best vermakelijk. Leer daarvan!



    Kom op Wii-ontwikkelaars, jullie moeten echt aan de bak! Oude games uit de kast trekken en alleen maar proberen geld te verdienen zonder een fatsoenlijk product levert uiteindelijk dit soort troep op!

  • Het blijft een Wii spel. Kunnen ze voor dat witte apparaatje niets fatsoenlijks uitbrengen? Zelda was vet! Het KAN dus wel! Madworld is best vermakelijk. Leer daarvan!



    Kom op Wii-ontwikkelaars, jullie moeten echt aan de bak! Oude games uit de kast trekken en alleen maar proberen geld te verdienen zonder een fatsoenlijk product levert uiteindelijk dit soort troep op!

  • Lal

  • Zo dat had ik niet verwacht.

  • Wat heb jij tegen Hoorn, Gerard? Niet dat het een topdorp is hoor, niet daarvan hehe

  • weer een slechte wii game

  • altijd hetzelfde niet origineel

  • http://www.youtube.com/watch?v=jg01k11Qz5w

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren